handdator

Visa fullständig version : Ett mål om dagen + shakes


MrXpert
2018-11-17, 09:00
Tanken är att ta med en caseinshake till jobbet med 3 skopor pulver. Denna står under dagen i kylen och jag går och tar några klunkar då och då. Vid 13 äter jag en portion med mat med MYCKET grönt, en hel del protein och en del kolhydrater. När jag kommer hem gör jag en ny shake med samma princip som den första. Ifall jag blir hungrig och behöver något under dagen tar jag en proteinbar.

Är det här tänket rent åt skogen om man vill deffa ner sig snabbt?

Crillos
2018-11-17, 11:16
Jag kör liknande själv. Ett stort mål om dagen och resten shakes. Så visst funkar det men du kommer få svårt med hungern. Kanske byt någon shake mot en burk tonfisk eller nåt om du inte pallar det.

Diomedea exulans
2018-11-17, 11:46
Nejdå. Enda nackdelarna är att du löper större risk att bli less på vad du stoppar i dig, bli lös i magen, bli trött (pga kolhydratsbristen tänker jag), bli hungrig (flytande föda mättar sämre) och att bli mobbad på jobbet. Men tror inte det är dåligt för kroppen.

TräningFitness
2018-11-19, 08:56
Hur mycket ligger du i kaloriunderskott med denna kost?

Shqypnia
2018-11-19, 09:06
Kör på det och se om du går ner i vikt samt om du trivs med upplägget.

MrXpert
2018-11-19, 09:48
Shakes ~ 900kcal
Proteinbar ~ 150kcal
Ägg ~ 70kcal
Tallrik med 6/10 grönt, 3/10 kött, 1/10 kolhydrater.

Kaloribehov på ca 3000 om dagen. Nästan 2m lång och 100kg tung. Går ca 10 000 steg om dagen, gymmar en del och lirar fotboll.

Återkommer här om en månad med resultat

Rawrx
2018-11-19, 10:35
Jag kör ett liknande upplägg nu för min före julen-diet, men ungefär såhär:

10:00 - proteindrink
15:00 - proteindrink, alternativt liten proteinbar
19:00 - middag

Ganska lätt att hålla sig till ändå. Visst, lite hungrig på dagen men det blir inte överväldigande. Kan ligga på runt 1500 kcal dagsintag utan att lida av för mycket hunger. Hamnar väl runt 120 gram protein totalt på en sådan dag.

En eller två dagar i veckan närmare balans. Detta är så jag kan äta mer kolhydrater inför träningar där jag vill prestera bra, det gör sådan skillnad.

MrXpert
2018-11-19, 12:53
Vid deff har jag iaf hört att man ska ligga på ett väldigt högt proteinintag, närmare 2g per kg. Därför hade inte 120g varit tillräckligt för mig på 100 pannor :)

TräningFitness
2018-11-19, 13:03
Shakes ~ 900kcal
Proteinbar ~ 150kcal
Ägg ~ 70kcal
Tallrik med 6/10 grönt, 3/10 kött, 1/10 kolhydrater.

Kaloribehov på ca 3000 om dagen. Nästan 2m lång och 100kg tung. Går ca 10 000 steg om dagen, gymmar en del och lirar fotboll.

Återkommer här om en månad med resultat
Risken är att du kommer förlora en del muskelmassa i och med det stora kaloriunderskottet. Du kommer se resultat på vågen men som nämnt så åker en del av din muskelmassa med i förbränningen. Rekommendation är att inte drastiskt minska ditt kaloriintag utan hålla dig på ett underskott på ca -500 kcal för att bevara så mycket muskelmassa som möjligt.
Jag brukar inte fokusera på vad vågen visar helt o hållet utan jämföra utvecklingen med regelbundna foton m.m.

King Grub
2018-11-19, 13:06
https://www.fasebj.org/doi/abs/10.1096/fj.201700158RR

Maximal
2018-11-19, 13:08
Kör i princip samma upplägg under "bulk"

Fastande morgonträning
En shake efter träning

En shake vid lunch

En shake vid middag

Ett stort komplett mål till kvällsmålet

Totalt intag på 4.000 kalorier.

Känner bara positiva effekter av det!

MrXpert
2018-11-19, 16:05
Risken är att du kommer förlora en del muskelmassa i och med det stora kaloriunderskottet. Du kommer se resultat på vågen men som nämnt så åker en del av din muskelmassa med i förbränningen. Rekommendation är att inte drastiskt minska ditt kaloriintag utan hålla dig på ett underskott på ca -500 kcal för att bevara så mycket muskelmassa som möjligt.

Jag vet, men det finns inte i mig att gå på en långsam och segdragen diet. Tyvärr...

MrXpert
2018-11-19, 16:08
https://www.fasebj.org/doi/abs/10.1096/fj.201700158RR

Är denna text, fullsmockad med okända ord på utrikiska :smash: men med total avsakand av styckeindelning, med eller emot mig? *gah!*

*facepalm*

Bossebäver
2018-11-20, 09:02
Risken är att du kommer förlora en del muskelmassa i och med det stora kaloriunderskottet. Du kommer se resultat på vågen men som nämnt så åker en del av din muskelmassa med i förbränningen. Rekommendation är att inte drastiskt minska ditt kaloriintag utan hålla dig på ett underskott på ca -500 kcal för att bevara så mycket muskelmassa som möjligt.
Jag brukar inte fokusera på vad vågen visar helt o hållet utan jämföra utvecklingen med regelbundna foton m.m.


Alla ni -500 nissar är fan lika jobbiga som lch-maffian.
"Gå ner i vikt? Ja deffa STRIKT OCH DICIPLINERAT I 1,5 ÅR"

Vem fan har motivation att deffa om man vet att det tar 6 månader innan man ser någon skillnad?

TräningFitness
2018-11-20, 09:33
Alla ni -500 nissar är fan lika jobbiga som lch-maffian.
"Gå ner i vikt? Ja deffa STRIKT OCH DICIPLINERAT I 1,5 ÅR"

Vem fan har motivation att deffa om man vet att det tar 6 månader innan man ser någon skillnad?
Det beror på om du vill förlora muskelmassa bara för att siffrorna på vågen ska se bra ut. Alla väljer själva hur hårt det vill gå in i en deff men som sagt vad är viktigast för dig? Att vågen visar bra siffror eller att du behåller så mycket muskelmassa som möjligt?
Att deffa kräver lika mycket tålamod som att bygga muskler. Det mest optimala är att alltid äta en balanserad kost för att inte hårdbanta några veckor och sedan lägga på lika mycket vikt kort därefter.

King Grub
2018-11-20, 09:37
Man behöver inte förlora muskler bara för att man ligger på större underskott än 500 kcal per dygn, om man inte redan är nära tävlingsform.

Det finns inget som indikerar att man skulle lägga på sig vikt igen fortare om man går ner snabbt.

TräningFitness
2018-11-20, 09:51
Man behöver inte förlora muskler bara för att man ligger på större underskott än 500 kcal per dygn, om man inte redan är nära tävlingsform.

Det finns inget som indikerar att man skulle lägga på sig vikt igen fortare om man går ner snabbt.
Jag skrev att risken är större att förlora muskelmassa vid stort kaloriunderskott, -500 kcal var endast en rekommendation.

Jag påstod inte att man går upp fortare utan att en sådan diet knappast är hållbar under en längre period så då brukar många lägga på minst samma vikt igen efter dietens slut. Det finns många studier och exempel på detta som man kan googla på.

King Grub
2018-11-20, 09:56
Säg att man har 20 kilo fett man vill ha bort.

Skulle man då tjäna på att banta/deffa 40 veckor eller mer? Nära ett år?

Säg också att man skulle förlora några hundra gram mer muskelmassa om man i stället gick ner ett kilo per vecka, så man var klar efter 20 veckor.

Skulle man i det senare exemplet inte både varit färdigdeffad tidigare och haft 20 veckor extra det året att ligga runt balans och både återtagit den eventuella extra förlorade muskelmassan och även lägga på sig mer av den varan på den tiden?