handdator

Visa fullständig version : Är tidpunkten för mat viktigt/viktigare? Frukost viktigaste måltiden t.ex?


Helgehorse
2018-11-16, 11:33
Hej alla! Spelar det någon större roll när på dygnet man äter?

Man har ju alltid hört att frukost är det viktigaste måltiden för kroppen, Är det så?

Har hört att om man äter mycket kolhydrater vid frukost så sabbar man sin insulinkänslighet resten av dygnet, Om det stämmer hur påverkar det mig/min kropp under dagen?

Är det sämre att äta på kvällarna 1-2 timmar innan sängdags.


Ska man undvika visa makros vid vissa tillfällen?

King Grub
2018-11-16, 11:41
Det är bäst att lägga majoriteten av sitt födointag tidigt på dagen. Man tar hand om födan bättre då. Mindre fettinlagring, bättre påverkan på blodglukos och insulin, och så vidare. Hur stor betydelse det har för hälsan i praktiken är mer oklart, men det är sannolikt positivt. Definitivt äta medan det är dagsljus, inte på sen kväll eller natt.

Lafayette
2018-11-16, 11:43
Lite trist då man förmodligen måste sitta i lunch-rummet i stressad miljö med sina jobbiga kollegor, är så mycket skönare att äta i lugn och ro hemma på kvällen.

svartakronan
2018-11-16, 13:35
Jag som alltid har bättre aptit på kvällen.. [emoji853]

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Helgehorse
2018-11-16, 13:45
Det är bäst att lägga majoriteten av sitt födointag tidigt på dagen. Man tar hand om födan bättre då. Mindre fettinlagring, bättre påverkan på blodglukos och insulin, och så vidare. Hur stor betydelse det har för hälsan i praktiken är mer oklart, men det är sannolikt positivt. Definitivt äta medan det är dagsljus, inte på sen kväll eller natt.



Men frukost på morgonen sådär är inte "livsavgörande" då som man nästan får det att låta i massmedia/för barn.


Påverkar det gains mycket tror du, Om jag skulle ha majoriteten av mitt proteinintag på kvällen ca kl 21:00 jämfört med kl 13:00 på dagen.

Helgehorse
2018-11-16, 13:46
Hur påverkas fettinlagringen egentligen, Vad händer med födan under dagen som gör att det inte blir fett lika lätt som på kvällen då, Vad för mekanismer gör denna skillnaden. Vart tar maten vägen istället mitt på ljusa dagen

Helgehorse
2018-11-16, 13:47
Jag som alltid har bättre aptit på kvällen.. [emoji853]

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Samma här, Speciellt på helgerna..

King Grub
2018-11-16, 13:49
Genuttryck. Musmodell: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5388543/figure/F3/

Helgehorse
2018-11-16, 14:11
Genuttryck. Musmodell: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5388543/figure/F3/

Och vet man / tror man att det är samma för människan?

Slartibartfast
2018-11-16, 14:19
Jag äter vanligen sista målet kring 22 på kvällen direkt efter träning, och det är då minst en fjärdedel av dagens kaloribehov.

Borde jag minska detta mål till typ en frukt och en burk kvarg, och frontloada resten av käket till frukost t.ex?

King Grub
2018-11-16, 14:38
Och vet man / tror man att det är samma för människan?

Det finns inga tvivel om att det är sämre att äta på natten än på dagen.

Xead
2018-11-16, 14:48
Äter 1-2 gånger per dag och då brukar majoriteten av kalorierna tryckas in på kvällskvisten (19-21).

Fan vad opti jag känner mig... :laugh:

Bärsärk
2018-11-16, 16:00
Definitivt äta medan det är dagsljus, inte på sen kväll eller natt.

Jag har fortfarande inte fattat hur det här fungerar ihop med att de blir mörkt vid 15:00 i Sverige på vintern och att det är ljust dygnet runt på sommaren.

Borde man alltså inte äta något efter 15:00 såhär års? Och är det mer okej att äta sent på sommaren för att det är ljust ute då?

TotteShaped4Life
2018-11-17, 05:33
Äter mitt första mål runt 12.00. Numera det största och sedan mitt andra och sista kl 17.00. Ligger ständigt på kalorirestriktion må-fre. På helgerna äter jag på samma tider, men utan underskott. Eventuellt kommer jag att bli 150 år.

bighulken
2018-11-17, 07:15
Jag ändrade på tiderna 2016/2017!!....
Åt samma saker, exakt!!...men på andra tider, gick ned i vikt!!...dvs, fick bort fett på kroppa!!...menar jag.

Börjar morgonen med Gröt, sylt, banan, mjölk,...sen kanske en macka å kaffe....
mellanmål: 1-2 bananer eller annat frukt.

Detta står man sig på rätt länge!!...typ till 11-13-tiden...i alla fall jag.

Sen lunch, brukar bli en matlåda eller lunch-ställe.

Mellanmål: frukt .

Sen senast, 17-18:00-tiden, middag.....

Sen är man bra hungrig, på nästkommande frukost igen!!!.....he he he ...

Visst...tider har betydelse, liksom den biologiska klockan......Med vänlig hälsning/

Mattz0n
2018-11-17, 20:25
MEN, nu när vi verkar vara på detaljnivå(?)
Det är väl även viktigt att äta "hyfsat" utspritt för att maximera proteinsyntesen?
Klarar den att hållas på max genom hela kvällen/natten från det man ätit under dagen?

xan
2018-11-18, 16:22
Det är bäst att lägga majoriteten av sitt födointag tidigt på dagen. Man tar hand om födan bättre då. Mindre fettinlagring, bättre påverkan på blodglukos och insulin, och så vidare. Hur stor betydelse det har för hälsan i praktiken är mer oklart, men det är sannolikt positivt. Definitivt äta medan det är dagsljus, inte på sen kväll eller natt.

I teorin kanske vår hälsa dalar under vintern då, eftersom det bara finns solljus några timmar om dagen. Åt precis en fet måltid nu kl 4 och det är kolsvart ute..

Hemi
2018-11-18, 16:41
I teorin kanske vår hälsa dalar under vintern då, eftersom det bara finns solljus några timmar om dagen. Åt precis en fet måltid nu kl 4 och det är kolsvart ute..

Finns det någon snö då? Har man utomhusjobb så påverkar det positivt då all snö reflektyerar allt ljus. Inomhusjobb långt upp på jorden har alltid sänkt mig under vintern.