handdator

Visa fullständig version : Kan jag bygga på det här efter 13 års träning?


sumialic
2018-11-14, 19:58
Trött på träning som tar upp alldeles för mycket tid som jag inte har, skapar jag denna tråd i hopp om att någon ska krossa min nojja över att jag tappar muskler om jag kör på upplägget i fråga. Best case scenario vore även att få bekräftelse på att jag faktiskt kan fortsätta bygga på det.

Here goes:

Träning

Träningstyp: Helkroppspass, 10 övningar
Volym: 5 set, 10-15 reps nära till fail
Frekvens: Ett pass - 2 dagars vila - ett pass - 2 dagars vila, etc, etc
Övningar: De flesta muskelgrupper har endast två övningar som varieras, vissa har endast en. Ingen vidare variation d.v.s.
Mentalitet: Mer fokus på att trötta ut muskeln, mindre fokus på vikt.

Kost

Proteinmängd: 1.5g per KG kroppsvikt
Måltidsfrekvens: Två mål om dagen, 18 timmars fasta
Kalorimängd: Balans, 3300 kcal om dagen

Övrig info

Sömn: 8 timmar per natt
Arbete: Oerhört stillasittande, jobbar hemifrån vid datorn
Träningsår: 13
Kroppsfett: Runt 10-12%
Längd/vikt: 182 cm, 84 kg

Kanske inte lätt att svara på, men vad tror ni? Jag vill ju själv tro att jag i alla fall bibehåller muskler på det här, men kan jag fortsätta bygga i sakta takt måtro?

Diomedea exulans
2018-11-14, 20:04
Jag gissar "ja".

Crillos
2018-11-14, 20:58
Efter 13 år i gymmet? Detta måste vara ett skämt. Kommer ge dig absolut ingenting.

Hela upplägget är skit rakt av. En person som verkligen tränat i 13 år skulle tappa på det där.

sumialic
2018-11-14, 22:36
Efter 13 år i gymmet? Detta måste vara ett skämt. Kommer ge dig absolut ingenting.

Hela upplägget är skit rakt av. En person som verkligen tränat i 13 år skulle tappa på det där.

Är du verkligen säker på det? Jag har i över ett år kört samma upplägg fast istället för två dagar i veckan med 5 set per pass så har jag kört tre gånger i veckan med 4-5 set.

Om jag har byggt på detta är otroligt svårt att säga då jag redan har en betydande mängd muskelmassa och muskler inte kommer lätt längre, framför allt inte med de förutsättningar jag ger mig själv. Jag tycker däremot att jag har blivit hårdare och kan inte tänka mig att jag har tappat.

Det jag lagt upp i tråden är egentligen bara med ett pass mindre i veckan (inte riktigt då det blir 2 pass per 6 dagar jämfört med 3 pass per 7 dagar).

sumialic
2018-11-14, 22:36
Skulle lagt till ålder också under övrig info, jag är 30.

Shqypnia
2018-11-14, 23:11
Omöjligt att svar på. Kör på och testa dig fram. Som med det mesta beror det säkert på genetik.

TotteShaped4Life
2018-11-15, 05:30
Efter 13 år i gymmet? Detta måste vara ett skämt. Kommer ge dig absolut ingenting.

Hela upplägget är skit rakt av. En person som verkligen tränat i 13 år skulle tappa på det där.
Nej

Crillos
2018-11-15, 06:59
träningstyp: Helkroppspass, 10 övningar



fail



volym: 5 set, 10-15 reps nära till fail



fail




proteinmängd: 1.5g per kg kroppsvikt



fail



måltidsfrekvens: Två mål om dagen, 18 timmars fasta



fail



kalorimängd: Balans, 3300 kcal om dagen



fail



arbete: Oerhört stillasittande, jobbar hemifrån vid datorn



fail

Slutsats: Be någon som kan sin sak göra ett mer passande schema för dig. Förslagsvis ATP.

Otroligt att du inte vet bättre efter 13 ÅR I GYMMET. Det där är möjligen ett "träna och må bra" schema men inget du bygger muskler på.

Pokkes
2018-11-15, 07:28
Trött på träning som tar upp alldeles för mycket tid som jag inte har, skapar jag denna tråd i hopp om att någon ska krossa min nojja över att jag tappar muskler om jag kör på upplägget i fråga. Best case scenario vore även att få bekräftelse på att jag faktiskt kan fortsätta bygga på det.

Here goes:

Träning

Träningstyp: Helkroppspass, 10 övningar
Volym: 5 set, 10-15 reps nära till fail
Frekvens: Ett pass - 2 dagars vila - ett pass - 2 dagars vila, etc, etc
Övningar: De flesta muskelgrupper har endast två övningar som varieras, vissa har endast en. Ingen vidare variation d.v.s.
Mentalitet: Mer fokus på att trötta ut muskeln, mindre fokus på vikt.

Kost

Proteinmängd: 1.5g per KG kroppsvikt
Måltidsfrekvens: Två mål om dagen, 18 timmars fasta
Kalorimängd: Balans, 3300 kcal om dagen

Övrig info

Sömn: 8 timmar per natt
Arbete: Oerhört stillasittande, jobbar hemifrån vid datorn
Träningsår: 13
Kroppsfett: Runt 10-12%
Längd/vikt: 182 cm, 84 kg

Kanske inte lätt att svara på, men vad tror ni? Jag vill ju själv tro att jag i alla fall bibehåller muskler på det här, men kan jag fortsätta bygga i sakta takt måtro?

Du kan absolut bibehålla och också bygga mer massa på detta upplägg.

Det kräver dock att de set du utför är av hög kvalité, och att du progressivt överbelastar muskeln över tid. Klarar du detta ser jag absolut inget problem med schemat.

Dock kan kosten vara lite hämmande, varför inte bara öka på med låt säga 200 kcal och lite mer protein (kanske 1-2 shakes), så är den faktorn eliminerad.

Slartibartfast
2018-11-15, 08:27
Du kan absolut bibehålla


Utan tvekan. Mindre träning än detta skulle bibehålla massan utan problem.

och också bygga mer massa på detta upplägg.


Nja. Förutsatt att han inte tränat helt värdelöst hittills (hans stats tyder inte direkt på det) är denna träningsmängd nog i minsta laget för att kunna öka på. Man måste öka mängden träning med tiden för att göra framsteg, inte minska den.

Mats J
2018-11-15, 08:42
Man måste öka mängden träning med tiden för att göra framsteg, inte minska den.

Mängden träningen behöver ju inte ökas, men så klart måste du utmana muskeln för att den ska utvecklas och det kan du ju göra med tyngre vikter, hårdare träning och inte enbart med mer träning (dvs progression av något slag). Jag har snart tränat 30 år och fortfarande är det 7-15 set i veckan som ger mest, mer gör bara att skador kommer och att jag får problem med återhämtning eller att det måste vara en massa set av låg kvalite och det känns helt meningslöst och slöseri med energi och tid.

När jag var som stört och starkast var jag tvungen att minska träningen för att fortsätta att öka, kroppen kunde helt enkelt inte återhämta sig när vikterna började bli riktigt tunga.

Slartibartfast
2018-11-15, 09:14
Mängden träningen behöver ju inte ökas, men så klart måste du utmana muskeln för att den ska utvecklas och det kan du ju göra med tyngre vikter, hårdare träning och inte enbart med mer träning (dvs progression av något slag). Jag har snart tränat 30 år och fortfarande är det 7-15 set i veckan som ger mest, mer gör bara att skador kommer och att jag får problem med återhämtning eller att det måste vara en massa set av låg kvalite och det känns helt meningslöst och slöseri med energi och tid.

När jag var som stört och starkast var jag tvungen att minska träningen för att fortsätta att öka, kroppen kunde helt enkelt inte återhämta sig när vikterna började bli riktigt tunga.

Vad har du för FFMI nu vs när du började träna? :)

Pokkes
2018-11-15, 09:35
Utan tvekan. Mindre träning än detta skulle bibehålla massan utan problem.



Nja. Förutsatt att han inte tränat helt värdelöst hittills (hans stats tyder inte direkt på det) är denna träningsmängd nog i minsta laget för att kunna öka på. Man måste öka mängden träning med tiden för att göra framsteg, inte minska den.

Mängden träningen behöver ju inte ökas, men så klart måste du utmana muskeln för att den ska utvecklas och det kan du ju göra med tyngre vikter, hårdare träning och inte enbart med mer träning (dvs progression av något slag). Jag har snart tränat 30 år och fortfarande är det 7-15 set i veckan som ger mest, mer gör bara att skador kommer och att jag får problem med återhämtning eller att det måste vara en massa set av låg kvalite och det känns helt meningslöst och slöseri med energi och tid.

När jag var som stört och starkast var jag tvungen att minska träningen för att fortsätta att öka, kroppen kunde helt enkelt inte återhämta sig när vikterna började bli riktigt tunga.

Menar så som Mats säger, om man lyckas att utmana muskeln och progressivt överbelasta kan man utvecklas trotts att man sänker volymen.

Men menar inte att det är självklart eller ens troligt, utgår ifrån att det ts gör är negativt för att bygga muskler ytterligare.

:)

sumialic
2018-11-15, 10:15
Slutsats: Be någon som kan sin sak göra ett mer passande schema för dig. Förslagsvis ATP.

Otroligt att du inte vet bättre efter 13 ÅR I GYMMET. Det där är möjligen ett "träna och må bra" schema men inget du bygger muskler på.

Men vad är du för efterbliven individ egentligen? Var du tappad som barn eller bara antastad? Jag lever för hälsa, inte för att bygga muskler. Sluta smutsa ner tråden nu din jävla pajas.

sumialic
2018-11-15, 10:17
Du kan absolut bibehålla och också bygga mer massa på detta upplägg.

Det kräver dock att de set du utför är av hög kvalité, och att du progressivt överbelastar muskeln över tid. Klarar du detta ser jag absolut inget problem med schemat.

Dock kan kosten vara lite hämmande, varför inte bara öka på med låt säga 200 kcal och lite mer protein (kanske 1-2 shakes), så är den faktorn eliminerad.

Kalorierna är för bekvämlighetens skull. Är nöjd med min kropp och vill inte lägga på mig fett. Visst, 200 kcal överskott är inte mycket, men ändå.

Proteinet drar jag ner på för hälsans skull.

Pokkes
2018-11-15, 10:20
Kalorierna är för bekvämlighetens skull. Är nöjd med min kropp och vill inte lägga på mig fett. Visst, 200 kcal överskott är inte mycket, men ändå.

Proteinet drar jag ner på för hälsans skull.

hur menar du?

Illustrerade mannen
2018-11-15, 10:22
men vad är du för efterbliven individ egentligen? Var du tappad som barn eller bara antastad? Jag lever för hälsa, inte för att bygga muskler. Sluta smutsa ner tråden nu din jävla pajas.


+1!

TheOne1994
2018-11-15, 10:29
+1!

+2

Sheogorath
2018-11-15, 11:02
+2

+3

TräningFitness
2018-11-15, 11:12
Trött på träning som tar upp alldeles för mycket tid som jag inte har, skapar jag denna tråd i hopp om att någon ska krossa min nojja över att jag tappar muskler om jag kör på upplägget i fråga. Best case scenario vore även att få bekräftelse på att jag faktiskt kan fortsätta bygga på det.

Here goes:

Träning

Träningstyp: Helkroppspass, 10 övningar
Volym: 5 set, 10-15 reps nära till fail
Frekvens: Ett pass - 2 dagars vila - ett pass - 2 dagars vila, etc, etc
Övningar: De flesta muskelgrupper har endast två övningar som varieras, vissa har endast en. Ingen vidare variation d.v.s.
Mentalitet: Mer fokus på att trötta ut muskeln, mindre fokus på vikt.

Kost

Proteinmängd: 1.5g per KG kroppsvikt
Måltidsfrekvens: Två mål om dagen, 18 timmars fasta
Kalorimängd: Balans, 3300 kcal om dagen

Övrig info

Sömn: 8 timmar per natt
Arbete: Oerhört stillasittande, jobbar hemifrån vid datorn
Träningsår: 13
Kroppsfett: Runt 10-12%
Längd/vikt: 182 cm, 84 kg

Kanske inte lätt att svara på, men vad tror ni? Jag vill ju själv tro att jag i alla fall bibehåller muskler på det här, men kan jag fortsätta bygga i sakta takt måtro?
Bibehålla: Ja.
Bygga: Mycket tveksamt.

Kör du så många muskelgrupper på ett pass så är det väldigt tveksamt att du orkar lika mycket ifall du hade kört 1-2 muskelgrupper per pass. Jag vet inte hur ditt träningsupplägg såg ut tidigare men jag gissar på att detta gör att du minskar i progression vilket gör att det blir svårt att bygga muskler. Samt så behöver du nog ligga på ett litet kaloriöverskott för att bygga muskler eftersom du har tränat i ett antal år.

Pokkes
2018-11-15, 11:19
+3

+4

Bibehålla: Ja.
Bygga: Mycket tveksamt.

Kör du så många muskelgrupper på ett pass så är det väldigt tveksamt att du orkar lika mycket ifall du hade kört 1-2 muskelgrupper per pass. Jag vet inte hur ditt träningsupplägg såg ut tidigare men jag gissar på att detta gör att du minskar i progression vilket gör att det blir svårt att bygga muskler. Samt så behöver du nog ligga på ett litet kaloriöverskott för att bygga muskler eftersom du har tränat i ett antal år.

+1
precis!

Mats J
2018-11-15, 11:24
Vad har du för FFMI nu vs när du började träna? :)

Då blir det ju gissa något extremt, eftersom kroppsfetts % blir ren uppskattning

Börja träna (1990, 17 år)
Längd: 193
Vikt: 68
Fett%: 8
FFMI uppskattning: 16.795
Normalized FFMI: 15.976

Som störst (2005, 32 år)
Längd: 193
Vikt: 133
Fett%: 25
FFMI uppskattning: 26.779
Normalized FFMI: 25.96

Nu (45 år)
Längd: 193
Vikt:100
Fett%: 12
FFMI uppskattning: 23.625
Normalized FFMI: 22.806

Uträknade med denna, vet ej hur tillförlitlig den är https://www.calculators.org/health/ffmi.php

Anders The Peak
2018-11-15, 11:40
Bibehålla: Ja.
Bygga: Mycket tveksamt.

Kör du så många muskelgrupper på ett pass så är det väldigt tveksamt att du orkar lika mycket ifall du hade kört 1-2 muskelgrupper per pass. Jag vet inte hur ditt träningsupplägg såg ut tidigare men jag gissar på att detta gör att du minskar i progression vilket gör att det blir svårt att bygga muskler. Samt så behöver du nog ligga på ett litet kaloriöverskott för att bygga muskler eftersom du har tränat i ett antal år.


Det beror på säger jag och då handlar det att cirkulera muskelgrupperna och fokusera tex pass 1 bröst, axlar triceps, pass 2 rygg, biceps, pass 3 ben och core osv.

Laksen
2018-11-15, 12:39
Helkroppspass med 50 (arbets)set per pass låter vettigt. Om man har +3 timmar tid och ork att träna alltså. Skönt att börja köra t.ex stångrodd 5x10-15 som sjätte övning efter 5x10-15 bänk, 5x10-15 böj, 5x10-15 chins, 5x10-15 pull-ups, 5x10-15 raka mark, då man vet att man bara har 4 övningar och 20 set kvar efter det.

Kan ju förstås hända att du inte kör tunga övningar men då är upplägget ännu mera värdelöst.

Anders The Peak
2018-11-15, 13:00
Helkroppspass med 50 (arbets)set per pass låter vettigt. Om man har +3 timmar tid och ork att träna alltså. Skönt att börja köra t.ex stångrodd 5x10-15 som sjätte övning efter 5x10-15 bänk, 5x10-15 böj, 5x10-15 chins, 5x10-15 pull-ups, 5x10-15 raka mark, då man vet att man bara har 4 övningar och 20 set kvar efter det.

Kan ju förstås hända att du inte kör tunga övningar men då är upplägget ännu mera värdelöst.

Nu tror jag inte att personen behöver träna tungt då frekvensen blir hög och de studier som finns inom området hittar inga signifikanta skillnader i hypertrofi när det gäller belastningen.

Beemel
2018-11-15, 15:17
+4


+5

Crillos
2018-11-15, 15:46
Kan jag bygga på det här efter 13 års träning?


Detta var din frågeställning. Undrar vem som är efterbliven egentligen *rolleyes*

Och oj så tagen du blev..känsligt ämne för dig?

Men kör på du med ditt upplägg. Du har ju fått OK nu av PK-eliten här. Vilket skämt.

MackeJuve
2018-11-15, 15:56
Detta var din frågeställning. Undrar vem som är efterbliven egentligen *rolleyes*

Och oj så tagen du blev..känsligt ämne för dig?

Men kör på du med ditt upplägg. Du har ju fått OK nu av PK-eliten här. Vilket skämt.

Haha :D Känsligt ämne för DIG?

Crillos
2018-11-15, 16:03
Va? Jag svarade bara på hans inlägg och han undrar om jag blev antastad som barn? Är det ett normalt beteende?

Hans upplägg är skit rakt av. Det är inte mer med det.

oldman
2018-11-15, 16:13
Jag tycker det är för lite kalorier för att bygga i ditt program.

exevision
2018-11-15, 17:15
Va? Jag svarade bara på hans inlägg och han undrar om jag blev antastad som barn? Är det ett normalt beteende?

Hans upplägg är skit rakt av. Det är inte mer med det.

Det var ju du som var otrevlig och körde härskarteknik från start.

sumialic
2018-11-15, 17:37
Helkroppspass med 50 (arbets)set per pass låter vettigt. Om man har +3 timmar tid och ork att träna alltså. Skönt att börja köra t.ex stångrodd 5x10-15 som sjätte övning efter 5x10-15 bänk, 5x10-15 böj, 5x10-15 chins, 5x10-15 pull-ups, 5x10-15 raka mark, då man vet att man bara har 4 övningar och 20 set kvar efter det.

Kan ju förstås hända att du inte kör tunga övningar men då är upplägget ännu mera värdelöst.

Mina pass är i princip alltid 2½ timme och påbörjas med högintensiva intervaller på cykel. Efter cyklingen är jag egentligen redo att gå hem, men pressar mig själv till 100% i alla övningar.

Vad jag ville komma till med detta är att jag vanligtvis lägger knäböj som sista övningen, men att jag även har kört den först vissa gånger (och då inte cyklat innan). Av detta märker jag ingen större skillnad i vikt. Kanske lyfter jag 10% tyngre när knäböj ligger som första övning än sista, men tveksamt. Det känns i alla fall mer i benen när jag lägger den som sista.

svenbanan
2018-11-15, 17:44
Som vanligt är det ingen idé att lyssna på folk som kommer med tvärsäkra svartvita påståenden och är helt säkra på att de har alla rätt och alla andra är idioter.

Nio gånger av tio har folk med sådant beteende inte ens orkat sätta sig in i hela frågeställningen utan utgår från nån snäv utgångspunkt.

crilloan
2018-11-15, 17:56
Som vanligt är det ingen idé att lyssna på folk som kommer med tvärsäkra svartvita påståenden och är helt säkra på att de har alla rätt och alla andra är idioter.

+1
:bpump:

C

Crillos
2018-11-15, 18:13
Det var ju du som var otrevlig och körde härskarteknik från start.

Det var inte min mening iaf. Men hans svar är helt oacceptabelt. En mer normal reaktion vore att fråga hur upplägget kunde förbättrats och då hade jag gladeligen svarat, och jag hänvisade också dit varpå han kunde få hjälp. Jösses alltså...

panzerpig
2018-11-15, 19:39
Det enklaste är helt enkelt att testa. Om du pallar den höga volymen med långa pass, kör.
Tror inte att volym eller frekvens är för låg för att du ska kunna bygga.

Don H
2018-11-15, 19:43
det enklaste är helt enkelt att testa. Om du pallar den höga volymen med långa pass, kör.
Tror inte att volym eller frekvens är för låg för att du ska kunna bygga.

+1

Laksen
2018-11-15, 20:02
Mina pass är i princip alltid 2½ timme och påbörjas med högintensiva intervaller på cykel. Efter cyklingen är jag egentligen redo att gå hem, men pressar mig själv till 100% i alla övningar.

Vad jag ville komma till med detta är att jag vanligtvis lägger knäböj som sista övningen, men att jag även har kört den först vissa gånger (och då inte cyklat innan). Av detta märker jag ingen större skillnad i vikt. Kanske lyfter jag 10% tyngre när knäböj ligger som första övning än sista, men tveksamt. Det känns i alla fall mer i benen när jag lägger den som sista.

Ett mera seriöst svar:

Om du är pressad på tid som du nämnde i första inlägget skulle jag nog själv satsa på högre intensitet, välja 2 övningar per muskelgrupp och köra hårt i dessa. Två olika pass, typ:

A.

1. Knäböj 4-8rm + 1x20
2. Bänkpress 2 restpaus set, t.ex 6+3+2x85%, 8+4+3x75%*
3. Rodd variant på samma sätt som i bänken
4. Militärpress med hantlar på samma sätt som bänken
5. a) Bicepscurl 3x8-12
5. b) Triceps pushdown 3x8-12
6. Bål

B.

1. Marklyft rpt 1x4-6 + 1x6-8
2. Benpress 2 restpaus set på samma sätt som i bänken
3. Snedbänk 2 restpaus set på samma sätt som i bänken
4. Latsdrag 2 restpaus set på samma sätt som i bänken
5. Extra för svaga muskelgrupper, t.ex 3x8-12
6. Extra för svaga muskelgrupper, t.ex 3x8-12

*Du kan arbeta på lägre intensitet och flera reps istället om du vill, för mig och folk jag tränat fungerar låga reps och tunga vikter bra. Alternativt kunde det se ut som 8+4+3x75% + 10+4+2x65%. Typ. Procenten är hypotetiska, det viktiga är att det är en utmanande vikt inom önskat repsintervall.

+ Sparar tid
+ Du får arbeta med tyngre vikter vilket enligt min erfarenhet fungerar bättre under deff/uppehålls kalorier

- Om du inte gillar denna typ av träning utan hellre kör hög volym på lägre vikter är detta inte för dig.

vicarious
2018-11-15, 20:13
Bibehålla - definitivt.
Öka muskelmassa? Kanske.

Träningsvolym verkar vara en av de drivande faktorerna bakom muskeltillväxt och om jag tolkar dig rätt tränar du alltså i genomsnitt 2.5 pass per vecka och 5 set per muskel och pass? Det innebär i snitt 12.5 set per muskel och vecka. Det kan vara tillräckligt för att öka, men det känns i lägsta laget om man har såpass lång träningserfarenhet.

Proteinintaget är "lågt" och måltidsfrekvensen låg är förvisso smådetaljer, men ändå saker som teoretiskt sett skulle kunna göra skillnad om du ändrade på.

zol
2018-11-16, 00:11
Alla ni som menar på att detta är för lite träning, hur många set kör inte ni i veckan isf?

Killen tränar 10 övning 5 set vardera 2,5 ggr i veckan, det är alltså 125 set i veckan. Det måste väl ändå vara allt annat än lite...

171
2018-11-16, 07:10
Alla ni som menar på att detta är för lite träning, hur många set kör inte ni i veckan isf?

Killen tränar 10 övning 5 set vardera 2,5 ggr i veckan, det är alltså 125 set i veckan. Det måste väl ändå vara allt annat än lite...

Håller helt med om detta. Dock ska vi komma ihåg att här på kolo är det en hel del som matar på med till exempel 15-20 set bröst per pass två gånger i veckan. Med det som bakgrund så är ju TS volym ingenting...

nomennescio
2018-11-16, 07:58
Ett alternativ för att korta ned pass kan ju vara att börja med Giant sets, som Brian Alsruhe rekommenderar i sina program (sök hans namn + program på youtube så finns det ett par stycken gratis).

Exempel på Giant set:

1. Stångrodd (antagonist)
2. Bänk (huvudövning)
3. obliques (mage)
4. Vila

Eller

1. Chins
2. Militärpress
3. Obliques
4. Vila

Mats J
2018-11-16, 08:41
Jag körde efter följande för många år sedan när jag hade tidsbrist, men som gav riktigt bra resultat, vikten stod still men blev markant i allt bättre form. Jag tränade endast två dagar i veckan MEN dubbla pass de dagarna, så blev 4 pass veckan. De dagar jag tränade åt jag massor med mat och låg på ett markant kcal plus, vilodagarna på lätt kcal underskott. Själva träningen var rätt basic för att vara mig, en 4-split där basen var tunga basövningar och mediumhög volym tex bröst/bicep passet

Bänkpress: 5 set * 4-6 rep
Lutande hantelpress: 4 set * 8-10 rep
Flyes: 3 set * 11-14 rep

Skivstångcurl: 4 set * 4-6 rep
Hantelcurl: 3 set * 8-10 rep
Kabelcurl med snöre: 2 set * 11-14 rep

Fördelen var att passen blev rätt korta, under timmen, och jag kunde köra hårt för alla muskelgrupper utan att bli less eller trött pga för många övningar/muskelgrupper per pass. Återhämtningen blev väldigt bra pga så många vilodagar.

Nackdelen var att det kunde vara tungt att träna igen på kvällen när jag redan kört ett pass tidigare under dagen, samtidigt åt jag väldigt mycket dessa dagar så energin var på topp.

Träningen går ju att anpassa utifrån vad man själv tycker funkar, högre frekvens, mer volym eller vad det nu kan vara. Men detta körde jag efter och det gav bra resultat.

Bob90
2018-11-16, 09:01
+5
+6

Scratch89
2018-11-16, 09:04
Jag kanske inte riktigt hänger med i diskussionen här, men varför skulle volymen vara för lite? I tråden om träningsvolym är tonen att över 10 set per vecka och muskelgrupp är förkastligt och eftersom Brad säger så så är det så. Här kommer någon och tränar ca 12-13 set per muskelgrupp och vecka och då är det för lite?

Slartibartfast
2018-11-16, 09:48
Jag kanske inte riktigt hänger med i diskussionen här, men varför skulle volymen vara för lite? I tråden om träningsvolym är tonen att över 10 set per vecka och muskelgrupp är förkastligt och eftersom Brad säger så så är det så. Här kommer någon och tränar ca 12-13 set per muskelgrupp och vecka och då är det för lite?

I volymtråden är det väl att 10 set är minimum. Brad säger ju att mer är bättre.

zol
2018-11-16, 10:04
I volymtråden är det väl att 10 set är minimum. Brad säger ju att mer är bättre.

Du är väl en förespråkare och vad jag förstått byggt en grym kropp på relativt låg volym. Du kan väl inte mena att du tycker att 125 set i veckan med 10-15 reps i vardera övning är lite?

Määng
2018-11-16, 12:43
Du är väl en förespråkare och vad jag förstått byggt en grym kropp på relativt låg volym. Du kan väl inte mena att du tycker att 125 set i veckan med 10-15 reps i vardera övning är lite?

Jag kan inte se någonstans att TS beskriver antalet set per muskelgrupp. Så visst, 125 är totala antalet, men om man delar upp det blir ju volymen inte tokhög per muskelgrupp.

Bröst: 12,5
Framsida lår: 12,5
Baksida lår 12,5
Rygg: 12,5
Axlar: 12.5
Biceps: 12,5
Triceps: 12,5
Vader: 12,5
Mage: 12,5
Underarmar: 12,5

Jag tycker i alla fall att det blir konstigt att räkna antalet set över hela kroppen när man kollar på volym eftersom det kan vara helt missvisande.

Jag har tex kört 126 set nu under en sjudagarsperiod men högre än exemplet ovan i bröst, rygg, ben och mindre i vader, mage, undermar så på så sätt borde mina set vara mer slitsamma och totalvolymen per muskelgrupp blir helt förändrad. Tex dubblerad för bröst, rygg och ben.

zol
2018-11-16, 15:15
Jag kan inte se någonstans att TS beskriver antalet set per muskelgrupp. Så visst, 125 är totala antalet, men om man delar upp det blir ju volymen inte tokhög per muskelgrupp.

Bröst: 12,5
Framsida lår: 12,5
Baksida lår 12,5
Rygg: 12,5
Axlar: 12.5
Biceps: 12,5
Triceps: 12,5
Vader: 12,5
Mage: 12,5
Underarmar: 12,5

Jag tycker i alla fall att det blir konstigt att räkna antalet set över hela kroppen när man kollar på volym eftersom det kan vara helt missvisande.

Jag har tex kört 126 set nu under en sjudagarsperiod men högre än exemplet ovan i bröst, rygg, ben och mindre i vader, mage, undermar så på så sätt borde mina set vara mer slitsamma och totalvolymen per muskelgrupp blir helt förändrad. Tex dubblerad för bröst, rygg och ben.

Det är väl betydligt mer rimligt att även TS gjort så.

Tycker bara det är lite märkligt att flertalet av svaren i tråden förkastar hans schema helt och tycker träningsmängden är liten. Om man fördelar ut 125 set på ett rimligt sätt, tycker iaf inte jag det är någon katastrofalt låg volym. Skulle snarare hävda tvärtom.

Om vi skulle leka med tanken att TS kör enligt nedan, så menar vissa i tråden på att de inte ens skulle lyckas bibehålla den massan de redan har. Skulle vilja se deras scheman. Lite som att prata k*kstorlek på Flashback.

Bröst: 30
Framsida lår: 15
Baksida lår 15
Rygg: 30
Axlar: 15
Biceps: 10
Triceps: 10

Määng
2018-11-16, 15:28
Det är väl betydligt mer rimligt att även TS gjort så.

Tycker bara det är lite märkligt att flertalet av svaren i tråden förkastar hans schema helt och tycker träningsmängden är liten. Om man fördelar ut 125 set på ett rimligt sätt, tycker iaf inte jag det är någon katastrofalt låg volym. Skulle snarare hävda tvärtom.

Om vi skulle leka med tanken att TS kör enligt nedan, så menar vissa i tråden på att de inte ens skulle lyckas bibehålla den massan de redan har. Skulle vilja se deras scheman. Lite som att prata k*kstorlek på Flashback.

Bröst: 30
Framsida lår: 15
Baksida lår 15
Rygg: 30
Axlar: 15
Biceps: 10
Triceps: 10

Jag håller med dig men det verkar som att de flesta bara tagit fram ett snitt per vecka och kommit fram till 12,5.

sumialic
2018-11-16, 17:53
Tacksam för alla svar och den diskussion tråden har bidragit till!

För att förtydliga så innebär mina 10 övningar 10 olika muskelgrupper och således förslår schemat mycket riktigt 12.5 set per vecka och muskel.

Det ska även nämnas att det ibland blir 6 eller t.o.m. 7 set då allt handlar om hur bra jag känner att seten har varit och hur mycket stryk muskeln har fått.

Anledningen till helkroppspass är för att det tar för mycket tid att ta sig till gymmet så ju färre gånger jag behöver ta mig dit desto bättre. Övningarna hade jag mer än gärna dragit ner på för att förkorta passen, men nojjar då att det kommer vara en ytterligare faktor som är negativ för tillväxten.

Höga reps föredras av samma anledning - mig veterligen pekar det mesta på att hög repsvolym bygger bättre än låg.

Något som jag har funderat en del på och som kanske borde få en egen tråd är hur viktigt viktprogression egentligen är. Kan en muskel inte utmanas tillräckligt pass ut och pass in genom att köra på samma vikter?

De senaste två åren har jag tappat en del i vikter i vissa övningar, vilket jag tror är till följd av att jag börjat lägga mer mental fokus på att muskeln ska jobba och mindre fokus på vikt. Bänk är där jag har tappat mest då jag ett tag gick in på gymmet och reppade en 12a på 105 kg på första set, medan jag idag har det svårt att göra detsamma med 95kg.

Jag är nog lite mer rippad än vad jag var för 2 år sedan, men skiljer max 2kg på vågen. Ska dock nämnas att bänk kan ha fått en del stryk p.g.a ovana då bänken alldeles för ofta är upptagen numer och jag tvingas köra i maskin.

sumialic
2018-11-16, 18:03
hur menar du?

Det som har fastnat i huvudet för mig är hur det via IGF-1 gynnar cancerceller. En snabb googling visade däremot att det även finns många fördelar med IGF-1. Hur som helst vill jag försöka hålla en bra balans och varken överdriva eller dra ner för mycket på proteinintaget.

Diomedea exulans
2018-11-16, 18:12
Något som jag har funderat en del på och som kanske borde få en egen tråd är hur viktigt viktprogression egentligen är. Kan en muskel inte utmanas tillräckligt pass ut och pass in genom att köra på samma vikter?

De senaste två åren har jag tappat en del i vikter i vissa övningar, vilket jag tror är till följd av att jag börjat lägga mer mental fokus på att muskeln ska jobba och mindre fokus på vikt. Bänk är där jag har tappat mest då jag ett tag gick in på gymmet och reppade en 12a på 105 kg på första set, medan jag idag har det svårt att göra detsamma med 95kg.

Jag tror det var Layne Norton som skrev att han hade upplevde att när han gick från att träna byggarinriktat till att träna styrkeinriktat så minskade han i storlek fastän han ökade i styrka. Så man kan nog bli sämre på det ena samtidigt som man blir bättre på det andra.

TotteShaped4Life
2018-11-17, 05:48
Har i några månader nu kört tre helkroppspass/veckan, ca 45-60 per pass enligt HST och lagt in rest-pause. Behåller formen alldeles utmärkt och om något känner jag mig ännu hårdare nu och starkare än någonsin. Gick från att i 12 månader kört en klassisk brosplit med en väldigt hög träningsvolym och ca 8-9 h på gymmet till ca 3. Funkar finemang och är en hållbara livsstil för min del. Kommer säkert att ändras igen med tiden.. men tänker fortsätta att experimentera med den här extremt låga volymen i något halvår till och utvärdera under tiden.