handdator

Visa fullständig version : Bra energifördelning ?


Fangface
2004-05-10, 16:38
Har nu fört kost-dagbok för första gången, och efter en vecka ser det ut på följande sätt, vilket jag har för avsikt att hålla....
Om det nu inte ser helt tokigt ut.... ( därför frågar jag er som förmodligen vet mer än vad jag gör :thumbup: )

Lite stats:

25 år, 178cm, 80kg, tränat till och från i typ 6 år, men först nu riktigt seriöst :em:
4-5 träningspass/vecka + HIIT 3ggr/vecka
Mål : Stor men inte fet :angel:

Näringsintag: snitt/dag

Protein : 243g 29E% 3g/kg kroppsvikt
Kolisar : 412g 48E% 5g/kg kroppsvikt
Fett : 86g 23E% 1g/kg kroppsvikt

Kcal Totalt ca: 3500

Fett : ca 80% ifrån enkel, och fleromättat.
Protein: I huvudsak från fisk, mjölkprodukter, ägg, pulver.
Kolisar : Alltid lågt-medel GI ( förutom efter träning givetvis )....

Något som ni snabbt reagerar över ?
Åsikter och förslag till ändring är välkommna :cheers:

King Grub
2004-05-10, 16:44
Det låter 100% utmärkt. Mer än så kan jag inte säga. Och det är ju bra. :thumbup:

Fangface
2004-05-10, 16:53
Originally posted by King Grub
Det låter 100% utmärkt. Mer än så kan jag inte säga. Och det är ju bra. :thumbup:

100% utmärkt från Kingen......:D

Känner mig riktigt stolt :angel:

Då kanske man tom har hajat det här med näringslära........lite iaf...:eating:

Löjtnant Blank
2004-05-10, 17:02
Ser ut som ett skolboksexempel. Så där seriös brukar jag bara vara under deffen (som nu). Då ligger jag på 2.300 kcal fördelat på 45-50% kolisar, 15-20% fett, 25-30% protein. Under bulksäsong ser det betydligt "sämre" ut. Jag skulle bryta ihop mentalt om jag var tvungen att hålla koll på kosten under vinterhalvåret. Då är det bara att äta och vara glad. :)

Tror du att du kan hålla den här dieten nu?

Yooo
2004-05-10, 17:12
Jag äter cirka 3000 - 3500 kcal varje dag, försöker bygga. Väger 63 kilo. Enligt principen så ska jag dubbla kroppsvikten för att få fram hur mycket protein jag bör äta, alltså cirka 130 gram. Ligger någonstans kring det i dagsläget. Resten av energin jag får i mig är nästan uteslutande kolisar + det fett jag kommer över. Borde jag göra en bättre uppdelning eller funkar det?

Fangface
2004-05-10, 17:12
Originally posted by Löjtnant Blank
Ser ut som ett skolboksexempel. Så där seriös brukar jag bara vara under deffen (som nu). Då ligger jag på 2.300 kcal fördelat på 45-50% kolisar, 15-20% fett, 25-30% protein. Under bulksäsong ser det betydligt "sämre" ut. Jag skulle bryta ihop mentalt om jag var tvungen att hålla koll på kosten under vinterhalvåret. Då är det bara att äta och vara glad. :)

Tror du att du kan hålla den här dieten nu?

Jodå, det ska nog gå bra.
Viljan är grym för tillfället, och det är det som det hänger på.....:hbang:

Har även märkt att godis-suget har nästan helt försvunnit.....
Innan var jag godis-sugen nästan hela tiden, men man har väl jämnare blodsocker nu.....

Men visst blir man sugen när polarna kommer med pizza och öl och ska kolla på hockey....:cryout:

King Grub
2004-05-10, 17:19
Originally posted by Yooo
Jag äter cirka 3000 - 3500 kcal varje dag, försöker bygga. Väger 63 kilo. Enligt principen så ska jag dubbla kroppsvikten för att få fram hur mycket protein jag bör äta, alltså cirka 130 gram. Ligger någonstans kring det i dagsläget. Resten av energin jag får i mig är nästan uteslutande kolisar + det fett jag kommer över. Borde jag göra en bättre uppdelning eller funkar det?

Ja, det funkar. Dock låter det kanske som om du skulle riskera att få i dig för lite fett. Men vad vet jag - jag vet inte hur mycket du "kommer över".

Yooo
2004-05-10, 17:27
Originally posted by King Grub


Ja, det funkar. Dock låter det kanske som om du skulle riskera att få i dig för lite fett. Men vad vet jag - jag vet inte hur mycket du "kommer över".


Jag vet inte heller... men försöker ha en "fettkälla" till varje måltid tillexempel pesto på pastan :thumbup: