handdator

Visa fullständig version : Fem populära övningar som är sämre än du tror


Permaximum
2018-11-08, 16:19
http://www.body.se/artiklar/nyheter/20181108/fem-populara-ovningar-som-ar-samre-an-du-tror/

Bänkdips finns med i denna lista. Jag brukar köra dips i en Hammer strength maskin som finns på gymmet. Är den också sämre än jag tror?

Typ en sån:

6wDmDpPF5ls

Diomedea exulans
2018-11-08, 16:21
Vettefan om de där övningarna är så "populära", har någon på planeten gjort en repetition declinebänk de senaste fem åren?

Pokkes
2018-11-08, 16:25
Vettefan om de där övningarna är så "populära", har någon på planeten gjort en repetition declinebänk de senaste fem åren?

jag kör både declinebänk (maskin dock) och dips-maskin i min bröst/triceps-träning.

King Grub
2018-11-08, 16:28
Vad är det för idiot som skrivit den artikeln?

Primitiv
2018-11-08, 16:54
Vad är det för idiot som skrivit den artikeln?

Väntar bara på att Arne kommer in och totalsågar artikeln!

Aryt
2018-11-08, 16:55
Vad är det för idiot som skrivit den artikeln?

Står i botten av artikeln
>Andreas Abelsson › Skribent

idiot vet jag inte, tyckte att han valde fina bilder.

Lafayette
2018-11-08, 17:02
Bra artikel. Nedåtlutande bänkpress ser jag väldigt ofta på mitt gym. Pec Dec ska jag nog lägga ner en gång för alla, får alltid ont av den.

King Grub
2018-11-08, 17:06
Står i botten av artikeln
>Andreas Abelsson › Skribent

idiot vet jag inte, tyckte att han valde fina bilder.

Det är jag...

...fast bilderna är det inte jag som valt.

Slartibartfast
2018-11-08, 17:15
Är cable cross bättre än pec dec?

King Grub
2018-11-08, 17:16
Ja. Jag har inget ont att säga om cable cross.

Bärsärk
2018-11-08, 17:36
Väntar bara på att Arne kommer in och totalsågar artikeln!

Hade de varit latsdrag bakom nacken hade Arne varit först in och kommenterat "INGA PROBLEM, KANONÖVNING"

trädgårdsmöbel
2018-11-08, 17:53
Ett fiktivt helkroppspass av Arne tror jag ser ut såhär:

Värm upp med att titta på gryniga svartvita filmsnuttar av starka män från 1910-talet. Utbrist number four! På skånskengelska och lyssna på Benny Hill-themet på repeat när du tränar.

Liggande tricepssträck RUNT huvudet för helvete med en rak ELEIKOSTÅNG! 3*1-3+3*3-6+3*6-10
Scottcurl med hantel med RAKT JÄVLA ARMSTÖD 3*1-3+3*3-6+3*6-10/hand
Latsdrag BAKOM nacken 5*8-10
Sittande smithmaskinpress bakom nacken UTAN ryggstöd i super set med framför OH yeah! 5+5*10
Djuuuuuuupa knäböj 2*1 på 110% av 1rm utan att värma upp först

lite grippers och okulära jämförelser av scapula mellan babian och mandrill mellan seten. 3 TYSKA öl och råbiff med äggula och lök efteråt.

Lafayette
2018-11-08, 18:04
Jag är för ny på Kolo för att veta vem dennna omtalade Arne är. :( Men verkar vara en riktig king.

vicarious
2018-11-08, 18:29
Står i botten av artikeln
>Andreas Abelsson › Skribent

idiot vet jag inte, tyckte att han valde fina bilder.

lol :laugh:

Nedåtlutande bänk är det fortfarande många "bros" som kör. Pec deck är otroligt populär. Bålrotationer också. Såna maskiner borde bannlysas.

Bänkdips ser jag sällan. Träning på instabilt underlag så sent som häromdagen :D Knäböj på balansplatta, självklart med gummiband.

Permaximum
2018-11-08, 18:33
Jag gillar decline i hammer strength maskin, då kommer man undan problemet med trycket.

Förövrigt handlar ett stycke om pec dec men på bild har man en maskin flye. Är det inte folk som tränar själv som väljer bilder?

King Grub
2018-11-08, 18:46
Jag hade valt en bild där man har armbågen i 90 grader.

Å andra sidan heter den där maskinen pec deck på mitt gym, och det är den officiella benämningen av Cybex tryckt på sidan av den.

Permaximum
2018-11-08, 19:10
Jag hade valt en bild där man har armbågen i 90 grader.

Å andra sidan heter den där maskinen pec deck på mitt gym, och det är den officiella benämningen av Cybex tryckt på sidan av den.

Jag utgår ifrån att det är övningen där man har armbågarna i 90 grader du syftar på som skadlig? Övningen på bild är ju typ som en vanlig cable flye?

King Grub
2018-11-08, 19:33
Ja.

Jag har för övrigt mailat min redaktör och bett att bilden kanske kan bytas. Vi får se i morgon.

Sheogorath
2018-11-08, 19:52
Ett fiktivt helkroppspass av Arne tror jag ser ut såhär:

Värm upp med att titta på gryniga svartvita filmsnuttar av starka män från 1910-talet. Utbrist number four! På skånskengelska och lyssna på Benny Hill-themet på repeat när du tränar.

Liggande tricepssträck RUNT huvudet för helvete med en rak ELEIKOSTÅNG! 3*1-3+3*3-6+3*6-10
Scottcurl med hantel med RAKT JÄVLA ARMSTÖD 3*1-3+3*3-6+3*6-10/hand
Latsdrag BAKOM nacken 5*8-10
Sittande smithmaskinpress bakom nacken UTAN ryggstöd i super set med framför OH yeah! 5+5*10
Djuuuuuuupa knäböj 2*1 på 110% av 1rm utan att värma upp först

lite grippers och okulära jämförelser av scapula mellan babian och mandrill mellan seten. 3 TYSKA öl och råbiff med äggula och lök efteråt.

:laugh: :d

NAMBAFÅÅÅÅR!

Aryt
2018-11-08, 20:03
Det är jag...

...fast bilderna är det inte jag som valt.

Jag vet :)

Och jag var ganska säker på att du inte hade valt bilderna (var uppe i tidigare tråd).

--
En kommentar
Ligger man med huvudet nedåt i det läget och pressar en tung vikt, en vikt som är extra tung eftersom man är som starkast i det läget, kan risken för en blödning i en artär öka. Det kan i värsta fall leda till en blodpropp i hjärnan. Den typen av blödning kan uppstå spontant eller på grund av trauma och är den vanligaste typen av orsak till hjärninfarkt hos unga personer.

Stroke = hjärnblödning eller hjärninfarkt. En infarkt är en skada som beror på lokal blodbrist, ofta orsakat av en blodpropp. Högt blodtryck ger nog snarare risk för blödning - och kanske särskilt för de stackare som har ett aneurysm (sjuklig vidgning av ett kärl).

Ett Orm
2018-11-08, 20:31
Jag vet :)

Och jag var ganska säker på att du inte hade valt bilderna (var uppe i tidigare tråd).



Naturligtvis visste du det. Dig lurar man inte så lätt!

Rikard Jansson
2018-11-08, 20:44
Skitövningar deluxe, även om det definitivt finns lite utrymme för debatt gällande träning på instabilt underlag!

Lyset
2018-11-08, 21:09
Ett fiktivt helkroppspass av Arne tror jag ser ut såhär:

Värm upp med att titta på gryniga svartvita filmsnuttar av starka män från 1910-talet. Utbrist number four! På skånskengelska och lyssna på Benny Hill-themet på repeat när du tränar.

Liggande tricepssträck RUNT huvudet för helvete med en rak ELEIKOSTÅNG! 3*1-3+3*3-6+3*6-10
Scottcurl med hantel med RAKT JÄVLA ARMSTÖD 3*1-3+3*3-6+3*6-10/hand
Latsdrag BAKOM nacken 5*8-10
Sittande smithmaskinpress bakom nacken UTAN ryggstöd i super set med framför OH yeah! 5+5*10
Djuuuuuuupa knäböj 2*1 på 110% av 1rm utan att värma upp först

lite grippers och okulära jämförelser av scapula mellan babian och mandrill mellan seten. 3 TYSKA öl och råbiff med äggula och lök efteråt.


:laugh:

Det är sådana här inlägg som gör det värt att fortfarande läsa på kolo emellanåt. :thumbup:

Diomedea exulans
2018-11-08, 21:11
Om man tänker sig att man skulle träna att bli någon slags "actionfilmhjälte" fast på riktigt (alltså inte bara se tuff ut, utan kunna göra grejerna som de gör i filmerna), då föreställer jag mig att träning på instabilt underlag vore bra? Så man kan springa, stå och slåss på på fordon som rör sig, i träd, på ollifanter, vingliga byggnader osv...

Hemi
2018-11-08, 21:17
Jag vet :)

En kommentar


Stroke = hjärnblödning eller hjärninfarkt. En infarkt är en skada som beror på lokal blodbrist, ofta orsakat av en blodpropp. Högt blodtryck ger nog snarare risk för blödning - och kanske särskilt för de stackare som har ett aneurysm (sjuklig vidgning av ett kärl).

Det har väl lossnat någon bit i halsen hos de som blivit skadade som i sin tur fastnat i hjårnan, vad jag läst om problemet.

Borde gälla all sk "Handstand push ups" lika så. Jag har alltid känt mig extremt obekväm med dem och slutade göra dem efter en incident kombiantion med en annan skada, trodde jag skulle dö på kuppen.

Aryt
2018-11-08, 21:56
Naturligtvis visste du det. Dig lurar man inte så lätt!

Du finner det osannolikt att jag kände till King Grubs nick på body? När han har länkat ganska många artiklar? Och vi är facebookvänner?

gohei
2018-11-09, 00:57
Angående sittande bålrotation; kan man säga att all den typen av träning är dålig eller är det just att man blir i en fixerad position när man använder en maskin?
Hur är det med typ övningen russian twist?

Ett Orm
2018-11-09, 08:58
Du finner det osannolikt att jag kände till King Grubs nick på body? När han har länkat ganska många artiklar? Och vi är facebookvänner?

Andreas är hans namn inte hans nick.

Ett Orm
2018-11-09, 09:04
Angående sittande bålrotation; kan man säga att all den typen av träning är dålig eller är det just att man blir i en fixerad position när man använder en maskin?
Hur är det med typ övningen russian twist?

Nej, all typ av bålrotation är inte alls dålig, inte i maskin heller.
Men problemet är att det är för lätt att rotera för mycket, att kotorna inte är i rätt position och att man har för hög belastning bla.
För nån som inte har ett sprcifikt mål eller vet vad man gör är det helt enkelt väldigt ovärt. Bättre då att satsa på att kunna motverka rotation, tex med ennarmsrodd.

Rikard Jansson
2018-11-09, 09:04
Angående sittande bålrotation; kan man säga att all den typen av träning är dålig eller är det just att man blir i en fixerad position när man använder en maskin?
Hur är det med typ övningen russian twist?

Faran är till stor del för att det blir för tungt på fel sätt och fel ställen i en sån maskin, om man använder den fel, vilket är väldigt lätt att göra om man behandlar den som en vanlig maskin. Russian twist är definitivt mycket säkrare, men man ska inte ha en för tung vikt. Kanske 3-8 kg i början.

Hade en sån bålrotationsmaskin som inte användes på huuuur länge som helst för att vi dömde ut den, men sen när vi insåg att om man körde på jättelåg vikt och såg till att liksom vrida genom enbart aktivering av magen snarare än att bara göra rörelsen med vilka muskelgrupper som helst, så tog den riktigt bra kändes det som. Men allt känns ju som det tar riktigt bra när man gör så, behöver ju inte betyda att det ger.

Scratch89
2018-11-09, 10:18
Nej, all typ av bålrotation är inte alls dålig, inte i maskin heller.
Men problemet är att det är för lätt att rotera för mycket, att kotorna inte är i rätt position och att man har för hög belastning bla.
För nån som inte har ett sprcifikt mål eller vet vad man gör är det helt enkelt väldigt ovärt. Bättre då att satsa på att kunna motverka rotation, tex med ennarmsrodd.

Precis. Jag tänker att bålen främst är till för att stabilisera och motverka rörelser, ej skapa rörelse. Då är det bättre att jobba med t.ex hantelrodd där man roterar överkroppen en del och håller emot på tillbakavägen.

Bärsärk
2018-11-09, 10:34
Ett fiktivt helkroppspass av Arne tror jag ser ut såhär:

Värm upp med att titta på gryniga svartvita filmsnuttar av starka män från 1910-talet. Utbrist number four! På skånskengelska och lyssna på Benny Hill-themet på repeat när du tränar.

Liggande tricepssträck RUNT huvudet för helvete med en rak ELEIKOSTÅNG! 3*1-3+3*3-6+3*6-10
Scottcurl med hantel med RAKT JÄVLA ARMSTÖD 3*1-3+3*3-6+3*6-10/hand
Latsdrag BAKOM nacken 5*8-10
Sittande smithmaskinpress bakom nacken UTAN ryggstöd i super set med framför OH yeah! 5+5*10
Djuuuuuuupa knäböj 2*1 på 110% av 1rm utan att värma upp först

lite grippers och okulära jämförelser av scapula mellan babian och mandrill mellan seten. 3 TYSKA öl och råbiff med äggula och lök efteråt.

Man kan ju skämta hur mycket man vill om Arne men jag tror ju säkert det sättet att träna på skulle ge dig en ansenlig mängd muskelmassa.

Om kroppen håller då.

Jhammar
2018-11-09, 15:20
Hade de varit latsdrag bakom nacken hade Arne varit först in och kommenterat "INGA PROBLEM, KANONÖVNING"

Detta trots att både pressar och drag bakom huvudet enbart gör en sak, och det är att öka skaderisken för de som inte har rörligheten för dem.

Angående sittande bålrotation; kan man säga att all den typen av träning är dålig eller är det just att man blir i en fixerad position när man använder en maskin?
Hur är det med typ övningen russian twist?

Att rotera ryggraden när den är flekterad låter inget vidare bra.

Pepz
2018-11-09, 16:48
Jag gillart!

i nästa artikel i serien kan du ta med

Ab/ad maskin. för låren..
styrketräning utan belastning, eller minimalt gummiband. (oftast bakåtspark eller kissande hunden)
Promenader på löpband, gärna i uppförslut samtidigt som man håller i sig med händerna

Rikard Jansson
2018-11-09, 17:00
Jag gillart!

i nästa artikel i serien kan du ta med

Ab/ad maskin. för låren..
styrketräning utan belastning, eller minimalt gummiband. (oftast bakåtspark eller kissande hunden)
Promenader på löpband, gärna i uppförslut samtidigt som man håller i sig med händerna

Styrketräning utan belastning så menar du antagligen inte kroppsviktsövningar som t.ex. armhävningar antar jag? :)

Ett Orm
2018-11-09, 17:21
Jag gillart!

i nästa artikel i serien kan du ta med

Ab/ad maskin. för låren..
styrketräning utan belastning, eller minimalt gummiband. (oftast bakåtspark eller kissande hunden)
Promenader på löpband, gärna i uppförslut samtidigt som man håller i sig med händerna

Varför skulle han ta med de övningarna menar du?

Sarco
2018-11-09, 22:14
Ett fiktivt helkroppspass av Arne tror jag ser ut såhär:

Värm upp med att titta på gryniga svartvita filmsnuttar av starka män från 1910-talet. Utbrist number four! På skånskengelska och lyssna på Benny Hill-themet på repeat när du tränar.

Liggande tricepssträck RUNT huvudet för helvete med en rak ELEIKOSTÅNG! 3*1-3+3*3-6+3*6-10
Scottcurl med hantel med RAKT JÄVLA ARMSTÖD 3*1-3+3*3-6+3*6-10/hand
Latsdrag BAKOM nacken 5*8-10
Sittande smithmaskinpress bakom nacken UTAN ryggstöd i super set med framför OH yeah! 5+5*10
Djuuuuuuupa knäböj 2*1 på 110% av 1rm utan att värma upp först

lite grippers och okulära jämförelser av scapula mellan babian och mandrill mellan seten. 3 TYSKA öl och råbiff med äggula och lök efteråt.

OK, jag fattar att du skojar och det är lite roligt. Samtidigt så har jag (n=1) använt mig av Arnes program av och till under halva livet (ok, en lång period var 100% av) och övningarna funkar.

Om jag kommer ihåg någorlunda rätt så innehöll mina första två program som 14-15-åring
- latsdrag bakom nacke
- drag till hakan
- axelpress i smith bakom nacke
edit: ja, liggande triceps bakom nacke med rak eleiko och smalt grepp var med också.

... och en mängd andra övningar som inte är så ifrågasatta. Alla med suberb instruktion som gav mig ett sjukt bra grundutförande som höll bra även när jag var 30+ och satte igång med träning igen.

Latsdrag bakom nacken och drag till hakan kör jag fortfarande.

/Arnes fanclub

Diomedea exulans
2018-11-09, 23:02
Det "konstigaste" med Arnes scheman är väl inte övningsvalet, utan att han kör med så låga reps... För visst kör han, som i trädgårdsmöbels exempel, treor i armövningar?

Säger inte att det är fel, eller ens ologiskt, men jag har nog aldrig sett det någon annanstans bara.

Verkar vara ett rätt kul sätt att träna, personligen kör jag nog hellre fler set och färre reps än 10+ reps.

Hemi
2018-11-10, 00:20
OK, jag fattar att du skojar och det är lite roligt. Samtidigt så har jag (n=1) använt mig av Arnes program av och till under halva livet (ok, en lång period var 100% av) och övningarna funkar.

Om jag kommer ihåg någorlunda rätt så innehöll mina första två program som 14-15-åring
- latsdrag bakom nacke
- drag till hakan
- axelpress i smith bakom nacke
edit: ja, liggande triceps bakom nacke med rak eleiko och smalt grepp var med också.

... och en mängd andra övningar som inte är så ifrågasatta. Alla med suberb instruktion som gav mig ett sjukt bra grundutförande som höll bra även när jag var 30+ och satte igång med träning igen.

Latsdrag bakom nacken och drag till hakan kör jag fortfarande.

/Arnes fanclub

Så tränade alla förut, jag såg ingen som gjorde latsdrag framför huvudet, OK det fanns men det var vanligare bakom. Vanligt att man blandade latsdrag bakom sedan V handtag framför och mer bakåtlutad. ZigZag stång eller EZ eller vad den kallas såg jag inte ens förän jag var över 20 år gammal och hade ingen aning om vad den skulle vara till för. Max 8 reps var det för min och alla andra jag såg men vi tränade mer för styrkan. Sen vet jag inte exakt hur Arne tränar men så här såg det ut på Swings i Sthlm och YMCA i USA t ex, till stor del...

ChuckTesta
2018-11-10, 02:05
Jag vet :)

Och jag var ganska säker på att du inte hade valt bilderna (var uppe i tidigare tråd).

:laugh:

Sure you do buddy, sure you do

F Ultra
2018-11-10, 03:16
Så tränade alla förut, jag såg ingen som gjorde latsdrag framför huvudet, OK det fanns men det var vanligare bakom. Vanligt att man blandade latsdrag bakom sedan V handtag framför och mer bakåtlutad. ZigZag stång eller EZ eller vad den kallas såg jag inte ens förän jag var över 20 år gammal och hade ingen aning om vad den skulle vara till för. Max 8 reps var det för min och alla andra jag såg men vi tränade mer för styrkan. Sen vet jag inte exakt hur Arne tränar men så här såg det ut på Swings i Sthlm och YMCA i USA t ex, till stor del...

Antar att det beror på hur långt tillbaka man går (gillar främst texten som noterar att man inte ska svinga bakåt :) ):
https://i2.wp.com/primehealthsolutions.org/wp-content/uploads/2015/06/lat-pulldowns-for-bigger-back.png?w=569

Arnold verkar dock fortfarande köra främst bakom dock: https://www.instagram.com/p/BpFgM01lsMU/?utm_source=ig_embed

Hemi
2018-11-10, 03:25
Nej de flesta drog bara så man fick plats med handtaget och lite tillbakalut, sen hur man skall göra och vad som är bäst vet inte jag.

Hardcorevarianten för de som klarade av det var att dra sig upp, en pull up altså med smalt V handtag och så pass högt att man var på väg horisontellt och handtaget så långt ned som möjlig, mot magent. Tror att det postats en bild på Ulf Bengtsson på Kolo när han gör så.

Aryt
2018-11-10, 08:43
:laugh:

Sure you do buddy, sure you do

Ni måste vara väldigt imponerade över att jag kan KG alterego, när han dessutom uppenbart hintar om det. Är extra nöjd över att jag tog med det där med bilderna :cool:. Utan att vara fanboy eller Wowspelare kan jag också säga att han har en Deathknight som heter Steroid (kanske är den orc? åtminstone Horde vill jag säga).


Akta så att ni inte översträcker nacken när kollar efter det whooshande ljudet.

Anders The Peak
2018-11-10, 11:27
Jag tycker inte att någon av de uppräknade övningarna är direkt improduktiva utan de kan utföras improduktivt om de utförs på fel sätt.

Peckdeck på bild startläget är helt fel och om den utförs på så sätt har den oftast en hög skaderisk för individen.

Swings gym som idag är Sats Medis Kocksgatan :)

Isseman
2018-11-10, 12:24
Träning på instabila saker kan vata bra om atleten tränar för en idrott som kräver extrem balans och koordination. T.ex. kan det finnas fördel för en freeskier att hoppa upp på instabila saker och då träna på att landa stabilt så fort som möjligt. Detta utan hög belastning såklart.
Det där med att utföra knäböj med lättare vikt på instabilt underlag vettetusan. Då utför jag hellre tunga vanliga, eller instabila fast unilaterala?

Bärsärk
2018-11-10, 13:01
Jag tycker inte att någon av de uppräknade övningarna är direkt improduktiva utan de kan utföras improduktivt om de utförs på fel sätt.

Peckdeck på bild startläget är helt fel och om den utförs på så sätt har den oftast en hög skaderisk för individen.

Swings gym som idag är Sats Medis Kocksgatan :)

Borde inte det här utförandendet på en pec deck vara bra?

https://img.aws.livestrongcdn.com/ls-article-image-673/ds-photo/getty/article/99/120/513437656_XS.jpg

Ser ju inte ut att påfresta biceps eller något som det här utförandet gör

https://s3.amazonaws.com/images.myfit.ca/cache/images/machineflyes_001.gif

Jag vet inte men tycker inte att de övre utförandet ser så farligt ut.

Sarco
2018-11-10, 16:29
Det "konstigaste" med Arnes scheman är väl inte övningsvalet, utan att han kör med så låga reps... För visst kör han, som i trädgårdsmöbels exempel, treor i armövningar?

Säger inte att det är fel, eller ens ologiskt, men jag har nog aldrig sett det någon annanstans bara.

Verkar vara ett rätt kul sätt att träna, personligen kör jag nog hellre fler set och färre reps än 10+ reps.

I mina gamla program var det mest 8-12, några muskelgrupper 15. Rätt många sets, framför allt när man började splitta.

Jag kommer ihåg att när jag klagade på att jag inte gjorde framsteg i triceps fick jag 10 10 6 6 6 i liggande bakom nacken, det var nog det lägsta repsantalet jag hade. Tycker hans program var rätt normala, faktiskt. Med lite old school övningsval, bara.

Ett Orm
2018-11-10, 17:09
Borde inte det här utförandendet på en pec deck vara bra?

https://img.aws.livestrongcdn.com/ls-article-image-673/ds-photo/getty/article/99/120/513437656_XS.jpg

Ser ju inte ut att påfresta biceps eller något som det här utförandet gör

https://s3.amazonaws.com/images.myfit.ca/cache/images/machineflyes_001.gif

Jag vet inte men tycker inte att de övre utförandet ser så farligt ut.

Nej, det är det övre som är dåligt. Det har med att överarmen är väldigt utåtroterad.
Sen blir den dessutom mindre effektiv pga aktiv insufficiens, det är därför det känns som den "tar" bra fast belastningen bli lägre.

I styrke/byggsyfte är den ett kasst val helt enkelt.

ATJL
2018-11-10, 22:27
Grub: hur ställer du dig till hantelflyes?

baktung
2018-11-10, 23:28
Synnerligen intressant eftersom både bänkdips och pec-dec är två nya favoritövningar hos mig just för att jag har axelproblem.

Bänkdipsen upplever jag isolerar triceps mycket bättre än vanliga dips som bara sabbar axlarna. Tycker inte alls bänkdips stressar främre axlar, åtminstone inte kring det parti där jag har problem, d.v.s. AC-leden.

Även pec-dec är en väldigt skonsam övning för AC-leden till skillnad från t.ex. hantelpress som verkligen stressar AC-leden och som jag inte kör tungt längre. Jag brukar också tillämpa olika utföranden i denna maskin. Dels kan man köra tyngre och träffa övre bröst bra genom att börja med armarna högt upp och dra överkroppen framåt samtidigt som man svänger in armarna. Skaderisken ökar antagligen om man kör striktare med ryggen mot sätet hela tiden och med armarna lägre för att träffa nedre bröst, något jag behöver sänka vikten för att klara. En nybörjare som dock bara sätter sig i maskinen och tar i för kung och fosterland utan någon koll på var leden befinner sig kan säkert ha en ökad skaderisk i förhållande till andra övningar.

Så för dessa två övningar är jag oense med författaren. Det är två övningar som går att utföra på ett skonsamt sätt. Däremot nedåtlutande bänkpress har en självklar anledning till varför den bör undvikas. Bålrotationsmaskinen har jag också skadat mig av en gång av att köra för tungt så den håller jag med om. Dock inte direkt kotorna som tar stryk som det känns utan mer att det blir en onaturlig överbelastning kring obliquerna/revbenen. Vill minnas att jag fick en muskelbristning av den maskinen.

Man ska köra det man gillar, övningar man kan belasta med bra kontroll och som man tycker tar bra. Det varierar från person till person. Marklyft är en skitövning för somliga, knäböj för andra.

Pepz
2018-11-11, 17:00
Styrketräning utan belastning så menar du antagligen inte kroppsviktsövningar som t.ex. armhävningar antar jag? :)

nej där finns det ju belastning

Varför skulle han ta med de övningarna menar du?

För att de suger i min bok


mest för att jag kom från jobbet där jag fått klagomål på att vi har för få löpband - för att folk promenerar läääänge på dessa.. gärna i uppförslut samtidigt som de håller i sig för att det blir så jobbigt annars.. (samma personer som tar hissen ner till anläggningen)
Och jag ser mängder med yngre personer som okritiskt anammar instagramövningar dvs övningar som har mycket liten effekt men har som syfte att visa upp väl valda delar och få lajks.. gärna med gummiband eller utan vettig belastning

LunaSpice
2018-11-11, 17:37
Står i botten av artikeln
>Andreas Abelsson › Skribent

idiot vet jag inte, tyckte att han valde fina bilder.

Du lär dig snart. :D

LunaSpice
2018-11-11, 17:42
Vad det inte förresten så att Fredrik Paulun kopplade sin stroke till declined bänk?

Decepticon
2018-11-11, 18:10
Vad det inte förresten så att Fredrik Paulun kopplade sin stroke till declined bänk?
Jo, så var det. Decline är annars en bra och skonsam övning där axlarnas involvering minskas. Det är klart att om risken för blodpropp ökar så kanske man av den anledningen ska välja något annat, men biomekaniskt är det en bra övning.

Diomedea exulans
2018-11-11, 18:16
Yates föredrog den över plan bänkpress.

baktung
2018-11-11, 20:05
men biomekaniskt är det en bra övning.
Ja, det fanns en bra maskin på mitt gym där man pressade nedåt. Av alla skitmaskiner som finns så valde de att plocka bort just den när de byggde om. För jävligt. Jag gillade den. Alternativet är väl att köra kabelpressar uppifrån och ned.

LunaSpice
2018-11-11, 20:37
Ja, det fanns en bra maskin på mitt gym där man pressade nedåt. Av alla skitmaskiner som finns så valde de att plocka bort just den när de byggde om. För jävligt. Jag gillade den. Alternativet är väl att köra kabelpressar uppifrån och ned.

Går att köra i pullup/dipmaskin också som har motvikt.

Kev88
2018-11-11, 20:38
Grub: hur ställer du dig till hantelflyes?

Nu frågade du inte mig, men kablar är det överlägsna valet, då de, till skillnad mot hantlar, belastar genom hela rörelsebanan.

LunaSpice
2018-11-11, 20:45
Nu frågade du inte mig, men kablar är det överlägsna valet, då de, till skillnad mot hantlar, belastar genom hela rörelsebanan.

Jag tycker kablar är betydligt bättre i curls också. Får 10 ggr mer kontakt och pump än stång och hantlar.

Diomedea exulans
2018-11-11, 20:58
Nu frågade du inte mig, men kablar är det överlägsna valet, då de, till skillnad mot hantlar, belastar genom hela rörelsebanan.

Fast även med kablar blir det olika belastning i olika delar av rörelsebanan. Om vi tar stående triceps-pushdown, t ex, så är det nästan ingen belastning alls när händerna är i toppläget.

Pokkes
2018-11-11, 22:06
Fast även med kablar blir det olika belastning i olika delar av rörelsebanan. Om vi tar stående triceps-pushdown, t ex, så är det nästan ingen belastning alls när händerna är i toppläget.

jodå, om du står med viss frammåtlutning och inte går hela vägen upp till "pannan"

Ett Orm
2018-11-11, 22:57
nej där finns det ju belastning



För att de suger i min bok


mest för att jag kom från jobbet där jag fått klagomål på att vi har för få löpband - för att folk promenerar läääänge på dessa.. gärna i uppförslut samtidigt som de håller i sig för att det blir så jobbigt annars.. (samma personer som tar hissen ner till anläggningen)
Och jag ser mängder med yngre personer som okritiskt anammar instagramövningar dvs övningar som har mycket liten effekt men har som syfte att visa upp väl valda delar och få lajks.. gärna med gummiband eller utan vettig belastning

fast om det är tjockisar i bedrövlig form är det kanske det man orkar med, många gillar inte att anstränga sig. det kan man ju tycka vad man vill om, men det gör ju inte övningen/arna till något dåligt per se.

Stoltz
2018-11-12, 11:30
Den som skrivit den artikeln kan inte ha mycket erfarenhet inom träning. Har säkert inte ens ätit tillräckligt med kolhydrater för att orka träna ordentligt.

hihi

Mäktigman
2018-11-12, 11:33
Nej, det är det övre som är dåligt. Det har med att överarmen är väldigt utåtroterad.
Sen blir den dessutom mindre effektiv pga aktiv insufficiens, det är därför det känns som den "tar" bra fast belastningen bli lägre.

I styrke/byggsyfte är den ett kasst val helt enkelt.

Jag trodde att utåtrotation var något man strävar efter när man pressar/tränar bröst?:confused: Upplys mig plx

Ett Orm
2018-11-12, 21:25
Jag trodde att utåtrotation var något man strävar efter när man pressar/tränar bröst?:confused: Upplys mig plx

Eh? Har jag nog aldrig hört någonsin faktiskt.
Varför skulle man sträva efter det? Vilken fördel skulle det vara tänkt att ge?

agazza
2018-11-12, 21:36
Tänker bara säga att peck deck bygger snyggast bröst.

Bänkpressartuttar ser ut som feta kvinnobröst med bröstvårtan nedåt.

Peckdeck fixar bröst med bröstvårtan framåt.

Tänk er The mountain vs brad pitt i troja.

Köttis
2018-11-12, 21:42
Tänker bara säga att peck deck bygger snyggast bröst.

Bänkpressartuttar ser ut som feta kvinnobröst med bröstvårtan nedåt.

Peckdeck fixar bröst med bröstvårtan framåt.

Tänk er The mountain vs brad pitt i troja.Tror det faktum att Hafthor väger typ 100kg mer har större betydelse än vilka övningar de gjort. Sen har han snarare strongmantuttar och de brukar väl inte köra så mycket bänkpress.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Crillos
2018-11-13, 00:40
Tänker bara säga att peck deck bygger snyggast bröst.

Bänkpressartuttar ser ut som feta kvinnobröst med bröstvårtan nedåt.

Peckdeck fixar bröst med bröstvårtan framåt.

Tänk er The mountain vs brad pitt i troja.

Larry Wheels är ett bra exempel på någon som har såna fula bänkpresstuttar. Ser riktigt fult ut. Och han hade garanterat haft snyggare med fler flyes övningar och riktig hypertrofi träning. Så det är inte genetiskt om någon nu försöker påstå det.

exevision
2018-11-13, 06:37
Larry Wheels är ett bra exempel på någon som har såna fula bänkpresstuttar. Ser riktigt fult ut. Och han hade garanterat haft snyggare med fler flyes övningar och riktig hypertrofi träning. Så det är inte genetiskt om någon nu försöker påstå det.

Det är genetiskt.

Pokkes
2018-11-13, 06:54
Larry Wheels är ett bra exempel på någon som har såna fula bänkpresstuttar. Ser riktigt fult ut. Och han hade garanterat haft snyggare med fler flyes övningar och riktig hypertrofi träning. Så det är inte genetiskt om någon nu försöker påstå det.

Tänker bara säga att peck deck bygger snyggast bröst.

Bänkpressartuttar ser ut som feta kvinnobröst med bröstvårtan nedåt.

Peckdeck fixar bröst med bröstvårtan framåt.

Tänk er The mountain vs brad pitt i troja.

Jag förstår inte hur ni tänker här, skulle samma muskel kunna växa olika pga övningsval? det är inte möjligt

Anders The Peak
2018-11-13, 07:15
Jag förstår inte hur ni tänker här, skulle samma muskel kunna växa olika pga övningsval? det är inte möjligt

Det stämmer väl ihop med att renodlade SL bänkpressare får en överdimensionerad d-kupa.
Håller däremot inte med om Larry Wheels han är välbyggd och ser inte ut som en styrkelyftare.

Pepz
2018-11-13, 09:37
fast om det är tjockisar i bedrövlig form är det kanske det man orkar med, många gillar inte att anstränga sig. det kan man ju tycka vad man vill om, men det gör ju inte övningen/arna till något dåligt per se.

korrekt.
Men det är det mycket sällan tyvärr.

Pokkes
2018-11-13, 12:35
Det stämmer väl ihop med att renodlade SL bänkpressare får en överdimensionerad d-kupa.
Håller däremot inte med om Larry Wheels han är välbyggd och ser inte ut som en styrkelyftare.

Du menar alltså att övningsvalet (högfrekvent plan bänkpress) medför att individen får "längre" bröstmuskel med mer massa i nedre delen?

och att samma person skulle få mer rundade/"perky" bröstmuskler om denne gjorde mera flies?

trädgårdsmöbel
2018-11-13, 14:58
Jag tror mig ha fått tendens till "steinerism" (stort mellanrum mellan nederdelarna av bägge pectoralis) av flitigt bänkpressande. Nu syns inte det pga fetma, så en bild hade inte bekräftat det, men jag kan känna det.

Sheogorath
2018-11-13, 15:46
Jag tror mig ha fått tendens till "steinerism" (stort mellanrum mellan nederdelarna av bägge pectoralis) av flitigt bänkpressande. Nu syns inte det pga fetma, så en bild hade inte bekräftat det, men jag kan känna det.

Fast vilket mellanrum man har mellan bröstmusklerna måste ju hela och enbart ha att göra med muskelfästena. De kan man ju inte flytta på utan operation.

King Grub
2018-11-13, 15:48
Fast vilket mellanrum man har mellan bröstmusklerna måste ju hela och enbart ha att göra med muskelfästena. De kan man ju inte flytta på utan operation.

qTmvHVFxF_c

Anders The Peak
2018-11-13, 15:55
Du menar alltså att övningsvalet (högfrekvent plan bänkpress) medför att individen får "längre" bröstmuskel med mer massa i nedre delen?

och att samma person skulle få mer rundade/"perky" bröstmuskler om denne gjorde mera flies?

Renodlad bänkare får en renodlad (bröst)bänkpressmuskel och renodlad frontdelta.

Sheogorath
2018-11-13, 16:03
qTmvHVFxF_c

Intressant! Muskelrupturer känns väl spontant som den mest troliga förklaringen.

Ett Orm
2018-11-13, 16:08
Renodlad bänkare får en renodlad (bröst)bänkpressmuskel och renodlad frontdelta.

Eller så blir de med en viss typ av struktur bättre bänkare och är utmärker sig mer där.

Sheogorath
2018-11-13, 16:33
Intressant! Muskelrupturer känns väl spontant som den mest troliga förklaringen.

...kanske för snabb belastningsprogression kopplat till steroidbruk...

clavain
2018-11-13, 16:37
Intressant! Muskelrupturer känns väl spontant som den mest troliga förklaringen.

Förändringen av bröstmuskulaturen kom efter en strupoperation som gick snett varpå läkarna blev tvungna att öppna bröstkorgen. Tänker att en nervskada som följd av opertationen kanske ligger bakom det förändrade utseendet.

tramadol
2018-11-13, 16:46
Jag förstår inte hur ni tänker här, skulle samma muskel kunna växa olika pga övningsval? det är inte möjligt

Att olika vinklar påverkar vilja muskelfibrer som används är knappast nytt. Speciellt när det gäller muskler som fäster på helt andra sätt än varandra, som att det vore konstigt att olika övningar tar olika bra då. Skämtar du eller? :laugh::laugh::laugh:

Hemi
2018-11-13, 16:52
Förändringen av bröstmuskulaturen kom efter en strupoperation som gick snett varpå läkarna blev tvungna att öppna bröstkorgen. Tänker att en nervskada som följd av opertationen kanske ligger bakom det förändrade utseendet.

Ja, har har hänt med flera andra lyftare och brottare. Samt Lou Ferrigno som förlorade triceps på bägge armarna, blev till trådar. Fast nu är de smått på väg tillbaka verkar det men inte mycket.

Hemi
2018-11-13, 16:57
Du menar alltså att övningsvalet (högfrekvent plan bänkpress) medför att individen får "längre" bröstmuskel med mer massa i nedre delen?

och att samma person skulle få mer rundade/"perky" bröstmuskler om denne gjorde mera flies?

Jag gissar bara lite med vad jag ser, yttre bröst går ungefär samma väg som nedre bröst. Ett stort knippe fibrer går sedan över mitten, övre delen av stora muskeln och kanske aktiveras mest om man bänkar och armhäver med mer eller mindre pilform 4ever. För att komma åt muskeln mer kanske detta borde läggas till, tex...? Om man tittar på bottenläget i rörelsebanan, en annan vinkel. Solfjädersmuskler speciellt skall väl gå att kmma åt den ena eller den andra delen, tvärsöver. Som sagt, ingen aning, tittar bara.
yLopBjcS_Fw

Hemi
2018-11-13, 17:01
Edit,
Arne Perssons video, han får gärna kommentera.

Pokkes
2018-11-13, 17:03
Att olika vinklar påverkar vilja muskelfibrer som används är knappast nytt. Speciellt när det gäller muskler som fäster på helt andra sätt än varandra, som att det vore konstigt att olika övningar tar olika bra då. Skämtar du eller? [emoji23][emoji23][emoji23]Jag brukar oftast inte skämta när jag ställer frågor Renodlad bänkare får en renodlad (bröst)bänkpressmuskel och renodlad frontdelta.Intressant minst sagt!

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Crillos
2018-11-14, 00:16
Det är genetiskt.

Se till så att du får ut den infon till alla korkade byggare världen över som slösar sin tid på allt annat än bänkpress.

exevision
2018-11-14, 07:58
Se till så att du får ut den infon till alla korkade byggare världen över som slösar sin tid på allt annat än bänkpress.

Nog kan man påverka till viss del. Men på det stora hela är det ändå genetiskt hur det kommer att se ut.

Crillos
2018-11-14, 18:24
Nog kan man påverka till viss del. Men på det stora hela är det ändå genetiskt hur det kommer att se ut.

Ja! Så är det. Men det var inte det du sa från början. Ett mer nyanserat uttalande så kudos ;)

Aryt
2018-11-14, 18:41
Eh? Har jag nog aldrig hört någonsin faktiskt.
Varför skulle man sträva efter det? Vilken fördel skulle det vara tänkt att ge?

Tänk dig hur man testar impingement i axelleden. Humerus riskerar att komprimera supraspinatussenan mot acromion. Rotationen påverkar storleksförhållandena (dock är det nog lite av en överförenkling att säga utåtrotation bättrigare).

Hawkins och Neers test är båda med inåtrotation.

Men inte lita inte på mig, jag vet ju ingenting.

exevision
2018-11-14, 19:48
Ja! Så är det. Men det var inte det du sa från början. Ett mer nyanserat uttalande så kudos ;)

Med risk att det blir pajkastning. Vilket inte är min avsikt.

Min första kommentar var inte helt seriös. Men, jag tror att möjligheten till att forma muskelns utseende med hjälp av annan övning är marginell. Så, på det stora hela är det ändå genetiskt hur en muskel kommer att se ut.

Så tror jag.

Anders The Peak
2018-11-14, 22:08
Med risk att det blir pajkastning. Vilket inte är min avsikt.

Min första kommentar var inte helt seriös. Men, jag tror att möjligheten till att forma muskelns utseende med hjälp av annan övning är marginell. Så, på det stora hela är det ändå genetiskt hur en muskel kommer att se ut.

Så tror jag.

Stämmer bra men det går bra att överutveckla/underutveckla delar av bröstmuskeln vilket blir det visuella resultatet.

Ett Orm
2018-11-15, 01:24
Stämmer bra men det går bra att överutveckla/underutveckla delar av bröstmuskeln vilket blir det visuella resultatet.

Men vet jag undrar är hur man ens testar något sånt? Iom genetiska skillnader kan man ju inte jämföra med andra utan bara med sig själv, och muskler växer ju inte som bulldeg på jäsning direkt om man inte kör raktetbränsle.

Om jag då ändrar något i övningsvalet, hur vet jag då att det var just det som gav resultatet? För det vill ju till att allt annat är lika under tiden. Och hur stor är skillnaden mot om jag bara hade kört på som vanligt?


De flesta som jag vet kör ju ett antal övningar för bröst och lite olika upplägg över tid.
Och tränar man tex övere bröst så den delen överutvecklas, har man då tränat resten optimal förut eller måst man låta den gå bakåt eller stanna i sin utveckling?