handdator

Visa fullständig version : Bor ni kvar i er hemstad?


Lafayette
2018-11-07, 12:23
Bor ni kvar i er hemstad/staden ni är uppväxta i? Isåfall, tror ni att ni kommer att flytta? Och om ni flyttat, kommer ni flytta hem igen i framtiden?

Jag har bort i samma stad hela mitt liv. Jag brottas hela tiden med att flytta eller inte flytta. Oftast är jag så trött på Kalmar så jag håller på att spy, men sedan är jag för bekväm för att flytta och är en hemma-gris.

Pickels
2018-11-07, 12:28
Bor ni kvar i er hemstad/staden ni är uppväxta i? Isåfall, tror ni att ni kommer att flytta? Och om ni flyttat, kommer ni flytta hem igen i framtiden?

Jag har bort i samma stad hela mitt liv. Jag brottas hela tiden med att flytta eller inte flytta. Oftast är jag så trött på Kalmar så jag håller på att spy, men sedan är jag för bekväm för att flytta och är en hemma-gris.

Bor ni kvar i er hemstad/staden ni är uppväxta i? Nej
Isåfall, tror ni att ni kommer att flytta? -
Och om ni flyttat, kommer ni flytta hem igen i framtiden? Troligen inte

blåvitt
2018-11-07, 12:32
Nej, kommer nog flytta tillbaka ett år eller två men sen får det räcka

Beemel
2018-11-07, 12:43
Bor i samma kommun (men annan ort).
Flyttat tillbaka sedan drygt tre år efter 8 år på andra platser.

Petoria
2018-11-07, 12:47
Nej, flyttade när jag var 18. Kommer nog inte flytta tillbaka.

Diomedea exulans
2018-11-07, 12:54
Nee, har flyttat 3 mil!

G.W
2018-11-07, 13:15
Bor kvar men nu är storgatan full av vitkalkade fönster och lediga butiker. Det verkar som att det inte finns någon som inte vill komma hit längre. De stänger textilfabriken över järnvägsspåren, företaget säger att dessa jobb är försvunna och de kommer inte tillbaka

r3mpuh
2018-11-07, 13:23
Givetvis. Sala Silverstaden är bäst.
Har ni inte sett Jordskott eller? :smokin:
3tWzTpToeik

MackeJuve
2018-11-07, 13:27
Bor ni kvar i er hemstad/staden ni är uppväxta i? Ja
Isåfall, tror ni att ni kommer att flytta? Nej
Och om ni flyttat, kommer ni flytta hem igen i framtiden? -

Känns som att jag skulle behöva ge upp för mycket vid en flytt. Har hur många kompisar som helst i stan och även om man vid en flytt kan resa tillbaka över helgerna så skulle det ändå bli krångligare att träffa dom.

Däremot så kan jag tycka att jag borde ha pluggat i en annan stad under min studietid. Det är lite lagom, knyta nya bekantskaper och se andra platser. Sedan tillbaka.

Alexton
2018-11-07, 13:28
Nej jag bor inte kvar. Har hunnit flytta runt 3 ggr inom Sverige och även bott utomlands i omgångar.
Att bo kvar i sin hemstad skulle kännas som ett fängelse när det finns mycket att se och göra på andra platser.
Står i bostadskö den 12 år tillbaka ifall jag skulle bestämma mig för att flytta tillbaka då jag har mycket släkt och vänner här. Lockar inte just nu däremot.

Ladugårdsdörr
2018-11-07, 13:36
Jag växte upp i en håla snarare än en stad och flyttade direkt efter jag var färdig med värnplikten. Hade gärna flyttat redan under gymnasietiden eftersom pendlingen var förfärlig. Högst osannolikt att jag flyttar tillbaka inom överskådlig framtid. Möjligen en sommarstuga eller liknande då jag har släkt i området. Hålan är förövrigt sju resor värre nu 20 år efter jag flyttade. Skolan är nedläggningshotad, herrgårdar/vandrarhem har varit flyktingförläggningar en runda och är nu rivningsklara, jobbmöjligheterna är allt förre. Tråkigt, då svensk landsbygd är så oändligt vacker.

shut teh face
2018-11-07, 13:46
Jag växte upp i en opersonlig förort till Sthlm, inte heller har jag någon släkt kvar där förutom mamma, som nog flyttar snart också, och de vänner jag växte upp med som har någon form av självbevarelsedrift har flyttat därifrån som mig. Så nej, jag flyttar aldrig tillbaka.

Däremot kan jag ibland besöka orten och promenera runt och få lite nostalgitrippar.

vicarious
2018-11-07, 13:52
Känner mig otroligt diskriminerad eftersom jag är varken född eller uppvuxen i en stad. *cry*

wintersnowdrift
2018-11-07, 13:58
Jag växte upp i en Stockholmsförort och flyttade därifrån för att plugga i universitetsstad. Flyttade sedan igen till en mindre stad för att doktorera, och sedan därifrån ut på landet där jag bor nu. Jag har ingen koppling till min uppväxtort då mina föräldrar och mitt syskon också bor på andra ställen nu. Trivs svinbra med nuvarande livssituation och kommer över min döda kropp sätta mig i en förort igen, oavsett hur många coola jobb jag går miste om. Att få ha djur hemma på gården, ett grönsaksland att odla i, en stjärnhimmel där vintergatans konturer framträder tydligt så fort det är stjärnklart, och åkrar och skogar inpå knuten är guld värt för mig. Men, det har stegen innan detta också varit - särskilt att plugga i en stor universitetsstad med ett sprudlande studentliv var helt fantastiskt och något jag skulle rekommendera till alla med något sånär läshuvud.

Illustrerade mannen
2018-11-07, 14:13
Flyttade till en universitetsstad, blev kvar i nio år vid universitetet. Sedan huvudstaden, på söder, ett antal år. Skulle minsann aldrig flytta tillbaka! Men gjorde det för ca 18 år sedan, huvudsakligen pga barnalstring...

Pokkes
2018-11-07, 14:28
Bor ni kvar i er hemstad/staden ni är uppväxta i? - Nej
Isåfall, tror ni att ni kommer att flytta? -
Och om ni flyttat, kommer ni flytta hem igen i framtiden? - Inte en chans

Bärsärk
2018-11-07, 15:30
Nej jag bor inte kvar och tror inte jag kommer tillbaka heller om jag inte får ett väldigt vettigt jobb där.

Raschmus
2018-11-07, 15:35
Född, uppvuxen, bosatt och troligtvis skapad i Varberg. Kan mycket väl tänka mig att flytta men kommer nog alltid längta tillbaka.

Finns ingen svensk stad som jag känner lockar i jämförelse.

Var jag illa tvungen att flytta så hade jag flyttat till ett varmare klimat. Var det tvunget Sverige så Stockholm (om man skulle öka sin net worth med några tusen procent så hade jag eventuellt kunna tänka mig Stockholm en kortare period även om jag inte blev tvingad).

Diomedea exulans
2018-11-07, 15:50
Hade jag varit född i Stockholm hade man nog fått bända bort mig med ett spett.

Bärsärk
2018-11-07, 15:53
Hade jag varit född i Stockholm hade man nog fått bända bort mig med ett spett.

Varför? Är glad över att jag inte är född i en storstad, väldigt jobbigt att känna att man vill flytta hem igen och sen inte kunna ha råd.

Kommer man från ett litet samhälle är ju superlätt att bara köpa ett hus billigt och flytta hem.

TheOne1994
2018-11-07, 15:58
bor kvar i den stad jag är uppvuxen i. Ca 9000 invånare.
Kommer alltid bo kvar, alla i vår familj bor här. "alla vet vem man är / alla känner alla" vilket jag tycker är kul. Kan inte tänka mig att bo i en storstad.

ChuckTesta
2018-11-07, 15:59
bor kvar i den stad jag är uppvuxen i. Ca 9000 invånare.
Kommer alltid bo kvar, alla i vår familj bor här. "alla vet vem man är / alla känner alla" vilket jag tycker är kul. Kan inte tänka mig att bo i en storstad.

Fyfan. Växte upp i en sådan håla, skulle aldrig vilja bo så igen.

Mats J
2018-11-07, 16:00
Ja bor kvar och har alltid gjort. Har svårt att se att jag skulle flytta härifrån, det ända skulle vara om min dotter flyttar när on blir äldre. Det möjligen skulle kunna få mig att följa med. Men beroende på vart, storstäder ger mig huvudvärk, kallsvettningar och hjärtklappning inom 10 min.

Diomedea exulans
2018-11-07, 16:03
Varför? Är glad över att jag inte är född i en storstad, väldigt jobbigt att känna att man vill flytta hem igen och sen inte kunna ha råd.

Kommer man från ett litet samhälle är ju superlätt att bara köpa ett hus billigt och flytta hem.

Jag sa ju precis att jag inte skulle flytta iväg från början isåfall.

Phjanton
2018-11-07, 16:08
Uppvuxen i Stockholm och planerar att stanna.

Vill aldrig bo i innerstaden men finns många trevliga områden i Stockholms stad med goda kommunikationer in till stadskärnan. En stor nackdel är dock trafiken, löjligt.

Yes
2018-11-07, 16:09
Bor inte kvar. För långt att pendla till jobb. I framtiden, när jag ämnar vara rik och förmögen, kan jag tänka mig flytta tillbaka. Om det nu inte hunnit förstöras som allt annat.

Jorgen
2018-11-07, 16:11
Bor ni kvar i er hemstad/staden ni är uppväxta i? JA!
Isåfall, tror ni att ni kommer att flytta? Över min döda kropp.

shut teh face
2018-11-07, 16:22
Bor inte kvar. För långt att pendla till jobb. I framtiden, när jag ämnar vara rik och förmögen, kan jag tänka mig flytta tillbaka. Om det nu inte hunnit förstöras som allt annat.
Hur går det med dina planer att bli rik och förmögen med tanke på att du verkar vara pappersvändare på nån mystisk myndighet? *hug*

Bärsärk
2018-11-07, 16:43
Jag är inte uppvuxen i någon håla (Över 100k invånare) men det spelar ju absolut noll och ingen roll längre vart man bor så länge de finns en butik med postutlämning för allt går att beställa och få tag i över nätet, även livsmedel.

Är väl främst anledningen till varför jag inte känner något större behov av att flytta hem igen till min hemstad, om jag lika gärna kan bo billigare någon annan stans...

Bob90
2018-11-07, 16:44
Bor ni kvar i er hemstad/staden ni är uppväxta i? JA!
Isåfall, tror ni att ni kommer att flytta? Över min döda kropp.

Om Skåne någon gång äntligen grävs bort då? :devil:

Yes
2018-11-07, 16:54
Hur går det med dina planer att bli rik och förmögen med tanke på att du verkar vara pappersvändare på nån mystisk myndighet? *hug*
Rent tekniskt två myndigheter och jag jobbar exekutivt. Det går alltså stadigt utför. Jag ska dock sadla om till att bli konstnär och jobba extra med att sälja Situation Stockholm. Det borde få upp lönen lite.

xan
2018-11-07, 17:05
Född och uppvuxen i Göteborg, flyttade till Stockholm för ett och ett halvt år sedan eftersom att jag ville upptäcka något nytt. Göteborg är en mysig stad, men väldigt liten och jag tröttnade efter 22 år. Saknar lite den mer avslappnade stämningen som finns där, och vännerna som är svåra att ersätta. Men jag är nöjd just nu.

I framtiden kanske det blir att jag flyttar till någon annan stad för att studera. Tycker om Stockholm, men har inte bott här så länge så jag känner inte att jag är helt fäst.

Jag växte upp i en Stockholmsförort och flyttade därifrån för att plugga i universitetsstad. Flyttade sedan igen till en mindre stad för att doktorera, och sedan därifrån ut på landet där jag bor nu. Jag har ingen koppling till min uppväxtort då mina föräldrar och mitt syskon också bor på andra ställen nu. Trivs svinbra med nuvarande livssituation och kommer över min döda kropp sätta mig i en förort igen, oavsett hur många coola jobb jag går miste om. Att få ha djur hemma på gården, ett grönsaksland att odla i, en stjärnhimmel där vintergatans konturer framträder tydligt så fort det är stjärnklart, och åkrar och skogar inpå knuten är guld värt för mig. Men, det har stegen innan detta också varit - särskilt att plugga i en stor universitetsstad med ett sprudlande studentliv var helt fantastiskt och något jag skulle rekommendera till alla med något sånär läshuvud.

Kul att du hittat rätt. Vilka 3 orter är det du bott i?

Kimball
2018-11-07, 17:11
Fyfan. Växte upp i en sådan håla, skulle aldrig vilja bo så igen.

+1, mår dåligt av bara tanken, men jag kan väl också förstå tryggheten det för med sig någonstans.

Haha nä hujedamig, Oskarshamn är inte mycket att hänga i granen, Kalmar som närliggande stad är i mina ögon den också oerhört ointressant. Gick från Oskarshamn till Helsingborg och landat i Göteborg sedan 5 år tillbaks. Är definitivt nöjd här, och dessutom känns det kul att ha bott på fler ställen, man får med sig så mycket av det!
Jag kommer aldrig flytta tillbaks, det finns INGET förutom billigare boende att hämta, och den detaljen kan jag gott leva utan.

Lafayette
2018-11-07, 17:18
Testade Stockholm i fyra månader efter studenten, hade ingen trevlig upplevelse. Mest mitt eget fel då jag har svårt att ta för mig och inte är så social, är svårt att flytta till en ny stad helt ensam då. Fast jag tror inte jag hade velat bo där oavsett, staden stinker och för mycket dryga människor. Men nu talar en lantis så jag lämnar det där, vill inte göra någon Stockholmare upprörd.;)

Ingen svensk stad lockar direkt, men vet att jag eventuellt kommer flytta till Borås för att studera, så hoppas på det bästa.

Helst vill jag bo i New York. Mysig stad och konstant härlig doft av braj och sopor. Längtar tillbaka dit.

Lafayette
2018-11-07, 17:25
Kalmar som närliggande stad är i mina ögon den också oerhört ointressant.

Hey, vi har fantastiskt vackra Öland och tre nya kaffe-ställen. Man har byggt väldigt mycket nya bostäder på kort tid, mycket puls i denna staden nu.

StarkaUlf
2018-11-07, 17:43
Flyttat tre gånger, kommit tillbaka tre gånger. Varit här ett tag nu, lär nog bli så också, om inget oväntat händer *cupid*

Då ville jag inte bor här, nu tycker jag att det är fantastiskt härligt.

blåvitt
2018-11-07, 17:57
Hey, vi har fantastiskt vackra Öland och tre nya kaffe-ställen. Man har byggt väldigt mycket nya bostäder på kort tid, mycket puls i denna staden nu.

Ahaaaaaaaaaa! Nu vet jag vem du är :) vetat hela tiden att du vart ngn omreggad men haft svårt att sätta fingret på det

Diomedea exulans
2018-11-07, 18:01
Ahaaaaaaaaaa! Nu vet jag vem du är :) vetat hela tiden att du vart ngn omreggad men haft svårt att sätta fingret på det

Jag har fortfarande inte fattat. *cry*

Lafayette
2018-11-07, 18:07
Jag har fortfarande inte fattat. *cry*

Du kommer nog på det tids nog.:cool:

mini
2018-11-07, 18:44
Är uppvuxen i en liten ort utanför Stockholm. Har flyttat runt både i landet och utanför men landade i en annan kommun på ungefär samma sida Stockholm men närmre. Kommer alltid vilja bo med närhet till hufvudstaden. Sannolikt Västerort/Norrort.

Bärsärk
2018-11-07, 18:58
Är uppvuxen i en liten ort utanför Stockholm. Har flyttat runt både i landet och utanför men landade i en annan kommun på ungefär samma sida Stockholm men närmre. Kommer alltid vilja bo med närhet till hufvudstaden. Sannolikt Västerort/Norrort.

Vad är de som gör att du känner att du behöver bo nära huvudstaden?

Alexton
2018-11-07, 19:04
bor kvar i den stad jag är uppvuxen i. Ca 9000 invånare.
Kommer alltid bo kvar, alla i vår familj bor här. "alla vet vem man är / alla känner alla" vilket jag tycker är kul. Kan inte tänka mig att bo i en storstad.

Det är i princip min mardröm. Jag har alltid älskat känslan att vara helt annonym.
En av mina favoritkänslor är att bara försvinna i ett folkhav i Paris samtidigt som du pratar svenska och vet att ingen jävel förstår vad du säger.

Ingen som har några åsiker om dig innan de träffar dig. De nya människorna du träffar, de nya vägar och erfarenheter de öppnar.

delta_mats
2018-11-07, 19:31
Har flyttat två gånger till olika städer, har aldrig känt att jag längtar tillbaka dit jag en gång bott.

Kimball
2018-11-07, 19:39
Hey, vi har fantastiskt vackra Öland och tre nya kaffe-ställen. Man har byggt väldigt mycket nya bostäder på kort tid, mycket puls i denna staden nu.

Jo, och jag tycker innerstan är mysig. Men det är inte samma sak längre sedan köpcentersyndromet drabbade stan med Hansa osv imho. Precis som med Helsingborg, tyvärr. Någon nämnde det tidigare, men det är trist som sjutton med stadskärnor som dör ut.

Starke75an
2018-11-07, 20:11
Bor i en by på landet i södra Sverige. Flyttat 75 mil söderut för 18 år sen.

Man försöker här hjälpa varandra. Finns ingen affär eller matställe. Men en busshållplats och kor däremot. Och nära till sjö och fiske.

Skulle aldrig vilja bo i lägenhet.

TommyBoy
2018-11-07, 20:39
Nej. Hemmastaden Malmö är numera en skitstad p.g.a. invandring. Skulle aldrig flytta tillbaka. Bor 6 mil bort där allt är som det bör.

Hanse
2018-11-07, 21:07
Född i Småland men flyttade till Stockholm 1973.

ceejay
2018-11-07, 21:09
Uppsalabo sen födsel.

mini
2018-11-07, 21:14
Vad är de som gör att du känner att du behöver bo nära huvudstaden?

Jag gillar möjligheterna med större städer, och anonymiteten. Får klaustrofobi i mindre orter och uttrycket ”alla känner alla” triggar mitt flyktbeteende.
Varför specifikt Stockholm är ju för att det är hemma. Jag hittar, har mina vänner och min familj, och så tycker jag det är en vacker stad.

Jorgen
2018-11-07, 22:02
Om Skåne någon gång äntligen grävs bort då? :devil:

Jag bor ju fortfarande kvar i Skåne då.
Men vi slipper dras med resten av Sverige, så....WIN! *flex*

Bob90
2018-11-07, 22:08
Jag bor ju fortfarande kvar i Skåne då.
Men vi slipper dras med resten av Sverige, så....WIN! *flex*

:d

Hemi
2018-11-07, 22:10
Om hemstad är något man bor i innan man är +- 15 så har jag redan provat att flytta tillbaka till 2 av dem, i helt olika delar av världen. Det var helt underbart i början pga natur och lukter och djur man kände igen. Människorna hade däremot ändrats, också jag själv. Samt samhälle jobb och bostäder, stora skildnander på då och nu. Det gick både bra och inte bra, slutade med tvärflytt från bägge men kanske jag provar en tredje "hemstad" stad i framtiden.

Sparven från Minsk
2018-11-08, 07:03
Nej. Bor 110 mil bort.

The_RobRoy
2018-11-08, 07:41
Troligtvis och förhoppningsvis flyttar jag aldrig tillbaka på heltid till Stockholm, men man vet aldrig vad livet delar ut för kort..

iampreka
2018-11-08, 09:40
Ja. Det är familjen som håller mig kvar Och bekvämligheten.

wintersnowdrift
2018-11-08, 10:44
Kul att du hittat rätt. Vilka 3 orter är det du bott i?

Pluggade i Uppsala, bodde i Falun när jag doktorerade (mina föräldrar hade flyttat dit innan mig, jag har släktband/rötter i Falun men är själv född och uppvuxen i Stockholmsförort. Falun har alltid varit ett andra hem för mig och jag har alltid velat bo där), och nu bor jag i en liten by på vischan i norra Västmanland.

Rikard Jansson
2018-11-08, 11:58
Jorå fan, trivs hur bra som helst här pga hur folk är jämfört med andra ställen. Finns förstås flera nackdelar:
Inget bra ställe att käka
En enda affär där det inte finns så mycket
Ingen bio eller nåt sånt alls, ingen krog/whatever
Inga singeltjejer alls i stort sett
Nästan alla jobb som inte suger röv kräver att man pendlar

Men fördelarna väger klart upp nackdelarna i min åsikt, kommer aldrig flytta härifrån.

Dreas
2018-11-08, 12:03
Superliten ort i norra Värmland - plugg i Karlstad - Flytt med frugan till Skåne.
Jag kommer inte flytta tillbaka även om det är trevligt att besöka med jämna mellanrum när alla är hemma igen :)

VoDaresVins
2018-11-08, 12:04
Uppväxt på landet. Bodde i närmaste stad ca. 10 år från när jag började studera tills egen familj bildades. Bor nu i eget hus 200m från hemgården.
Ska nog mycket till för att vi ska flytta.

Yes
2018-11-08, 12:40
Jag gillar möjligheterna med större städer, och anonymiteten. Får klaustrofobi i mindre orter och uttrycket ”alla känner alla” triggar mitt flyktbeteende.
Varför specifikt Stockholm är ju för att det är hemma. Jag hittar, har mina vänner och min familj, och så tycker jag det är en vacker stad.
Om alla känner alla är inte orten tillräckligt liten.

King Grub
2018-11-08, 12:49
Jag bodde i Vallentuna när jag var liten, men flyttade till Norrtälje i tid för att gå första klass här, och har bott här sedan dess.

iampreka
2018-11-08, 12:50
Jag bodde i Vallentuna när jag var liten, men flyttade till Norrtälje i tid för att gå första klass här, och har bott här sedan dess.

När invigs King Grub statyn i stan?

King Grub
2018-11-08, 12:53
Nästa år.

En sju meter hög bajskorv i hamnen.

http://www.bigertbergstrom.com/sv/node/363

Gearhead85
2018-11-08, 13:17
Bor i barndomsbyn. Dock bodde jag i åtta år i en förort till Östersund innan jag flyttade hem till Svenstavik igen 2010. Har dock funderingar på att flytta till antingen Örnsköldsvik, Umeå, Skellefteå eller Luleå. Jag har även haft funderingar på Örebro genom att det är en av Sveriges mest tillgängliga städer. Men vill inte flytta söderut.

r1kkie
2018-11-08, 14:00
Ja
Nej
-

exevision
2018-11-08, 14:06
Bor ni kvar i er hemstad/staden ni är uppväxta i? - Nej
Och om ni flyttat, kommer ni flytta hem igen i framtiden? - Osäkert, troligen inte.

Lafayette
2018-11-08, 14:08
Ja
Nej
-

Ok.

Ett Orm
2018-11-08, 16:35
Bor ni kvar i er hemstad/staden ni är uppväxta i?
Nej, men 1,5 mil vette fan om det ens räknas. Från 10000 inv till 30000. Den storleken på stad tycker jag passar mig yppligt.

Och om ni flyttat, kommer ni flytta hem igen i framtiden? Nja, troligen inte. Trivs bra här, men saknar ibland den enkla närheten till alla man känner och umgås med som inte riktigt blir av på samma sätt här.

Patriarch K
2018-11-08, 19:30
Flyttade 10 mil bort från hemorten Herrljunga för 8 år sedan. Har bott på lite olika platser under några år medan jag gick på lite olika folkhögskolor.
Har under många år känt att jag egentligen inte vill bo i GBG av anledningen "Har jag inte kommit längre hemifrån?! Blev det inget mer än såhär?". Men har den senaste tiden omvärderat mina tankegångar och insett att GBG faktiskt har allt man behöver, det är inte för stort och inte för litet och det är nära "hem" och det är nära hav, sjöar, skärgård, folk, karriär, stränder, Danmark, Norge och mitt sommarställe. Det finns allt utom sol, men efter denna sommaren fanns det även sol :P
Och nu när jag är "vuxen" så hade jag kunnat tänka mig att stanna här i trakterna och köpa ett hus några mil utanför stan om några år.
Vill man se något annat så kan man ju resa när man vill eller jobba remote.

Ladugårdsdörr
2018-11-08, 20:07
Nästa år.

En sju meter hög bajskorv i hamnen.

http://www.bigertbergstrom.com/sv/node/363

Pekande tjejerna i förgrunden: "Passagen av den delen måste göra lite ont, men samtidigt väldigt skönt!"

Bärsärk
2018-11-08, 21:03
Nästa år.

En sju meter hög bajskorv i hamnen.

http://www.bigertbergstrom.com/sv/node/363

Tänk er prislappen på den, miljonen minst