handdator

Visa fullständig version : HJÄLP! Fattar inte hur jag kan gå upp i vikt??


KAR340
2018-11-06, 10:59
Hej!

Började träna ganska mycket för ca 1 månad sedan. Kör varannan dag cardio och varannan styrketräning. Har börjat på ett program som heter Stronglifts, basövningar med 5x5 set. Mitt mål är egentligen att hitta träningen och hålla kontiuniteten så skall sägas att jag börjat på en väldigt låg nivå. Jag har inte lagt jätte mycket vikt på maten ännu utan vill fokusera på att jobba in rutinerna med träningen först. Är småbarnsförälder och hela den biten så inte bara att kasta om rutinerna hur som helst. Ett stort steg att bara få in träningen :)
Men det betyder absolut inte att jag inte är medveten om vad jag äter! Skulle säga att jag har bra koll på kalorier och vad saker och ting innehåller. Äter just nu tre mål om dagen (borde spridas ut jag vet) och äter till jag är mätt. Ingen fika, godis, läsk eller andra söta drycker, och ingen alkohol på vardagarna. Lite men ändå väldigt sparsamt med dessa saker på helgen!
Har en Garmin-tränings/aktivitetsklocka som uppskattar vad jag förbrukar och ja, jag vet att dessa verkligen inte är i närheten av exakta! Men tycker att det borde kunna vara ett bra riktmått?? Har ett relativt stillsamt kontorsjobb med lite spring ibland. Försöker komma ut och ta några micro-promenarer på rasterna. Mitt snitt enligt klockan brukar ligga på runt 2500-3000 kcal om dagen vilket jag tycker låter helt rimligt med tanke på att jag tränar varje kväll. Som sagt äter tre mål om dagen som OMÖJLIGT kan vara över de kcal. Skulle säga att uppskattningsvis borde jag ligga minst 500 kcal under det i snitt. Ändå går jag sakta upp i vikt!!?? Har ökat ca 1 kg på denna månaden sedan jag började träna.
Jag vill verkligen inte gå upp i vikt, mitt långsiktiga mål med träningen är att få en snyggare kropp och givetvis som bonus starkare och piggare. Har ett BMI nu på ca 28 så skall verkligen inte gå upp mer!!
Snälla hjälp vad tror ni jag gör för fel??? :cryout:

King Grub
2018-11-06, 11:03
Sluta gissa, börja räkna. Tror man att man har koll på kaloriintaget ändå, så har man det sannolikt inte alls egentligen.

Går du upp i vikt äter du för mycket. Inga undantag.

KAR340
2018-11-06, 14:23
Tack för svar King Grub, känner väl till "lagen" kalori in/kalori ut. Och förlåt, kalla mig trångsynt men jag har nu gått från soffpotatis som ändå legat still i (över-)vikt till att börja träna varje dag och sluta äta massa skräp. Så att orsaken till att jag nu börjat gå upp i vikt skulle bero på att jag ligger på mer överskott nu än tidigare i kalorier är omöjligt. Dock skall jag absolut för skoj skull mäta detta några dagar för att se exakt vad jag ligger på i intag.
Men jag är nyfiken på om några andra har samma erfarenheter, tänker att ganska mycket måste hända i kroppen när man går från noll till att börja träna så pass mycket. Saker som till en början påverkar vikten som inte har med fettinlagring att göra. Jag har ju heller inte tränat så hård styrketräning än att jag skulle ökat 1kg i muskler på bara 1 månad. Det är också helt orimligt.

Lennix
2018-11-06, 14:52
När jag gjorde samma som dig för 2 år sedan så gick jag också upp i vikt när jag trodde att jag skulle gå ner i vikt. Jag kompenserade den ökade träningsmängden med att äta mer och gick därför upp i vikt.

vicarious
2018-11-06, 21:58
Du överskattar troligtvis hur mycket energi du förbrukar. Stillasittande jobb, ett 5x5 pass på gymmet förbrukar nog inte så mycket energi heller.

Att "äta tills man är mätt" är inte någon vidare säker strategi för alla, särskilt inte som överviktig/tidigare överviktig. Hade jag levt efter det mottot hade jag nog vägt +20kg mer än jag gör nu.

Bossebäver
2018-11-07, 10:42
Jag kan gå upp i vikt med en måltid per dag^^

Prost
2018-11-07, 11:37
Lär dig helst att räkna kalorier men du kan absolut gå upp i vikt samtidigt när du bränner fett om du nyligen börjat träna etc. Du lagrar in mer muskelglykogen och kanske bygger även muskler speciellt om du nyligen börjat. Jag kan gå upp i vikt under kaloriöverskott under en tid på kanske 1-2 veckor som max men någon gång släpper det till slut, vid hård träning, stress och kaloriunderskott kan man få väldigt höga kortisolnivåer som binder vätska etc. Så vikten behöver ej säga hela sanningen om du förbränner ditt kroppsfett eller inte.

Skulle jag t,ex fråga på forumet varför jag inte har gått ner i dessa lägen så skulle jag säkerligen fått svar som att jag antingen ljuger eller räknar fel. Kan vara värt att tänka på. :-)

Beemel
2018-11-07, 12:40
Äter just nu tre mål om dagen (borde spridas ut jag vet)

Vad är det som gör att du "vet" det
och varför tror du att det borde spridas ut mer?

Cykelcykel
2018-11-07, 13:55
Lyssna på vad folk säge här
Börja räkna! Allt

Lovar att du kommer att tacka alla här om några månader
När du börjar få resultaten du vill ha

KAR340
2018-11-07, 14:07
När jag gjorde samma som dig för 2 år sedan så gick jag också upp i vikt när jag trodde att jag skulle gå ner i vikt. Jag kompenserade den ökade träningsmängden med att äta mer och gick därför upp i vikt.

Bara det att jag äter inte mer än innan. Samma portionsstorlekar och typ av mat, fast nu utan fika och nått gott vid tv,n på kvällen. Skulle det vara så att jag trots allt omedvetet äter lite mer än innan så borde det ju ändå vara minst plus minus noll nu när jag skippar allt gott gott.
Igår räknade dock mitt kaloriintag! och vid läggdags och låg på ca 1000kcal underskott. Om jag är ödmjuk så ok jag kan väl ha räknat fel på ca ett par hundra kallorier och så kan vi säga att min aktivitetsklocka också felar på några hundra kalorier, men att det i verkligheten skulle vara ett överskott..
Du förstår att jag är skeptisk?

KAR340
2018-11-07, 14:13
Du överskattar troligtvis hur mycket energi du förbrukar. Stillasittande jobb, ett 5x5 pass på gymmet förbrukar nog inte så mycket energi heller.

Att "äta tills man är mätt" är inte någon vidare säker strategi för alla, särskilt inte som överviktig/tidigare överviktig. Hade jag levt efter det mottot hade jag nog vägt +20kg mer än jag gör nu.



Jag menar att trots att jag äter till jag är mätt (läs lagom inte propp) så har jag ganska bra koll på kalorierna.
Jag kör Stronglifts på gymmet som är tre basövningar per gång. T.ex Knäböj, Mark och Skivstångsrod. Varje övning är 5x5 så tot 75 reps av tunga basövningar. Ok bara 3 olika övningar men brukar ligga på ca 2-300 kcal inkl lite uppvärming på crosstrainer 5-10 min enligt träningsklockan plus att man kan räkna in lite afterburn kcal. Så nog borde det ha betydelse för förbrukningen..

KAR340
2018-11-07, 14:14
Jag kan gå upp i vikt med en måltid per dag^^

Låter som en jobbig måltid.. ;)

KAR340
2018-11-07, 14:22
Lär dig helst att räkna kalorier men du kan absolut gå upp i vikt samtidigt när du bränner fett om du nyligen börjat träna etc. Du lagrar in mer muskelglykogen och kanske bygger även muskler speciellt om du nyligen börjat. Jag kan gå upp i vikt under kaloriöverskott under en tid på kanske 1-2 veckor som max men någon gång släpper det till slut, vid hård träning, stress och kaloriunderskott kan man få väldigt höga kortisolnivåer som binder vätska etc. Så vikten behöver ej säga hela sanningen om du förbränner ditt kroppsfett eller inte.

Skulle jag t,ex fråga på forumet varför jag inte har gått ner i dessa lägen så skulle jag säkerligen fått svar som att jag antingen ljuger eller räknar fel. Kan vara värt att tänka på. :-)

Äntligen någon som är lite inne på det jag har i mina misstankar. Ok alltid lätt att vänta tills man får det svaret man vill och välja den sanningen man tycker passar bäst :d Men jag ville bara höra om det var någon som upplevt detta på samma sätt såhär precis i början och jag har också läst det här om stress och kortisolnivåer, vätska och glykogeninlagring. T.o.m att man kan räkna med en viss ökning av blodmängd när man börjar träna.. Skrock och bara hittepå.. vem vet :)

KAR340
2018-11-07, 14:27
Vad är det som gör att du "vet" det
och varför tror du att det borde spridas ut mer?

Ok, ingen "vet" väl någonting egentligen.. och forskningen kanske har uppdaterats som det gör hela tiden. Men är ganska säker på att alldeles nyss iaf så var rekommendationen att sprida ut sina mål på ca5-6 mål för att optimera proteinsyntesen, hålla aptiten på en bra nivå och sen är det mycket skönare att träna när man inte äter så stora mål på samma gång tycker jag egentligen.

Lennix
2018-11-07, 14:57
Bara det att jag äter inte mer än innan. Samma portionsstorlekar och typ av mat, fast nu utan fika och nått gott vid tv,n på kvällen. Skulle det vara så att jag trots allt omedvetet äter lite mer än innan så borde det ju ändå vara minst plus minus noll nu när jag skippar allt gott gott.
Igår räknade dock mitt kaloriintag! och vid läggdags och låg på ca 1000kcal underskott. Om jag är ödmjuk så ok jag kan väl ha räknat fel på ca ett par hundra kallorier och så kan vi säga att min aktivitetsklocka också felar på några hundra kalorier, men att det i verkligheten skulle vara ett överskott..
Du förstår att jag är skeptisk?

Eftersom du inte litar på vetenskapen fick du lite empiri av mig.

Om du inte räknar fel på kalorierna du ätit så räknar du fel på den energimängd du behöver per dag. Lätt att överskatta aktivitetsnivå när du räknar ut ditt basalförbränning!

Cykelcykel
2018-11-07, 17:42
Lita inta på din klocka när det gäller kcal
Kan fela 30% åt båda hållen
Finns ett helt avsnitt av tyngre träningssnack om det

bertbert
2018-11-07, 21:46
Bara det att jag äter inte mer än innan. Samma portionsstorlekar och typ av mat, fast nu utan fika och nått gott vid tv,n på kvällen. Skulle det vara så att jag trots allt omedvetet äter lite mer än innan så borde det ju ändå vara minst plus minus noll nu när jag skippar allt gott gott.
Igår räknade dock mitt kaloriintag! och vid läggdags och låg på ca 1000kcal underskott. Om jag är ödmjuk så ok jag kan väl ha räknat fel på ca ett par hundra kallorier och så kan vi säga att min aktivitetsklocka också felar på några hundra kalorier, men att det i verkligheten skulle vara ett överskott..
Du förstår att jag är skeptisk?

Nej, jag förstår inte att du är skeptisk. Det hela är väldigt enkelt. Går du upp i vikt har du ett överskott. Går du ner i vikt ligger du på ett underskott. PUNKT. Antingen räknar du fel, eller så är aktivitetsklockan missvisande, eller så överskattar du din aktivitet, eller allt på en gång...

men att det i verkligheten skulle vara ett överskott..

Det faktum att du går upp i vikt bevisar att du ligger på överskott. Hur svårt kan det vara att ta in?

zol
2018-11-07, 22:39
Läst så många liknande trådar genom åren, 99 % tror det äter mindre än vad de gör. Det är såklart inte helt otänkbart att bygger lite, lite muskler under tiden, du borde naturligvis även mäta midjan varje vecka.

Hur lång är du, vad väger du, hur ser dina måltider ut?

Beemel
2018-11-08, 07:30
Ok, ingen "vet" väl någonting egentligen.. och forskningen kanske har uppdaterats som det gör hela tiden. Men är ganska säker på att alldeles nyss iaf så var rekommendationen att sprida ut sina mål på ca5-6 mål för att optimera proteinsyntesen, hålla aptiten på en bra nivå och sen är det mycket skönare att träna när man inte äter så stora mål på samma gång tycker jag egentligen.

Ja forskningen uppdateras hela tiden (det ligger lite i den vetenskapliga principen att ifrågasätta sig själv) men det betyder inte att resultaten ändras så fruktansvärt mycket.
Det är faktiskt rätt sällan som rekommendationer och slutsatser ändras mer än marginellt.
Däremot väljer man att mäta saker på olika sätt och undersöka olika parametrar, men då är inte alltid resultaten jämförbara med varandra på det sätt som många tycks tro.
Så länge metoden och parametrarna är hyfsat identiska så blir resultat hyfsat identiskt, alla avvikelser från detta beror oftast på mänskliga faktorn och/eller mätfel.

Marginalnyttan över tid med att käka massa gånger om dagen, jämfört med några få är relativt försumbar, dessutom mycket sämre för tänderna och ett jäkla tidsslöseri (det sista är min personlig uppfattning)

Att fixa och äta saker 6 gånger om dagen, säg att det tar i snitt 10 min per gång (lite längre för vissa mål, lite kortare för andra). skippar man då 4 av dessa gånger och lägger 40min mer på träningen så kommer det förhoppningsvis ge bra mycket mer resultat m.a.p. proteinsyntes.

just my 0.05$

Beemel
2018-11-08, 07:31
Nej, jag förstår inte att du är skeptisk. Det hela är väldigt enkelt. Går du upp i vikt har du ett överskott. Går du ner i vikt ligger du på ett underskott. PUNKT. Antingen räknar du fel, eller så är aktivitetsklockan missvisande, eller så överskattar du din aktivitet, eller allt på en gång...

Det faktum att du går upp i vikt bevisar att du ligger på överskott. Hur svårt kan det vara att ta in?

^^This!!

Odylicious
2018-11-08, 08:24
Bara det att jag äter inte mer än innan. Samma portionsstorlekar och typ av mat, fast nu utan fika och nått gott vid tv,n på kvällen. Skulle det vara så att jag trots allt omedvetet äter lite mer än innan så borde det ju ändå vara minst plus minus noll nu när jag skippar allt gott gott.
Igår räknade dock mitt kaloriintag! och vid läggdags och låg på ca 1000kcal underskott. Om jag är ödmjuk så ok jag kan väl ha räknat fel på ca ett par hundra kallorier och så kan vi säga att min aktivitetsklocka också felar på några hundra kalorier, men att det i verkligheten skulle vara ett överskott..
Du förstår att jag är skeptisk?


Enligt vad ligger du på ett underskott på 1000 kalorier? Skulle aldrig någonsin räkna in kalorierna som din klocka säger att du förbrukat, samt träningspassen. Underskatta inte hur mycket dina felmarginal påverkar din upp/nedgång. Enda som krävs är just "ett par hundra kalorier".

Du käkar för mycket och du överskattar hur mycket du förbrukar.

exevision
2018-11-08, 10:30
Träningen gör ju att musklerna blir bättre på att fylla på med glykogen. Så initialt kan man väll öka lite i vikt.

King Grub
2018-11-08, 11:03
På en månad med 30000 kcal i underskott?

exevision
2018-11-08, 14:12
På en månad med 30000 kcal i underskott?

Nej, naturligtvis inte. ;)

Lite slarvigt svarat av mig tidigare.

Gromp
2018-11-12, 08:03
En annan grej som är värd att tänka på är att inte fästa allt för stor vikt (höhö) vid enskilda invägningar, utan väga sig flera dagar i rad vid samma tillfälle på dagen. Det kan lätt diffa något kilo över dagen, beroende på när man väger sig. Många tycker det är enklast att väga sig varje dag när man nyss gått upp, besökt toaletten, men ännu inte ätit något. Gör man så i några veckor och skriver ner resultaten så brukar man kunna se en trend. Då ser man också ofta att vikten kan skilja ganska mycket mellan olika dagar, och man lär sig snabbt att inte sätta för stor vikt vid varje mätpunkt.