handdator

Visa fullständig version : Mina pensionärer till grannar har blivit blåst


agazza
2018-11-05, 20:51
Hej, mina grannar har gått på en bit för blufföretag som säljer mirakel medel för artros.

Lite som plåster på såren så tänkte jag försura livet lite för företaget

Men till min huvudpunkt. Vad finns det för saker de kan göra för att hjälpa sin artros?

Jag förlitar mig på att vi har världens spetskompetens i frågan just här på Kolozzeum och inte på någon glesbygdsvårdcentral med personal från 40 talet.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

G.W
2018-11-05, 21:46
Träning

blåvitt
2018-11-05, 21:50
träning

+1

Dreas
2018-11-05, 22:52
Träning ska inte vara så pjåkigt va? Annars håller Medivir på med ett läkemedel som ska ge återtillväxt av brosk om jag fattat rätt. Men det är några studier till som måste göras där.

Aryt
2018-11-05, 23:07
Beror på vilken led som är drabbad. Sjukgymnast via vårdcentralen för träning eller arbetsterapeut/sjukgymnast för hjälpmedel/anpassning.

Kan vara bra inför en ev. operation (ffa höft-knä) att dra igång processen med sjukgymnastik för artros - brukar göra operatören glada vid indikationsställning för kirurgi (och kan hjälpa mot besvären en tid).

agazza
2018-11-06, 07:12
Det är väldigt hurtiga friska pigga tränande pensionärer. Hurtigare än mig. Tid att vänta är nog inte aktuellt med deras ålder. Hur är det med stora doser Omega 3? Har för mig det kanske var något

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

svenbanan
2018-11-06, 07:16
Glukosamin var ju på tapeten för ett tiotal år sedan som nåt slags mirakelmedicin för att få brosk att återbildas. Hur gick det med detta? Var det inte så bra som det påstods ett tag?

Kif
2018-11-06, 08:21
Glukosamin var ju på tapeten för ett tiotal år sedan som nåt slags mirakelmedicin för att få brosk att återbildas. Hur gick det med detta? Var det inte så bra som det påstods ett tag?

https://www.1177.se/Vasternorrland/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Hjalper-glukosamin-mot-artros-i-knaleden/

svenbanan
2018-11-06, 08:38
https://www.1177.se/Vasternorrland/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Hjalper-glukosamin-mot-artros-i-knaleden/Jahaja. Hade det på känn. :D

Scratch89
2018-11-06, 09:03
Träning som stärker upp och stabiliserar leden och omkringliggande leder. Många tror att de "tränar" för att de promenerar, och då borde det hjälpa med det, men det stämmer tyvärr inte särskilt ofta.

BelowAverage
2018-11-06, 10:25
Styrketräning över påverkad led.
Typ benspark och bencurl över knäleden eller benlyft och knäböj över höft.

Cirkulationsträning som cykling kan lindra besvären ffa från stelhet, brukar kunna vara skönt att göra på morgonen för att "komma igång"

Operation av leden ger ofta god effekt på smärta.

Strandnypon har dykt upp som tillskott om man vill jaga alla lösa ändar och "pröva allt".

Artros går inte än att läka direkt, smärtlindrande och behandla symtomatiskt. Försök har gjorts med stamceller för att återbilda och det är väl det närmsta man skulle vara att läka artros, då vart det dock problem som att stamceller vart till skelett istället för brosk, om jag minns rätt. Annars som sagt bör man vara ärlig med att det inte blir helt bra, tycker jag iaf.

Ingen spetskompetens direkt men det är vad jag kan dra mig till minnes på rak arm.
Kan tänka mig att dunderhonung vore fördelaktigt på äldre, men det lär vi nog inte få se på ett tag och det bör du nog inte rekommendera heller :d

Vinter
2018-11-06, 10:44
Träning

Varierad* Träning :d

Vad jag har förstått är artros ofta resultat av monotona rörelsemönster. Smärtar mig lite att säga det, men det ligger något i crossfit träning som metod.

trädgårdsmöbel
2018-11-06, 10:46
Jag tycker att min artros, förutom i armbågslederna, har förbättrats avsevärt av TRT. Kanske beror på ökad muskelmassa/styrka eller hormonet i sig, det vet jag inte.

Knän, axlar, rygg gör inte alls lika ont längre.

Ett Orm
2018-11-06, 12:57
Viktnedgång om de är överviktiga kan lindra, särskilt i knälederna.

agazza
2018-11-06, 21:19
Jag tycker att min artros, förutom i armbågslederna, har förbättrats avsevärt av TRT. Kanske beror på ökad muskelmassa/styrka eller hormonet i sig, det vet jag inte.

Knän, axlar, rygg gör inte alls lika ont längre.Trt?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

ceejay
2018-11-06, 21:32
Trt?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Testosteron på recept om man ligger för lågt.

Pickels
2018-11-07, 09:20
Har inte testat själv men guldmjölk skall vara bra mot bl.a. artros.
Guldmjölk görs på bl.a. gurkmeja.

https://www.google.se/search?rlz=1C1SQJL_svSE817SE817&ei=H5_iW5S5JYK8sQHShLuQBw&q=guldmj%C3%B6lk+mot+artros&oq=art+guldmj%C3%B6lk&gs_l=psy-ab.1.0.0i8i7i30k1l2.15195.16460.0.22035.3.3.0.0.0. 0.67.192.3.3.0....0...1.1.64.psy-ab..0.3.189...0i7i30k1.0.3PQP5VGIFRI

Mvh

shadowfire
2018-11-07, 12:36
Märkligt nog så gjorde glukosamin underverk på min katt som fick diagnosen höftartros efter röntgen. Han kunde inte gå utan haltade rätt så rejält på höger bakben pga artrosen. Nu idag springer han som en dåre över gräsmattan och har inte några problem med sin artros alls. Inga andra åtgärder har som sagts satt in, varken smärtlindring eller något specifikt träningsprogram. Däremot försöker jag hålla honom i rörelse och aktiviterar honom på sprintintervaller i vardagsrummet bland annat ;)

Blev riktigt förvånad över att läsa nu att studier visar på att det inte skulle vara bättre än sockerpillor (på människor då iofs). Han är ju en katt och har ingen aning om vad placebo ens är.

agazza
2018-11-07, 12:42
Märkligt nog så gjorde glukosamin underverk på min katt som fick diagnosen höftartros efter röntgen. Han kunde inte gå utan haltade rätt så rejält på höger bakben pga artrosen. Nu idag springer han som en dåre över gräsmattan och har inte några problem med sin artros alls. Inga andra åtgärder har som sagts satt in, varken smärtlindring eller något specifikt träningsprogram. Däremot försöker jag hålla honom i rörelse och aktiviterar honom på sprintintervaller i vardagsrummet bland annat ;)

Blev riktigt förvånad över att läsa nu att studier visar på att det inte skulle vara bättre än sockerpillor (på människor då iofs). Han är ju en katt och har ingen aning om vad placebo ens är.Kanske är dosrelaterat?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

agazza
2018-11-07, 12:42
Märkligt nog så gjorde glukosamin underverk på min katt som fick diagnosen höftartros efter röntgen. Han kunde inte gå utan haltade rätt så rejält på höger bakben pga artrosen. Nu idag springer han som en dåre över gräsmattan och har inte några problem med sin artros alls. Inga andra åtgärder har som sagts satt in, varken smärtlindring eller något specifikt träningsprogram. Däremot försöker jag hålla honom i rörelse och aktiviterar honom på sprintintervaller i vardagsrummet bland annat ;)

Blev riktigt förvånad över att läsa nu att studier visar på att det inte skulle vara bättre än sockerpillor (på människor då iofs). Han är ju en katt och har ingen aning om vad placebo ens är.Kanske är dosrelaterat

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

shadowfire
2018-11-07, 18:00
Kanske är dosrelaterat?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Eller så fungerar det mot en viss form av artros eller har helt enkelt bara inte blivit bevisat vetenskapligt. Alternativt har artrosen självläkt på något sätt. Veterinären själv gav olika operationsalternativ som åtgärder, men föreslog själv att jag kunde börja med glukosamin och se om det gav någon effekt innan jag bokade en operation.

svenbanan
2018-11-08, 01:14
tCqJNKS-v8E

Denna doktor säger att om man kan röra knäleden alls så är det inte "ben mot ben". Och är det inte "ben mot ben" så har han nån behandling med att dra iosär leden och kötta med laser, som kan regenerera brosket.

Å andra sidan säger han också att om man slitit av ligamenten i knät så kan man inte röra knäleden alls och behöver operera. Detta måste ju vara totalt bullshit, eller? Varför skulle man inte kunna röra knät för att ligamenten är av? De hindar ju bara knät från att komma i dåliga extrempositioner. Själva rörelsen görs ju av muskler som fäster i ben med senor. Blandar han ihop ligament med senor möjligen?

Dessutom är jag rätt säker på att jag vet folk som slitit av korsbanden och aldrig opererat sig, men kunnat fortsätta med volleyboll på elitnivå eftersom de haft så superstarka muskler kring knät.

Hursom helst påstår han att det är 30-60% förbättring på två veckor och inga dåliga sidoeffekter ifall det mot förmodan inte skulle funka. Så det kan ju kanske vara värt att kollas upp...

Detta skriver han i en kommentar
This treatment can assist the body in stem cell differentiation. Two of the treatments we use, class 4 laser and PEMF have published research that suggests damaged cartilage can regenerate under these modalities. Learn more at www.drstephenstokes.com or pick up a copy of my book where I document the research extensively.

Tydligen kan man också göra detta själv hemma genom att sitta på en hög stol så att foten inte tar i marken och så sätter man vikt (2-4kg) runt foten och gör pytte-pytte cirklar med benet utan att aktivera quadriceps. Det påstås ska kunna hjälpa till med regenerering av brosk också.

Låter ju intressant. Men det låter också lite som hittepå, eller? Nån som vet nåt om detta?

svenbanan
2018-11-08, 01:24
Här hittade jag lite mer som låter som hittepå. Fast det är ju mycket som låter som hittepå ifall man inte har adekvat utbildning... Nån som faktiskt vet nåt, och som kan säga bu eller bä om detta?

Dock inte om artros specifikt, utan kanske snarare löparknä som var på tapeten i nån annan tråd...

rlXWB0C0EcU

Gearhead85
2018-11-08, 02:57
Glukosamin var ju på tapeten för ett tiotal år sedan som nåt slags mirakelmedicin för att få brosk att återbildas. Hur gick det med detta? Var det inte så bra som det påstods ett tag?

Enligt en undersökning jag läste i ett nummer av Reumatikervärlden (Reumatikerförbundets tidning) så hade glukosamin tillika MSM just ingen direkt mätbar effekt på vare sig artros eller någon av de reumatiska sjukdomarna.

Aryt
2018-11-08, 08:36
tCqJNKS-v8E

Denna doktor säger att om man kan röra knäleden alls så är det inte "ben mot ben". Och är det inte "ben mot ben" så har han nån behandling med att dra iosär leden och kötta med laser, som kan regenerera brosket.

Å andra sidan säger han också att om man slitit av ligamenten i knät så kan man inte röra knäleden alls och behöver operera. Detta måste ju vara totalt bullshit, eller? Varför skulle man inte kunna röra knät för att ligamenten är av? De hindar ju bara knät från att komma i dåliga extrempositioner. Själva rörelsen görs ju av muskler som fäster i ben med senor. Blandar han ihop ligament med senor möjligen?

Dessutom är jag rätt säker på att jag vet folk som slitit av korsbanden och aldrig opererat sig, men kunnat fortsätta med volleyboll på elitnivå eftersom de haft så superstarka muskler kring knät.

Hursom helst påstår han att det är 30-60% förbättring på två veckor och inga dåliga sidoeffekter ifall det mot förmodan inte skulle funka. Så det kan ju kanske vara värt att kollas upp...

Detta skriver han i en kommentar


Tydligen kan man också göra detta själv hemma genom att sitta på en hög stol så att foten inte tar i marken och så sätter man vikt (2-4kg) runt foten och gör pytte-pytte cirklar med benet utan att aktivera quadriceps. Det påstås ska kunna hjälpa till med regenerering av brosk också.

Låter ju intressant. Men det låter också lite som hittepå, eller? Nån som vet nåt om detta?

I första hand kanske grannarna ska anmodas att kontakta sin hälsocentral där det finns etablerade riktlinjer för omhändertagande av artros, istället för cutting edge mirakellaser-behandling av någon som verkar ha samma skrupler som en fotkirurg under det stora kriget.