handdator

Visa fullständig version : Bälte för belt squats


nukz
2018-10-28, 10:44
Har ryggproblem och kör därför belt squats med ett dipsbälte (sånt här: https://apuls.dk/image/cache/catalog/produkter-kina/dip-belt/1-1-3-8-4-1500x1500.jpg)

Vid tyngre vikter är det väldigt obekvämt. Ser rekommendationer på Spud Incs bälten och IronMinds bälten, ingen av dom säljs här och är därför extremt dyra.

Känner någon till ett väldigt bekvämt dipsbälte eller dyl. som duger bra för ändamålet?

Matsa
2018-10-28, 12:25
Ironminds bälte säljs på Extreme Power (svensk webbshop) fast det kostar ändå 1800kr. Då blir ju Spuds variant billigare trots frakt. Rogue Europe säljer Spuds så det kanske inte blir så farlig frakt från dem?

nukz
2018-10-28, 14:09
Ironminds bälte säljs på Extreme Power (svensk webbshop) fast det kostar ändå 1800kr. Då blir ju Spuds variant billigare trots frakt. Rogue Europe säljer Spuds så det kanske inte blir så farlig frakt från dem?

Tackar, vad jag kan se har Rogue bara Spudbältet på bevakningslista (verkar vara så sedan månader tillbaka).

ziggekatten
2018-10-28, 15:30
Zercher squats har gjort underverk för min rygg. Helt klart min favoritböj, och jag kan böja tre gånger i veckan utan känningar i ryggen.

Kev88
2018-10-28, 15:41
Jag är nyfiken, vad har du för problem med ryggen? För mig som har en buktande disk i nivå L5-S1 så är bältböj en fruktansvärd övning, även om jag har bältet så långt ned som möjligt.
Ett tips om du vill kunna träna benen tyngre är att gå över till unilaterala övningar istället, bulgariska splitböj där den främre foten står på ett par viktskivor för en högre rörelsebana är min favorit.
Jag kör den med en viktväst, en hantel i en hand och med den andra så tar jag bort balansen ur ekvationen genom att hålla i böjracket.

nukz
2018-10-28, 16:02
Jag är nyfiken, vad har du för problem med ryggen? För mig som har en buktande disk i nivå L5-S1 så är bältböj en fruktansvärd övning, även om jag har bältet så långt ned som möjligt.
Ett tips om du vill kunna träna benen tyngre är att gå över till unilaterala övningar istället, bulgariska splitböj där den främre foten står på ett par viktskivor för en högre rörelsebana är min favorit.
Jag kör den med en viktväst, en hantel i en hand och med den andra så tar jag bort balansen ur ekvationen genom att hålla i böjracket.
Lätt degeneration och buktning L4-L5, buktning L5-S1, lättare artros i nedre nivåerna.

Rent konkret tenderar det att komma hugg med skarp smärta följt av molande värk i övningar som marklyft, knäböj etc. Även frontböj.

Kev88
2018-10-28, 18:42
Lätt degeneration och buktning L4-L5, buktning L5-S1, lättare artros i nedre nivåerna.

Och bältböj irriterar inte? Det blir ju som en normal knäböj, fast med stången (bältet) på ländryggen.
Den enda versionen av bältböj som fungerar för mig är den nedan med Ironminds bälte, i den så belastas inte ländryggen eftersom vikten dras rakt nedåt, den är dock inget funktionell då man måste hålla i racket för att inte dras och falla bakåt.

https://www.davedraper.com/fusionbb/fbbuploads/med_1234538759-Brain_Carlton_hip_belt_set_up1.jpg

nukz
2018-10-28, 19:22
Och bältböj irriterar inte? Det blir ju som en normal knäböj, fast med stången (bältet) på ländryggen.
Den enda versionen av bältböj som fungerar för mig är den nedan med Ironminds bälte, i den så belastas inte ländryggen eftersom vikten dras rakt nedåt, den är dock inget funktionell då man måste hålla i racket för att inte dras och falla bakåt.

https://www.davedraper.com/fusionbb/fbbuploads/med_1234538759-Brain_Carlton_hip_belt_set_up1.jpg

Än så länge inte, man undviker ju kompression och skjuvning på kotpelaren i alla fall. Jag har dock mest kört landmine/T-bar-stil, dvs stången inkilad i ett hörn och mellan benen. Då kan jag även luta mig bakåt i lyftet.