handdator

Visa fullständig version : Buljongtärningens vara eller inte vara...


Miranda
2004-05-10, 12:15
... i en nyttig kosthållning, har jag funderat på. Det är ju BARA skit i en buljontärning, MSG och köttavfall och salt och gud vet allt. Men det blir ju så liten MÄNGD av allting, så ibland tycker man att det inte spelar någon roll... i synnerhet som det är så enkelt att laga god mat om man pytsar i lite MSG & Co... Men när man deffar och försöker äta så "rent" som möjligt kanske det ändå har betydelse.

Sitter här och funderar bara...

M

KIRE
2004-05-10, 12:33
Skit i liten mängd spelar ingen roll:D
Det handlar ju om några gram max som en tärning väger.
Kommer inte spela någon roll alls. Och salt kommer en normal människa inte kunna överdosera då kroppen själv sköter balansen av salt i kroppen.

King Grub
2004-05-10, 13:09
Säger man "skit i liten mängd" om allt så dröjer det inte länge innan allt sammantaget som man har sagt så om inte är någon liten mängd längre. ;)

cheesian
2004-05-10, 14:47
Använd sunt förnuft gällande mängder.

aliquis
2004-05-10, 16:55
Jag äter sällan buljong, men det är gott och det är väl mest en prisfråga, eller glömska kanske?

Mina friggs buljongtärningar ger och innehåller:
26 kcal
2.2 g protein
1.42g kolhydrat
1.32g fett
Och så 5g salt iofs.

Vad är problemet med det ohälsosamma? Kommer 26 kcal göra någon skillnad?

Innehållet är: Hydrolyserat majs- och sojaprotein, havssalt, palmolja, potatisstärkelse, torkade grönsaker, jästextrakt, naturliga aromer, kryddor, solrosolja.

Visst, palmolja är väl inte världens bästa fettkälla, men 1g? Varav mycket säkert är kvar i vattnet beroende på måltid.

aliquis
2004-05-10, 16:58
Annars finns ju herbamare/trocamare(?) (+chili) örtsalt också om man nu vill få bort fettet också.

Yankeee
2004-05-10, 17:21
Jag har för mig att det är härdat fett i knorr's buljongtärningar. Tror inte att det spelar så stor roll om man får i sig 1 tärning i veckan dock. Men härdat är ju inget att sträva efter ;)

KIRE
2004-05-10, 17:27
1.32g härdat fett lär du inte dö av:D :D

Yankeee
2004-05-10, 17:29
Originally posted by KIRE
1.32g härdat fett lär du inte dö av:D :D

Jag menar ju det ;)