handdator

Visa fullständig version : Kan man träna samma muskel varje dag?


sumialic
2018-10-26, 21:33
Om man drar ner på volymen och kör säg 2x12, kan man med fördel träna samma muskel varje dag? Är det ett beprövat koncept som fungerar?

Anledningen till att jag frågar är inte för att jag är intresserad av detta, utan för att jag idag hade tight med tid på gymmet. Så istället för att köra 6 set på tre övningar (muskler) körde jag endast 2 och kommer köra 4 till imorgon. Bra eller anus?

ChuckTesta
2018-10-26, 21:37
Det spelar ingen roll hur du tränar två dagar. Du kunde ha tränat 0-20 set idag och imorgon och du kommer ändå ha samma resultat på längre sikt.

Prost
2018-10-27, 10:42
Ja. Jag tränar igenom hela kroppen varje dag. Tidigare så var det 7 set dagligen för exempelvis för rygg och bröst men har nu alldeles nyligen skurit ned 5 set istället som ett experiment.

Jag har aldrig varit rädd för att utmana "sanningar" som bara baseras på antaganden och uttalanden av olika gurus. Det fungerar fint för mig, detta behöver såklart inte betyda att det är det allra mest optimala sättet men jag har gjort gainz.. :-)

Määng
2018-10-27, 11:44
Om man drar ner på volymen och kör säg 2x12, kan man med fördel träna samma muskel varje dag? Är det ett beprövat koncept som fungerar?

Anledningen till att jag frågar är inte för att jag är intresserad av detta, utan för att jag idag hade tight med tid på gymmet. Så istället för att köra 6 set på tre övningar (muskler) körde jag endast 2 och kommer köra 4 till imorgon. Bra eller anus?

Med fördel blir det nog knappast. Snarare ingen märkbar skillnad öht.

sumialic
2018-10-27, 11:57
Med fördel blir det nog knappast. Snarare ingen märkbar skillnad öht.

Med fördel, såsom att det inte är negativt/lika effektivt.

Määng
2018-10-27, 12:07
Med fördel, såsom att det inte är negativt/lika effektivt.

En fördel är när något är bättre. Högre vinst, försprång, överläge, plus.