handdator

Visa fullständig version : Hållbarhetstid i rumstemperatur ?


Ravnajuv
2002-05-25, 15:01
Hej!

Jag har hört nånstans att kosttillskott tappar sin verkan om det förvaras för länge i utblandad form i rumstemperatur...

I mitt fall blandar jag mitt Rx/Gainer i mjölk c:a en timme före träning + att jag tränar i 1,5 timme. Under denna tid blir min dryck lagom pissljummen och förstör måhända proteinet ???

Hur är det egentligen med detta, någon som vet ?

dared
2002-05-25, 15:23
Proteinet vet jag inget om men fy fasen vad det kommer bildas bakterier i den mjölken. Det händer inte något varje gång men tillslut kommer du få nån typ av mag diarre.
Jag fick det förra helgen, satt på toa och sket/spydde en hel dag pga mjölk i rumstemp.
Numera låter jag den aldrig stå ute mer än 20-30min..

GhostFace
2002-05-25, 15:23
Hur det är? Att dricka pissljummen gainer & mjölk?

Tjaaa, kanske aningen äckligt?
;)

Skämt åsido, varför inte blanda drinken m mjölken när du kommer hem istället?
El blanda den med vatten direkt efter träning så slipper du dricka den med 'äcklig pissljummen mjölk'? ;)

dared
2002-05-25, 15:31
Jag tycker varm gainer är rätt god, men när jag blandade innan träning höll sig kylan rätt bra fast den var i rumstemp.

Fredszky
2002-05-25, 19:44
jag tar med mig en liter mjölk hemifrån när jag drar och tränar och häller ner bara pulvret i shakern... sen efter träningen mixar jag.. säg att mjölken står i rumstemp i 2 timmar, det pallar den.

om man blandar hemma och tar med sig är inte lika bra, socker som får ligga i vätska, där snackar vi bakterieodlning :eek:

GhostFace
2002-05-25, 22:03
Sedan beror det ju även på restid till & från gymet? ;)
Ju längre tid som drinken/gainern får stå desto högre chans/risk att man drabbas av dålig mage/bakterier.
Personligen skulle jag inte vilja riskera ligga halvböjd över toalettstolen en heldag för att jag inte hade tålamodet att vänta med gainern&mjölken tills jag kom hem.
Sedan kanske mag&tarmfloran är individuell; alla tål vi lite olika mkt?