handdator

Visa fullständig version : Rimlig fettprocent för konditionsidrottare?


Wrista
2018-10-26, 15:32
Finns det några studier eller riktlinjer för vilket kroppsfetts intervall jag som man bör ligga inom för att gynna prestation med bibehållen hälsa?

svenbanan
2018-10-26, 15:55
Finns det några studier eller riktlinjer för vilket kroppsfetts intervall jag som man bör ligga inom för att gynna prestation med bibehållen hälsa?

Det gör det säkert, men jag tycker frågan är lite konstigt ställd.

Det kvittar ju ifall du sysslar med konditionsidrott eller inte. Det är väl samma gräns ändå för när det är ohälsosamt med såpass lågt kroppsfett. Nånstans kring 4-6% tror jag för män, och några % högre för kvinnor.

Sen tror jag inte det är kroppsfettet i sig som är anledningen till att eliten i löpning etc har lågt kroppsfett. Det är för att det lönar sig att väga så lite som möjligt. Så det är inte bara fett som ska bantas bort ifall man ska springa maraton på 2h20. Man kan inte ha stora muskler och 4% kroppsfett och tro att man har "knäckt nöten".

Sen beror det på vilken idrott man pysslar med hurpass viktigt det är att vara lätt i kroppen. I simning är det inte alls särskilt viktigt, medans det är jätteviktigt i löpning. Även vilken typ av distans är relevant. Kortare än 1500m (löpning) så kan man ju se lite större personer i eliten, medans de flesta som springer längre är riktigt smala och troligen har kroppsfett på under 8% om de är elitmässiga.

Wrista
2018-10-26, 16:09
Anledningen till att jag frågar är att jag väger runt 82kg och är 189cm lång. Har en fettprocent kring 19,5 enligt styrkekabbets kalkylator. Vilket inte är speciellt optimerat för löpning. Skulle jag ner kring till 12-15% någonstans då skulle jag väga kanske 70-75kg. Är det rimlig en rimlig målbild då det är löpningen som har fokus?

svenbanan
2018-10-26, 16:26
Anledningen till att jag frågar är att jag väger runt 82kg och är 189cm lång. Har en fettprocent kring 19,5 enligt styrkekabbets kalkylator. Vilket inte är speciellt optimerat för löpning. Skulle jag ner kring till 12-15% någonstans då skulle jag väga kanske 70-75kg. Är det rimlig en rimlig målbild då det är löpningen som har fokus?

Jag känner för att klyva hår idag, så jag fortsätter på det spåret... ;)

Det är inte din fettprocent som är dåligt anpassad till löpning utan att du släpar runt på en massa onödiga kilon. Fettprocenten behöver du bara bry dig om ifall du riskerar att hamna för lågt och att det blir hälsovådligt (vilket inte har nåt med din löpning att göra).

Den enda fördelen man kan få av att ha mer fett på kroppen vid löpning är om man ska springa en så sjujäkla lång ultra att man kommer bränna av flera kilo fett. Men Man ska nog ligga riktigt lågt i fett procent och springa från Smygehuk till treriksröset eller nåt för att man ska behöva tänka på detta.

10-12% är definitivt inte för låg fett procent så det blir hälsovådligt i alla fall. Och 70-75kg låter som en rimligt vikt ifall man är 189cm och man är fokuserad på löpning.

EDIT: Själv vägde jag en gång i tiden 70-73kg på 183cm och hade nog runt 10% fett. Jag hade då inga problem med "för lågt" kroppsfett då.

svenbanan
2018-10-27, 00:46
wVXeNDyY0nU