handdator

Visa fullständig version : omvända ryggresningar?


manlix
2004-05-10, 11:22
Hur är det tänkt att dessa skall utföras? Hittar ingen förklaring på det.

kollle1
2004-05-10, 11:23
hehe omvända sittups? kan inte fatta

Lillgrabben
2004-05-10, 11:29
Länk. (http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/LVReverseHyperextension.html)



Vassego, det blir 500 sek för konsultationen. PM.a för kontonummer att sätta in pengarna på!


Skämt åsido så är det inte så många gym som har en reverse hypermaskin.........





MVH

Lillgrabben
2004-05-10, 11:31
Hehe, förresten så är nog inte Reverse Hyperextensions ngt för den gemene discotränaren då "Gluteus Maximus" är den primära muskeln man tränar..... :thumbup:

z_bumbi
2004-05-10, 11:55
Omvända ryggresningar kör man även från en plint, vanlig ryggresningställning (En som är vågrät) osv.

Lägger man sig med höftbenen längre utanför ställningen än vad som är på länken så kommer ländryggen att få sitt också så det är inte bara röven som får jobba.

Går att ersätta med vanliga ryggresningar med rullande rygg i nybörjarprogramet men det är för många nybörjare lättare/mer bekvämt att köra omvända pga att det känns väldigt konstigt att vara så låst som man blir i en vanlig ryggresningställning.
Alla har väl även upplevt blodstockningen i skallen som blir vid vanliga ryggresningar och det uppfattas inte sällen som lite jobbigt även det.

Senare i träningen får man göra det valet själv men jag tycker fortfarande de flesta ställningar för vanliga ryggresningar känns konstiga, främst pga att mina lår inte är plana så mina ben vrids utåt.

the_PL_man
2004-05-10, 12:10
....den tar stenhårt på korsryggen.

Raka ben skall man ha, inte som på denna illustartion (tro mig, jag har blivit instruerad av konstruktören till denna maskin).
Likaså skall man släppa fram vikten mer i bottenläge, men man skall vända innan vikten vänder åt en.

/the_PL_man

Lillgrabben
2004-05-10, 12:56
Reverse Hypers har jag aldrig provat köra - mest pga avsaknaden av maskin...

Däremot så kan jag rekommendera goodmornings, alldeles jävla grym övning. Jag brukar köra den i kombination med mark ibland & träningsvärken är brutal dagen efter, ända från knävecken till hårfästet värker det............ :love:

manlix
2004-05-10, 15:06
Där jag tränar är det två pinnar ut från väggen och sedan band mellan dem. Man lägger höften på två och spjärnar emot med benen på de andra. Om ni förstår. :) Hypersträck heter det nog ja.

z_bumbi: Vad menas med rullande utförande?

z_bumbi
2004-05-10, 15:13
Originally posted by manlix
Där jag tränar är det två pinnar ut från väggen och sedan band mellan dem. Man lägger höften på två och spjärnar emot med benen på de andra. Om ni förstår. :) Hypersträck heter det nog ja.

z_bumbi: Vad menas med rullande utförande?

Rullande.. du går inte upp med rak rygg utan börjar rörelsen i nedre delen av längryggen och "rullar" sen upp kota för kota.

Du kan även testa "omvända" genom att ligga på mage på banden och lyfta benen rakt bakåt.

manlix
2004-05-10, 15:17
Ah, okej. Är någon utav dem bättre än den andre? Eller är det vad som känns bäst som gäller?

Spiffy
2004-05-10, 16:52
Borde inte det rullande utförandet sätta ett dåligt tryck på diskarna?

z_bumbi
2004-05-10, 19:18
Originally posted by manlix
Ah, okej. Är någon utav dem bättre än den andre? Eller är det vad som känns bäst som gäller?

I början tror jag inte det har någon betydelse och att sen säga vilken som är bäst för en viss person senare är väldigt svårt att avgöra även om man träffas i verkliga livet. Att avgöra det över nätet är omöjligt skulle jag tro.

Det viktiga är att man tränar alla små muskler längs ryggraden.

z_bumbi
2004-05-10, 19:54
Originally posted by Spiffy
Borde inte det rullande utförandet sätta ett dåligt tryck på diskarna?

Det är ju väldigt lite vikt det handlar om och kroppen är faktiskt van att belasta en böjd rygg även om man i normala fall bör undvika det när man lyfter tungt.

manlix
2004-05-10, 21:49
Hur långt fram skall man egentligen ligga på banden? När jag körde idag så hade jag höftbenen i höjd med framkanten på yttersta bandet.

TrIff
2006-06-20, 13:49
Hur långt fram skall man egentligen ligga på banden? När jag körde idag så hade jag höftbenen i höjd med framkanten på yttersta bandet.

Jag undrar också.