handdator

Visa fullständig version : Vad skulle du göra med 14,4 miljarder SEK?


Bärsärk
2018-10-25, 17:42
Någon i South Carolina som kammat hem storvinsten på lotto tydligen

https://www.postandcourier.com/news/winning-b-mega-millions-ticket-was-sold-in-south-carolina/article_71fb9f06-d776-11e8-813c-175255a0dffa.html

shut teh face
2018-10-25, 17:57
Vet inte, det är lite för mycket att vinna utan att försöka göra något vettigt. Bäst vore typ 100 miljoner, då kunde man vara rätt anonym, fortsätta jobba med något och roa sig hemma när man ville.

10 miljoner funkar också!

Fordon
2018-10-25, 18:09
Bygga världens största och bästa FIA Grade A/1-motorbana för motorcyklar, där inga bilar är tillåtna (då asfalten förstörs så lätt med bilar). En vanlig F1-bana kostar tydligen runt 3 miljarder att bygga.. Så om man lägger 8-9 miljarder på bygget så borde det bli bra. Därefter kan man lägga en miljard till ljuddämpande åtgärder runtom banan.
Sen hade jag köpt mig ett komplett team, byggt ett hus till mig själv intill banan, samt ett hotell, restaurang, bensinmack och en gokartbana.

Mycket av resterade pengar lär gå till drift och underhåll i början innan sponsorer täcker upp den större delen av det.

Typ så.

Crillos
2018-10-25, 18:10
1. Flyttat från Sverige. Det hade 99% gjort som vunnit den lotton här gjort är jag ganska säker på.

Sen vet jag inte..

Bärsärk
2018-10-25, 18:16
1. Flyttat från Sverige. Det hade 99% gjort som vunnit den lotton här gjort är jag ganska säker på.

Sen vet jag inte..

Frågan är väl bara vart man hade flyttat finns ju en del pissiga länder där ute.

Sartorius
2018-10-25, 18:16
Löst ett kontrakt åt Fernando Alonso i antingen Ferrari eller Mercedes, så att Hamilton iallafall får anstränga sig för att ta hem titeln

Akerhage
2018-10-25, 18:23
Hade åkt jorden runt tills jag dog tror jag.
Bott på lyxhotell och blivit fet. Köpt klockor och annat.
Hade nog iof köpt ett stadigt ställe någonstans i paradiset för att kunna "komma hem" emellanåt.

Hade givetvis skänkt bort minst 10 miljarder eller något till bra ändamål. (Cancerfond etc, familj och vänner skulle få en del av kakan)
Hade ju utan problem kunnat leva tillräckligt lyxliv med resten utan att behöva tänka.

Mental
2018-10-25, 18:34
Satt allt på rött!

trädgårdsmöbel
2018-10-25, 18:34
Slutat jobba, köpt en massa spel till X-box1 och PS4, starköl och pizza varje dag.

xan
2018-10-25, 18:58
1. Flyttat från Sverige. Det hade 99% gjort som vunnit den lotton här gjort är jag ganska säker på.

Sen vet jag inte..

Nej. Vad ska man göra någon annanstans? Att ligga på en strand i Maldiverna blir snabbt tråkigt..

Bärsärk
2018-10-25, 19:04
Jag hade byggt en fet old-school lada ni vet typ faluröd och flera hundra kvm, sen hade jag inrett med gym på hela nedervåningen och bostad på övervåningen.

Sen hade jag köpt ett pizzahut och en ICA butik och blivit ägare av båda och drivit lite som en hobby.

r3mpuh
2018-10-25, 19:06
Uppgraderat CPU. 🤔

Diomedea exulans
2018-10-25, 19:10
Köpa en stor gård med ett hypermodernt hus.
Skaffa alla djur jag vill.
Ägna hela dagarna åt att ta hand om djuren, läsa böcker, se på tv-serier och filmer, surfa på nätet och rita skämtteckningar. Ska även skaffa nån skitsnygg golddigger med enorma silikonbröst att ha sex med varje dag.
Sätta in pengarna nånstans där de genererar ränta.
Efter att jag har betalat alla räkningar varje månad skickar jag resten av räntan till välgörenhet.

stridis
2018-10-25, 19:14
Efter att jag har betalat alla räkningar varje månad skickar jag resten av räntan till välgörenhet.

Man skapar en välgörenhetsorganisation så att man vet vad pengarna går till.

Kanske skapar lite tankesmedjor och stiftelser, blir en anti-Soros...

Petoria
2018-10-25, 19:20
Köpt ett litet land

Starke75an
2018-10-25, 19:35
Skaffat bergvärme till huset. Hade inte flyttat.

tossefar
2018-10-25, 19:39
1. Flyttat från Sverige. Det hade 99% gjort som vunnit den lotton här gjort är jag ganska säker på.

Sen vet jag inte..

I stort sett alla ställen i världen är billigare än Sverige. Man behöver inte vinna ett öre för att flytta...

ceejay
2018-10-25, 19:43
i54BlJuse7A

Hobbes
2018-10-25, 19:49
I stort sett alla ställen i världen är billigare än Sverige. Man behöver inte vinna ett öre för att flytta...

Exakt. Jag vann inte en krona men flyttade endå - allt blev bättre!

Yes
2018-10-25, 20:31
Jag hade gått jorden runt och hjälpt människor genom min Kung Fu.

StarkaUlf
2018-10-25, 20:40
Jag hade gått jorden runt och hjälpt människor genom min Kung Fu.

Du kan ju även starta en Kung Fu-nd.

Ett Orm
2018-10-25, 21:06
Min barndomsdröm var att ha en egen söderhavsö, så det får bli det.
Sen några feta asylboenden på östermalm och många andra rikemansställen, kan generera avkastning också tom.
Sen är det färdigt med allt vad städning, disk mm heter.
Kommer att hyra in Axon som PT och bli biff (borde lagt det högre upp, lurt om pengarna räcker)
Pengarna kommer troligen leda mig i fördärvet, men jag chansar på motsatsen.

Bob90
2018-10-25, 21:10
Min barndomsdröm var att ha en egen söderhavsö, så det får bli det.
Sen några feta asylboenden på östermalm och många andra rikemansställen, kan generera avkastning också tom.
Sen är det färdigt med allt vad städning, disk mm heter.
Kommer att hyra in Axon som PT och bli biff (borde lagt det högre upp, lurt om pengarna räcker)
Pengarna kommer troligen leda mig i fördärvet, men jag chansar på motsatsen.

Men du får nog bra resultat, för 14.4 miljarder har du ju råd med säkert 7 veckor!

Tobbey
2018-10-25, 21:17
Köpa ett par nya skor och börja klippa mig hos frisör.

Lafayette
2018-10-25, 21:30
Jag är en simpel man. Jag hade köpt en fin lägenhet. Lite resekassa hade varit bra. Lagt undan till CSN-skulder. Åkt taxi till gymmet. Sen hade jag skänkt resten till de hemlösa.

StarkaUlf
2018-10-25, 21:39
Jag är en simpel man. Jag hade köpt en fin lägenhet. Lite resekassa hade varit bra. Lagt undan till CSN-skulder. Åkt taxi till gymmet. Sen hade jag skänkt resten till de hemlösa.

Om du vinner, säg till, då ska jag bli hemlös *hug*

Baskagge
2018-10-25, 22:16
Jag hade köpt Jenka-tuggummin för allt.

MaxTheMarketer
2018-10-26, 05:50
Jag hade köpt företaget som äger detta forum och gett moderatorerna & admins mer tyglar att fixa till det, sedan hade jag sålt företaget igen.

Beemel
2018-10-26, 06:09
Köpt en mindre ö som ligger på acceptabelt avstånd från fastland på något ställe där det aldrig kommer snö, och därefter och sett till att en adekvat broförbindelse skulle byggas till fastlandet.

På ön skulle jag ha byggt ett lagom stort hus med alla bekvämligheter jag skulle kunna önska mig, samt lämpliga fordon för fortskaffning.
Fixat ett lyxgym i egen byggnad men i nära anslutning till huvudbyggnaden.
Byggt en olympisk swimingpool (mest för fruns skull).
Ordnat med en stor agilitybana för hundarna (har bara en idag, men skulle ha fler i detta scenario).
Skulle anlita människor som tog hand om allt underhåll av byggnader, trädgård och dylikt, någon/några som tar hand om hushållet, en duktig kock och alla dessa skulle få ungefär dubbla marknadsmässiga lönen för sina jobb (förutsatt att de sköter jobben till min tillfredställelse)
Skulle se till att allt jag åt var odlat i största möjliga mån på min egen ö.
Ta flygcertifikat och ha ett eget flygplan samt landningsbana (ön måste vara tillräckligt stor för detta)

Sen skulle jag anlita några som tar hand om min ekonomi och leva av räntorna och utbilda mig inom saker som intresserar mig, samt resa runt och se världen under 20% av året.
Precis som någon ovan var inne på skulle jag skänka eventuellt överskott från räntorna till organisationer jag sympatiserar med och/eller starta någon egen sådan organisation.

Sen huruvida pengarna skulle räcka till detta eller inte har jag ingen koll på.
Ingen aning om vad man kan tänka sig att det kostar att köpa en ö eller bygga en bro =)

Men drömma kan man ju.

Kaalle
2018-10-26, 07:16
Ett stort hus med pool, och ett harem. Och ett kylskåp med ismaskin också, det har jag alltid velat ha.

Läskeblask
2018-10-26, 09:19
Bilar, båtar o h skulle resa 2-3 dagar i veckan och några längre resor per år. Ett hus på 150m2. Skulle inte flytta bort från hemstaden

Diomedea exulans
2018-10-26, 09:31
1. Flyttat från Sverige. Det hade 99% gjort som vunnit den lotton här gjort är jag ganska säker på.

Sen vet jag inte..

Jag måste säga, det är ett rätt fattigt livsmål. "Mitt mål i livet är att förflytta mig till en geografisk plats som ligger utanför en arbiträr uppritad gräns som jag nu befinner mig inom". Du har ingen susning om vad du vill göra på den nya geografiska platsen, som du inte kan göra på den gamla?

trädgårdsmöbel
2018-10-26, 09:34
Jag undrar om inte diverse yngre manliga Koloiter som gillade att beklaga sig över bortskämda krävande kvinnor skulle spåra ur med att skämma bort just den typen av kvinnor om de vann så nycket pengar.

Diomedea exulans
2018-10-26, 09:38
Jag undrar om inte diverse yngre manliga Koloiter som gillade att beklaga sig över bortskämda krävande kvinnor skulle spåra ur med att skämma bort just den typen av kvinnor om de vann så nycket pengar.

Självklart ingen. Man måste ju vara principfast!

Armed Dingo
2018-10-26, 09:57
Jag hade fan inte jobbat igen iallafall

Ladugårdsdörr
2018-10-26, 10:02
Jag hade fan inte jobbat igen iallafall

Tänk att gå till kneget som vanligt och ändå vara öppen med förmögenheten. Sitta och gnälla att det är långt kvar till fredag och hur stressigt det är att hinna till dagis.

Armed Dingo
2018-10-26, 10:13
Tänk att gå till kneget som vanligt och ändå vara öppen med förmögenheten. Sitta och gnälla att det är långt kvar till fredag och hur stressigt det är att hinna till dagis.

Jag hade utvecklat en android som såg ut som mig och kunde göra det där åt mig. Med justerbar gnällighet med mera. Vissa dagar skulle det vara väldigt gnälligt.

Läskeblask
2018-10-26, 10:32
Jag undrar om inte diverse yngre manliga Koloiter som gillade att beklaga sig över bortskämda krävande kvinnor skulle spåra ur med att skämma bort just den typen av kvinnor om de vann så nycket pengar.

Nää eller lite kanske. Skulle vara intressant att se hur mycket ens marknadsvärde skulle höjas när ryktet spridit sig haha

Diomedea exulans
2018-10-26, 10:39
Nää eller lite kanske. Skulle vara intressant att se hur mycket ens marknadsvärde skulle höjas när ryktet spridit sig haha

Det skulle vara intressant att se om man en dag skulle tröttna på det. Kommer det komma en punkt efter 1,5 år där man kastar upp händerna i luften och skriker "fan vad jag är trött på alla ytliga tjejer, jag vill ha någon som gillar mig för min personlighet!", eller kommer man bara tacka och ta emot resten av livet?

Jag tror jag bara kommer tacka och ta emot.

Mental
2018-10-26, 10:46
Tänk att gå till kneget som vanligt och ändå vara öppen med förmögenheten. Sitta och gnälla att det är långt kvar till fredag och hur stressigt det är att hinna till dagis.

Gud vad det skulle reta folk!
Man har råd med egen kock, chaufför, städare, barnpassare och gud vet allt, men man väljer att göra allt själv, och dessutom klaga på det hela tiden! :D

Akerhage
2018-10-26, 10:56
Tänk att gå till kneget som vanligt och ändå vara öppen med förmögenheten. Sitta och gnälla att det är långt kvar till fredag och hur stressigt det är att hinna till dagis.

Haha så jävla klockrent göra detta :D

MaxTheMarketer
2018-10-26, 11:14
Haha så jävla klockrent göra detta :D

Jag fattar det komiska i det hela och jag gillar även provocerande livsstil, men varför måste en del av nöjet med förmögenheten vara att gnugga det i näsan på andra bara för att vi svenskar är så avis traditionellt talat?

Retorisk fråga: varför måste en del av nöjet med förmögenhet och allmänt glassigt liv vara att visa upp det för andra? Detta leder oss till det här med rikedomar och lycka. Ajja, trevlig hälg iaf! ^_^

Bärsärk
2018-10-26, 11:15
Det skulle vara intressant att se om man en dag skulle tröttna på det. Kommer det komma en punkt efter 1,5 år där man kastar upp händerna i luften och skriker "fan vad jag är trött på alla ytliga tjejer, jag vill ha någon som gillar mig för min personlighet!", eller kommer man bara tacka och ta emot resten av livet?

Jag tror jag bara kommer tacka och ta emot.

https://www.instagram.com/danbilzerian/

Verkar inte tröttnat än.

Läskeblask
2018-10-26, 11:17
Det skulle vara intressant att se om man en dag skulle tröttna på det. Kommer det komma en punkt efter 1,5 år där man kastar upp händerna i luften och skriker "fan vad jag är trött på alla ytliga tjejer, jag vill ha någon som gillar mig för min personlighet!", eller kommer man bara tacka och ta emot resten av livet?

Jag tror jag bara kommer tacka och ta emot.
Jag skulle snoppa dom en gång och bjuda på taxin hem.
Jag tror man skulle bli less på det mesta, avundsjukt folk, tiggare, fejkvänner, fejkbrudar.. Jag har många ggr funderat varför rika människor startar olika företag osv trots att de klarar sig utan stt jobba en dag men antar att man helt enkelt blir led på allt till sist. Jag menar om jag i princip får vilken brud som helst, vilken bil jag vill, kan resa hur som helst så vad gör jag? En vanlig människa ger en resa till kanarieöarna 9/10 nöjdhetspoäng, för mig skulle en all inclusive lyxresa till Bahamas troligtvis ge mig 5/10 nöjdhetspoäng i nåt skede

Diomedea exulans
2018-10-26, 11:28
Jag skulle snoppa dom en gång och bjuda på taxin hem.
Jag tror man skulle bli less på det mesta, avundsjukt folk, tiggare, fejkvänner, fejkbrudar.. Jag har många ggr funderat varför rika människor startar olika företag osv trots att de klarar sig utan stt jobba en dag men antar att man helt enkelt blir led på allt till sist. Jag menar om jag i princip får vilken brud som helst, vilken bil jag vill, kan resa hur som helst så vad gör jag? En vanlig människa ger en resa till kanarieöarna 9/10 nöjdhetspoäng, för mig skulle en all inclusive lyxresa till Bahamas troligtvis ge mig 5/10 nöjdhetspoäng i nåt skede

Förstår vad du menar. Allting blir tråkigt när det går till överdrift.

Men ändå. Jag tror jag har så mycket ingrott "tjejer gillar inte mig"-komplex att inte ens en livstid av vältrande i supermodeller skulle bota det. Så för egen del tror jag faktiskt aldrig att jag skulle tröttna på guldgrävarna.

Förutsatt att jag gör massor annat meningsfullt om dagarna då, att BARA träffa brudar skulle fort bli tråkigt.

Beemel
2018-10-26, 11:35
Jag måste säga, det är ett rätt fattigt livsmål. "Mitt mål i livet är att förflytta mig till en geografisk plats som ligger utanför en arbiträr uppritad gräns som jag nu befinner mig inom". Du har ingen susning om vad du vill göra på den nya geografiska platsen, som du inte kan göra på den gamla?

Jag skulle i alla fall se till att uppehålla mig på andra geografiska platser av den enkla anledningen att jag hatar vintern.
Jag skulle troligen resa (och bosätta mig) på något ställe där den ungefärliga temperaturen var som högst 35 och som lägst ungefär 5-10.
Så typ någonstans i höjd med medelhavet kanske (ja jag vet att det både kan bli varmare och kallare där. men "ungefär")

Diomedea exulans
2018-10-26, 11:36
Jag skulle i alla fall se till att uppehålla mig på andra geografiska platser av den enkla anledningen att jag hatar vintern.
Jag skulle troligen resa (och bosätta mig) på något ställe där den ungefärliga temperaturen var som högst 35 och som lägst ungefär 5-10.
Så typ någonstans i höjd med medelhavet kanske (ja jag vet att det både kan bli varmare och kallare där. men "ungefär")

Det är ett mer konkret och förståeligt mål iallafall. "Jag vill kunna göra allt som jag gör nu, men vid en medeltemperatur på 20° C."

Läskeblask
2018-10-26, 11:58
Förstår vad du menar. Allting blir tråkigt när det går till överdrift.

Men ändå. Jag tror jag har så mycket ingrott "tjejer gillar inte mig"-komplex att inte ens en livstid av vältrande i supermodeller skulle bota det. Så för egen del tror jag faktiskt aldrig att jag skulle tröttna på guldgrävarna.

Förutsatt att jag gör massor annat meningsfullt om dagarna då, att BARA träffa brudar skulle fort bli tråkigt.

Jag tror inte man i längden hålls nöjd. T.ex när jag bytt jobb, köpt ny bil eller vad som helst så tar det inte länge innan jag vill ha nåt bättre. Inte riktigt samma grej men poängen är den samma. Jag tror man måste hitta nån röd tråd, nåt meningsfullt som gör att man har nån form av mål i livet.

Diomedea exulans
2018-10-26, 12:01
Jag tror inte man i längden hålls nöjd. T.ex när jag bytt jobb, köpt ny bil eller vad som helst så tar det inte länge innan jag vill ha nåt bättre. Inte riktigt samma grej men poängen är den samma. Jag tror man måste hitta nån röd tråd, nåt meningsfullt som gör att man har nån form av mål i livet.

Inte riktigt samma grej, nej. Det där meningsfulla skulle jag ordna också. Nu pratar jag bara om extrabonusen vid sidan av som kallas kvinnlig fägring. Där vetefan om jag skulle tröttna på att ha en strid ström av ytliga porrmodeller som behandlar mig som en gud sålänge jag har tillräckligt många siffror på kontot.

Crillos
2018-10-26, 12:08
Jag måste säga, det är ett rätt fattigt livsmål. "Mitt mål i livet är att förflytta mig till en geografisk plats som ligger utanför en arbiträr uppritad gräns som jag nu befinner mig inom". Du har ingen susning om vad du vill göra på den nya geografiska platsen, som du inte kan göra på den gamla?

Att bara få slippa folk som dig är en anledning i sig. Och någon frågade vart? Det finns fredande samhällen likt paradis här på jorden om man har de pengarna, men av naturliga orsaker är dessa inte så kända då man inte vill ha dit vem som helst.

Läskeblask
2018-10-26, 12:10
Inte riktigt samma grej, nej. Det där meningsfulla skulle jag ordna också. Nu pratar jag bara om extrabonusen vid sidan av som kallas kvinnlig fägring. Där vetefan om jag skulle tröttna på att ha en strid ström av ytliga porrmodeller som behandlar mig som en gud sålänge jag har tillräckligt många siffror på kontot.

Det tror jag du skulle. Själv hade jag under ca två års tid bra många ickemodeller men tröttnade på skiten. Iofs var man ju tvungen att jobba lite för att få dom men jag tror starkt att man tröttnar på allt om man går över gränsen.
Jävla fint skulle det vara att slippa pengastressen, pengar är det som vegränsar en mest här i livet. Slippa eländiga vs-jobb.

Diomedea exulans
2018-10-26, 12:10
Att bara få slippa folk som dig är en anledning i sig. Och någon frågade vart? Det finns fredande samhällen likt paradis här på jorden om man har de pengarna, men av naturliga orsaker är dessa inte så kända då man inte vill ha dit vem som helst.

Haha, "folk som mig"? Vad är "folk som mig"? Folk som ifrågasätter saker de tycker låter konstiga? Du vill flytta till ett land där du kan göra och säga precis vad som helst utan att riskera att någon säger "vänta nu, vad är logiken i det?"

Vilka länder finns det som är sådana? Upplys mig, nu är jag genuint nyfiken.

Crillos
2018-10-26, 12:17
Haha, "folk som mig"? Vad är "folk som mig"? Folk som ifrågasätter saker de tycker låter konstiga? Du vill flytta till ett land där du kan göra och säga precis vad som helst utan att riskera att någon säger "vänta nu, vad är logiken i det?"

Vilka länder finns det som är sådana? Upplys mig, nu är jag genuint nyfiken.

Jag ids inte ens slösa tid på dig. Du skulle inte vilja fatta ändå. För du är så instängd i ditt tänkande. Allt är bajs typ.. du måste lida av en depression. Och för övrigt så ska du veta, att din typ förpestar er omgivning mer än ni anar.

Läskeblask
2018-10-26, 12:17
Var skulle folket flytta? Personligen fastän jag inte har rest mycket så uppskattar jag Norden. Sakligt folk som sällan försöker blåsa en, fungerande sjukvård, hyffsat rent, man fattar språket och inga ghetton. Florida skulle va nice

Diomedea exulans
2018-10-26, 12:21
Jag ids inte ens slösa tid på dig. Du skulle inte vilja fatta ändå. För du är så instängd i ditt tänkande. Allt är bajs typ.. du måste lida av en depression. Och för övrigt så ska du veta, att din typ förpestar er omgivning mer än ni anar.

Haha, vad fan snackar du om? Jag ifrågasätter en grej du säger, och istället för att förklara börjar du uttala dig om mitt tankesätt? Du är snurrig, mannen. Jag tror inte en flytt kommer hjälpa dig.

xan
2018-10-26, 12:50
Det viktigaste jag hade gjort med så mycket pengar är faktiskt att jobba 50%. Oavsett hur mycket jag älskar något så vill jag inte göra det 40 timmar i veckan.

Förutom det:

* En riktigt bra lägenhet med öppen planlösning och stor balkong ute på taket där man kan grilla och anordna fester och middagar på.
* Någon svart och stilren bil utan fula dekaler, kanske en Audi.
* Fritidshus ute i skogen vid någon otroligt vacker sjö där man kan umgås med vänner, fiska, åka båt och utforska natur.
* Kläder och accessoarer för 50K
* Inredning, elektronik och slumpmässig skit för 100K
* Någon utomlandsresa eller två till ställen som Amazonas, Maldiverna osv.
* Sett till att mina föräldrar och mina framtida barn har säkerhet och råd till bra boende. Utan att göra barnen till bortskämda fjantar.

Efter det så hade jag inte haft en aning om vad jag ska göra med resten. En del till välgörenhet och annat. Kanske investera i något företag om jag hade orkat sätta mig in i företagsvärlden. Med så mycket pengar bör man väl placera en del i fonder också.

ViktorC
2018-10-26, 13:17
Öl, kvinnor och bilar. Resten skulle jag nog slösa bort.

baktung
2018-10-26, 14:47
Köpt en skärgårdsö och börjat leja mördare. Samt utfäst en belöning på 1 miljard till den som kommer med Palmes mordvapen.

BelowAverage
2018-10-26, 15:41
Jag skulle köpa Kolozzeum och starta upp meme-tråden igen.
Och beställa hem enorma mängder vegansk catering till G.W dagligen.
Finns en massa livsmål jag är för snål för i dagsläget, men för 14,4 miljarder skulle jag helt klart kunna guldkanta ett och ett annat hörn av livet.

https://pics.me.me/hey-man-he-was-in-my-face-im-in-your-8756741.png

Fredszky
2018-10-26, 15:47
Den där bilden är farlig även i spoilertag

Kärvt maskulin -> Banned user

?

*popcorn*

Benny Carlsson
2018-10-26, 18:38
Man skapar en välgörenhetsorganisation så att man vet vad pengarna går till.

Kanske skapar lite tankesmedjor och stiftelser, blir en anti-Soros...

Jag är en simpel man. Jag hade köpt en fin lägenhet. Lite resekassa hade varit bra. Lagt undan till CSN-skulder. Åkt taxi till gymmet. Sen hade jag skänkt resten till de hemlösa.

Haha, tror du det, på riktigt?

Nu kan du 1) trolla och 2) även om du inte gör det så har du ingen aning om vad du skulle göra om du var i den situationen.

Hade du gett bort miljarder kronor till hemlösa? Svenska hemlösa? Europas? Världens? Tror du det, på riktigt?

Antagligen inte men oavsett så,..,vad fan ska du låna pengar av CSN för, om du sitter på 14,4 miljarder SEK?

Lafayette
2018-10-26, 18:46
Blir det jobbigt nu när du inte kan få ut din ilska i dejting-tråden? :)

Jag är fullt seriös. Hade skänkt allt till tiggare med utländsk bakgrund, sen hälsat från dig.

Benny Carlsson
2018-10-26, 18:51
Köpt ett litet land

Jag måste säga, det är ett rätt fattigt livsmål. "Mitt mål i livet är att förflytta mig till en geografisk plats som ligger utanför en arbiträr uppritad gräns som jag nu befinner mig inom". Du har ingen susning om vad du vill göra på den nya geografiska platsen, som du inte kan göra på den gamla? Är inte de flestas drömmar ganska "fattiga" (inte ekonomiskt)?


Alla skriver i princip "Jag vill [göra och vara allt det där som skulle göra mig coolast på Instagram]!"

Det skulle vara intressant att se om man en dag skulle tröttna på det. Kommer det komma en punkt efter 1,5 år där man kastar upp händerna i luften och skriker "fan vad jag är trött på alla ytliga tjejer, jag vill ha någon som gillar mig för min personlighet!", eller kommer man bara tacka och ta emot resten av livet?

Jag tror jag bara kommer tacka och ta emot. Jag tror att du är smart nog att försöka kontrollera för det, efter att ha knullat av dig lite. Vill du ha barn? Skulle du vilja ha en sån där ytlig, supersexig ***** som mamma till dina barn?


Jag skulle utan tvivel försöka kontrollera för den variabeln. Finns flera sätt. När jag träffat någon så väntar jag på tre ord, och sedan (direkt alltså - innan jag svarat med samma mynt) "förresten jag har ungefär 14 miljarder SEK på sparkontot, med (detta är ju uppenbarligen inte nu så) 2 % ränta.

Sedan fixar man äktensapsförord och så har man en kvinna som inte valde en för ens pengar, för resten av livet. Men du (inte jag, utan nu tar jag mig friheten att berätta vad jag tror du hade gjort) hade nog inte klarat dig med sexuell monogami,


Jag skulle i alla fall se till att uppehålla mig på andra geografiska platser av den enkla anledningen att jag hatar vintern.
Jag skulle troligen resa (och bosätta mig) på något ställe där den ungefärliga temperaturen var som högst 35 och som lägst ungefär 5-10.
Så typ någonstans i höjd med medelhavet kanske (ja jag vet att det både kan bli varmare och kallare där. men "ungefär")

Benny Carlsson
2018-10-26, 18:52
Blir det jobbigt nu när du inte kan få ut din ilska i dejting-tråden? :)


Riktat till mig? Vad menar du?


Jag är fullt seriös. Hade skänkt allt till tiggare med utländsk bakgrund, sen hälsat från dig. Okej. Du trollar alltså. Suck.

Diomedea exulans
2018-10-26, 19:00
Är inte de flestas drömmar ganska "fattiga" (inte ekonomiskt)? Ska erkänna att jag, nu när jag tänker på det, varken minns vad de andra i tråden har svarat eller har hört speciellt många människor berätta om sina drömmar. Men min fördom är att det är rätt vanligt med meningslösa livsmål, typ "sitta på en strand och dricka drinkar" (vilket är kul i en timme).

Jag tror att du är smart nog att försöka kontrollera för det, efter att ha knullat av dig lite. Vill du ha barn? Skulle du vilja ha en sån där ytlig, supersexig ***** som mamma till dina barn?


Jag skulle utan tvivel försöka kontrollera för den variabeln. Finns flera sätt. När jag träffat någon så väntar jag på tre ord, och sedan (direkt alltså - innan jag svarat med samma mynt) "förresten jag har ungefär 14 miljarder SEK på sparkontot, med (detta är ju uppenbarligen inte nu så) 2 % ränta.

Sedan fixar man äktensapsförord och så har man en kvinna som inte valde en för ens pengar, för resten av livet. Men du (inte jag, utan nu tar jag mig friheten att berätta vad jag tror du hade gjort) hade nog inte klarat dig med sexuell monogami,

Tror inte jag vill ha barn, nej.

Men fullt möjligt att jag tröttnar på ytliga brudar ändå.

Benny Carlsson
2018-10-26, 19:10
Köpt ett litet land
Menar du som i att du blev envåldshärskare i det landet, eller menar du som i att du köper typ Goa och äger allt där och drar runt och röker braj, dricker calvados gjord på metanol, festar o s v?


Om du menar som envåldshärskare: hur skulle landet vara och fungera, i extremt breda termer? Man får inte diskutera politik, men så länge du inte argumenterar för något och jag (och andra som eventuellt läser) lovar att inte heller argumentera ... så borde det väl vara cool?

Benny Carlsson
2018-10-26, 19:13
Ska erkänna att jag, nu när jag tänker på det, varken minns vad de andra i tråden har svarat eller har hört speciellt många människor berätta om sina drömmar. Men min fördom är att det är rätt vanligt med meningslösa livsmål, typ "sitta på en strand och dricka drinkar" (vilket är kul i en timme).



Tror inte jag vill ha barn, nej.

Men fullt möjligt att jag tröttnar på ytliga brudar ändå. Tror du inte att du ångrar dig något överjävligt på din dödsbädd, när du ligger där med vetskapen om att du är (en av) evolutionens slutstation(er)?


Och jag jävlas inte nu (snarare tvärtom), utan är genuint nyfiken.

Diomedea exulans
2018-10-26, 19:19
Tror du inte att du ångrar dig något överjävligt på din dödsbädd, när du ligger där med vetskapen om att du är (en av) evolutionens slutstation(er)?


Och jag jävlas inte nu (snarare tvärtom), utan är genuint nyfiken.

Du verkar vara en smart kille. Jag förstår inte hur du tycker det är en självklarhet att förstöra sitt nuvarande liv bara för att förhindra att man KANSKE ångrar sig på sin dödsbädd.

Det där med evolutionär slutstation är ju bara en idé ändå. Lite som att ångra att man aldrig bänkpressade 150 kilo eller besteg Mount Everest.

Det går att diskutera om man ens är en evolutionär slutstation om man inte skaffar barn. Många, kanske alla, av ens gener lever ju vidare i ens släktingar (om än inte i samma konstellation som i mig).

Eller för att vända på det: Rent tekniskt är det inte säkert att mina barnbarn ärver en enda gen från mig, så jag kanske blir en evolutionär slutstation även om jag skaffar barn.

Och om jag ångrar mig överjävligt: So what? Det finns saker jag ångrar överjävligt redan. Det har det funnits hela livet. Livet går vidare.

Petoria
2018-10-26, 19:58
Menar du som i att du blev envåldshärskare i det landet, eller menar du som i att du köper typ Goa och äger allt där och drar runt och röker braj, dricker calvados gjord på metanol, festar o s v?


Om du menar som envåldshärskare: hur skulle landet vara och fungera, i extremt breda termer? Man får inte diskutera politik, men så länge du inte argumenterar för något och jag (och andra som eventuellt läser) lovar att inte heller argumentera ... så borde det väl vara cool?

Envåldshärskare, bryr mig inte om hur landet fungerar så länge som jag kan ge mig själv en cool titel ungefär som Idi Amin:

"His Excellency, President for Life, Field Marshal Al Hadji Doctor Idi Amin Dada, VC, DSO, MC, Lord of All the Beasts of the Earth and Fishes of the Seas and Conqueror of the British Empire in Africa in General and Uganda in Particular."

xan
2018-10-26, 21:22
envåldshärskare, bryr mig inte om hur landet fungerar så länge som jag kan ge mig själv en cool titel ungefär som idi amin:

"his excellency, president for life, field marshal al hadji doctor idi amin dada, vc, dso, mc, lord of all the beasts of the earth and fishes of the seas and conqueror of the british empire in africa in general and uganda in particular."

Hahahahahahahaha

Yes
2018-10-27, 00:47
Blir det jobbigt nu när du inte kan få ut din ilska i dejting-tråden? :)

Jag är fullt seriös. Hade skänkt allt till tiggare med utländsk bakgrund, sen hälsat från dig.
Oavsett om du trollar eller är ärlig så är det fan det dummaste jag hört.

Yes
2018-10-27, 01:00
Jag hade ju först sett till att jag har det jävligt bra, att mina föräldrar har det jävligt bra och att mina syskon har det jävligt bra. Därefter hade jag sett till att pengarna vuxit. Att få en sån förmögenhet utan att låta pengarna skapa ytterligare värde vore närmast perverst.

Långt ner på listan skulle vara att skänka bort pengar. Då skulle det vara till någon som verkligen kan förvalta dem. Kanske Bill & Melinda Gates Foundation. De verkar i varje fall ha bättre koll än de vanliga idioterna.

Lafayette
2018-10-27, 08:33
Nej, jag borde lärt mig att inte trolla eller ens nämna något om det med tanke på hur mycket folk avskyr invandrare på den här sidan, det var en pik mot Benny. Sen att ni tycker en snubbe som inte vill att kvinnor ska ha rösträtt är smart och går på mig är ju kul. Mitt inlägg va oseriöst för jag inte riktigt skulle veta vad jag skulle göra med så mycket pengar. Hejdå.

Scratch89
2018-10-27, 09:10
Nej, jag borde lärt mig att inte trolla eller ens nämna något om det med tanke på hur mycket folk avskyr invandrare på den här sidan, det var en pik mot Benny. Sen att ni tycker en snubbe som inte vill att kvinnor ska ha rösträtt är smart och går på mig är ju kul. Mitt inlägg va oseriöst för jag inte riktigt skulle veta vad jag skulle göra med så mycket pengar. Hejdå.

Jag tyckte du hade ett fint inlägg med ett bra budskap! Det är dock väldigt mycket cynism och bitterhet från vissa på den här brädan.

Diomedea exulans
2018-10-27, 10:31
Sen att ni tycker en snubbe som inte vill att kvinnor ska ha rösträtt är smart och går på mig är ju kul.

Man kan ha konstiga åsikter och ändå vara smart. Hitler var inte helt tappad bakom en vagn.

För övrigt har jag aldrig förstått det hemska i att skänka bort pengar till fattiga.

Som Peter Singer säger: http://www.bbc.co.uk/ethics/charity/duty_1.shtml

Magnus N
2018-10-27, 10:48
Man kan ha konstiga åsikter och ändå vara smart. Hitler var inte helt tappad bakom en vagn.

För övrigt har jag aldrig förstått det hemska i att skänka bort pengar till fattiga.

Som Peter Singer säger: http://www.bbc.co.uk/ethics/charity/duty_1.shtml

Vem säger att skänka till fattiga skulle vara hemskt?

Att vara för att skänka pengar och vara emot tiggeri behöver inte säga mot varandra

Diomedea exulans
2018-10-27, 10:57
Vem säger att skänka till fattiga skulle vara hemskt?

Att vara för att skänka pengar och vara emot tiggeri behöver inte säga mot varandra

Benny Carlsson och Yes verkade inte bara syfta på "tiggare" när de satte sig emot att skänka pengar.

Magnus N
2018-10-27, 11:01
Benny Carlsson och Yes verkade inte bara syfta på "tiggare" när de satte sig emot att skänka pengar.

Så tolkade inte jag ffa Yes inlägg iaf

Yes
2018-10-27, 13:29
För övrigt har jag aldrig förstått det hemska i att skänka bort pengar till fattiga.

Som Peter Singer säger: http://www.bbc.co.uk/ethics/charity/duty_1.shtml
Jag accepterar inte någon pliktetik och jag mäter inte godhet utifrån altruism. Om det nu skulle finnas någon plikt så vore det att skapa värde, men i så fall för sin egen skull.

Fattigdom är ett svart hål du kan sänka hur mycket pengar som helst i. Du kan ta dessa 14,4 miljarder och hjälpa en hel del människor för stunden, men snart är pengarna slut och det kommer nya fattiga hela tiden.

Med en vanlig avkastning på 8% har du dryga 30 miljarder om 10 år, och nästan 96 miljarder om 25 år. Om du investerar i 40 år kan du lämna efter dig en förmögenhet på över 300 miljarder. Vill du leva ett bekvämt liv kan du plocka ut några miljoner här och där, utan att det gör någon märkbar skillnad.

Det är alltså pengar som går direkt till att skapa nytt värde, vilket i sin tur gör människor rikare/mindre fattiga. Och det här är alltså räknat på 8% avkastning. Har du 14,4 miljarder som startkapital kommer du ha en hel del investeringsmöjligheter som ger mer än 8% tillbaka.

Att skänka bort pengarna är bland det dummaste man kan göra och genererar inte mer än lite godhetspoäng och handhjärtan.

Diomedea exulans
2018-10-27, 13:33
Jag accepterar inte någon pliktetik och jag mäter inte godhet utifrån altruism. Om det nu skulle finnas någon plikt så vore det att skapa värde, men i så fall för sin egen skull.

Fattigdom är ett svart hål du kan sänka hur mycket pengar som helst i. Du kan ta dessa 14,4 miljarder och hjälpa en hel del människor för stunden, men snart är pengarna slut och det kommer nya fattiga hela tiden.

Med en vanlig avkastning på 8% har du dryga 30 miljarder om 10 år, och nästan 96 miljarder om 25 år. Om du investerar i 40 år kan du lämna efter dig en förmögenhet på över 300 miljarder. Vill du leva ett bekvämt liv kan du plocka ut några miljoner här och där, utan att det gör någon märkbar skillnad.

Det är alltså pengar som går direkt till att skapa nytt värde, vilket i sin tur gör människor rikare/mindre fattiga. Och det här är alltså räknat på 8% avkastning. Har du 14,4 miljarder som startkapital kommer du ha en hel del investeringsmöjligheter som ger mer än 8% tillbaka.

Att skänka bort pengarna är bland det dummaste man kan göra och genererar inte mer än lite godhetspoäng och handhjärtan.

Argumenterade du inte precis enligt pliktetik? "Det är alltså pengar som går direkt till att skapa nytt värde, vilket i sin tur gör människor rikare/mindre fattiga." Du rättfärdigar dina beslut med att de hjälper folk mer än vad det hade hjälpt att skänka bort pengarna.

Lafayette
2018-10-27, 13:44
Så slutsatsen är att man bara ska hjälpa till om det förändrar och hjälper på lång sikt, inte för stunden då det uppstår nya problem hela tiden. Nej, jag kommer nog inte köra på det utan fortsätta. Men jag kanske är dum och ändrar uppfattning i framtiden.

stridis
2018-10-27, 13:57
Den typen av pengar tror jag inte räcker så långt till rymdsatsningar jag skulle vilja se. Därför har jag svarat som jag gjort. Men om Yes investerar ens pengar bra så kanske man kan börja komma någon vart.

Yes
2018-10-27, 14:05
Argumenterade du inte precis enligt pliktetik? "Det är alltså pengar som går direkt till att skapa nytt värde, vilket i sin tur gör människor rikare/mindre fattiga." Du rättfärdigar dina beslut med att de hjälper folk mer än vad det hade hjälpt att skänka bort pengarna.
Nej, det är först och främst en jämförelse mellan det ”goda” alternativet att skänka bort allt och alternativet att investera allt.
Beträffande moral måste man producera mer värde än man konsumerar, om man inte vill leva som en parasit. Att skänka bort allt är jämförbart med att konsumera allt. Det är samma sak som att köpa godis för alla pengar, förutom att godiset tillfaller någon annan än dig.

Armed Dingo
2018-10-27, 15:24
Jag hade startat en egen kanal som sände både analogt och digitalt. Där skulle jag sända live från mitt potatisland. ”Börje i potatislandet” skulle programmet heta. Då och då kommer reklamavbrott i programmet, för programmet, och sedan en Hallåa som presenterar nästa program: Börje i potatislandet.

rbn
2018-10-27, 15:42
Oj, jag hade till att börja med gett alla i min familj 50 miljoner var att nyttja bäst de ville. En liten summa i sammanhanget såklart men om de mot förmodan i framtiden skulle behöva mer pengar hade jag inte direkt sagt nej.

För resten hade jag antagligen köpt en onödigt stor lyxvilla i något varmt land med strandtomt, magisk utsikt, palmer, pool och gjort det till ett mindre paradis. Fyllt hela huset med topmodern high-end hifi och övrig teknik. Byggt en nice gym, biorum, lanrum etc och inrett allt till perfektion av egen smak. Bott där med nån tjej och kanske gjort huset så stort att några nära polare kunnat bo där permanent också utan att det blir jobbigt.

Sen bara levt livet antar jag; spelat dator/tv-spel, köpt bilar och annat lyx, tränat, ätit massa mat, festat, skaffat några nya hobbies, hängt med polare, beställt en miljard saker på internet och allt sånt dagarna i enda.

Om jag skulle tröttna hade jag ev. skaffat ett 25-50% jobb bara som omväxling och få nån som helst struktur på livet. Skulle nog vara soft att bara gå dit ett par timmar i veckan med vetskapen om att man inte behöver och kan skita i det närsomhelst.

Benny Carlsson
2018-10-27, 22:17
Du verkar vara en smart kille. Jag förstår inte hur du tycker det är en självklarhet att förstöra sitt nuvarande liv bara för att förhindra att man KANSKE ångrar sig på sin dödsbädd.

Det där med evolutionär slutstation är ju bara en idé ändå. Lite som att ångra att man aldrig bänkpressade 150 kilo eller besteg Mount Everest.

Det går att diskutera om man ens är en evolutionär slutstation om man inte skaffar barn. Många, kanske alla, av ens gener lever ju vidare i ens släktingar (om än inte i samma konstellation som i mig).

Eller för att vända på det: Rent tekniskt är det inte säkert att mina barnbarn ärver en enda gen från mig, så jag kanske blir en evolutionär slutstation även om jag skaffar barn.

Och om jag ångrar mig överjävligt: So what? Det finns saker jag ångrar överjävligt redan. Det har det funnits hela livet. Livet går vidare. Du missuppfattade mig gravt, eller antagligen för bokstavligt, men jag inleder ändå med att svara som om jag hade menat så som jag antagligen (orkar inte kolla exakt hur jag skrev):

För att extremt få föräldrar anser att deras barn (alltså faktumet att de har barn) har förstört deras liv, och för att många ser det som ett av de lyckligaste minnena i livet (när deras barn precis är födda om de är med vid förlossningen, eller när de ser sina barn för första gången) ... för att du borde vara skapad för att vilja föröka dig.

För att människor som lever sin sista tid (som kan vara lång, och ännu längre när det är din tur) i ensamhet generellt, och i det här fallet litar jag mer på mina empiriska erfarenheter än den norska studien som exkluderade alla över 80 år, lever i en själslig misär som är jobbig att beskåda.


Det går att diskutera om det inte snarare är så att det är evolutionen som "verkar" (ja, jag känner till hur evolutionen fungerar, så Lafayette och co. behöver inte märka ord), och ditt mutant-DNA du har dör med dig. Det är inte jätteovanligt att känna som du, men av någon märklig anledning vill väldigt många skaffa barn.

Vad kan det bero på och hur löser vi överbefolkningen? :naughty:

Du är väl, typ, utilitarist? Skaffa så många barn du bara kan med så många kvinnor du kan. Donera sperma.


Dessa saker du ångrar: det är saker du gjort, inte sant? Det är värre att ångra saker man inte gjort. Och dra inte upp "Jag ångrar mer att jag slog ihjäl min lillasyster än att jag inte slog ihjäl min lillebror" som hypotetiskt exempel för att motbevisa mig för du fattar vad jag menar. Om du inte gör det så: https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2001931/Why-IS-better-regret-youve-havent.html



Och jag tar för givet att du vet hur mycket hjälp av släktingar riktigt gamla ( = gaggiga, och när omgivningen tänker att "nu är det nära", trots att det kan dröja år) personer behöver? Du kan inte räkna med några välfärdssystem när du är gammal. När du ligger i din egen avföring och robotens (som tar hand om dig) några tonåringar kastar in en simpel elektronik-störare för att jävlas med den sure gamle gubben, och du ligger där tills du dör av sepsis:en som uppstår när man får liggsår där avföring ligger och ruttnar...så ångrar du dig, rejält.

Borde kanske radera ovanstående exempel då det är för specifikt för att övertyga någon men... såhär då: tror du att du mår bra när du inte har en enda person att prata med som bryr sig om dig (förutom din AI, som du intuitivt kommer känna "ej äkta" inför - obs har ingen studie på detta), och du vet att resten av livet (som kan kännas som en evighet) kommer att tillbringas så? Eller kommer du ha råd att anställa 10-poängare som step-daughter?


Vill du dö ensam? Retorisk fråga. Det vill du inte. Skaffa dig för guds skull en trogen kvinna (att hon sedan antagligen (eller står du ut med barn så länge kvinnan är tillräckligt nära 10/10?) får lida.... ja, det är dig jag försöker banka vett i) även om du inte tänker skaffa barn.

Det är mycket möjligt att du är en sådan som mår bäst ensam (inte själv, för det är en helt annan sak - utan ensam), men du verkar empatisk och känns (för mig som känner dig så väl.....) inte som en sådan typ.


Vill du leva utan kvinna också? Har du svårt att hitta en så (detta har du såklart tänkt på, men för säkerhets skull påpekar jag) blir det väldigt mycket svårare om du inte står ut med barn. Och de kvinnor som inte skaffar barn är i högre grad högutbildade höginkomsttagare, vilket gör dem mer svårfångade.







Allt detta skrivet i all välmening. Förutom:

Ba' skoja. Egentligen vill jag bara att du ska sprida dina ariska gener så att förutsättningarna för mitt Aryan Flashback Reich blir högre..... Nädå. Men däremot:

Trollade du med att dina barnbarn kan ha ett genom utan DNA från dig? Hur i hela fridens namn tänkte du? Antingen har det slagit slint i skallen på mig eller så skrev du fel.

Jag tyckte du hade ett fint inlägg med ett bra budskap! Det är dock väldigt mycket cynism och bitterhet från vissa på den här brädan.

Av genuin nyfikenhet: på vilket sätt har jag uppvisat cynism eller bitterhet i den här tråden?

Att jag framstår som bitter beror nog på att alla präktiga Gutmenschen utan själ gör mig irriterad, men jag undrar verkligen hur jag framstår som bitter.


För att framstå som lite godare så medger jag att jag håller med om att det vore väldigt fint att ge varenda hemlös 350 papp (har för mig att det finns runt 35 000 hemlösa svenskar och har ingen aning om antalet hemlösa zigenare han tänkte prioritera, men tippar på 5000, så delade 14*10^9 med 40 000). Eftersom ingen miljardär som ärvt sin rikedom (för att bistånd inte bedrivs på det sättet, antagligen, men ändå) gjort så....så frågade jag om han var allvarlig, och får ett trollsvar.


Är det inte lite bittert att inte ens kunna svara på en enkel fråga för att man desperat vill provocera någon? :cool:

Benny Carlsson och Yes verkade inte bara syfta på "tiggare" när de satte sig emot att skänka pengar.

Tog så lång tid att skriva det här inlägget att jag loggades ut och nu ser jag detta och tar mig för pannan, slår den i borden och vrålar av bitterhet. När, var och hur satte jag mig emot att skänka fattiga människor pengar?


Jag är för guds skull den enda nazisten i Sverige som inte vill förbjuda migranter från EU att tigga här.


Jag är dock emot bistånd, av väldigt genomsnittligt utilitaristiska skäl.

Nej, jag borde lärt mig att inte trolla eller ens nämna något om det med tanke på hur mycket folk avskyr invandrare på den här sidan, det var en pik mot Benny. Sen att ni tycker en snubbe som inte vill att kvinnor ska ha rösträtt är smart och går på mig är ju kul. Mitt inlägg va oseriöst för jag inte riktigt skulle veta vad jag skulle göra med så mycket pengar. Hejdå. Haha, och på vilket sätt skulle det ha ett kausalt samband med låg intelligens? Jag lider inte av savantsyndrom, men bara för att, så delger jag att jag har kliniskt bevisad hög intelligenskvot. Signifikant över genomsnitt, faktiskt, men dessvärre något under Mensa-nivå. Skyller på att jag var lätt drogpåverkad vid flera testtillfällen, och på mina kroniskt dåliga sömnvanor, men framförallt på att jag fick under 100 på en intelligens-komponent.

Benny Carlsson
2018-10-27, 22:29
Nej, det är först och främst en jämförelse mellan det ”goda” alternativet att skänka bort allt och alternativet att investera allt.
Beträffande moral måste man producera mer värde än man konsumerar, om man inte vill leva som en parasit. Är poliserna som upprätthåller din stat parasiter? Eller räknas annat värde (alltså inte bara ekonomiskt) också?

Är barn parasiter? Undersköterskor?




Visst har du rätt, bokstavligt talat, men antar att du lägger in en negativ värdering då ordet "parasit" i princip alltid, utanför studier/arbete/forskning, används så.

Om tjänsters värde räknas som "produktion" så producerar de allra flesta (alla som inte stjäl) lika mycket som de konsumerar.

Att skänka bort allt är jämförbart med att konsumera allt. Det är samma sak som att köpa godis för alla pengar, förutom att godiset tillfaller någon annan än dig. Jag antar att du inte menar att det är lika bra för att staten tar hand om en stor del vid konsumtion p g a den andra meningen.


Är det jämförbart att tillfälligt lyfta 40 000 människor ur misär, till vad de upplever som sjunde himlen, och att du.... får en massa saker du inte behöver, inte vet vad du ska göra av med, och mer problem än fördelar? Eller ok, för att vara intellektuellt hederlig: att du får det jävligt bra.


Jag tvivlar inte på att nästan alla skulle konsumera före att ge bort det, men egentligen tycka att det är "rätt" som i "godare" att ge bort det till människor som lider.



Att pengarna gör någon annan lycklig tar jag inte med i ekvationen eftersom den andra meningen klargör att ditt "konsumera allt" är ett argument som menar att tillfredsställa dig själv vs andra.


Det är inte jämförbart på något annat sätt än rent bokstavligt, d v s det går att jämföra, men inte mer än så.

Rent utilitaristiskt så kan du aldrig känna lika mycket glädje som 40 000 människor tillsammans.

Benny Carlsson
2018-10-27, 22:40
Jag accepterar inte någon pliktetik och jag mäter inte godhet utifrån altruism. Om det nu skulle finnas någon plikt så vore det att skapa värde, men i så fall för sin egen skull.

Fattigdom är ett svart hål du kan sänka hur mycket pengar som helst i. Du kan ta dessa 14,4 miljarder och hjälpa en hel del människor för stunden, men snart är pengarna slut och det kommer nya fattiga hela tiden.

Med en vanlig avkastning på 8% har du dryga 30 miljarder om 10 år, och nästan 96 miljarder om 25 år. Om du investerar i 40 år kan du lämna efter dig en förmögenhet på över 300 miljarder. Vill du leva ett bekvämt liv kan du plocka ut några miljoner här och där, utan att det gör någon märkbar skillnad.

Det är alltså pengar som går direkt till att skapa nytt värde, vilket i sin tur gör människor rikare/mindre fattiga. Och det här är alltså räknat på 8% avkastning. Har du 14,4 miljarder som startkapital kommer du ha en hel del investeringsmöjligheter som ger mer än 8% tillbaka.

Att skänka bort pengarna är bland det dummaste man kan göra och genererar inte mer än lite godhetspoäng och handhjärtan.

Slutsatsen är alltså att det är helt subjektivt.

Därmed har du fel i att det är "det dummaste" man kan göra.

Lafayette
2018-10-27, 22:47
Ni anar nog inte hur lite tanke det var bakom mitt uttalande, det var en helt meningslös kommentar för utfyllnad. Men kul att det kunde väcka så starka känslor antar jag.

Diomedea exulans
2018-10-27, 22:55
För att extremt få föräldrar anser att deras barn (alltså faktumet att de har barn) har förstört deras liv, och för att många ser det som ett av de lyckligaste minnena i livet (när deras barn precis är födda om de är med vid förlossningen, eller när de ser sina barn för första gången) ... för att du borde vara skapad för att vilja föröka dig. Misstänkte att du menade något sånt.

Men nu är faktum: Jag tycker det är skittråkigt att umgås med barn. Och ja, många säger "det kommer bli annorlunda med dina egna barn". Men jag tycker det är en jävla chansning att ta. Vad händer om jag skaffar barnet, sen märker att "hoppsan, min unge var visst lika outhärdligt tråkig att umgås med som alla andra barn. Öh... Kan man lämna tillbaka den?"

Dessutom tror ju du att jag inte kan vara trogen. Jag har ingen aning, för jag har aldrig hamnat i en situation där jag frestats att vara otrogen. Tycker du verkligen du gör rätt i att uppmuntra en man att skaffa barn om du är säker på att han kommer vara otrogen mot barnets mamma?

För att människor som lever sin sista tid (som kan vara lång, och ännu längre när det är din tur) i ensamhet generellt, och i det här fallet litar jag mer på mina empiriska erfarenheter än den norska studien som exkluderade alla över 80 år, lever i en själslig misär som är jobbig att beskåda. Ja, men om det nu blir så jävligt som du påstår, då finns ju alltid möjligheten att ta livet av sig.

Och jag tänker iallafall inte tänka "ack, om jag bara genomlidit några årtiondens tortyr och skaffat barn, nu ångrar jag det allt".

Dessa saker du ångrar: det är saker du gjort, inte sant? Det är värre att ångra saker man inte gjort.

Ja och nej. I vissa fall saker jag gjort, i andra fall att jag tagit ena hållet än andra hållet vid ett vägskäl. Ångrar mitt val av gymnasieprogram t ex.

Vill du leva utan kvinna också? Har du svårt att hitta en så (detta har du såklart tänkt på, men för säkerhets skull påpekar jag) blir det väldigt mycket svårare om du inte står ut med barn. Och de kvinnor som inte skaffar barn är i högre grad högutbildade höginkomsttagare, vilket gör dem mer svårfångade.Nej, men jag tänker inte skaffa barn bara för att behålla en kvinna.

Trollade du med att dina barnbarn kan ha ett genom utan DNA från dig? Hur i hela fridens namn tänkte du? Antingen har det slagit slint i skallen på mig eller så skrev du fel.

Nej, det är fullt logiskt när man tänker efter. Exakt hälften av alla mina kromosomer kommer från mamma, eller hur? Och mitt barn kommer få exakt hälften av alla mina kromosomer, eller hur? Det kan hända (extremt osannolikt, jag vet) att mitt barn får den hälft av mina kromosomer som kommer från mamma, och ingen från pappa.

När, var och hur satte jag mig emot att skänka fattiga människor pengar?

Det var nog jag som skrev lite fortare än jag tänkte där.

Jag är dock emot biståndDet är min syrra med, och hon har pluggat internationella relationer, så jag litar på henne (kortfattat: Hon är emot bistånd för pengarna går till fel saker, krigsherrar snor dem osv).

Jag lider inte av savantsyndrom, men bara för att, så delger jag att jag har kliniskt bevisad hög intelligenskvot. Signifikant över genomsnitt, faktiskt, men dessvärre något under Mensa-nivå.
Intressant, det är exakt där jag är.

Bärsärk
2018-10-27, 22:56
Ni behöver ju inte spåra ur i varje tråd med er aspergers.

Diomedea exulans
2018-10-27, 22:57
Ni behöver ju inte spåra ur i varje tråd med er aspergers.

Nu är det väl inte riktigt på Jorgen-kommer-strax-låsa-tråden-nivå? Tycker det är rätt givande diskussioner.

Lafayette
2018-10-27, 23:00
Nu är det väl inte riktigt på Jorgen-kommer-strax-låsa-tråden-nivå? Tycker det är rätt givande diskussioner.

Du har varit borta ett tag märker jag. Det är hårdare tider nu.;)

Bärsärk
2018-10-27, 23:01
Jag tänkte mera att de skulle vara som en skoj lektråd där folk kunde posta bilder på snabba sportbilar, stora gods och lösaktiga fruntimmer!

Diomedea exulans
2018-10-27, 23:12
Du har varit borta ett tag märker jag. Det är hårdare tider nu.;)

Åh shit, jag som har 4/5 varningspoäng!

svenbanan
2018-10-27, 23:21
Åh shit, jag som har 4/5 varningspoäng!

Sayonara Diomedea! :banned

Hemi
2018-10-28, 00:04
Funderat en hel del men sett till att familj och närmaste vönner som hjälpt mig får det bra. Gett till i första hand katastrofhjälp vad det nu innebär, mat, lite allt möjligt. Med så mycket pengar skulle jag nog spendera resten av livet att få dem att växa samt ge, sponsra, starta företag (åt andra) och saker jag själv tror på och att de kommer till nytta. Skulle vara försiktig med att bara ge eftersom jag har, har dåliga erfarenheter av sånt tänk. Då kan man lika hjärna kasta ut pengarna på Träsktorget som Klas Katt ("folk blir som galna") eller bokstavligen bränna dem som en svensk politiker gjorde en gång.
Edit, samt ge till forsking som är lite osynlig pga ointresse av media och folk som redan sponsrar annan forskning med pengar.

Benny Carlsson
2018-10-28, 00:34
Ja, men om det nu blir så jävligt som du påstår, då finns ju alltid möjligheten att ta livet av sig. Ah, nemas problemas. :smash:



Och jag tänker iallafall inte tänka "ack, om jag bara genomlidit några årtiondens tortyr och skaffat barn, nu ångrar jag det allt".
Nej, men jag tänker inte skaffa barn bara för att behålla en kvinna.Har du varit ensam någon gång? Det är en fruktansvärd tillvaro, och att veta att du ska leva reste av ditt liv så, när du sitter ensam på julafton och ingen i världen bryr sig om du hur du mår eller ens om du överlever... sammanräknat med allt du kommer behöva hjälp med, så..... är du verkligen helt säker?

Okej, det är på den nivån... jag hoppas för din egen skull verkligen att du ångrar dig. Och tack gode gud för att du är man och har tid på dig.

Men kan du tänka dig att stå ut med att typ... stå ut med barn och leva med dem 50 % av tiden, om kvinnan är tillräckligt het och allmänt förälskelse-inducerande? Risken finns att du får vänta ett antal år innan det finns något större utbud av ensamstående kvinnor med..... kom på att det inte spelar någon roll eftersom du inte kommer utveckla ens något som påminner pappa - dotter/son-relation med dem. Eller ja: de lär inte torka dig i baken men i jämförelse med att vara helt ensam så är det ett himmelrike.

Kommer du vara intresserad av att ha en kvinna när du är i den ålder då kvinnor inte är fertila längre, tror du?

Ja och nej. I vissa fall saker jag gjort, i andra fall att jag tagit ena hållet än andra hållet vid ett vägskäl. Ångrar mitt val av gymnasieprogram t ex.

Vad ångrar du mest, att du valde fel eller att du inte valde något annat?



Nej, det är fullt logiskt när man tänker efter. Exakt hälften av alla mina kromosomer kommer från mamma, eller hur? Och mitt barn kommer få exakt hälften av alla mina kromosomer, eller hur? Det kan hända (extremt osannolikt, jag vet) att mitt barn får den hälft av mina komosomer som kommer från mamma, och ingen från pappa. Fan, nu känner jag mig dum (den första gången jag har fel på Kolozzeum), men inför en helig släktregel om att en son måste födas i varje generation. Så var den saken avklarad.


Det är min syrra med, och hon har pluggat internationella relationer, så jag litar på henne (kortfattat: Hon är emot bistånd för pengarna går till fel saker, krigsherrar snor dem osv). Hon har rätt, men du borde inte lita på folk för att de pluggat något. Det gäller särskilt humaniora/samhällsvetenskap, såklart (undantaget verkar vara filosofi, enligt mina "intervjuer") är....nu var jag nära att börja snacka politik men du förstår nog vad jag menar.

Katastrofbistånd fungerar. Annars (generellt - undantag finns, i form av att ett gäng banditer gör sig själva till prinsar och sedan hittar olja och blir rikast i världen och accepteras av den toleranta och humana Västvärlden, trots att man tillämpar spöstraff) är en fri marknadsekonomi utan korruption och fungerande institutioner det som minskar fattigdom. Och en jävla massa slit på en nivå vi knappt kan föreställa oss. Svara inte på några politiska spörsmål.


Att ge pengar till tiggare borde också fungera som bistånd, faktiskt. Långt ifrån 100 % men den totala mängden pengar som skickas till Afrika är antagligen högre än man kunde ana innan man tänkte på den effekten. Nu menar jag svenska tiggare. Till Rumänien/Bulgarien skickas garanterat mindre.

Är man altruist så borde man vara för ett bistånd som betalas ut till varje medborgare och inte institution eller stat. Det fungerar.

Förutsatt att marknaden är fri, givetvis. Varje nordkorean skulle ju kunna ha 14,4 miljarder USD gömda ute på åkern utan att det gjorde landet rikare. Teoretiskt - så länge myndigheter inte hittar det.


Intressant, det är exakt där jag är. Har du gjort Mensa:s test eller ...? IllVets räknas inte för där får alla 136. Frågar inte för att jag tvekar (det finns gott om intelligenta människor med åsikter som är obegripliga, och du ägde ju nyss mig så....ah, då är man inte korkad) utan för att det finns en massa glädjetester.




Funderat en hel del men sett till att familj och närmaste vönner som hjälpt mig får det bra. Gett till i första hand katastrofhjälp vad det nu innebär, mat, lite allt möjligt. Med så mycket pengar skulle jag nog spendera resten av livet att få dem att växa samt ge, sponsra, starta företag (åt andra) och saker jag själv tror på och att de kommer till nytta. Skulle vara försiktig med att bara ge eftersom jag har, har dåliga erfarenheter av sånt tänk. Då kan man lika hjärna kasta ut pengarna på Träsktorget som Klas Katt ("folk blir som galna") eller bokstavligen bränna dem [som en svensk politiker gjorde en gång.
Edit, samt ge till forsking som är lite osynlig pga ointresse av media och folk som redan sponsrar anan forskning med pengar.


Det är politik man inte får diskutera. Inte forskning. Eller menar du rasforskning? Då förstår jag om du är rädd för moderatorerna, men annars bör du kunna nämna.

Hemi
2018-10-28, 00:45
Det är politik man inte får diskutera. Inte forskning. Eller menar du rasforskning? Då förstår jag om du är rädd för moderatorerna, men annars bör du kunna nämna.

Nej det har inte med moderatorer eller raser att göra, forskning är ordintligt snedvridet. Vissa saker får pengar av organisationer och som inte begriper var det sätter dem, trots att det inte finns något att forska fram där, just nu och så, opopulärt bland forskare också förstås eftersom det inte gynnar deras karriärer alls, bara lön för stunden och hämnga kvar i karriären. Andra saker får inget alls just, även fast det finns resultat att hämta, men det här är stora frågor och jag skulle som sagt vad tänka mycket och göra lite efterforskningar själv innen jag gav, men ge till forskning skulle jag. Mycket, troligtvis.

Diomedea exulans
2018-10-28, 01:42
Ah, nemas problemas. :smash:


Har du varit ensam någon gång? Det är en fruktansvärd tillvaro, och att veta att du ska leva reste av ditt liv så, när du sitter ensam på julafton och ingen i världen bryr sig om du hur du mår eller ens om du överlever... sammanräknat med allt du kommer behöva hjälp med, så..... är du verkligen helt säker?

Okej, det är på den nivån... jag hoppas för din egen skull verkligen att du ångrar dig. Och tack gode gud för att du är man och har tid på dig.

Men kan du tänka dig att stå ut med att typ... stå ut med barn och leva med dem 50 % av tiden, om kvinnan är tillräckligt het och allmänt förälskelse-inducerande? Risken finns att du får vänta ett antal år innan det finns något större utbud av ensamstående kvinnor med..... kom på att det inte spelar någon roll eftersom du inte kommer utveckla ens något som påminner pappa - dotter/son-relation med dem. Eller ja: de lär inte torka dig i baken men i jämförelse med att vara helt ensam så är det ett himmelrike.

Kommer du vara intresserad av att ha en kvinna när du är i den ålder då kvinnor inte är fertila längre, tror du?

Du tycks totalt sakna sinne för proportioner när du väger fördelar mot nackdelar med saker.

Jag ska alltså skita i att jag hatar barn, skita i det faktum att barnet förmodligen kommer märka att jag hatar det, skita i det faktum att jag förmodligen inte kommer ge mitt barn en bra uppväxt eftersom jag hatar det, skita i det faktum att jag kommer förstöra mitt liv i flera decennier, skita i det faktum i att jag kommer bli så deprimerad att jag förstör min omgivnings liv i flera decennier, skita i att jag kommer ruinera min ekonomi, skita i det faktum att barnet kanske inte alls kommer vilja veta av mig när det är vuxet, skita i det faktum att mitt barn kanske blir en idiot som inte JAG vill veta av... Jag SKA skaffa barn, och därmed basta, för det ökar chansen LITEGRANN att jag inte blir ensam på ålderns höst vilket jag kanske ÄNDÅ inte blir, för det finns ca 45235352 andra sätt att träffa folk på än att vara förälder till dem.

En kvinna skaffar man för att man träffar någon det klickar med, inte för att man gjort någon jävla balansräkning om att jag måste skaffa någon nu om jag vill ha någon som kan torka mig i baken om 50 år.

Du tycks ha en väldigt mekanisk och känslokall syn på mellanmänskliga relationer.

Vad ångrar du mest, att du valde fel eller att du inte valde något annat?
Inte valde nåt annat, skulle jag säga. Det finns linjer som ger yrkesbehörighet.


Har du gjort Mensa:s test eller ...?


Ja, jag fick 125, vilket ju är 6 poäng under gränsen.

Agitator
2018-10-28, 03:30
Hur många gånger får man göra testet? Mer än 1 gång? Gör det igen :)

MaxTheMarketer
2018-10-28, 12:27
Trådtitel: "Vad skulle du göra med 14,4 miljarder SEK?"
Inlägg nu: .................................................. ............

För att vara ett forum om fysisk träning så tycker jag att disciplinen verkar brista för en del användare här inne! ;)

ON TOPIC: Om jag hade vunnit 14,4 miljarder SEK idag med den kunskap som jag tolkar att vara vetenskapligt grundad så hade jag unnat min närmaste familj, barndomsvänner och mig själv. Vi hade levt loppan tills jordens undergång om sisådär 20-30 år eller tills vi dog innan. Varning för off-topic troll nu. Jag behövde säga det sistnämnda för att motivera varför jag skulle spendera pengarna så. Jag hade skänkt 0 SEK till välgörenhet för livet är inte rättvist och vissa har tur och andra inte.

stridis
2018-10-28, 13:00
Andra grejer man skulle kunna göra är ju att öppna spermadonationsklinik där en själv och ens manliga släktingar är de enda donatorerna.

Sprida ens säd, liksom.

Matsa
2018-10-28, 13:35
Jag hade startat ett företag i Japan och köpt ett stort hus i ett lugnt område. Trakterna av Hakone, Lake Kawaguchiko eller Numazu verkar trevliga och ligger inte alltför långt ifrån Tokyo där jag givetvis hade skaffat en lyxig lägenhet. Efter det finns det fortfarande tillräckligt många miljarder för att leva på räntan så företaget är egentligen mest bara för att ha något att pyssla med och en legitim anledning att vistas i landet.

Det är i alla fall en början.

CalleP
2018-10-28, 13:43
gO9PwbtlOIU

:laugh:



Hade nog åkt världen runt och kollat på boxning, mma och e-sport!

Starke75an
2018-10-28, 14:06
Hade kört igång Z-tv. Och sänt alla klassiska program inklusive terror-tv.

r3mpuh
2018-10-28, 15:10
Hade kört igång Z-tv. Och sänt alla klassiska program inklusive terror-tv.Omg, du menar inklusive Naruto på Svenska??? :eek:

Jhammar
2018-10-28, 15:14
• Anlitat världens bästa kirurg och fått mitt diskbråck i halsryggen opererat.
• Köpt en stor yacht som har gym, bio, vattenskotrar, en liten två-manna helikopter (tagit licens för den med), ja, allt jag vill ha på den helt enkelt.
• Stuckit så lååååångt bort från detta landet och klimatet som möjligt, jag hade även erbjudit mina nära och kära att följa med.

Finns massa mer, men detta är top 3.

Bärsärk
2018-10-28, 16:08
Husbåt/Husbil är ganska underskattat.

Glen
2018-10-28, 16:16
Hade kört igång Z-tv. Och sänt alla klassiska program inklusive terror-tv.

Glöggrecept från terror-tv:

-Snus
-Piss
-Tejp

Piranha
2018-11-01, 16:29
Bli dryg(are).

blåvitt
2018-11-01, 17:08
Först hade jag anställt en konsult som är världsexpert på välgörenhetsorganisationer. Skulle ägna några timmar åt att prata med denne om mina värderingar och hjärtefrågor och sen be den ta reda på vilka organisationer som passar bäst in på detta och troligtvis kommer uppvisa stor effektivitet med mina pengar. Sen skulle jag göra en egen analys av organisationerna han föreslår, prata lite med dom osv, och sen ge bort typ 10 miljarder till välgörenhet. För vad fan skulle jag kunna hitta på med 14,4 miljarder liksom, så sjukt mycket pengar... tror 4,4 miljarder kommer räcka gott och väl livet ut och lite till.

Sen skulle jag köpa hyfsat mycket mark men stora, fina klätterklippor och lite skog som är tillräckligt stor för att jag ska kunna plocka träd till ved och snickeri i bekväm takt utan att den krymper övertid. Viktigt är att på marken ska det finnas en gammal vattenkvarn som jag kan bygga om till ett mindre vattenkraftsverk så att jag kan bli självförsörjande på grön el. Kan ju slänga upp någon vindturbin eller två också. Det skulle bli ett mysigt, jordnära litet boende med mycket hemmaodling och lite bruksdjur, med en biograf och ett klättergym under jorden som enda moderna inslag.

Sen skulle jag ge familjemedlemmar mycket pengar och vissa vänner som jag vet skulle vilja satsa på andra grejer i livet än sådant som man får pengar av skulle jag hjälpa göra verklighet av det. Några skidåkare, klättrare och konstnärer.

Skulle nog vilja bygga ett fett klättergym i varje svensk storstad och göra dom gratis för alla från låginkomstområden också.

Sen skulle jag hitta sätt att resa jorden runt och klättra utan att flyga, kanske segla? Vore ju sjukt fett. Segla jorden runt skulle jag definitivt göra.

Hemi
2018-11-01, 18:45
...
Sen skulle jag hitta sätt att resa jorden runt och klättra utan att flyga, kanske segla? Vore ju sjukt fett. Segla jorden runt skulle jag definitivt göra.

Såg du förra årets jorden runt tävling?

https://www.france24.com/en/20130127-france-gabart-wins-vendee-globe-record-time-sailing

Ja, segling är en överklassport i Sverige, förknippas med miljonärer och miljardärer. På andra ställen är det lättare att segla med andras båtar ocj låna grejer.

PixelMiner
2018-11-01, 19:43
Det var en tråd på reddit om detta för några år sedan. Tydligen är det väldigt bra att vinna enorma mängder pengar på lotto om man vill:

Gå i personlig konkurs.
Bli mördad (20 gånger högre sannolikhet).
Överdosera knark och dö.
Bli kidnappad.


För mer "munter" läsning: https://www.reddit.com/r/AskReddit/comments/24vzgl/you_just_won_a_656_million_dollar_lottery_what_do/chba4bf/

Diomedea exulans
2018-11-01, 19:47
Bli mördad (20 gånger högre sannolikhet).

Bli kidnappad.



Har också tänkt på de här grejerna... Hade det gått att hålla en sån vinst hemlig?

Eller, typ hemlig för alla mördare och kidnappare, men offentlig för alla golddiggers?

Bärsärk
2018-11-01, 20:23
Har också tänkt på de här grejerna... Hade det gått att hålla en sån vinst hemlig?

Eller, typ hemlig för alla mördare och kidnappare, men offentlig för alla golddiggers?

Jag undrar om det finns kriminella som jobbar med att ge sig efter folk som vinner stora summor pengar.

Det är väl bara knipa någon i den nära familjen och hota om pengar.

Om du är smart så lämnar du ju landet omgående och fixar en ny identitet, det har man ju utan tvekan råd med. Åker du till något konstigt land som inte är så uppdaterade på vad som händer i omvärlden borde det ju vara lugnt.

blåvitt
2018-11-01, 21:08
Såg du förra årets jorden runt tävling?

https://www.france24.com/en/20130127-france-gabart-wins-vendee-globe-record-time-sailing

Ja, segling är en överklassport i Sverige, förknippas med miljonärer och miljardärer. På andra ställen är det lättare att segla med andras båtar ocj låna grejer.

Kollade lite, men tycker stora tävlingar ofta missar hela poängen. Visst är det imponerande tider, men det som är lockande för mig är att spendera ~2 år på att upptäcka något nytt varje dag, supa in nya kulturer och se nya platser osv. Det är resan som är äventyret, inte hur snabbt man gör det :) i mitt tycke då

Diomedea exulans
2018-11-01, 22:56
Om du är smart så lämnar du ju landet omgående och fixar en ny identitet, det har man ju utan tvekan råd med. Åker du till något konstigt land som inte är så uppdaterade på vad som händer i omvärlden borde det ju vara lugnt.

Man vill ju inte lämna alla nära och kära, ska man vara så radikal känns det nästan som om man lika gärna kan ge bort alla pengarna istället.

Bärsärk
2018-11-01, 23:11
Man vill ju inte lämna alla nära och kära, ska man vara så radikal känns det nästan som om man lika gärna kan ge bort alla pengarna istället.

Du har råd att ta med alla nära och kära också, har du 14 miljarder så behöver ingen i din familj eller släkt jobba igen; någonsin.

Diomedea exulans
2018-11-01, 23:24
Du har råd att ta med alla nära och kära också, har du 14 miljarder så behöver ingen i din familj eller släkt jobba igen; någonsin.

Tycker ändå det är mer logiskt då stanna, men skänka 99 % av pengarna till diverse vänner och släkt. Med 144 000 000 slipper man jobba, men slipper nog att bli rånmördad också. ;)

Hemi
2018-11-01, 23:36
Bäst att hålla det hemligt på riktigt, så långt det går, vänner och familj kan bli kidnappade.

trädgårdsmöbel
2018-11-01, 23:50
Jag vet inte vad jag har hört eller läst detta, men något som drabbar lottostorvinnare skall tydligen vara tiggande släkt och vänner. Såna som inte hört av sig på tio år men helt plötsligt börjar höra av sig och snart framkommer det att de har akut ömmande finansiella problem, flera personer som håller på så samtidigt.

Jag vill inte tro att folk är sådana, men då jag bevittnat och vart delaktig i en rätt smutsig arvstvist om rena skitsaker och skitsummor så vet jag att även människor man tror man känner, älskar och är nära släkt med kan förvandlas till giriga asgamar.

Så jag hade blivit paranoid dessutom vid minsta social kontakt och trott att alla var ute efter mina pengar :D

Leeee
2018-11-02, 02:00
Köpt hus till päronen i ett mysigt varmt land och försörjt livet ut, skämt bort frugan med alkt hon nu drömmer om, själv hade jag rullat lite fetare

Macroman
2018-11-02, 11:23
Kidnappningsrisken etc lär ju vara betydande om det blir offentligt att man äger sådan belopp tyvärr. Det lär bli så att man får anställa ett säkerhetsteam för resten av livet.

Diomedea exulans
2018-11-02, 11:32
Vad sägs om detta då:
- Köpa enorma arealer regnskog. Betala markägarna med summor de inte kan tacka nej till.
- Hyra mängder av extremt vältränade och välutrustade legosoldater som patrullerar regnskogarna dag och natt, och betala dem nog för att de aldrig ska gå att muta.
- Utöver ursprungsbefolkningar så får ingen jaga eller skövla där, eller ens beträda marken utan tillstånd.

Man hade kunnat rädda massor arter!