handdator

Visa fullständig version : ännu en morgon promenads tråd


esse
2004-05-10, 11:20
har sett att det finns en massa morgon promenads trådar och vill egentligen inte tråka ut er men min nyfikenhet är för stark...går 1timme varje dag men för det mesta hinner jag äta och dricka kaffe innan för att jag har en massa saker att göra innan jag kan gå ut och gå,., min fråga är hur mycket effekt jag förlorar på att äta?..och när ska jag dricka kaffet,, jag dricker ca en stor mugg 20 minuter innan jag går ut,,ska jag dricka det precis innan jag går eller??

ursäkta felstavningar

mvh

KIRE
2004-05-10, 11:33
Det har ingen avgörande effekt alls om måste köra efter du käkat.
Huvudsaken är att du gör av med energin genom att verkligen promenera den tid du bestämt. Du ska dricka kaffet precis som du gör nu ca 20 min innan. Men vill du dricka det vid annan tidpunkt eller skippa det helt så kanske resultatet skulle bli några gram sämre per vecka.

Såna här småsaker spelar ingen roll alls egentligen. det du ska hålla koll på är mängden energi du förbrukar totalt VS den energi du äter. Stämmer det bara där kommer det gå fint oavsett hur du gör i övrigt i stort sett.

King Grub
2004-05-10, 11:41
Koffein kan vara en god idé att hälla i sig innan. Koffeinet har en termogen effekt mellan runt 10 till 20 procent, och ökar alltså energiförbrukningen. 300 mg koffein ökade energiförbrukningen under 90 minuter med 175 kj hos tränade individer, enligt studier.

Poelhmann EJ et.al: Influence of caffeine on the resting metabolic rate of exercise-trained and inactive subjects. Med Sci Sports Exercise 1985; 17: 689-94

Äter du innan du går kommer mindre andel av energin du förbrukar att tas från fett. Och de kolhydrater som istället används kanske du hade velat ha till styrketräningen?

esse
2004-05-10, 11:41
Originally posted by KIRE
Det har ingen avgörande effekt alls om måste köra efter du käkat.
Huvudsaken är att du gör av med energin genom att verkligen promenera den tid du bestämt. Du ska dricka kaffet precis som du gör nu ca 20 min innan. Men vill du dricka det vid annan tidpunkt eller skippa det helt så kanske resultatet skulle bli några gram sämre per vecka.

Såna här småsaker spelar ingen roll alls egentligen. det du ska hålla koll på är mängden energi du förbrukar totalt VS den energi du äter. Stämmer det bara där kommer det gå fint oavsett hur du gör i övrigt i stort sett.



ok tack för svaret..jag håller inger räkning på energi och sånt för jag har alldrig kopplat hur det fungerar men jag har iaf gått ner ca 4kg på 2 månader så jag är iaf nöjd.

känner bara att min dygnsrythm har blivigt helt sabbad efter att ha börjat med det,,jag är uppe en natt sover riktigt djupt 12 timmar sen är jag uppe nästa natt sen så sover jag 12 timmar igen osv osv osv...kan det ha med detta att göra eller beror det på något annat?

tack för svaret mvh

Zozza
2004-05-10, 14:10
Originally posted by King Grub
Koffein kan vara en god idé att hälla i sig innan. Koffeinet har en termogen effekt mellan runt 10 till 20 procent, och ökar alltså energiförbrukningen. 300 mg koffein ökade energiförbrukningen under 90 minuter med 175 kj hos tränade individer, enligt studier.

Poelhmann EJ et.al: Influence of caffeine on the resting metabolic rate of exercise-trained and inactive subjects. Med Sci Sports Exercise 1985; 17: 689-94



Att dricka några glas Pepsi MAX innan man ger sig ut vore ingen nackdel heller med andra ord? :smokin: :em:

King Grub
2004-05-10, 14:19
Originally posted by Zozza


Att dricka några glas Pepsi MAX innan man ger sig ut vore ingen nackdel heller med andra ord? :smokin: :em:

Om du har lust att ge dig ut att gå med 2 liter kolsyrad Pepsi skvalpande runt i magen, så javisst. En liter Pepsi innehåller väl cirka 150 mg koffein.