handdator

Visa fullständig version : Hjälp med den minst dåliga tiden att träna på...


Grimner
2018-10-22, 16:57
Hej!

Jag har ett litet dilemma gällande mina träningstider....
Har två alternativ och inget av dem är väl optimalt, funderar på vilket av dem som är minst dåligt? Eller om det kanske är sak samma?

Alternativ 1: Träning 05:00 åker sedan till jobbet och äter frukost där runt 08:00.

Alternativ 2: Träning 20:30 hemma runt 22:00, middag och sedan sova.

Nackdelen med alternativ 2 är väl att det inte är bra att äta så sent vad jag hört. Och vad det gäller alternativ 1 så är väl inte riktigt kroppen igång så nära inpå uppvaknandet....

Phjanton
2018-10-22, 17:35
Testa båda alternativen i en vecka vardera och se vad som passar bäst.

Jag får svårt att somna när jag tränat sent så kör kl 05 istället. Funkar så länge man är i säng lagom tidigt.

TheDoctor
2018-10-22, 18:09
Jag somnar mycket enklare om jag ätit nära inpå läggdags än om jag inte ätit på mer än 3-4h. Sen om det är hälsosamt eller inte spelar mindre roll då jag hellre sover bra än kanske blir 80år gammal.

Jag tränar kl 6.15, sen jobb och frukost först kl 9.30. Det funkar, bara att vänja kroppen.

Überbiffen
2018-10-22, 18:29
Du bör ta allt i ditt huvud som fick dig att starta denna tråd och slänga så långt bort åt helvete som möjligt. Träna och ät efter vad som känns bäst, oavsett om det är tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Totalt meningslöst nojjande. Lycka till!

King Grub
2018-10-22, 18:50
Det du trivs bäst med.

Eventuella skillnader i resultat på sikt kan man bara spekulera i och är sannolikt så små att det inte är värt att göra något man inte trivs med för dom.

te1on
2018-10-22, 20:10
Jag kör nästan alltid mina pass vid 5. Tycker det är grymt.
Bra start på dagen, lite folk på gymmet o känner mig starkare på morgonen.
Käkar dock först vid 11-12. Bara protein direkt efter passet.

Crillos
2018-10-22, 20:20
Hade kört på alternativ 1. Ät ordentligt kvällen innan bara och ta en koffein tablett innan passet. Så kör jag själv :)

MackeJuve
2018-10-22, 20:40
1 är ju överlägset om du orkar det, grymt skönt att ha träningen gjord innan dagen ens har börjat. Sen behöver du ju inte köra 1 hela tiden. Har du lust att kvällsträna någon gång är det ju bara att göra det

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Pokkes
2018-10-22, 21:22
Jag hade aldrig kunnat prestera så tidigt, så alternativ 2 hade varit mitt val iallafall.

zol
2018-10-22, 21:34
Hade svimmat på gymmet om jag kört vid 0500. Brukar äta mina middagar vid 21-22 oaktat deff eller bulk, går fint.

Crillos
2018-10-23, 08:11
Jag hade aldrig kunnat prestera så tidigt, så alternativ 2 hade varit mitt val iallafall.

Det kan de flesta i sanningens namn inte heller, de som tränar så tidigt innan jobbet gör det mer som en slags rutin. Gör den och den övningen, duscha, klart, känner sig nöjd över att ha "tränat", går till jobbet..men det stimulerar inte mycket.

Mats J
2018-10-23, 08:22
Det kan de flesta i sanningens namn inte heller, de som tränar så tidigt innan jobbet gör det mer som en slags rutin. Gör den och den övningen, duscha, klart, känner sig nöjd över att ha "tränat", går till jobbet..men det stimulerar inte mycket.

Jag har aldrig märkt någon prestationsförsämring. Under flera år körde jag slaviskt efter träningsdagbok och skulle slå det jag gjort gången innan. Märkte ingen skillnad om jag körde 5 på morgonen, nätter helt utan sömn eller tom med feber. Det går att prestera på topp oavsett om man mentalt går in för det. Sedan tror jag inte det är bra I längden att köra så, jag själv gick in I väggen av att tagga upp maximalt inför varje set varje pass vecka efter vecka år ut och år in.

Av dina alternativ skulle jag nog ha föredragit kvällsträning men totalt kört att sova efter det så skulle bli tvungen att köra morgonpass trots att jag inte gillar det. Sedan beror det väl på vilket jobb du har, jag blir alltid seg och trött efter mina pass (brukar ofta måsta ta en PN på 15-20 min efter) och skulle ha svårt att orka ett fysiskt jobb, sitta och jobba på kontor skulle nog gå ok.

Illustrerade mannen
2018-10-23, 08:44
Tidigare i livet tränade jag alltid tidigt, pga annan träning på kvällarna. Det du trivs minst dåligt med är väl det tråkiga svaret.

Marshall
2018-10-23, 08:47
Det är individuellt. Trivs du med kvällen så kör på det. Det är inget dåligt att äta så "sent".

Grimner
2018-10-23, 16:28
Låter onekligen som om att jag nojar för mycket, jag ska testa mig fram helt enkelt och se vad som fungerar bäst! Idag blir det vid 20:30 så får vi se! Gällande sömn så ska det bli intressant att se om det går somna efter.... hoppas det med tanke på den långa dagen.

Jag har vanligt kontorsjobb så man är ändå skapligt fräsch vid den tiden.

Grimner
2018-10-25, 16:24
Okej två pass avklarade sent och kan ju säga att det verkligen var lurigt att somna efter... Varför blir det så? Någon som har tips på vad man kanske kan göra för att slockna lättare? Vart hemma 22:00 sedan dusch och käk och lägga sig strax innan 23:00. Men inte kunnat somna förrns fram mot 01:00....

Crillos
2018-10-25, 16:26
Okej två pass avklarade sent och kan ju säga att det verkligen var lurigt att somna efter... Varför blir det så? Någon som har tips på vad man kanske kan göra för att slockna lättare? Vart hemma 22:00 sedan dusch och käk och lägga sig strax innan 23:00. Men inte kunnat somna förrns fram mot 01:00....

Kroppen är ju uppe i varv när du precis tränat fattar du väl. Om du inte kan sova och med det prestera vad du ska på jobbet dagen efter så riskerar du din karriär. Don't do it. Kör morgonpass istället.

Grimner
2018-10-25, 17:00
Kroppen är ju uppe i varv när du precis tränat fattar du väl. Om du inte kan sova och med det prestera vad du ska på jobbet dagen efter så riskerar du din karriär. Don't do it. Kör morgonpass istället.

Nu när du säger det.... :smash:
Blir till att testa morgon istället, enklare att lägga sig i tid o tvinga upp sig tidigt! Får pröva lite EAA+Koffein innan passet.

bighulken
2018-10-26, 07:12
Ska du prova dig fram, så pröva veckovis då!!!:...eller månadsvis....

Variera är själva grejen, (med träningen), men kroppsklockan, är en annan sak det!!...

Bara viljan finns där, så brukar det mesta lösa sig!!......Med vänlig hälsning/

Iliyas
2018-10-27, 09:31
Byt till ett gym närmast ditt jobb om du kan så kan du träna direkt efter.

Och som bighulken säger testa I några veckor så kroppen hinner ställa om sig.

Crillos
2018-10-27, 09:49
Ingen kommer förmodligen berätta det här för dig, men alla som tränat flera år, eller i alla fall de allra flesta har förorsakat saker i sitt liv p.g.a det. Relationer, karriär mm mm.. vill du träna för att få lite armar, bli lite snyggare fine..inga problem..men det är sen när du vill mer, när du får bigorexia som problemen kommer.

Försök ha en avslappnad iställnig till träningen.

Mats J
2018-10-27, 10:45
Ingen kommer förmodligen berätta det här för dig, men alla som tränat flera år, eller i alla fall de allra flesta har förorsakat saker i sitt liv p.g.a det. Relationer, karriär mm mm.. vill du träna för att få lite armar, bli lite snyggare fine..inga problem..men det är sen när du vill mer, när du får bigorexia som problemen kommer.

Försök ha en avslappnad iställnig till träningen.

Ett bra råd dom du bör ta till dig! Känner ingen som kör riktigt seriös som inte har fått ”offra” mycket annat.