handdator

Visa fullständig version : Kaliper?


LadyG
2018-10-16, 11:12
Fråga till er som vet, måste man köpa en dyr kaliper för fettmätning eller räcker det med en för 49:- på CDON? Varför kostar vissa en smärre förmögenhet, det kan väl inte finnas så många finesser på en fettklämma?

King Grub
2018-10-16, 11:15
Dom billiga kan ge helt fel värden. Ingen tillförlitlighet.

Sedan kan dom tillförlitliga ge lika felaktiga resultat om den som mäter inte vet hur denne gör förstås. Det brukar sägas att man måste göra 200 kontrollerade mätningar i laboratoriemiljö innan man kan lita på personens mätningar.

Skillnaden är att ingen kan mäta tillförlitligt med en skräpkaliper.

LadyG
2018-10-16, 11:17
Ok, jag förstår inte varför men jag tror dig. Går det att hitta någon som är någorlunda bra men som inte kostar en förmögenhet?

Dåren
2018-10-16, 11:37
Jag förstår heller inte varför. Det är väl bara ett mekaniskt mätinstrument och en billig måttstock borde ju mäta lika rätt som en dyrare.

Bossebäver
2018-10-16, 13:25
Jag förstår heller inte varför. Det är väl bara ett mekaniskt mätinstrument och en billig måttstock borde ju mäta lika rätt som en dyrare.

Du kan köpa 2 skjutmått på Jula för 19,90:- eller ett från Mitutoyo för 1695:-. Jag har aldrig sett Jula-varianten i ett sammanhang när man vill ha säkra och konsistenta mätvärden, jag antar att liknande gäller kalipers.

LadyG
2018-10-17, 12:48
Det känns ju som att jag lika gärna kan fortsätta mäta med impedansvågen i så fall, den lär ju gissa lika bra som jag. Fast jag behöver inte spendera en sjuk massa pengar på att få dåliga värden, jag kan få dem gratis på vågen jag redan har.

tobblo
2018-10-17, 13:50
är inne lite på samma sak är intresserad att köpa en impedansvåg, finns det några vågar som man även håller i handen med hantag för en vettig peng? Gärna någon nyare modell. Omron BF511 som man får många träffar på är ju från 2012....

LadyG
2018-10-17, 14:24
Tanita har flera också, vet inte om de är nyare däremot: https://tanita.eu/products/body-composition-monitors/segmental-body-composition-monitors/bc-601

Landar på en femhundring mer än Omron, ungefär.