handdator

Visa fullständig version : Om efendrin


kollle1
2004-05-10, 08:43
Efedrin har ju blivit ett populärt tillskott för många tränande, inte minst motionärer som vill bränna fett och gå ned i vikt, nu har det visat sig att detta preparat har orsakat omfattande skador, sjukdomar och t.o.m. död i bla Canada och USA. FDA (USA:s motsvarighet till Socialstyrelsens läkemedelsenhet) går nu ut och varnar för kosttillskott som innehåller EPHEDRINE. Överdosering och långtidsanvändning ökar riskerna..!
De biverkningar som rapporterats är bla följande: högt blodtryck, hjärnblödning, huvudvärk, hjärtattack, oregelbunden hjärtrytm, magbesvär och nervösa besvär. Det är sedan gammalt känt att Efedrin påverkar nervsignaler bla till hjärtats retledningsystem och att det kan orsaka arytmier av allvarlig karaktär och tom hjärtdöd. Mer om detta finns att läsa på bla FDA:s hemsida.

Sä här skriver Livsmedelsverket om EFEDRIN:

Varning för efedrin
Produkter med efedrin säljs idag öppet i butik och på internet som sportpreparat eller bantningsmedel. De kan ge allvarliga biverkningar på hjärta och blodkärl. Livsmedelsverket anser att produkter som innehåller efedrinalkaloider ska avlägsnas från marknaden.

Efedrininnehållande produkter, som inte är klassade som läkemedel, är definitionsmässigt att betrakta som livsmedel om de är avsedda att förtäras. Livsmedelsverket anser att produkter som innehåller efedrinalkaloider kan innebära en allvarlig hälsofara och att de därför inte ska saluhållas som livsmedel.

Får inte säljas
Livsmedel som kan antas vara skadliga att förtära får inte saluhållas enligt livsmedelslagen. Det är i första hand företagens ansvar att se till att de livsmedel som saluhålls uppfyller kraven i lagstiftningen.

Dopingmedel
Efedrin betraktas som dopingmedel av Riksidrottsförbundet och IOK. Produkter med efedrin kan ge allvarliga biverkningar i form av hjärt-kärlpåverkan, särskilt vid långtidsanvändning och högre doseringar, och särskilt hos känsliga individer. Långvarig användning kan ge upphov till missbruksproblem.

Farligt att kombinera
Om efedrin kombineras med andra stimulantia, som till exempel koffein eller yohimbin, kan efedrins negativa effekter förstärkas. Naturliga koffeinkällor är bland andra kaffe, te, guarana och kolanöt.

Hur vet man om en produkt innehåller efedrin?
Efedrin kan utvinnas ur örter av släktet Ephedra, men det finns också växter från malvasläktet som kan innehålla efedrin, till exempel Sida cordifolia. Efedrininnehåll i en produkt kan anges med det latinska namnet på en ingående växt som är efedrinkälla eller som Efedra, Ma Huang, epitonin eller efedrin. Avsikten med produkterna är att de ska vara stimulerande alternativt användas som bantningsmedel.

Åtgärder
I de fall företagen inte självmant avlägsnar produkterna från marknaden kan tillsynsmyndigheten ingripa och med stöd av 25 § livsmedelslagen na eller omhänderta dessa med stöd av 27 § livsmedelslagen. Tillsynsmyndighet är i de flesta fall miljö- och hälsoskyddsnämnden (eller motsvarande) i den kommun där produkterna saluhålls.


Ny typ av Androgen..!

stybb
2004-05-10, 09:14
Vet inte riktigt vad denna tråden syftar till då detta ämnet diskuteras i oändligt många trådar...

Tycker det är upp till var och en om man vill använda det..

Callister
2004-05-10, 09:28
Jag skulle inte ta chansen iaf, tyvärr så är alla mirakelmedel farliga.
Men de funkar ju.

King Grub
2004-05-10, 09:33
Originally posted by Callister
Jag skulle inte ta chansen iaf, tyvärr så är alla mirakelmedel farliga.
Men de funkar ju.

Gör de? I 99 fall av 100 är mirakelmedel just det: mirakel. Och mirakel existerar inte. Jag pratar inte bara om efedrin nu, utan om preparat som lanseras som den ultimata lösningen, men som i bästa fall bara är tomt prat, och i värsta fall fulla av bieffekter, men utan den utlovade effekten.

Callister
2004-05-10, 09:41
Originally posted by King Grub


Gör de? I 99 fall av 100 är mirakelmedel just det: mirakel. Och mirakel existerar inte. Jag pratar inte bara om efedrin nu, utan om preparat som lanseras som den ultimata lösningen, men som i bästa fall bara är tomt prat, och i värsta fall fulla av bieffekter, men utan den utlovade effekten.
Jag snackar om de olagliga sakerna nu. Men jag kan väl bara yttra mig om Ephedra/Efedrin, har dock inte använt själv.
Förresten, jobbar du inte människa? :nono:

King Grub
2004-05-10, 09:47
Originally posted by Callister

Jag snackar om de olagliga sakerna nu. Men jag kan väl bara yttra mig om Ephedra/Efedrin, har dock inte använt själv.
Förresten, jobbar du inte människa? :nono:

Olagliga saker behöver inte fungera bara för att de är olagliga...

Jo, jag arbetar just nu. Jag arbetar framför hemma, framför datorn. Jag postar bara här på arbetstid. Och det har du att göra med... vad? Går inte du i skolan, pöjk?

mangs
2004-05-10, 09:52
1-0 till Grub!:D

kollle1
2004-05-10, 09:55
hittade denna text,tänkte att det skulle vara bra att skriva!

Callister
2004-05-10, 10:00
Originally posted by King Grub


Olagliga saker behöver inte fungera bara för att de är olagliga...

Jo, jag arbetar just nu. Jag arbetar framför hemma, framför datorn. Jag postar bara här på arbetstid. Och det har du att göra med... vad? Går inte du i skolan, pöjk?
Är hemma och äter lunch, hade rast och så. :kinky:

KIRE
2004-05-10, 10:02
Även om efedrin skulle vara ofarligt för många så ökar det din förbränning endast några få %. Det är alltså inget mirakelmedel som kommer släta över en felaktig kost/träningshållning.
Kost/träning är ALLT när det gäller fettminskning.

Välj vilket olagligt preparat du vill och kör det i en sjuk dos och fettbränningsresultatet kommer ändå bli totalt obetydligt jämfört med om du skippat det. Det är den nakna sanningen.

För muskelbygge däremot finns det mycket man kan fuska med tyvärr som ger bra resultat.

solo
2004-05-10, 11:12
När nåt funkar blir det dopingklassat o biverkningar hej o hå, så är det bara :) Lär nog dröja om nåt lagligt "kosttillskott" ska komma som bygger muskler eller gör oss alla rippade osv utan att det tas bort pga av just nämda..

charmed
2004-05-10, 11:33
Dom positiva effekterna av ephedra/effedrin är juh inte att den verkar termogent och höjer förbränningen några ynkliga % det är bara en possitiv bieffekt. Det som är fördelen är att den höjer motivaten och sliter ut dig på morgonen eller närsom helst du är allmänt sliten. Hjälper dig att ge 110% när du annars bara hade gett 70%.

Sen om jag uppfattade situationen i USA rätt så var det två som dog varav en efter att ha tryckt i sig en STOR överdos och då får man självklart skylla sig själv. Den andra personen var en känd baseball spelare som hade problem med hjärtat/blodtryck och alla åkommar som stog på förpackningen att man inte fick ha ifall man skulle ta det men ha nsket i det och tog det ändå och var ute och sportade. Han kollapsade och dog. Är du en normal frisk människa med inga hjärt problem och normalt blodtryck ska du inte ha några problem med att ta det.

z_bumbi
2004-05-10, 11:44
Originally posted by KIRE
Välj vilket olagligt preparat du vill och kör det i en sjuk dos och fettbränningsresultatet kommer ändå bli totalt obetydligt jämfört med om du skippat det. Det är den nakna sanningen.


Tyvärr inte ett ämne lämpligt för det här forumet men det här är väl så fel som det kan bli?

Finns ju en rad medel (Tänker inte rabbla upp dem jag känner till då folk kanske får för sig att testa.) som gör att du bränner mycket mer fett än vad du gör utan dem, räknar du på en "sjuk dos" som det iofs i samtliga fall innebär att ens testa så kommer du att få stora resultatskillnader.

Sen att det inte är värt bieffekterna att göra det är ju en annan fråga men det funkar ju.


charmed: När gick du ut läkarlinjen?

KIRE
2004-05-10, 12:17
Originally posted by z_bumbi


Tyvärr inte ett ämne lämpligt för det här forumet men det här är väl så fel som det kan bli?

Finns ju en rad medel (Tänker inte rabbla upp dem jag känner till då folk kanske får för sig att testa.) som gör att du bränner mycket mer fett än vad du gör utan dem, räknar du på en "sjuk dos" som det iofs i samtliga fall innebär att ens testa så kommer du att få stora resultatskillnader.

Sen att det inte är värt bieffekterna att göra det är ju en annan fråga men det funkar ju.



Det finns ett "preparat" som är ett ogräsgift eller nått tror jag. Risken att drabbas av cancer om man använder det är minst 90%.
Förutom det kan man drabbas av massor av saker tex permanenta hjärnskador osv. Det kanske fungerar utan att man sköter kosten iofs men man kan ju inte kalla det för preparat och det lär vara väldigt få som använder det(hoppas jag)

Annars finns det ju centralstimulanta droger och sköldkörtelhormoner att använda i deffsyfte. Och dessa är inget man kan basera en diet på. Visst funkar dom till viss del men dom gör absolut inte stor skillnad.

Den som lyckas med sin diet utan preparat hade eventuellt lyckats lite bättre MED preparaten.

Den som misslyckas med sin diet utan preparat hade INTE lyckats med preparaten heller.

Det är en vanlig missuppfattning att man bara kan ta lite olagliga tabletter och bli hård på nån månads tid. Så funkar det absolut inte.

Sen kanske amfetamnpundare är hårda men det beror ju på att dom inte äter. Inte på att deras förbränning är hemskt hög.

charmed
2004-05-10, 12:44
Z_bumbi: Nu ska vi inte hånas ;), men för förtydligande för dom som inte förstår så har jag inte gått läkarlinjen utan talar bara av egen erfarenhet och erfarenhet från folk jag känner.
Sen går det alltid att läsa lite på inet om man ids

http://www.fda.gov/OHRMS/DOCKETS/98fr/95n-0304-bkg0003-ref-07-01-index.htm

http://www3.baylor.edu/HHPR/ESNL/EphedraStatement.htm <-- angånde lite kort info och om baseball spelaren som dog

http://dietary-supplements.info.nih.gov/factsheets/ephedra.html


"For prior consumption of ephedra-containing products, we identified two deaths, three myocardial infarctions, nine cerebrovascular accidents, three seizures, and five psychiatric cases as sentinel events; for prior consumption of ephedrine, we identified three deaths, two myocardial infarctions, two cerebrovascular accidents, one seizure, and three psychiatric cases as sentinel events. We identified 43 additional cases as possible sentinel events with prior ephedra consumption and seven additional cases as possible sentinel events for prior ephedrine consumption. About half the sentinel events occurred in persons aged 30 years or younger. Classification as a sentinel event does not imply a proven cause and effect relationship."

Detta är i USA men av hur många som har använt det har skadats utav det en promille, ppm?

Av mina erfarenheter så är du inte en fet förlegad människa utan en frisk, tränande ungdom utan problem med hjärta blodtryck så är risken minimal att någonting händer så länge du håller dig inom vettiga doserings ramar.

Ps. Sen om ni glider upp på pubmed finns det massor med för/emot rapporter på det.

LunaSpice
2004-05-10, 13:26
Originally posted by charmed
Ps. Sen om ni glider upp på pubmed finns det massor med för/emot rapporter på det.

Och även en hel del fakta...

Sverker
2004-05-10, 13:31
Originally posted by KIRE



Det finns ett "preparat" som är ett ogräsgift eller nått tror jag. Risken att drabbas av cancer om man använder det är minst 90%.
Förutom det kan man drabbas av massor av saker tex permanenta hjärnskador osv. Det kanske fungerar utan att man sköter kosten iofs men man kan ju inte kalla det för preparat och det lär vara väldigt få som använder det(hoppas jag)



Di-Nitro-Phenol, DNP.

Batningspreparat sedan tidigt 1900-tal.
Fungerar som " uncoupler " dvs den stänger av bildningen av det livsnödvändiga ATP.
Effekten blir att kroppen reagerar med panik och ökar ämnesomsättningen för att kompensera för att det inte finns tillräkligt med ATP. => kroppen producerar en massa värme men ingen ATP.


....lika smart som att använda kaliumcyanid..... riskerna är ENORMA med sådana gifter. Ge f-n i dem.

Alexiev
2004-05-10, 14:59
Originally posted by Sverker


Di-Nitro-Phenol, DNP.

Batningspreparat sedan tidigt 1900-tal.
Fungerar som " uncoupler " dvs den stänger av bildningen av det livsnödvändiga ATP.
Effekten blir att kroppen reagerar med panik och ökar ämnesomsättningen för att kompensera för att det inte finns tillräkligt med ATP. => kroppen producerar en massa värme men ingen ATP.


....lika smart som att använda kaliumcyanid..... riskerna är ENORMA med sådana gifter. Ge f-n i dem.

Inte minst påtal om de eventuella allergireaktionerna man kan få.
De flesta som jag har varit i kontakt med, som har kört DNP, har ofta inte varit förebereda med behandling.

Om man ska generalisera så är väl allting farligt i fel händer.

KIRE
2004-05-10, 15:17
Originally posted by Alexiev

Om man ska generalisera så är väl allting farligt i fel händer.

Så kan man nog säga om de flesta mediciner utom just DNP som lär vara farligt i allas händer.

DNP är ju inte ens en medicin utan ett gift:smash:

Ninjasmurf
2004-05-10, 15:25
Största faran med DNP är överhettning med hjärn skador som följd.

men smal blir man...2-4kg fett på 8dagar...