handdator

Visa fullständig version : Kombinera styrketräning och kampsport


Ivano
2018-10-12, 09:33
OM MIG

Jag är 27 årig man som har styrketränat seriöst för mer en ett år nu. Jag har tidigare utövat Taekwondo, dock bara 1 år. Men jag vill tillbaka till kampsporten igen.

Längd: 178cm
Vikt: 90kg

Mina PB:

Marklyft (vanlig) eq - 140kg
Knäböj eq - 115kg
Bänkpress - 80kg

MITT NUVARANDE TRÄNINGSSCHEMA

Jag går igenom ett befintligt schema. Ni ser 4x6-10xVIKT. Man kör 4x6xVIKT första veckan sedan kör man 4x8xVIKT och sedan sist 4x10xVIKT och börjar om igen och höjer vikten med förslagsvis 2,5kg. Taget från Styrkelabbets 3dagars program. Samma är det med 1x3-5xVIKT.

Måndag - Pass 1 - Marklyft - 1x3-5xVIKT (Maximal ansträngning)
Måndag - Pass 1 - Marklyft - 4x6-10xVIKT (Mindre vikt och mer volym)
Måndag - Pass 1 - Militärpress - 1x3-5xVIKT (Maximal ansträngning)
Måndag - Pass 1 - Militärpress - 4x6-10xVIKT (Mindre vikt och mer volym)
Onsdag - Pass 2 - Bänkpress - 1x3-5xVIKT (Maximal ansträngning)
Onsdag - Pass 2 - Bänkpress - 4x6-10xVIKT (Mindre vikt och mer volym)
Onsdag - Pass 2 - Assistans Chin Ups - 4x6-10xVIKT
Onsdag - Pass 2 - Skivstångsrodd - 4x6-10xVIKT
Fredag - Pass 3 - Knäböj - 1x3-5xVIKT (Maximal ansträngning)
Fredag - Pass 3 - Knäböj - 4x6-10xVIKT (Mindre vikt och mer volym)
Fredag - Pass 3 - Chins - 4xMAX

MITT MÅL

Mitt mål för styrkelyft till nästa sommar 2019:

Marklyft (vanlig) eq - 180+kg
Knäböj eq - 150+kg
Bänkpress - 100+kg

Mitt mål är att inkludera två gånger i veckan på tisdagar och torsdagar för kampsport. Jag älskade det tidigare och vill tillbaka, skadade dock mitt revben tidigare, fick en spricka och sedan gick tiden bara förbi... Denna gången ska jag börja med Karate.

Frågan som jag har är då om jag kan fortsätta att öka mina resultat på styrkelyften för att bygga massa och styrka samtidigt som jag tränar med kampsporten? Får jag nog med vila för att min kropp ska kunna återhämta sig nog och att man blir starkare i styrkelyften?

Vill inte sabba min progression i strykelyften, därav nojan. :)

Några andra tips och erfarenheter kring detta som någon vill dela med sig av?

CalleP
2018-10-12, 09:41
Det är svårt att veta hur bra din individuella återhämtningsförmåga är, tror det tråkiga svaret är att du lägger till kampsport träningen och ser hur du svarar på det och sen kommer med åtgärder.

Laksen
2018-10-12, 09:45
Har tidigare tränat combat sambo och boxning, börjar bjj i månadsskiftet. Så här har jag planerat:

Må: Böj, Militärpress, Frontböj (om jag orkar)
Ti: BJJ
On: -
To: Mark, Fu-Bänk, Chins, Roddar
Fre: BJJ
Lö-Sö: -

Sets och reps varierar beroende på hur tung bjj-träningen kommer att vara men som exempel kunde man köra t.ex 531 utan extra set.

Illustrerade mannen
2018-10-12, 10:26
Som andra skrivit så är det hyfsat individuellt hur man återhämtar sig.
Jag har tränat sedan 1978 och kombinerat kampsport på hyfsat hög nivå med gymträning sedan ca 1983. (Ja, jag är gammal!)
Min erfarenhet är att det inte någon fara alls att kombinera. Den fysträning som ingår i de flesta kampsporterna är relativt minimal och borde inte ha någon påverkan. Om jag tränar något SL-moment hyfsat tungt på dagen (jag tränat på gym på luncherna) blir jag inte hindrad under kampsporten på kvällen. Det beror iofs på vad man tycker är jobbigt... 100 armhävningar är inget som helst bekymmer oavsett om jag tränat tung bänk på dagen.
Viktigare enligt mig är ditt val av kampsportsförening... Jag tränar och instruerar nu i Taekwondo (WT) och Kyokushin karate.
Testa och se! Är du riktigt sliten av gymträningen borde kampsportsinstruktören inte ha några problem med att acceptera det.

smerk
2018-10-12, 11:43
Som andra skrivit så är det hyfsat individuellt hur man återhämtar sig.
Jag har tränat sedan 1978 och kombinerat kampsport på hyfsat hög nivå med gymträning sedan ca 1983. (Ja, jag är gammal!)
Min erfarenhet är att det inte någon fara alls att kombinera. Den fysträning som ingår i de flesta kampsporterna är relativt minimal och borde inte ha någon påverkan. Om jag tränar något SL-moment hyfsat tungt på dagen (jag tränat på gym på luncherna) blir jag inte hindrad under kampsporten på kvällen. Det beror iofs på vad man tycker är jobbigt... 100 armhävningar är inget som helst bekymmer oavsett om jag tränat tung bänk på dagen.
Viktigare enligt mig är ditt val av kampsportsförening... Jag tränar och instruerar nu i Taekwondo (WT) och Kyokushin karate.
Testa och se! Är du riktigt sliten av gymträningen borde kampsportsinstruktören inte ha några problem med att acceptera det.

Jag märker alltid att mina MMA-pass (brottning) tar på återhämtningsförmågan för traps, glutes och baksida lår om jag kör sådana övningar dagen efter. Kan detta vara något som försvinner när jag utövat kampsport längre?

Ivano
2018-10-14, 14:17
Det är svårt att veta hur bra din individuella återhämtningsförmåga är, tror det tråkiga svaret är att du lägger till kampsport träningen och ser hur du svarar på det och sen kommer med åtgärder.

Aha, jag förstår. Jag kommer definitivt prova. Återhämtningsförmågan beror på övriga aktiviteter under dagarna antar jag? Jag är väldigt stillasittande (student) framför dator om dagarna så kroppen bör väl få mycket vila för återhämtning då? Om det är en variabel då.

Ivano
2018-10-14, 14:22
Som andra skrivit så är det hyfsat individuellt hur man återhämtar sig.
Jag har tränat sedan 1978 och kombinerat kampsport på hyfsat hög nivå med gymträning sedan ca 1983. (Ja, jag är gammal!)
Min erfarenhet är att det inte någon fara alls att kombinera. Den fysträning som ingår i de flesta kampsporterna är relativt minimal och borde inte ha någon påverkan. Om jag tränar något SL-moment hyfsat tungt på dagen (jag tränat på gym på luncherna) blir jag inte hindrad under kampsporten på kvällen. Det beror iofs på vad man tycker är jobbigt... 100 armhävningar är inget som helst bekymmer oavsett om jag tränat tung bänk på dagen.
Viktigare enligt mig är ditt val av kampsportsförening... Jag tränar och instruerar nu i Taekwondo (WT) och Kyokushin karate.
Testa och se! Är du riktigt sliten av gymträningen borde kampsportsinstruktören inte ha några problem med att acceptera det.

Alright, schysst! Får vänta tills januari då det hela börjar. Ska bli spännande detta :)