handdator

Visa fullständig version : Metabola effekter hos kvinnor av extrem och långvarig fysisk ansträngning


King Grub
2018-10-12, 08:24
PURPOSE:

To explore the effects of the first all-female transantarctic expedition on hormonal axes pertinent to reproductive and metabolic function.

METHODS:

Six females (aged 28-36, BMI 24.2 ±0.97 kgm) hauled 80kg sledges 1700km in 61 days. Estimated average energy intake was 20.8 ± 0.103 MJ/day (4970 ±25 kcal/day). Whole and regional body composition was measured by DXA one and two months before and 15 days after, the expedition. Body fat was also estimated by skinfold and bioimpedance immediately before and after the expedition. Basal metabolic and endocrine blood markers and, after 0.25 mg dexamethasone suppression, 1-hour 10 μg Gonadorelin and 1.0 μg ACTH-(1-24) tests were completed, 39-38 days pre- and 4-5 and 15-16 days post-expedition. Cortisol was assessed in hair (monthly average concentrations) and saliva (5-point day curves and two-point diurnal sampling).

RESULTS:

Average body mass loss was 9.37 ±2.31 kg (p<0.0001), comprising fat mass only; total lean mass was maintained. Basal sex steroids, corticosteroids and metabolic markers were largely unaffected by the expedition except leptin, which decreased during the expedition and recovered after 15 days, a proportionately greater change than body fat. LH reactivity was suppressed prior to and during the expedition, but recovered after 15 days, while FSH did not change during or after the expedition. Cortisol reactivity did not change during or after the expedition. Basal (suppressed) cortisol was 73.25 ±45.23 mmol/L before, 61.66 ± 33.11 mmol/L 5 days post- and 54.43 ±28.60 mmol/L 16 days post-expedition (p=0.67). Hair cortisol was elevated during the expedition. Maintenance of reproductive and HPA axis function in women following an extreme physical endeavor, despite energy deficiency, suggests high female biological capacity for extreme endurance exercise.

Med Sci Sports Exerc. 2018 Oct 10. Female Reproductive, Adrenal, and Metabolic Changes during an Antarctic Traverse.

King Grub
2018-10-12, 08:25
Bra deffmetod också. 9 kilo ren fettförlust på 5000 kcal per dag.

Rahf
2018-10-12, 11:51
Och ingen förlust av fettfri massa. Opti.

King Grub
2018-10-12, 11:57
Fungerar för både män och kvinnor. Det är vad jag alltid förespråkat om man vill ligga riktigt lågt på kroppsfettet året runt. Ingen diet, utan stora mängder träning och stora mängder mat. Kaloribalansen må vara densamma, men kroppen reagerar inte alls negativt som vid ett lågt kaloriintag och liten mängd fysisk aktivitet.

Vill man bara komma i toppform till ett visst tillfälle sköter man det effektivast med kostreglering. Vill man konstant ligga på låg kroppsfettmängd bör man både äta och träna mycket.

nisse1976
2018-10-12, 12:55
Det borde vara dessa?

https://www.redbull.com/gb-en/ice-maidens-antarctica-coast-to-coast

Ett Orm
2018-10-12, 16:09
Fungerar för både män och kvinnor. Det är vad jag alltid förespråkat om man vill ligga riktigt lågt på kroppsfettet året runt. Ingen diet, utan stora mängder träning och stora mängder mat. Kaloribalansen må vara densamma, men kroppen reagerar inte alls negativt som vid ett lågt kaloriintag och liten mängd fysisk aktivitet.

Vill man bara komma i toppform till ett visst tillfälle sköter man det effektivast med kostreglering. Vill man konstant ligga på låg kroppsfettmängd bör man både äta och träna mycket.

Skönt att höra att man gör hälften rätt iaf.

exevision
2018-10-12, 16:26
Skönt att höra att man gör hälften rätt iaf.

Ingen diet och stora mängder mat? ;)

JerryW
2018-10-12, 18:29
Fungerar för både män och kvinnor. Det är vad jag alltid förespråkat om man vill ligga riktigt lågt på kroppsfettet året runt. Ingen diet, utan stora mängder träning och stora mängder mat. Kaloribalansen må vara densamma, men kroppen reagerar inte alls negativt som vid ett lågt kaloriintag och liten mängd fysisk aktivitet.

Vill man bara komma i toppform till ett visst tillfälle sköter man det effektivast med kostreglering. Vill man konstant ligga på låg kroppsfettmängd bör man både äta och träna mycket.

Hur kan detta fungera? Jag följer både Jacob Gudiol (träna styrka) o Daniel Richter (Styrkelabbet) o någon av dem (lr möjligen båda) säger att vill man bli av med fett så är det kaloriintaget som måste minskas.

Det du o studien påstår är alltså helt nytt för mig o nåt jag hade avfärdat som omöjligt.

Nebuchadnezzar
2018-10-12, 18:59
Hur kan detta fungera? Jag följer både Jacob Gudiol (träna styrka) o Daniel Richter (Styrkelabbet) o någon av dem (lr möjligen båda) säger att vill man bli av med fett så är det kaloriintaget som måste minskas.

Det du o studien påstår är alltså helt nytt för mig o nåt jag hade avfärdat som omöjligt.

Det är ju i linje med vad Grub säger. Vill man gå ner i vikt inför ett visst tillfälle är en minskning av intaget mest effektiv. Att äta små mängder mat "permanent" är dock inte bra för hälsan och därför är det bättre att äta mer och röra sig mer om vi talar en långsiktig lösning.

Rahf
2018-10-12, 19:19
Hur kan detta fungera? Jag följer både Jacob Gudiol (träna styrka) o Daniel Richter (Styrkelabbet) o någon av dem (lr möjligen båda) säger att vill man bli av med fett så är det kaloriintaget som måste minskas.

Det du o studien påstår är alltså helt nytt för mig o nåt jag hade avfärdat som omöjligt.

Du talar om att nå nivån. Grub talar om att hålla sig på nivån. Expeditionens deltagare konsumerade trots allt 5000 kalorier men tappade ändå vikt p.g.a. enorm fysisk påfrestning. Sen visade det sig att all massa som förlorats var fettmassa, vilket går i linje med vad Grub säger.

Sarco
2018-10-12, 19:29
Problemet för de flesta av oss är ju att lyckas nå den kaloriförbrukningen som krävs. Det kräver ett mycket hårt arbete eller väldigt mycket av fritiden till motion.

Därav byggs gubbfläsket på sakta men säkert över åren *cry*

Hemi
2018-10-12, 21:39
...
Vill man bara komma i toppform till ett visst tillfälle sköter man det effektivast med kostreglering.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0002/03/kropp.html

Helgehorse
2018-10-14, 11:34
Har kylan någon effekt på detta? Hade det varit markant skillnad i resultatet om de gjorde samma sak i en 20+grader miljö istället? Tänker om kylan gör så kroppen förbrukar ännu mer energi

Sen är det ju mycket prat om att träningen inte gör så mycket för att gå ner i vikt, För överviktiga då. Men detta bevisar ju på att mycket träning gör en markant skillnad för viktnedgång?

Ett Orm
2018-10-14, 11:46
Har kylan någon effekt på detta? Hade det varit markant skillnad i resultatet om de gjorde samma sak i en 20+grader miljö istället? Tänker om kylan gör så kroppen förbrukar ännu mer energi

Sen är det ju mycket prat om att träningen inte gör så mycket för att gå ner i vikt, För överviktiga då. Men detta bevisar ju på att mycket träning gör en markant skillnad för viktnedgång?

Nog ganska marginell skillnad.

Det gör den inte heller, men däremot påverkar träning kroppssammansättningen mycket.