handdator

Visa fullständig version : Vad kostar det att driva ett forum?


Bärsärk
2018-10-11, 18:04
Totala kostnader för ett forum som exempelvis det här.

svenbanan
2018-10-11, 19:40
Totala kostnader för ett forum som exempelvis det här.


Det kan vara gratis om du hittar webhotell och forummjukvara som inte kostar nåt, och du inte behöver en egen domän.

Men då kommer adressen typ bli www.webhotellet.se/bärsärk (och inte www.bärsärk.se) och det kan bli nån banner med reklam överst på forumet, och kanske lite begränsningar i funktionalitet och tillåten trafikmängd.

Sen tillkommer ju eventuell kostnad (om inte pengar så tid) för moderatorer och administratörer.

svenbanan
2018-10-11, 19:46
Vill du ha mer proffsigt utförande så får du ju registrera en domän vilket kostar typ en hundring om året verkar det som.

https://www.domanregister.se/

Sen får du hitta lämpligt webhotell som kan köra forumprogramvaran (kolos är väl vbulletin tror jag).

svenbanan
2018-10-11, 19:48
Denna sida kanske är intressant

http://www.whr.se/category/basta-forum-webbhotell

Jishuku
2018-10-11, 19:50
Det behöver inte kosta mycket i början. Det som kostar är mestadels trafiken, dvs. besökarna.. så om ditt forum blir väldigt populärt behöver du skaffa en kraftfullare server, och tillslut kanske flera stycken servrar om du blir det nya reddit.

Bärsärk
2018-10-11, 20:19
Så vi pratar typ några hundringar om året max?

Agitator
2018-10-11, 20:29
Man börjar sitt forum på någon gammal hårdvara man har som redan snurrar. Det påverkar förstås elräkningen lite ifall man inte redan har den snurrandes dygnet runt. Konfar forumet gör man på en helg med lite pillande och uppsättade i linux och hur man vill ha det. Blir det populärt och din internetlina inte klarar av trafiken och det blir slött så hoppar man snabbt över till riktig hosting som klarar lite mer trafik. Man ska även vara smart och ha övervakning så man ser ifall det börjar bli sämre så man kan hoppa till bättre grejer omgående så man inte tappar sina medlemmar.

Jishuku
2018-10-11, 23:46
Så vi pratar typ några hundringar om året max?

Till en början kan du nog använda en shared server som du prenumererar på via t.ex. namecheap för $3 i månaden. Sen om du får många användare kanske du får uppgradera till en dedikerad server och då kostar det mer.

Piranha
2018-10-12, 12:49
Beror helt på platform och skala, men skall du köra vbulletin tex så en 2k på licensen, sen design, hosting, domän, de drar iväg så en inledande kostnad på kanske 3-4k sen löpande kostnader.

Skalar man upp antalet users så drar kostnaderna iväg på det, skapa siten är enkelt.

Få användare inte så enkelt.

Baldr
2018-10-12, 15:41
På min tid så hyrde man en domän för 80 kr om året, drog ner en nulled version av vBulletin eller tbsource och slängde in på en gammal dator som stod i källaren med 0.5-lina. Billigt, mindre lagligt, en säkerhetsrisk och drygt att behöva starta upp varje gång strömmen gick.

Idag erbjuder vBulletin t.o.m. egen hosting från $15 i månaden. Förbjud bilduppladdning likt Kolozzeum gjort i allmänt sedan 2006 och du kommer väldigt långt på deras minsta paket med 25 GB i bandbredd. Vill du slippa kostnader så är phpBB open source men jag känner på rak arm inte till något seriöst forum som kör det idag (lär dock finnas).

svenbanan
2018-10-12, 17:22
Eller så kodar du ett eget forum. Jag gjorde ett i perl och mysql en gång i tiden.

Det är inte jättesvårt, men man får klura lite på databasdesignen för att det inte ska bli knas. Rätt kul projekt ifall man vill ha nåt projekt för att lära sig programmera lite om inte annat.

Rickard
2018-10-12, 21:25
Eller så kodar du ett eget forum. Jag gjorde ett i perl och mysql en gång i tiden.

Det är inte jättesvårt, men man får klura lite på databasdesignen för att det inte ska bli knas. Rätt kul projekt ifall man vill ha nåt projekt för att lära sig programmera lite om inte annat.

Perl ❤️