handdator

Visa fullständig version : Dödar stillasittande all anabolism


Crillos
2018-10-03, 15:55
Jag lider av psykisk ohälsa. Jag är mestadels hemma. Går bara ut på vanliga ärenden och för att gå till gymmet. Har försökt börja promenera men jag gillar det inte. Känner mig exponerad och lider av agorafobi.

Skulle det kunna hjälpa något med lite cykling eller gång på bandet 15-20 minuter efter varje gym pass eller är det en piss i havet?

blåvitt
2018-10-03, 16:09
Jag lider av psykisk ohälsa. Jag är mestadels hemma. Går bara ut på vanliga ärenden och för att gå till gymmet. Har försökt börja promenera men jag gillar det inte. Känner mig exponerad och lider av agorafobi.

Skulle det kunna hjälpa något med lite cykling eller gång på bandet 15-20 minuter efter varje gym pass eller är det en piss i havet?

Allt stillasittande är dåligt, oavsett hur mycket du rör på dig, all aktivitet är bra oavsett hur stillasittande du är.
Att du mår dåligt av att promenera betyder inte att du inte ska göra det, det är snarare ett kvitto på hur mkt det behövs :) finns det ngt sätt du kan göra det lättare! Tidiga morgonpromenader när det inte är så mycket folk ute? Podcasten i öronen så du har något annat att fokusera på?

Kämpa på, hoppas det blir bättre!

Lafayette
2018-10-03, 16:48
Naturligt vis ska du ju söka hjälp. Men om du mestadels är hemma kan du ju försöka resa på dig så mycket som möjligt för att inte sjunka ihop helt, och som ovanstående ta tidiga morgonpromenader. Tycker du det är jobbigt med torgskräck försök att ta med syskon, vänner eller föräldrar när du ska ut och gå om det känns lättare.

Klarar du att gå på gym bland allt folk men inte promenader?

Hemi
2018-10-04, 03:28
Psykisk ohälsa är inte alltid förenligt med träning även om de flesta säger det inte heller stora förändringar. Beror lite på vad det är. Röra sig bör man dock. Håller med Lafayette om att ta med någon man känner sig ok med, om att gå ut etc. Har många bekanta med just torgskräck etc, vet inget om saken men jag märker att det hjälper dem när jag är med....
Klart det hjälper lite att gå på band, annars skulle de liksom inte finnas där...

Shqypnia
2018-10-04, 08:43
Om du inte redan har sökt hjälp och får behandling för det så ska du börja med det. Promenader tror jag kan vara guld värd för dig - du får helt enkelt ge det tid. Försök hitta avskilda sträckor du kan gå på där det finns väldigt lite människor. Glöm sedan inte att folk är alldeles för självupptagna för att bry sig om andra.