handdator

Visa fullständig version : hjälp med viktminskning.


Carthack
2004-05-09, 22:04
Hejsan. Ny Medlem här.

Men iaf, har gått och tänkt på mina viktproblem under 2 års tid nu, och har flera ggr tagit tag i problemet, utan att lyckas. Men för 2 veckor sedan fick jag rycket, jag klarar inte av det längre. 16 år, 184 cm och 112 kg är ingen vidare framtid. Bad mamma köpa en våg, vilket hon gjorde. Vågen, som jag kommit på nu, har varit en stor hjälp i början. Kanske främst beroende på den som det gått så bra nu i början. Nu efter 2 veckors tid har jag gått ner 3,5 kg. Vilket jag är nöjd med. Allt har redan börjat bli mkt lättare. Jag kan åka inlines längre, det är inte alls jobbigt att spela golf längre, vilket jag gör ofta. Målet är att gå ner 30 kg, vet inte hur lång tid det kommer ta, men inom ett år så jävlar! Tränar inte på gym för tillfället, men ska börja till hösten.

Det enda som jag egentligen gjort är att skippa all läsk, chips, godis, ja d.v.s allt onödigt i min vardag. Tänk att så lite kan bli en sån skillnad, kan inte förstå det. Jag har konverterat Colan till Cola Light, vilket jag faktiskt tycker är godare.
Frukosten bytte jag från Rostat vitt bröd, till fullkornsbröd och havregrynsgröt. På tal om havregryns gröt, det är bland det godaste jag ätit. Äter den "ren" utan mjölk, socker kanel osv. Helt otroligt gott. Äter sedan inget mellanmål innan lunchen i skolan, ungefär vid 12 tiden. Äter sedan middag hemma vid 2 tiden. Sen blir det inte mkt mer under kvällen. Nåt äpple, kanske lite cola light eller Fun light saft. Har räknat ut, med hjälp av programmet Hälsovakten, att jag äter ungefär 1200-1400 kcal per dag.

Det jag egentligen undrar över är ifall jag ska lägga till/ändra/ta bort något?

Tack på förhand / Martin

supremo
2004-05-09, 22:29
Ät mer och oftare.

manko
2004-05-10, 04:15
Bara för att du ligger på diet så ska du inte sinka alla måltider. Tror Kharon varit i samma sits som dig, så han kan ge dig lite feedback :)

men lycka till grabben. kom ihåg :bpump: , :eating: och :sleep:


och sen :thumbup:

kharon
2004-05-10, 09:01
Originally posted by Carthack
Hejsan. Ny Medlem här.

Det jag egentligen undrar över är ifall jag ska lägga till/ändra/ta bort något?

Tack på förhand / Martin

Välkommen!

30kg på ett år ska inte vara nåt problem bara du är väl motiverad och inte ger upp då det känns lite jobbigt.

Du ser dock ut att äta för lite, det är inte meningen att du ska svälta dig även om du måste äta mindre än vanligt. Äter du för lite så är det inte bara fläsket som ryker utan även muskler.
Och försök dela upp maten du äter på 5-6 mål.

Sen tycker jag du ska börja gå morgonpromenader innan frukost. Skulle även vara bra om du började gymma redan!

Annars finns det mycket att lära sig här på kolozzeum, läs igenom så många gamla trådar så hittar du det mesta du behöver veta! Är det nåt specifikt du undrar över så fråga.

paranoid
2004-05-10, 10:36
Du äter alldeles för lite, vännen! (Jag tippar på att du åtminstone måste äta dubbelt så mycket som du gör!) Även om du tappar i vikt nu, vid detta intag, som kommer det inte att dröja länge innan kroppen inser att den inte får tillräckligt med energi. Du hamnar då i svältläge och kroppen kommer att göra allt för att behålla kroppsfett.

Här är en länk till en sida där du kan räkna ut ditt energibehov per dag:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

En sund (långsiktigt) viktnedgång är inte mer än 0.5 - 1 kg/per vecka. Detta uppnår du genom att lägga dig på ett kaloriintag på ca -500 kcal/dag. Ta den summa som du får efter beräkningen du gör på ovanstående länk och dra därifrån 500 kcal.

Dela upp ditt dagsintag på 5-6 måltider, för att upprätthålla förbränningen. Försök att ligga på ca 30 E% fett, 2 g protein/kg kroppsvikt, och resten kolhydrater.

Lycka till!

Åse Columbus
2004-05-10, 10:53
Tänk på att om kroppen tror att du svälter (att du äter för liite) så slår den på överlevnadsalarmet........det innebär att den lägger upp fler fettceller och förbereder att ladda desssa celler...

det gäller alltså att äta oftare.....med mindre portioner...5-6 måltider per dag inkl mellanmålen.

gå in på

www.paulun.com

han kan diet ...sen kan du ju googla dig in på paleodiet oxå

åse

joonah
2004-05-10, 11:59
Originally posted by Åse Columbus
Tänk på att om kroppen tror att du svälter (att du äter för liite) så slår den på överlevnadsalarmet........det innebär att den lägger upp fler fettceller och förbereder att ladda desssa celler...


Är det så att även vid svält så "delar" sig fettcellerna på samma sätt som vid kraftig fetma eller har jag bara missuppfattat det du skrev?:confused:

Carthack
2004-05-10, 19:53
Okej, tack för snabba svar. Men kharon, jag kan inte börja gymma nu under sommarn. Har helt enkelt inte tid till det. Tränar mkt golf vilket tar nästan all min vakna tid. Tränar kanske 10-15 timmar i veckan, och spelar 5-6 rundor. Tiden som blir över vill jag gärna spendera på mina kompisar och andra sysslor. Både jag och mina kompisar gillar att gå rundor och bara dösnacka, vilket är positivt tycker jag. Försöker alltid komma ut så mkt det går.
Okej, så ni tycker jag behöver äta mer alltså. Det kan bli lite svårt, eftersom jag aldrig känner mig hungrig nån gång på dagen. Men lite gröt till går alltid ner i magen. Är gröt en bra "utfyllnads" mat? Måste käka ungefär 600-800 kcal mer per dag då.

paranoid
2004-05-10, 20:41
Det är möjligt att det känns lite tungt de första dagarna att pressa i sig +800kcal, men kroppen vänjer sig ganska fort. I övrigt är det väl bara att besluta sig för det. Om du vill gå ned i vikt är du tvungen att fatta vissa beslut och genomföra dem. Annars når du inte ditt mål.

Sallae
2004-05-10, 22:40
havregrynsgröt är vell utomordentligt jättebra mat??
lite protein till bara såå ... :hbang:

Carthack
2004-05-11, 07:38
Okej. Självklart är jag beredd på att få ändra en hel del saker i min vardag. Ska försöka sleva i mig några portioner havregrynsgröt till då. Och sen var det en sak till. Ägg, är det bra att äta ifall man vill ha i sig extra kcal ?

King Grub
2004-05-11, 07:41
Originally posted by Carthack
Okej. Självklart är jag beredd på att få ändra en hel del saker i min vardag. Ska försöka sleva i mig några portioner havregrynsgröt till då. Och sen var det en sak till. Ägg, är det bra att äta ifall man vill ha i sig extra kcal ?

Ägg är alldeles utmärkt. Bland det bästa protein du kan hitta.

Snapphanen
2004-05-11, 07:45
Hur är det med II för äggvita? (jag bara undrar kommer inte ändra ngt :P)

Carthack
2004-05-11, 12:58
Okej. Får be morsan köpa lite ägg då och börja knappra i sig det. En sak till jag kom på, hehe, snus, stör det viktminskningen fruktansvärt mkt?

B-jay
2004-05-11, 13:07
Originally posted by Carthack
Okej. Får be morsan köpa lite ägg då och börja knappra i sig det. En sak till jag kom på, hehe, snus, stör det viktminskningen fruktansvärt mkt?

det stör inte min viktnedgång det minsta i alla fall.
Snackade med en snubbe en gång som påstod att nikotin kan ha postiva effekter för viktnedgång men jag vet inte om det ligger något i det!

King Grub
2004-05-11, 14:55
Originally posted by Snapphanen
Hur är det med II för äggvita? (jag bara undrar kommer inte ändra ngt :P)

Medelhögt. Mitt mellan vassle och hela ägg, på ett ungefär.

bubbleman
2004-05-11, 18:55
Ser att du spelar golf, gör det mycket, man bränner väldiga mängder kalorier på en 18-hålsrunda!

Tänk också på att det är endast viljan som sätter gränserna... VILL du gå ned 30 kg så kommer du göra det. Lycka till.

Carthack
2004-05-11, 19:18
Bubbleman, jo det blir ju ett X antal hål i veckan man spelar :cool: Hehe

Viljan att gå ner 30 kg är det inget fel på heller. Har velat göra det många ggr nu, men det har aldrig funkat så här bra nån gång.

Har precis käkat 2 portioner havregrynsgröt. Så satans mätt är man nu :D

En sak till bara, nån mer här som testat hälsovakten? Vad tycker ni om det? Är det så bra som det verkar. Är faktsikt lite skeptiskt för det.

Grahn
2004-05-11, 19:19
Man är aldrig helt fel ute med havregrynsgröt. :)

paranoid
2004-05-11, 22:14
Jag tycker att hälsovakten är ganska bra just för att lägga upp ett kostschema. Jag använder programmet endast för detta - sitter inte och pillar med det varje dag. Men det är bra för att det ger snabbt en överblick över kalorier och energifördelningen mellan kolhydrater, protein och fett. Siffrorna överensstämmer bra med verkligheten.

Callister
2004-05-12, 05:53
Jag använder det också ibland för att kolla lite saker.

Carthack
2004-05-12, 14:21
Okej, så hälsovakten är inte jätte dåligt då :D Hehe.
Nån som vet ungefär hur många kcal man bränner på en 18 håls golfrunda?

JJ
2004-05-12, 14:42
Originally posted by Carthack
Okej, så hälsovakten är inte jätte dåligt då :D Hehe.
Nån som vet ungefär hur många kcal man bränner på en 18 håls golfrunda?

Ca 1000 kcal (4-6 kcal/min).

Carthack
2004-05-12, 17:50
Okej, låter ju bra.
Förresten, åt en kexchoklad 55g idag. Hur många kcal är det i en sån?

King Grub
2004-05-12, 18:09
Originally posted by Carthack
Okej, låter ju bra.
Förresten, åt en kexchoklad 55g idag. Hur många kcal är det i en sån?

510 kcal per 100 gram. You do the math!

Mindek
2004-05-12, 18:26
Havregrynsgröt och hela ägg :eating: Finns knappast något som mättar bättre, är nyttigare och lika billigt :hbang:

Carthack
2004-05-12, 19:30
Okej, så runt 280 kcal för en sån 55g kexchoklad då. Aja baja :D Hehe. Jovisst, ska snart sleva i mig en portion gröt :) Mums säger jag bara :)

Simon
2004-05-14, 07:01
som sagt, försök att äta 5-6 ggr om dagen, lite mindre portioner alltså men oftare, får kroppen in näring ofta så ställer den in sig på en hög förbränning, morgonpromenader och golfrundor är bra, morgonpromenaderna gör du innan du äter frukost, gå ca 50minuter - 1h beroende på vad du känner för ;)
lycka till

Carthack
2004-05-14, 11:36
Okej. Men det är ju bara det att jag går i skolan nu och då äter vi ju på en bestämd tid och har inte tid till att äta vid nåt annat tillfälle under skoltiden. Men får göra det under sommarn då. Och morgon promenader likaså, får bli till sommarn.

King Grub
2004-05-14, 11:39
Originally posted by Carthack
Okej. Men det är ju bara det att jag går i skolan nu och då äter vi ju på en bestämd tid och har inte tid till att äta vid nåt annat tillfälle under skoltiden. Men får göra det under sommarn då. Och morgon promenader likaså, får bli till sommarn.

Har du inga raster? 10 minuter räcker väl för att du skall få i dig lite näring?

Simon
2004-05-15, 13:41
Jag går också i skolan nu, inte hindrar det mig från att ta morgonpromenader, gå å lägg dig lite tidigare, gå upp tidigare, kanske ta nån koffeintablett, plugga in mp3spelaren eller liknande och ut å traska, man känner sig så mycket piggare under dagen och så ser man riktigt fram emot frukosten ;)

Carthack
2004-05-24, 16:57
Hehe, självklart har jag raster, tänkte inte på det :p
Morgon promenader får som sagt vänta till sommarn.