handdator

Visa fullständig version : Varför har ensamhet så dåligt rykte?


Bärsärk
2018-10-02, 17:40
Jag kan förstå varför man förr ansåg att det var lite konstigt att man var ensam men året är 2018 och det finns ju en hel del saker man kan fylla sin tid med som inte kräver att man är två.

Ekko
2018-10-02, 17:47
Gissningsvis är depression rätt mycket vanligare hos ensamma, det är en anledning.

Verkar finnas många studier som drar samma slutsats (ej läst igenom någon av dem detaljerat dock).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30241025
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7205551
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3016701/

trädgårdsmöbel
2018-10-02, 17:49
För att det är skadligt för hälsan i klass med fetma, rökning, nattarbete och alkohol.

Hemi
2018-10-02, 17:54
Det ena ger det andra, man 'r ensam för att man är deprimerad, man är deprimerad för att man är ensam. I mitten av livet när man ör mätt på sociala äventyr och tycker att det är bortkastad tid kanske man tycker att det ger mer produktivitet att vara ensam men det brukar ge med sig efter ett tag då det inte ör så bra i längden. Folk som drar alla sinnen åt sig brukar skapa eller skapa fler problem pga det.

I början av livet, ungdomen är det inte bra alls att vara ensam i långa perioder.

Lafayette
2018-10-02, 17:54
Det är väl inte så attraktivt med enstöringar, sänder inte ut så bra signaler gissar jag på.

Järvskan
2018-10-02, 17:58
Vad menar du med ensamhet då? Att ha tid för sig själv efter en arbetsdag är väl en sak, men att inte ha någon familj, vänner eller någon ty sig till är en helt annan sort

MaxTheMarketer
2018-10-02, 18:17
Som en snubbe definierade det hela:
- Ensam är något jag väljer att vara.
- Ensamhet är något jag blir utsatt för.

De som tycker om att vara ensamma och mår bra av det mer eller mindre skulle nog inte beskriva det som att de blir utsatta för ensamhet. Vederbörande i andra tråden som jag förmodar detta bygger på upplever sig säkerligen utsatt för ensamhet däremot.

shut teh face
2018-10-02, 20:34
När jag var yngre så avundades jag de som kunde vara ensamma och trivas med det. Nu är jag vuxen och tänker tillbaka så tror jag att jag var ofrivilligt ensamt en hel del som ung.

JonEK
2018-10-02, 20:36
Är väl för att vi är flockdjur. Men tror heller ingen mår bra av att vara för ensam. Med för ensam menar jag, inga vänner, ingen familj, ingen partner.

Jag har vänner och familj, saknar bara partner men bara det tär på mig och mitt välmående.

trädgårdsmöbel
2018-10-02, 22:45
Något som måste vart svårt för ensamma förr är den där känslan när man dela med sig av vilken känsla/snilleblixt/klagan (osv) positivt som negativt till någon. Tex tänk att se en film, vilja kommentera den men man har ingen att kommentera till. Numera finns Internet som man kan dela med dig av sånt på, visst är det trevligare med en vän som ser samma film att kommebtera till men man kan ändå få nån sorts utlopp för detta via forum, kommentatorsfält eller social media.

Kev88
2018-10-03, 08:07
För att vi är flockdjur in i benmärgen och mår dåligt av det, det finns en hel del videos på Youtube där Jordan Peterson pratar om detta.
Jag själv kan hantera ensamhet från familj och vänner längre perioder relativt bra, men utan kärlek i mitt liv så mår jag piss, vilket jag avskyr, då det gör mig extremt beroende av min partner, det resulterar även i att jag ofta går omkring och har stark ångest över att det ska ta slut då jag lider av GAD.

Yes
2018-10-03, 15:27
För att det är skadligt för hälsan i klass med fetma, rökning, nattarbete och alkohol.
Allt bra i livet är skadligt för hälsan.

Bärsärk
2018-10-03, 17:30
Jag tror att jag kanske skulle nämt att jag pratade specifikt om en parrellation mellan en man och en kvinna.

Total isolation är ju en annan sak som jag också förstår inte är speciellt bra.

Men om man lever hela sitt liv som singel i goda vänners lag och har en aktiv social fritid, vad är det konstiga i det?

Lafayette
2018-10-03, 17:33
Jag tror att jag kanske skulle nämt att jag pratade specifikt om en parrellation mellan en man och en kvinna.

Total isolation är ju en annan sak som jag också förstår inte är speciellt bra.

Men om man lever hela sitt liv som singel i goda vänners lag och har en aktiv social fritid, vad är det konstiga i det?

Inget fel med det. Gissar mer på att det är mer fördomar folk har. ”Vad är det för fel på hen som inte lyckats hitta en partner i hela sitt liv”, ”vad tragiskt att den personen är 40 år gammal och inte har barn” osv. Det är ju inget gemene man eftersträvar och då anses det som udda.

Starke75an
2018-10-03, 19:08
När jag var yngre så avundades jag de som kunde vara ensamma och trivas med det. Nu är jag vuxen och tänker tillbaka så tror jag att jag var ofrivilligt ensamt en hel del som ung.

Jag trivs att vara ensam.

Men inte hemma. Saknar min sambo som mest om hon inte ligger bredvid mig om natten.

Men bara hemma. Är jag nån annanstans kan jag vara ensam hur länge som helst. Var borta 28 dagar en gång.

shut teh face
2018-10-03, 19:18
Jag är tvärtom, hemma skulle jag helst vara själv. :d:d

shadowfire
2018-10-03, 20:42
ensamhet = få sitta i fred och spela Kingdom Come. Win.

MaxTheMarketer
2018-10-03, 22:08
Sedan har vi det hela med hur vi laddar batterierna: jag måste vara själv för att ladda batterierna, andra jag känner laddar batterierna genom att vara med folk så där har vi då en krock.