handdator

Visa fullständig version : Riktlinjer vad gäller g fettintag per dag?


sumialic
2018-10-02, 17:16
Finns det några riktlinjer för hur mycket fett per dag som kan vara bra att hålla sig kring? Nu syftar jag inte på att begränsa sitt intag av t.ex. mättat fett utan bara rent generellt vad gäller fett.

Just nu snittar jag ca 1g fett/kg kroppsvikt per dag, men hade egentligen velat äta mer då det finns så mycket nyttigt (och gott!) som innehåller fett, såsom nötter.

Anledningen till att jag har begränsat mig är för att jag tidigare läst att ett högre fettintag vid kaloriöverskott ger större fettinlagring. Nu har jag förvisso legat på kaloribalans i flera år, men har lite av en ond djävul som ändå säger till mig att kroppssammansättningen blir sämre av att äta mer fett.

Ligger det någon sanning i det? Finns det något annat negativt med ett högt (säg 1.5g per kg/kroppsvikt) fettintag eller kan jag med gott samvete börja äta lite mer?

AriGold
2018-10-02, 18:07
Det talas väl ofta om att 0,5g*kv är absolut minimum och att 1*kv är helt tillräckligt. Samtidigt kan du läsa i SOKs näringsrekommendationer att fett kan utgöra 25-40% av ditt kaloriintag. Jag är av åsikten att storleken på kaloriöverskottet spelar störst roll för hur mycket hull man lägger på sig.
Med andra ord tror jag att du inte kommer märka någon skillnad på 1*kv vs. 1,5*kv.

Jag tycker det är jättetråkigt att du inte tillåter dig själv att äta en kost som du njuter av. Därav uppmuntrar jag dig att öka ditt fettintag. Vad är det värsta som kan hända? Om du nu är rädd för att bli lite tjockare så verkar du ju besitta den kunskap som behövs för att bli av med det igen.

Kör hårt
/AriGold

Xead
2018-10-02, 18:42
Jag har "lean"-bulkat på både ett högre fett intag (säg 1,5g/kg+) och extremt lågt (0,5 g/kg).

Med facit i hand upplevde i alla fall inte jag någon skillnad i kroppssammansättning på någon av dieterna.

Tyckte det var mycket behagligare att ha mer fett i kosten, och framförallt godare. Kolhydrater i all ära, men är inte mycket av en sockerjunkie så tonvis med bröd/pasta/ris dagarna i ända tog dö på mig. :laugh:

Idag är det sällan jag äter under 1,5 g fett per kg kroppsvikt.

mulliy
2018-10-02, 18:44
Du kan med gott samvete ligga på 1.5g/kg, förmodligen högre också. Jag vet då inget negativt med att äta mycket bra fett och ligga på kaloribalans.