handdator

Visa fullständig version : En äldre nybörjare behöver råd?


Museo12
2018-10-02, 13:33
Jag är 46 år och tränar löpning varann dag, 5km. Något som fungerar bra!
För några månader sedan vann jag ett frikort på ett gym.
Jag har nog aldrig gymmat på allvar och menar då styrketräning.
Däremot har jag oftast tänkt att överkroppen behöver tränas. Jag åkte till gymmet och provade de flesta maskiner för överkroppen på nästlägsta eller lägsta vikten. Körde 10x3 utan större problem. Den enda maskinen jag hade problem med var den träning av bicepscurl. Jag ville hålla handleden rak, men det verkade inte maskinens rörelse verka.

Jag tänkte styrketräna två i veckan. Endast överkroppen, då blir det två vilodagar i veckan. Vad tror ni om det?

Hur går man vidare med vikter och antal repetitioner?
Finns det något riktmärke hur jobbigt det ska vara? Målet är att bli starkare i överkroppen och bålen.

LeBraun23
2018-10-02, 14:54
Jag tänkte styrketräna två i veckan. Endast överkroppen, då blir det två vilodagar i veckan. Vad tror ni om det?


Tänk om tänk rätt. Två styrketräningsdagar i veckan = två helkroppspass eller ett över ett under.

panzerpig
2018-10-02, 17:19
Om du börjar med en övning per muskel och kör 3 set med 10 reps två gånger i veckan så har du en hyfsad start.
Klarar du 3x10 så höjer du vikten ett snäpp. Enkelt. Kolla guiden för nybörjare som finns överst i detta forum.

VoDaresVins
2018-10-02, 17:35
Jag är 46 år och tränar löpning varann dag, 5km. Något som fungerar bra!
För några månader sedan vann jag ett frikort på ett gym.
Jag har nog aldrig gymmat på allvar och menar då styrketräning.
Däremot har jag oftast tänkt att överkroppen behöver tränas. Jag åkte till gymmet och provade de flesta maskiner för överkroppen på nästlägsta eller lägsta vikten. Körde 10x3 utan större problem. Den enda maskinen jag hade problem med var den träning av bicepscurl. Jag ville hålla handleden rak, men det verkade inte maskinens rörelse verka.

Jag tänkte styrketräna två i veckan. Endast överkroppen, då blir det två vilodagar i veckan. Vad tror ni om det?

Hur går man vidare med vikter och antal repetitioner?
Finns det något riktmärke hur jobbigt det ska vara? Målet är att bli starkare i överkroppen och bålen.

Själv skulle jag nog rekommendera nybörjare att börja på låga vikter och sedan stega upp på varje pass. Brukar ändå få brutal träningsvärk när man gör en nystart så lättare att ta sig till nästa pass om det inte smärtar överallt.
Som ett exempel på vikt, sen när stegat upp till tyngre vikter, är att t.ex. sikta på 10,10,10 reps som mål. Säg då först klarar du 10,8,7. Nästa pass 10,9,8, osv. När du klarar 3x10 ökar du vikten en aning.

Känns nån maskin obekväm så skippa. Du kan ju ta hantlar eller en stång istället.

Edit; vet inte hur jag kunde missa förra inlägget. +1 what he said.

Thornblom
2018-10-02, 20:41
Bara för att säger det ytterligare en gång - när du klarar t.ex 3x10 i en övning, öka vikten nästa pass då. När du klarar 10 reps på den nya vikten ökar du igen, osv. Det är ett väldigt enkelt sätt att hålla reda på progression, och därmed få resultat. Dessutom funkar det ganska länge för en nybörjare.

meow
2018-10-02, 21:43
Tänk om tänk rätt. Två styrketräningsdagar i veckan = två helkroppspass eller ett över ett under.

Varför ska han det om han inte vill?

King Grub
2018-10-03, 09:10
Tänk om tänk rätt. Två styrketräningsdagar i veckan = två helkroppspass eller ett över ett under.

Är han inte intresserad av att få större ben och rumpa räcker löpträning utmärkt för att prestera som löpare.

Museo12
2018-10-03, 21:02
Tack för alla svar och tips!
Uppenbarligen ska man inte krångla till det i onödan.

LeBraun23
2018-10-05, 11:45
Varför ska han det om han inte vill?

Orimlig vinkel.

"Varför ska en person inte köra 100 set i veckan om hen vill?"

"Varför ska en person bara köra ett sett i veckan om hen inte vill köra mer?"

Osv osv.

Thornblom
2018-10-05, 12:41
Orimlig vinkel.

"Varför ska en person inte köra 100 set i veckan om hen vill?"

"Varför ska en person bara köra ett sett i veckan om hen inte vill köra mer?"

Osv osv.

Jag gör inget jag inte vill göra.

LeBraun23
2018-10-08, 11:25
Jag gör inget jag inte vill göra.

Lite märkligt att komma in här och få tips på hur man ska lägga upp sin träning på ett rimligt sätt och sedan få sådana tips.

Ett Orm
2018-10-08, 15:59
Lite märkligt att komma in här och få tips på hur man ska lägga upp sin träning på ett rimligt sätt och sedan få sådana tips.

Vad är ditt mål med hans träning?

meow
2018-10-08, 16:45
Orimlig vinkel.

"Varför ska en person inte köra 100 set i veckan om hen vill?"

"Varför ska en person bara köra ett sett i veckan om hen inte vill köra mer?"

Osv osv.

Det finns anledningar till att inte köra 100 sett i veckan
Bortsett från att det ser bättre ut så behövs inte benträningen på gym för hälsa