handdator

Visa fullständig version : Räknar ni ert intag av salt?


ENGLADBLÅHÄST
2018-09-30, 17:51
Snurrat in mig på att räkna intaget av salt och tack vare detta så kan man ju knappt äta något längre. Älskar att använda tacosås och chunky salsa på min kyckling, men en liten burk innehåller ju typ 1100mg natrium...

AriGold
2018-09-30, 17:58
Jag räknar inte. Varför räknar du?

MvH,
AriGold

roberthans
2018-09-30, 18:39
Glöm inte det är skillnad på na och nacl

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk

Dåren
2018-09-30, 18:56
Grunnar inte på det.

blåvitt
2018-09-30, 19:13
Snurrat in mig på att räkna intaget av salt och tack vare detta så kan man ju knappt äta något längre. Älskar att använda tacosås och chunky salsa på min kyckling, men en liten burk innehåller ju typ 1100mg natrium...

Gör allting från grunden själv så blir det lättare att hålla reda på. Dessutom godare

Gluffgluff
2018-10-01, 07:13
Men är "salt" verkligen så farligt då?

Jag har fått intrycket av att det kan vara viktigare att fokusera på att få i sig kalium, jod och andra mineraler snarare än att begränsa sitt totala saltintag. Seltin är schysst, kan med fördel kombineras med annat salt tex havssalt.

Av nyfikenhet, varför undviker du salt?

Gör allting från grunden själv så blir det lättare att hålla reda på. Dessutom godare

+1, kan bli billigare också.

Isseman
2018-10-01, 07:25
Det är inte salt som är det farliga. Det farliga är om du skulle inta extremt mycket av en mineral och inte en annan. Att hålla homeostas mellan t.ex. Na-Ka är viktigare än att sluta äta salt. Jag tror inte heller det är speciellt vanligt att en individ behöver räkna salt, förutsatt att den inte äter sjukt onyttigt :P

Sheogorath
2018-10-01, 07:36
Låter lite ätstört, detta.

Bossebäver
2018-10-01, 10:03
Låter lite ätstört, detta.

Beror på vilken norm man tillämpar. Uppskattningsvis 68% av detta forumet har en ätstörning enligt gemene man, 75,8% om man tar med dem som nekar fika på rasten.

Gluffgluff
2018-10-01, 20:02
Beror på vilken norm man tillämpar. Uppskattningsvis 68% av detta forumet har en ätstörning enligt gemene man, 75,8% om man tar med dem som nekar fika på rasten.

:d

smerk
2018-10-10, 11:55
Hur mycket tror ni att det är bra att komma upp i per dag om man tränar och svettas mycket 5 gånger per vecka?

Sheogorath
2018-10-10, 12:26
Hur mycket tror ni att det är bra att komma upp i per dag om man tränar och svettas mycket 5 gånger per vecka?

Jag tycker inte du ska räkna på det. Bättre att hålla koll på sådant som blodtryck, färgen på urinen och om du får huvudvärk eller muskelsmärta efter att ha svettats mycket. Fixa inte det som inte är sönder.

Jag har lite salt i vattenflaskan mina konditionspass. Det kan du också ha om du är orolig för att du svettas ut för mycket natrium. Jag tycker att jag mår bättre snabbare efter konditionsträning om jag tillfört lite salt under träningen. Jag svettas också väldigt mycket.

tomten1
2018-10-10, 21:25
Jag tror att jag väldigt ofta får saltbrist (då konditionstränar jag inte överhuvudtaget). Äter mat med väldigt lite salt samt att jag gymmar stenhårt...

shut teh face
2018-10-19, 10:12
Tränar man tror jag det är onödigt att ha koll. Skulle vara att man får i sig _tillräckligt_ isf. Jag har en sommar åkt på saltbrist, vilket är ovanligt men riktigt hemskt. Då körde jag en hemmasnickrad VLCD. :d

Bossebäver
2018-10-19, 11:07
:d

Det värsta är att jag bara är ca 53% oseriös. Att avvika från normer är "farligt". Till det positiva hör ju att det är rätt kul också.

smerk
2018-10-19, 11:10
Jag tycker inte du ska räkna på det. Bättre att hålla koll på sådant som blodtryck, färgen på urinen och om du får huvudvärk eller muskelsmärta efter att ha svettats mycket. Fixa inte det som inte är sönder.

Jag har lite salt i vattenflaskan mina konditionspass. Det kan du också ha om du är orolig för att du svettas ut för mycket natrium. Jag tycker att jag mår bättre snabbare efter konditionsträning om jag tillfört lite salt under träningen. Jag svettas också väldigt mycket.

Hur gör du det utan att det smakar pyton? Kör du lite mineralsalt rakt av ned i en flaska med vatten?

Sheogorath
2018-10-19, 13:23
Alltså jag tar bara några kryddmått (måttar inte men det är under 1 tsk iaf) i 1,5-2 L vatten så det blir bara precis en litet salt touch. Inte alls något man tänker på smakmässigt när man är igång och kör.