handdator

Visa fullständig version : Utmattningssyndrom av studier


xan
2018-09-29, 14:35
Under 1 års tid var jag helt besatt av studier/jobb/produktivitet, detta ledde till att jag la alla ägg i samma korg och underminerade alla andra aspekter av livet. I början av denna period bestämde jag mig för att bli disciplinerad på riktigt, och när jag såg resultaten skjuta i höjden blev jag så otroligt exalterad att jag hamnade i en spiral av att hela tiden bara göra mer och mer. Blev en arbetsnarkoman kort sagt. Kombinerat med en stark perfektionism och diagnosen OCD sedan tidigare friterade jag min hjärna dagligen utan att ta några ordentliga vilodagar.

För 2 veckor sedan krashade det totalt, jag drabbades av konstant huvudvärk och "bakfullhet" som satt i ungefär 1 vecka. Efter det satte sig stressen i bröst och skuldror. Nu kan jag knappt läsa 1 sida i en bok utan att det värker i skallen och jag blir otålig och grinig.

På grund av detta valde jag att tillfälligt avbryta ALLT, så nu jobbar jag 1 gång i veckan och resten av tiden försöker jag bara lära mig från mitt misstag genom att ta hand om kropp och sinne (träning, meditation, bra kost, vila, umgänge osv).

Nu till min fråga: Hur fan får jag min skärpa tillbaka? Och vem kan jag vända mig till för hjälp? Det jag har tänkt är att ta semester i 2 månader, men finns det något mer jag kan göra? Behöver också en plan B om problemet inte försvinner av sig självt.

Järvskan
2018-09-29, 15:07
Några funderingar:

Det är väl lite som styrketräning; man bör börja med låga vikter innan man lastar stången full med plattor. Om du i nuläget enbart klarar av att läsa en sida så fortsätter du läsa en sida innan du tar en paus. När du sedan upplever att du klarar av att läsa en sida problem så försöker du med två sidor, och så vidare.

Kan väl också nämna att jag lidit av utmattningssyndrom (både större och mindre). Enda man göra är att lämna studierna åt sidan och fokusera på att motionera (lätt?), vila och äta hälsosammare.

De gånger jag har studerat längre/intensivare än normalt har alltid straffat sig. Jag har alltid tvingats ta 2-3 dagars paus efter en sådan period.

Järvskan
2018-09-29, 16:12
Ytterligare en grej jag kom att tänka på: Skulle det gå bättre om du lyssnade exempelvis på Youtube-föreläsningar i stället för att läsa studentlitteraturen? Allting finns ju nuförtiden på Youtube så du kunde ju alltid försöka studera på detta sätt. Undvik att ta anteckningar första gången du lyssnar igenom föreläsningarna, utan luta dig bara tillbaks i datastolen och lyssna. Andra gången du lyssnar så tar du anteckningar.

Bob90
2018-09-29, 16:55
Först och främst, har du meddelat studievägledaren om detta? Så att du får behålla din plats om/när du känner dig redo igen.

Många (alla?) lärosäten har ju också "studenthälsan" (namnet varierar säkert), där det finns folk som jobbar med just precis såna här frågor, även studievägledaren har en roll i detta. Utnyttja skolans resurser, de har flera liknande fall per termin, är vana vid situationen och både förstår situationen och är måna om att du ska kunna komma tillbaka och försätta studierna. Alla på skolan vill ju att eleverna ska lyckas.

Jag tror personligen att det viktigaste för dig nu är att "arbetsträna" för att komma tillbaka till godtagbar kapacitet, och vara extremt uppmärksam på ev varningssignaler du får. Du kan säkert få rekommendationer på tillvägagångssättet för detta från "studenthälsan", men ett sätt kan ju vara att börja med självstudier parallellt med jobbet på typ X min per Y dag och successivt jobba dig uppåt. Börja på en betryggande lägre nivå än vad du tror är lämpligt, så att du är helt säker på att du inte "river upp" något.

Kan ju vara så lite som att läsa en sida, lösa ett enkelt tal som repetition eller vad som nu är relevant för din utbildning.

Vincente
2018-09-30, 00:17
Utan att veta hur på vilken fart du studerar eller hur mycket du jobbar ringer varningsklockor av kombinationen. Spontant, släpp jobbdagen du klamrat dig kvar vid och sjukskriv dig.

Som jag tolkar din trådstart letar du efter en quick-fix med betoning på kvick, men någon sådan finns inte. Reser du dig för fort efter att du tvingats sätta dig ner med yrsel, kommer det svartna, om du fattar vad jag begriper.

Eftersom du redan drabbats av kraschen bör du lägga allt fokus på återhämtning hellre än att direkt börja blicka mot en ny vardag. Skärpan kommer att komma med tiden - hur länge det dröjer är väldigt individuellt. Men A och O för att som småningom få tillbaka skärpan är att låta återhämtningen ta den tid det kräver och inte jäkta tillbaka. Det är först när du tankat fullt som du försiktigt kan börja köra på vägen igen. Istället för gasa på som förr och köra i 100 km/h - accelerera långsamt från knapp styrfart till en ny vardagsnivå, klart långsammare än din tidigare vardag. Men som sagt, prio på att tanka fullt först.

Jag hade ordinerat dig längre utevistelser (utan krav på fysisk prestation) flera dagar i veckan, om inte varje dag. Vistelse i natur och grönområden har en makalös effekt på mental återhämtning. Mark my words. Helt makalös.