handdator

Visa fullständig version : Dålig energi/styrka, träna vidare eller åka hem?


guden2010
2018-09-27, 18:55
Hej en fråga jag undrar över
Om ni kommer till gymmet men känner fan det här är ingen bra dag
Säg att ni normalt gör 10 chins men idag orka du bara 7
Eller du kör 10 på 80 i bänk idag orka du bara 7

Åker ni hem då eller tränar ni vidare? Jag brukar åka hem o köra dagen efter eller byta muskelgrupp vilket brukar gå bättre då jag antar att jag vilat för lite
Hur gör ni? Hur bör man göra?

Crillos
2018-09-27, 20:26
Jag byter övningar. Gör något annat. Jag förmodar att du är ung och inte tränat så länge?

Kroppen är ingen maskin, bara för att du klarade lyfta x kilo förra veckan betyder inte att du kan göra det nästa gång du kommer till gymmet. Och i synnerhet inte när du börjar komma upp i vikter. Det finns andra sätt att jaga progression än att bara lyfta tyngre eller fler reps. Satsa på kvalité i träningen istället, förbättra tekniken, lyft mer strykt, stressa muskeln kan du göra mer effektivt t.om på en längre vikt.

Jag tror mer på att det är insatsen som räknas. Att du verkligen pushar dig. Sen om det blir mindre vikt på stången kvittar.

HenrikJ
2018-09-27, 21:00
Jag sänker vikten. Finns inga garantier för att jag är piggare dagen efter, så lika bra att få det gjort.

King Grub
2018-09-27, 21:17
Händer det inte ofta och regelbundet så behöver man inte göra annat än man har lust med. Ett sämre pass då och då kommer inte att påverka resultaten på sikt. Händer det ofta och regelbundet kanske man bör ta reda på orsaken till att så är fallet och åtgärda den.

Yip_man
2018-09-27, 21:22
Höjer och straffar mig själv för att jag är klenare än vanligt. Detta är seriöst. Dock mynnar det ibland ut i att man bara är slut helt enkelt och då kämpar jag igenom passet eller byter till mage eller armar som inte är lika jobbigt

MackeJuve
2018-09-28, 08:25
Hej en fråga jag undrar över
Om ni kommer till gymmet men känner fan det här är ingen bra dag
Säg att ni normalt gör 10 chins men idag orka du bara 7
Eller du kör 10 på 80 i bänk idag orka du bara 7

Åker ni hem då eller tränar ni vidare? Jag brukar åka hem o köra dagen efter eller byta muskelgrupp vilket brukar gå bättre då jag antar att jag vilat för lite
Hur gör ni? Hur bör man göra?

Brukar göra minst möjliga. Om jag t.ex. är bakfull så kan jag dessutom göra det jag känner för istället för att strikt utföra de övningar som jag "borde" göra. Gå upp till en tung singel i militärpress eller någon sorts stege i viktade dips istället, som exempel. Det som för stunden känns roligt helt enkelt. Motiverar det med att det är bättre än att inte träna alls.

bag
2018-09-28, 11:22
En dålig dag för mig innebär oftast att sista repen i sista setet i en övning är maximal ansträngning istället för ej maximal ansträngning. Om det ofta skiljer flera reps i prestationsförmåga skulle jag börja fundera på om programmet inte är lite väl tungt och justera ner det en aning.

Ladugårdsdörr
2018-09-28, 12:34
Följer jag ett program (Sheiko eller liknande) så levererar jag huvudövningarna och hoppar över resten. Oftast finns det en anledning att det går tungt, exempelvis dåligt med sömn, ätande, annan fysisk aktivitet eller annalkande sjukdom och då är felkällan känd. Går det tungt en längre period så får programmet justeras.
Ligger man nära max varje pass antar jag att man helt enkelt får leva med att det är bättre och sämre dagar och inte lägga för mycket vikt i det.

Beemel
2018-09-28, 12:57
Lustigt nog så presterar jag alltid som bäst de pass som jag inte har någon större lust från början...
Gäller både löpning och styrketräning.
Har satt de flesta av mina PB under just de omständigheterna.
De dagar jag är übertaggad så brukar jag kunna köra några extra övningar och så vidare. Men just maxprestationer brukar jag oftast lyckas med när det initalt saknas lust och ork.
Har en teori runt att när jag inte har någon lust så släpper all vilja att prestera, och att jag på grund av detta inte sätter någon press på mig själv. Och tack vare den mer "laidback"-attityd som då infinner sig så fungerar det bättre att prestera.

Givetvis gäller inte det alla gånger jag är otaggad. De flesta av de passen blir ofta rätt halvhjärtade och skit. Men då jag ändå har i bakhuvudet att det kanske ändå kan lura ett personbästa under passet gör att jag allt som oftast genomför dem oavsett om jag har lust eller inte.

Hemi
2018-09-28, 15:14
Hej en fråga jag undrar över
Om ni kommer till gymmet men känner fan det här är ingen bra dag
Säg att ni normalt gör 10 chins men idag orka du bara 7
Eller du kör 10 på 80 i bänk idag orka du bara 7

Åker ni hem då eller tränar ni vidare? Jag brukar åka hem o köra dagen efter eller byta muskelgrupp vilket brukar gå bättre då jag antar att jag vilat för lite
Hur gör ni? Hur bör man göra?

Om det var på den tiden då jag körde scheman baserade på siffror t ex nåt system i bänk 3x10, 5x5 på så många kg så kunda jag skita i det, eftersom det kändes som om jag skulle hamna under de viktiga siffrorna i min bok.

Med chins däremot, och andra mer gymnastiska övningar så fokuserar jag ännu mer på teknik de dagarna, kanske håller i repsen lite längre.

Det går även att göra med vikter, en styrkelyftare som tränar mycket teknik kan jag tänka mig fortfarande har mycket ut av att gå till klubben i alla fall.