handdator

Visa fullständig version : (Stockholm) Träna olika sporter med samma medlemskort?


xan
2018-09-25, 18:09
Letar efter någon förening för vuxna där man precis som på ett gym kan boka in sig på olika pass, fast i stället olika bollsporter och andra sporter (inte enbart kampsport). Alternativt ett medlemskort för olika sporter på olika ställen i staden.

Hittade denna (http://dropinsporta.nu/) hemsida som har det koncept jag är ute efter, men hemsidan verkar inte ha uppdaterats på länge.

Söderort
2018-09-25, 18:52
Det är reklam för ett koncept i stil med det du beskriver överallt i Stockholms t-bana just nu.
Pryds av Blondinbella tom så då måste det bara vara bra.
Kan återkomma med mer detaljer imorgon.

xan
2018-09-25, 20:08
Det är reklam för ett koncept i stil med det du beskriver överallt i Stockholms t-bana just nu.
Pryds av Blondinbella tom så då måste det bara vara bra.
Kan återkomma med mer detaljer imorgon.

Fitness Collection heter det ser jag nu. Ser otroligt bra ut - fler än 120 olika lokaler och det verkar finnas alla möjliga sporter. Nästan för bra för att vara sant? :D

Någon som testat? Skulle vilja veta hur själva bokningen sker. Många av aktiviteterna på listan är ju på ställen där det redan finns etablerade träningsgrupper, hoppar man då bara in enskilda pass?

Peter.B
2018-09-26, 07:49
Jag är med och driver en kampsportsklubb och vi har fått erbjudande från liknande företag ett flertal gånger. Vi har dock alltid tackat nej, av den enkla anledningen att det blir otroligt svårt att följa en progression när det kan dyka upp totala nybörjare när som helst under terminen och sen aldrig dyka upp igen. Det är en sak att nybörjare hoppar in senare på terminen, då kan man försöka hjälpa dem "komma ikapp" - men att någon ska gå på enstaka pass var-varannan månad tror jag inte på. Och tänker att det kan vara liknande med andra sporter? Är det så att de är pengakåta och därför tackar ja? Man tjänar ju rent ekonomiskt på detta, med liten insats. Men problematiken kan vara intressant att fundera över.

Illustrerade mannen
2018-09-26, 08:12
Jag är med och driver en kampsportsklubb och vi har fått erbjudande från liknande företag ett flertal gånger. Vi har dock alltid tackat nej, av den enkla anledningen att det blir otroligt svårt att följa en progression när det kan dyka upp totala nybörjare när som helst under terminen och sen aldrig dyka upp igen. Det är en sak att nybörjare hoppar in senare på terminen, då kan man försöka hjälpa dem "komma ikapp" - men att någon ska gå på enstaka pass var-varannan månad tror jag inte på. Och tänker att det kan vara liknande med andra sporter? Är det så att de är pengakåta och därför tackar ja? Man tjänar ju rent ekonomiskt på detta, med liten insats. Men problematiken kan vara intressant att fundera över.

Har tänkt lika - de som dyker upp enstaka pass får finna sig i att det blir ”fyspass” för dem, vilket iofs inte är illa, och inte långsiktig kampsportsträning.

Peter.B
2018-09-26, 08:20
Har tänkt lika - de som dyker upp enstaka pass får finna sig i att det blir ”fyspass” för dem, vilket iofs inte är illa, och inte långsiktig kampsportsträning.

Jo precis, vi har vägt mellan att tillåta dem att köra för fysens skull, eller inte tillåta det för att det till viss del förstör för de andra. Och vi har landat i att det förstör mer än det tillför till träningen, förutom rent ekonomiskt. Det blir ju svårt att bygga på tidigare tekniker/taktiker/principer vi övat på i kanske 2-3 veckor om personen inte varit med på ett enda pass hela den terminen.

xan
2018-09-26, 10:37
Jo precis, vi har vägt mellan att tillåta dem att köra för fysens skull, eller inte tillåta det för att det till viss del förstör för de andra. Och vi har landat i att det förstör mer än det tillför till träningen, förutom rent ekonomiskt. Det blir ju svårt att bygga på tidigare tekniker/taktiker/principer vi övat på i kanske 2-3 veckor om personen inte varit med på ett enda pass hela den terminen.

Jag är en superatlet, så jag hoppar in och spöar alla ändå.

Tack för insikt!

unsuspected
2018-09-26, 21:28
Jo precis, vi har vägt mellan att tillåta dem att köra för fysens skull, eller inte tillåta det för att det till viss del förstör för de andra. Och vi har landat i att det förstör mer än det tillför till träningen, förutom rent ekonomiskt. Det blir ju svårt att bygga på tidigare tekniker/taktiker/principer vi övat på i kanske 2-3 veckor om personen inte varit med på ett enda pass hela den terminen.

Jag är en superatlet, så jag hoppar in och spöar alla ändå.

Tack för insikt!

Akta så inte Peter skickar Ondskan på dig, muahaha ;)

Peter.B
2018-09-26, 22:49
Akta så inte Peter skickar Ondskan på dig, muahaha ;)Haha spännande med klubbmedlemmar på kollo? [emoji4]

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

svenbanan
2018-09-26, 23:38
Har svårt att tro att det skulle funka särskilt bra i lagsporter heller.

På den tiden jag var volleybolltränare så kom det ju ibland nya förmågor mitt i säsongen. Jag lät alltid dessa träna. Men då hade jag ju pratat med dem i telefon eller via mejl innan. Det hände ju ibland att personen i fråga bara tränade nåt enstaka pass och sedan hoppade av, men tanken var ju alltid att han eller hon skulle träna säsongen ut (och kanske tom ta en plats i det aktuella laget).

Hade det varit nån som ringt och undrat om de kunde träna en gång bara så skulle jag nog inte gått med på det om jag inte var hyfsat säker på nivån på personen, samt att vi hade stort behov av mer folk på träningen.

Studentvolleybollen i Uppsala på nittiotalet funkade dock ungefär på det där drop-in sättet. Men de träningarna var ju egentligen inte träning heller. Det var bara diverse folk av varierande kvalitet (allt från elitserie till totala nybörjare) och så delade vi lag och spelade matcher i två timmar...

Henztah
2018-09-27, 10:43
Du borde kolla upp Bruce, kanske kan vara något för dig.

xan
2018-09-27, 12:50
Du borde kolla upp Bruce, kanske kan vara något för dig.

Det ser ännu bättre ut, bra tips! Dock lite dyrare än Fitness Collection som har ett FLEX-kort där man kan träna 5 ggr/månad för 390 kr. Tror jag kommer köra på det och sedan fylla ut med egna löpningspass och annat utomhus.

unsuspected
2018-09-27, 13:05
Haha spännande med klubbmedlemmar på kollo? [emoji4]

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Nej, för mig är han en snäll liten pojke hihi