handdator

Visa fullständig version : Glykemiskt index påverkar sannolikt inte kroppsvikt eller hälsa


King Grub
2018-09-24, 11:22
Despite initial enthusiasm, the relationship between glycemic index (GI) and glycemic response (GR) and disease prevention remains unclear. This review examines evidence from randomized, controlled trials and observational studies in humans for short-term (e.g., satiety) and long-term (e.g., weight, cardiovascular disease, and type 2 diabetes) health effects associated with different types of GI diets. A systematic PubMed search was conducted of studies published between 2006 and 2018 with key words glycemic index, glycemic load, diabetes, cardiovascular disease, body weight, satiety, and obesity. Criteria for inclusion for observational studies and randomized intervention studies were set. The search yielded 445 articles, of which 73 met inclusion criteria. Results suggest an equivocal relationship between GI/GR and disease outcome. The strongest intervention studies typically find little relationship among GI/GR and physiological measures of disease risk. Even for observational studies, the relationship between GI/GR and disease outcomes is limited. Thus, it is unlikely that the GI of a food or diet is linked to disease risk or health outcomes. Other measures of dietary quality, such as fiber or whole grains may be more likely to predict health outcomes. Interest in food patterns as predictors of health benefits may be more fruitful for research to inform dietary guidance.

Nutrients 2018, 10(10), 1361. Relevance of the Glycemic Index and Glycemic Load for Body Weight, Diabetes, and Cardiovascular Disease.

http://www.mdpi.com/2072-6643/10/10/1361/htm

tomten1
2018-09-24, 19:20
Köper det inte... Jag har haft såna enorma rosacea/psoriasis-problem i ansiktet, såg och kände mig sjuklig... Tog bort mat/snacks med hög GI och alla symptomen försvann...

xan
2018-09-24, 20:00
Köper det inte... Jag har haft såna enorma rosacea/psoriasis-problem i ansiktet, såg och kände mig sjuklig... Tog bort mat/snacks med hög GI och alla symptomen försvann...

Kan ha varit något annat än GI i sig..

Gluffgluff
2018-09-25, 16:03
Till exempel en matallergi relaterad till en eller flera livsmedel som även råkar ha högt GI.

xan
2018-09-25, 17:11
Sedan finns det fler saker som hälsa innefattar än psoriasis..

Anders The Peak
2018-09-25, 17:18
Beror det inte på vad eller på vilket sätt det studeras?
Jag har en känsla att det är flera faktorer som spelar in men en faktor som tror jag har en stor påverkan på aptitregleringen det är GI. Oftast är högt GI nära förbundet med energität mat vilket resulterar i snabb viktuppgång och sämre insulinkänslighet sämre fettomsättning etcetera.

smerk
2018-09-25, 21:49
Jag verkar lagra in mycket vatten av att äta mycket mat med högt GI under en längre period. Slutar jag äta dessa livsmedel en längre period tappar jag dock detta vatten och går tillbaka till ursprungsvikten jag hade vid endast ätande av låg-medel sådant.

Anders The Peak
2018-09-26, 08:08
Jag verkar lagra in mycket vatten av att äta mycket mat med högt GI under en längre period. Slutar jag äta dessa livsmedel en längre period tappar jag dock detta vatten och går tillbaka till ursprungsvikten jag hade vid endast ätande av låg-medel sådant.

Glykogen binder vattenmolekyler. 1 gr glykogen binder ca 2,7 gr vatten.

smerk
2018-09-29, 11:28
Glykogen binder vattenmolekyler. 1 gr glykogen binder ca 2,7 gr vatten.

Det är väl dock i musklerna? Jag binder mycket vatten under huden med livsmedel med högre index, trots väldigt snarlika kalori- och kolhydratsintag under dagen.

Dreas
2018-09-29, 11:42
Köper det inte... Jag har haft såna enorma rosacea/psoriasis-problem i ansiktet, såg och kände mig sjuklig... Tog bort mat/snacks med hög GI och alla symptomen försvann...Behåll samma höga GI men byt ut skräp och processerat mot icke-processat. Samma resultat? Tvivlar :)

Gluffgluff
2018-09-29, 12:38
Behåll samma höga GI men byt ut skräp och processerat mot icke-processat. Samma resultat? Tvivlar :)

Utan att ge mig in i debatten - för eller mot GI - så tror jag att det ligger mycket i ditt påstående rent generellt. Vi ser det bland veganer och raw-food träsket bland annat. Det kanske inte är just den faktorn man har som mest fokus på som verkligen gör skillnaden. Förövrigt så spelar glykemiskt index kanske större roll för inaktiva individer.

Rena spekulationer. *screwy*

Sverker
2018-09-29, 17:21
Personer som tränar omsätter sitt glykogen och och får högre insulinkänslighet.
GI blir mindre relevant.

tomten1
2018-09-29, 17:50
Behåll samma höga GI men byt ut skräp och processerat mot icke-processat. Samma resultat? Tvivlar :)

Jo, samma resultat.

Sagacity
2018-09-29, 20:43
Personer som tränar omsätter sitt glykogen och och får högre insulinkänslighet.
GI blir mindre relevant.

Visst är atleter mer insulinkänsliga än icke-atleter men atleter som kör lågkolhydratkost är ännu mer insulinkänsliga.
Här är en bild från en studie Jeff Volek presenterade där alla är väl inslinkänsliga men LC gruppen är "off the chart".

https://discourse-cdn-sjc1.com/ketogenicforums/uploads/default/original/3X/b/a/ba937e5d5e6fd1e51c89fdd174df80e6548e25d6.jpg

Dreas
2018-09-29, 22:17
Fick googla Volek: Verkar tillhöra samma förlorade klubb som Noakes, Taubes mfl. Det är inte några man ska lyssna på. De pratar goja och sysslar med cherry picking.

Sverker
2018-09-30, 06:54
Jag tog bort en post i tråden.

Jag tycker att vi ska hålla god ton i tråden och bemöta påståenden och inte angripa personen.