handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig beräkna sannorlikhet!


loaded
2018-09-23, 19:38
Hej.

Jag har ett problem som jag behöver lösa och jag hoppas att ni kan hjälpa mig att komma underfund med vad som händer.

Jag har 97 vänner på Facebook.
En av dom är min flickvän.
En av dom är en ytlig bekant
Vännen är också en granne.
Vännen känner inte min tjej.
Båda är aktiva på messenger samtidigt eller med 0-5min skillnad 3-6gånger per dag.
För mig rent spontant känns logiken i det som en osannolikhet men jag behöver belägg.

Hjälp mig snälla, är detta ens något att ta upp och ifrågasätta eller skall jag låta det passera? Jag vill gärna grunda mitt val i vetenskap.

Kan tillägga att dom har 11 gemensamma vänner.
Mina vänner kommer från norr till söder i Sverige.

Mvh

Petoria
2018-09-23, 19:46
Va?

Blaine
2018-09-23, 19:46
Högst sannolikt. Dumpa. Avsluta vänskap. Gå vidare.

en stor stark
2018-09-23, 19:55
De kanske har liknande schema? Rast på liknande tillfällen där de går in och kollar messenger/telefongrejer.

loaded
2018-09-23, 20:04
De kanske har liknande schema? Rast på liknande tillfällen där de går in och kollar messenger/telefongrejer.

Detta är under ledig tid, det händer dock bara när jag inte är med.

blåvitt
2018-09-23, 20:12
Dumpa

en stor stark
2018-09-23, 20:18
Detta är under ledig tid, det händer dock bara när jag inte är med.

Är de bara online 3-6 gånger per dag? Låter ju en aning lite för dagens samhälle :P

chadd
2018-09-23, 20:26
Är de bara online 3-6 gånger per dag? Låter ju en aning lite för dagens samhälle :P

Så mycket som de ligger lär de inte ha tid till mer.

G.W
2018-09-23, 20:36
Dumpa, ta kontakt med advokat, börja gymma.

loaded
2018-09-23, 21:03
haha Nä men ärligt grabbar och gummor, bör jag vara orolig?

När jag konfronterade henne nyss så loggade han in och loggade ut 2min senare samma sak idag när jag skrev till honom och frågade om en grej som han har som är min då fick jag ett mess från tjejen där hon skrev att hon ska bli bättre på att säga vad hon känner.

Nu försvarar hon sig dock med näbbar och klor och är väldigt aggressiv och försöker skuldbelägga mig för att jag tror något sånt om den jag säger mig älska bla bla.

Jag tror inte ett skit på henne dock.:MrT:

Andy.da.wohoo
2018-09-23, 21:11
Du verkar vara lite paranoid. Om inte du dumpar tjejen så borde hon dumpa dig.

loaded
2018-09-23, 21:13
Du verkar vara lite paranoid. Om inte du dumpar tjejen så borde hon dumpa dig.

Mycket möjligt men det kanske finns mer än så, spela roll jag vill ändå reda ut mina känslor.

Danomax
2018-09-23, 21:28
Mycket möjligt men det kanske finns mer än så, spela roll jag vill ändå reda ut mina känslor.

Du borde prata med en psykolog, det där låter inte normalt.

ådal
2018-09-23, 21:56
En flickvän över nätet som du aldrig träffat? Misstänker du att det är samma person eller vad funderar du på?

baktung
2018-09-23, 21:57
Sannolikheten är skrämmande hög för att dom kommer fetgöka i samma vita lakan som du bäddar din säng med ikväll.

Kif
2018-09-23, 22:46
Jag har så många nya frågor och funderingar efter att ha läst den här trådstarten.. Jag använder inte facebook eller messenger så jag känner inte till sambamdet mellan dessa heller. Det är kanske något man måste för att få ett sammanhang i tråden. Tråden jag trodde handlade om sannolikhetslära.

loaded
2018-09-24, 01:16
Precis.

Detta handlar alltså om sannorlikhet och upprepade avvikande mönster och inget annat, inte om någon svartsjuka eller något sjukligt beteende, däremot en intressant fundering enligt mitt tycke.

Det finns alltså ganska många variabler i sammanhanget som inte spelar någon roll utan jag är helt enkelt intresserad av hur sannorlikheten ser ut för just den informationen som jag delat med mig av.

Sannorlikheten gäller alltså då hur stor chans det är att min granne och flickvän som inte känner varandra mer än som grannar faktiskt pratar med varandra.

Men som svar på era icke relaterade frågor, råd och påståenden så är jag vältränad, troligen mer än 95% här för att återkoppla till forumets inriktning. Jag har ingen tjej på facebook utan detta handlar alltså om 3st personer som bor i ett område stort som en halv fotbollsplan och hur vida det är troligt att det mönster jag sett kan ha någon förankring i verkligheten eller enbart är tillfälligheter.

*slap*

olle lindblad
2018-09-24, 05:03
Sjukt besviken på tråden. Trodde den skulle handla om statistik.

Akerhage
2018-09-24, 08:42
Kan tipsa om pryltråden, där har du ett inlägg om bevakningssystem med kameror och ALLT. Bara rigga upp överallt. I lägenheten, på jobbet, på toan etc och sätt dit den jäveln!

Om inte, så chansar jag på 13.7%.

Och att det är bagaren som är mördaren, brottet måste ha ägt rum i vardagsrummet.

Wain
2018-09-24, 09:07
"Sannolikhet"

bulldozer
2018-09-24, 09:44
Den största sannolikheten att du är utan flickvän inom kort..

Scenario 1; Att det ren slump. Att man är så osäker på tjejen att man sitter och kollar vem och när folk loggar in på messenger samtidigt som tjejen visar inte på att man har det stabilaste förhållandet.
Du beter dig som en svartsjuk knäppis som tjejen måste bryta ifrån.

Scenario 2; Att de sitter och messar till varann och inte ligger.
Du beter dig som en svartsjuk knäppis och driver tjejen till att bryta.

Scenario 3; Att de sitter och messar och rå-gökar, fast finns det nån anledning att messa till varann om man träffas IRL? Annat än "Tja, ska vi ligga/träffas?"
Att du beter dig som en svartsjuk knäppis har fog men gör ju ingen större skillnad, nån dumpar nån.

agazza
2018-09-24, 09:47
Det är väl lätt, åk dit och kolla macadresserna i routern

ccm
2018-09-24, 09:58
Jag är mest intresserad över vad du baserar din siffra på, att du är mer vältränad än 95% av alla här inne. Vad har du för belägg för detta?

micke81
2018-09-24, 10:00
sanolikheten är väldigt låg att du får vara med,men du kan ju alltid passa på och fråga när båda är inloggade samtidigt.

Beemel
2018-09-24, 11:34
Määäh sjukt besviken, hade hoppats på att få klura lite matematik...
Och så handlade bara om någon med svartsjukt sinne....

Men för att ändå vara lite matematisk och analytisk.
Det finns alldeles för många X-faktorer i det här för att säga vare sig bu eller bä.


Exempelvis:

Om de samtidiga inloggningarna beror på att de är:
En på morgonen runt tid för uppvaknande.
En på väg till jobbet.
En på en fikarast
En på lunchen
En på en fikarast
En på väg hem från jobbet
En innan sänggående.

Så är det inte alls osannolikt att två människor som inte överhuvudtaget känner varandra skulle logga in enligt väldigt liknande mönster.
Det räcker ju i så fall med att de två personer har liknande arbetstider (vilket väldigt många har, många yrken börjar 7-8 slutar 16-17.

Skulle det däremot exempelvis handla om kluster av inloggningar som följer varandra extremt väl även fast inloggningarna i sig är slumpmässigt uppdelade över dygnet så är det i alla fall mindre sannolikt att de två inte har någon relation gentemot varandra. Dock är självklart inte detta i sig något "bevis" (mer starka indicier), och ju oftare det inträffar desto "sannolikare" känns det som att de "känner" varandra.

Oavsett vad så känns det som om din relation inte är helt sund, om det är på den här nivån du sitter och analyserar din partner.

Beemel
2018-09-24, 11:38
Såg nu att du redan uteslutit arbetsrelaterade mönster.
Och att mönstret är att det bara sker när du inte är med.

Det sista är väl i.o.f.s. inget bevis för något överhuvudtaget.
Alla min frus inloggningar på FB och Messenger sker när jag inte är med. När vi är tillsammans så sitter vi oftast inte med mobilerna. Då sysslar vi med andra saker, vi sysselsätter oss ofta med den här old school grejen att umgås IRL. =)=)

WHITEFOLKS
2018-09-24, 11:54
Jag har så många nya frågor och funderingar efter att ha läst den här trådstarten.. Jag använder inte facebook eller messenger så jag känner inte till sambamdet mellan dessa heller. Det är kanske något man måste för att få ett sammanhang i tråden. Tråden jag trodde handlade om sannolikhetslära.

Vad är en osannolikhet? Nu är jag inte så insatt i statistik men jag gissar på att det används ungefär som temperatur dvs det betyder ingenting utan ett värde, något kan inte bara vara en temperatur eller en osannolikhet.

För situationen som gäller så gissar jag även att det sker en hel del cognitive bias där du lägger märke mer till gångerna där personerna är online samtidigt och inte de gånger bara en utav personerna är online.

mini
2018-09-24, 13:32
Vad har du för sysselsättning som gör att du hinner föra statistik över deras inloggningar?

MaxTheMarketer
2018-09-24, 14:02
*** RÅD APPLICERAS EFTER EGET ANSVAR ***

0. Det heter "sannolikhet" (använd AlDRIG ett r i ordet).

1. För att vara vältränad som du beskriver dig själv vara så saknar du verkligen självförtroendet och självkänslan som du borde ha fått tack vare din långvariga träning.

2. Du har nu betett dig på ett så oattraktivt sätt mot henne att hennes mussla har stängts för gott för din del. Därför kommer du att inte bli någon större "förlust" för hennes del när det väl tar slut.

3. Därför bör du vara den som gör slut först så att du inte hamnar i någon "känslofälla" där du suktar och förföljer henne i flera år innan du till sist gör karriär som en ytterligare kvinnohatare på Flashback.

4. Då du verkar ha all tid i världen att analysera något så fjantigt som inloggningar på FB MSN så tyder det på att du inte lever det liv du vill leva och i förhållanden skall man ta del av varandras liv. Men du har inget så varför ska ni ens vara tsm då? En av er verkar ha 0 att bidra med.

5.0 Gör slut med följande SMS: "Tjena. Tiden är inne för oss att gå skilda vägar. Jag har varit omogen mot dig, har inte haft ett eget liv utan bara fjantat mig med att kolla vilka du skriver med. Det är mitt fel och jag måste få egen tid att utvecklas som människa. Jag vill tacka för denna tid som vi hade ihop och jag önskar dig ett vackert liv i fortsättningen."

5.1 Sedan blockerar du all kommunikation med henne, slänger alla minnen som du har med henne, och bara går vidare. Brutalt kallt? Japp. Men som sagt: hon kmr inte se det som någon större förlust som du har betett dig på sistone mot henne så. Hennes attraktion för dig har troligen varit borta sedan länge så detta var bara en tidsfråga. Den som dumpar först känner sig störst!

6. Fortsätt gymma, skaffa andra privata intressen än sociala medier. Arbeta med dig själv där du blir starkare fysiskt, mentalt och känslomässigt.

7. Börja träffa tjejer IRL istället för på sociala medier så tillvida inte du får mkt "gratis" tack vare ditt yttre. Då kan Tinder vara en guldgruva.

Lycka till och agera nu!

Wain
2018-09-24, 14:12
5.0 Gör slut med följande SMS

Vad är det för usla människor som gör slut via SMS?
:smash:

MaxTheMarketer
2018-09-24, 14:23
Vad är det för usla människor som gör slut via SMS?
:smash:

Haha, gjorde det när jag var 15 år :D

Det är ju kongruent med hur han har betett sig hittills med sitt analyserande så. Hon kmr inte ta det som någon större "förlust" så varför krångla till det?

Mental
2018-09-24, 14:28
Lite som en agentfilm.

Ok, du loggar på 12:24, så loggar jag på 3 minuter senare, så chattar vi i exakt 4 minuter innan du loggar av. Jag stannar online i ytterligare 5 minuter innan jag loggar av.

Sedan loggar jag på 17:48 och du 17:49, vi chattar i 78 minuter innan jag loggar av. Du stannar ytterligare två.

osv.
Gäller att planera det noga!

Glen
2018-09-24, 16:17
Den här tråden har potential.

StarkaUlf
2018-09-24, 16:19
Den här tråden har potential.

Hur stor är sannolikheten att den lyckas?

Petoria
2018-09-24, 16:29
Hur stor är sannolikheten att den lyckas?

sannorlikheten*