handdator

Visa fullständig version : Känslig mage/IBS


Crillos
2018-09-21, 22:37
Ett läkemedel jag tog gav mig svåra magsmärtor utan att läkarna kunde förklara varför. Jag slutade med medicin trots att jag inte borde enligt läkarna och som tur försvann mina magproblem.

Jag är nu livrädd för IBS. För jag vet nu hur det känns. Finns ingen lindring mot det. Ingen medicin. Ingenting. Därför kommer jag nu aldrig någonsin stoppa något skit i mig som jag inte vad det är riktigt.

Är det någon annan här som har IBS-liknande problem och fortfarande kan äta tillräckligt med protein, etc,. för presetation och hypertrofi.

Dela gärna med er av tips på bra föda.

Gluffgluff
2018-09-21, 23:09
Vilket läkemedel?

Crillos
2018-09-22, 05:51
Vilket läkemedel?

Ett anti-psykotiskt läkemedel. Mer säger jag inte för risken att outa mig. :)

Pokkes
2018-09-22, 07:06
Ett anti-psykotiskt läkemedel. Mer säger jag inte för risken att outa mig. :)

Hur skulle det möjligen kunna outa dig?

Alla läkare/psykologer och apotekare har tystnadsplikt och din journal är sekretessbelagd.

Sen är du ju inte ensam med läkemedlet heller

Crillos
2018-09-22, 07:55
Hur skulle det möjligen kunna outa dig?

Alla läkare/psykologer och apotekare har tystnadsplikt och din journal är sekretessbelagd.

Sen är du ju inte ensam med läkemedlet heller

Inte i det nya Sverige vi nu lever i...Finns flera fall på det.

Åter till topic tack..

caelus
2018-09-22, 10:19
Jag har diagnosticerad IBS. Har också ätit mängder av mediciner genom åren: antidepressiva, sömnmediciner och ADHD-mediciner.

Idag upplever jag inga större problem med magen, så länge som jag sköter kosten bra. Försöker bara undvika sådant som min mage reagerar på, framförallt större mängder vetebaserade livsmedel (typ bakverk) och annat med mycket FODMAPs (https://en.wikipedia.org/wiki/FODMAP). Något som gjorde att mina magproblem förbättrades avsevärt var också när jag började med periodisk fasta för sex år sedan (slutade äta frukost). Att hoppa över frukosten tycker jag gör det mycket lättare att äta på regelbundna tider, vilket nog är viktigt för maghälsan. Dessutom är det väldigt praktiskt, tidsbesparande och skönare att bara äta när man verkligen är hungrig.

xan
2018-09-22, 11:49
Finns en del läkemedel som ger magproblem, men det är ju ingen permanent effekt. Testa ett annat läkemedel bara och se om det funkar.

Crillos
2018-09-22, 13:46
Jag har diagnosticerad IBS. Har också ätit mängder av mediciner genom åren: antidepressiva, sömnmediciner och ADHD-mediciner.

Idag upplever jag inga större problem med magen, så länge som jag sköter kosten bra. Försöker bara undvika sådant som min mage reagerar på, framförallt större mängder vetebaserade livsmedel (typ bakverk) och annat med mycket FODMAPs (https://en.wikipedia.org/wiki/FODMAP). Något som gjorde att mina magproblem förbättrades avsevärt var också när jag började med periodisk fasta för sex år sedan (slutade äta frukost). Att hoppa över frukosten tycker jag gör det mycket lättare att äta på regelbundna tider, vilket nog är viktigt för maghälsan. Dessutom är det väldigt praktiskt, tidsbesparande och skönare att bara äta när man verkligen är hungrig.

Tackar! Har kört PF för flera år sen och det funkade bra. Det var innan jag blev sjuk och började med läkemedel. Ska testa det nu igen. Borde funka bra iom att magen får vila helt långa stunder.

xan
2018-09-22, 17:21
Tackar! Har kört PF för flera år sen och det funkade bra. Det var innan jag blev sjuk och började med läkemedel. Ska testa det nu igen. Borde funka bra iom att magen får vila helt långa stunder.

Men varför ska du ändra din kost om magproblemen försvann när du slutade med medicinen?

Generellt ska man äta regelbundet och lagom stora portioner om man har känslig mage, PF är alltså inte bra i det avseendet.