handdator

Visa fullständig version : Någon som "kopplat ur" och slutat använda smartphones?


yia
2018-09-18, 21:34
Det började med att jag tänkte köpa en ny mobil. Man läser på lite och jag kände att privacy börjar bli en viktigare faktor. Det visar sig då att alla Androidtelefoner (Samsungs flaggskepp o.s.v.) tydligen går bort eftersom Google har satt i system att massinsamla information om alla användare på en nivå som inte liknar någonting. Google tjänar sina pengar på att veta allt om alla. Apple är vad jag förstår bättre eftersom Apple inte är ett reklambolag, men även här finns problem. Microsoft är samma sak med undantaget att deras telefoner är skit. Alla stora techbolag är mer eller mindre i informationsinsamlings-branschen.

Så vad gör man. Vad har vi kvar för den som tycker att åtminstone en basnivå av integritet vore trevligt? Ubuntu touch? Eller ska man helt enkelt skrota idén som smartphone och återgå till en dum telefon som klarar av att ringa?

Har någon här gått i samma tankegångar och hur har ni löst problemet? Och är det inte konstigt att ingen aktör riktigt verkar ha tagit det här på allvar. Jag skulle kunna tänka mig att betala ganska mycket för en telefon som är relativt enkel men säker. Ett litet basutbud appar och det mest basala fast man själv har kontroll över sitt digitala liv. Är det inte märkligt att vi har hamnat i en värld där allas personuppgifter och personliga data systematiskt exploateras av de som säljer våra prylar till oss?

Bob90
2018-09-18, 22:35
Har nyligen gjort tvärtom "kopplat upp".

Den enda funktionen jag känner att jag inte skulle kunna bli av med just nu är kalendern för skolan, vilket är anledningen till att jag skaffade en smartphone också.

Annars får man skriva ut schemat på papper varje dag och ta med sig och hoppas att schemat inte ändras under dagen och/eller ta rygg på någon klasskompis mellan lektionerna.

Hemi
2018-09-18, 22:44
Har inte haft telofon varken land line eller mobil på över 10 år nu. Fixar det jag behöver på datorn som jag använder rätt mycket pga skador som hindrar allt för långa utgångar men far omkring en hel del men utan upkoppling. Funkar men folk undrar. Livet är lite mer socialt så, somliga har behov av riktiga kontakter och sociat liv och man hittar dem hela tiden.

micke81
2018-09-19, 18:21
Ni som kopplat ned,lämnar ni även eventuellt betalkort hemma? Där har ni en rejäl övervakningsapparat..

Ett Orm
2018-09-19, 18:33
I for one welcome our new overlords.

Hemi
2018-09-19, 18:36
Jag gör det inte pga övervakning, då skulle jag inte använda datorn eller surfa omkring här heller, skiter i sånt i stort.

micke81
2018-09-19, 18:50
Jag gör det inte pga övervakning, då skulle jag inte använda datorn eller surfa omkring här heller, skiter i sånt i stort.

Dock blir problemet med eventuell övervakning mycket mindre om man nöjer sig med datorn hemma och tänker till lite när man surfar :)

För att komma med något av värde till den här tråden så har jag funderat över att återgå till enkel mobiltelefon utan surfmöjlighet men en mycket god anledning till att jag inte gjort det ännu är att smartfånen nära nog är ett krav för att lösa transport hem från arbetet dom dagar kollektivtrafiken här i hufvudstaden ballar ur fullständigt.

Hemi
2018-09-19, 19:04
De stora sakerna med övervakning kommer man inte undan i alla fall. I dag har så många pejl på vad man gör ändå, och kan och kommer att fråga efter det. Hyresvärdar, bank, krinofogden information som bör försvinna efter en tid och en gång i tiden för sådär 30 år sedan också faktiskt gjorde det. I dag kan vem som helst som vill ta reda på det mesta och gör ofta så. Om man inte har mobil så är man kanske "fri" för stunden Småsaker. SÅ länge man inte vigt sitt liv som spion eller nåt eller med någon slags skyddad dummy identitet så är väl förlusten av en mobiltelefom och kort mest en social grej.

sabenada
2018-09-19, 19:07
Jag försöker minska min exponering mot Google och Facebook. Än så länge har jag inte kommit så långt på vägen, men jag har börjat använda en protonmail-address istället för gmail och tagit bort Facebook-appen samt messenger från telefonen. Ibland stänger jag av telefonen helt eller låter bli att sätta på den, som nu när jag är utomlands. Använder VPN då och då också.

Snubben
2018-09-19, 19:19
Jag har egentligen bara tagit bort sociala medier, har tagit bort allt vad spel och dylikt på mobilen. Det som är kvar är spotify och ljudböcker. Har kvar messenger och whats app men de enda aktiva chattarna där är familjechattarna.

Dragit ner på surf i telefonen, skippar att läsa på tidningar eller liknande.

micke81
2018-09-19, 19:32
Jag försöker minska min exponering mot Google och Facebook. Än så länge har jag inte kommit så långt på vägen, men jag har börjat använda en protonmail-address istället för gmail och tagit bort Facebook-appen samt messenger från telefonen. Ibland stänger jag av telefonen helt eller låter bli att sätta på den, som nu när jag är utomlands. Använder VPN då och då också.

Tips från coachen,den moderna mobiltelefonen är inte nödvändigtvis avstängd på riktigt bara för att du stänger av den.

G.W
2018-09-19, 19:33
Tips från coachen,den moderna mobiltelefonen är inte nödvändigtvis avstängd på riktigt bara för att du stänger av den.

Min är då avstängd då jag stänger av den. Den lyser t.ex inte.

sabenada
2018-09-19, 19:58
Tips från coachen,den moderna mobiltelefonen är inte nödvändigtvis avstängd på riktigt bara för att du stänger av den.

Den är tillräckligt avstängd. Tror inte någon säkerhetstjänst försöker avlyssna mig, det handlar mer om att hindra apparna på den från att polla servrarna och därigenom sända geografisk information.

saigon
2018-09-20, 00:31
Men vad exakt och konkret är det ni är oroliga över? Tror inte att det sitter en ond snubbe högst upp i ett torn och kollar vilken affär jag handlar på eller vad jag handlar. Gör han det så får väl han roa sig med det då.

Frågeställningen är seriös, vad kan konsekvenserna bli för mig personligen?

Jag själv är inte det minsta orolig, eller en gnutta kan jag erkänna då jag alltid tackar nej till frågor man får på nya telefoner osv om man vill sända info om det blir något fel, och plats-historik och allt som finns.

Men i övrigt är det inget jag tänker på. Telefonen är ett sånt bra vardagsverktyg idag att det inte finns en chans i världen att jag skulle vilja/kunna vara utan den.

Hemi
2018-09-20, 01:15
Hade jag ett jobb som kr'vde det eller så tråkigt på arbetsplatsen så skulle jag skaffa en.

Det har alltid varit så att media på något sätt styr oss men jag ser inte att Google etc skulle göra det mer. Man kan ju söka som man vill och hitta det man vill, är man mer kräsen får man vär resa i person dit man vill och den informationen man vill ha men värre var det ju förut i så fall.
Fast jag tycker att det Sverige gick på och var känt för, bred kunskap var bättre förut överlag, det var inte att land man "bombade med underhållning" så de håller käften och sitter ned. Värre nu i så fall, det började kanske med "Tutti frutti" och nu är det mycket mer skräp samt att man kan välja sitt favoritprogram dygnat runt, välj och vraka.

Hemi
2018-09-20, 01:21
Favoritprogrammen blir kasnke mest lättsamt skräp fast också favorit filosoferna. Folk är ändå arvmässigt och kulturellt bevandrade, det märker man när man byter kulturer, svenskar diggar vissa filosofer t ex, många amerikanska, engelska, andra har helt andra driv, förebilder och målsättningar.
Alla kan säkas fram men det kräver en hel del jobb och det är ganska geografiskt och språkmässigt så att man får allt i browsern som man borde få där man är

svenbanan
2018-09-20, 03:43
Men vad exakt och konkret är det ni är oroliga över? Tror inte att det sitter en ond snubbe högst upp i ett torn och kollar vilken affär jag handlar på eller vad jag handlar. Gör han det så får väl han roa sig med det då.

Frågeställningen är seriös, vad kan konsekvenserna bli för mig personligen?

Jag själv är inte det minsta orolig, eller en gnutta kan jag erkänna då jag alltid tackar nej till frågor man får på nya telefoner osv om man vill sända info om det blir något fel, och plats-historik och allt som finns.

Men i övrigt är det inget jag tänker på. Telefonen är ett sånt bra vardagsverktyg idag att det inte finns en chans i världen att jag skulle vilja/kunna vara utan den.

Skulle du svara sanningsenligt på hundratals frågor av mer eller mindre privat natur ifall du visste att resultaten skulle lagras i en databas i hundra år och vem som helst skulle kunna hitta den informationen om dig? Alla arbetsgivare, alla myndigheter, alla som du försöker göra nån typ av affär med skulle kunna få veta allt detta om dig...

Problemet är inte att de som samlar informationen får reda på någon viss hemlighet. Problemet är att de får reda på en massa små detaljer (genom surfvanor och liknande). När all denna data kombineras så får de till slut en väldigt tydlig bild av dig.

Hemi
2018-09-20, 04:48
Vet inte men jag tycker att det verkar som om samma människor som vill tulla på den svenska ofentlighetsprincipen också är samma som har problem med anonymitet på nätet...
Om det är så att vi alla nu följer vad nätet gör eftersom det följer oss, vi är en del av det, så till den grad att vi skippar mobiler så är ju en kommande svenskpress rubrik snart "AI Hotet", redan på gång. Det behöver inte vara så intelligent, bara att vi är en del av det, vi, eller de har gett bort oss och vi försöker frigöra oss.

Beemel
2018-09-20, 05:38
Skulle du svara sanningsenligt på hundratals frågor av mer eller mindre privat natur ifall du visste att resultaten skulle lagras i en databas i hundra år och vem som helst skulle kunna hitta den informationen om dig? Alla arbetsgivare, alla myndigheter, alla som du försöker göra nån typ av affär med skulle kunna få veta allt detta om dig...

Problemet är inte att de som samlar informationen får reda på någon viss hemlighet. Problemet är att de får reda på en massa små detaljer (genom surfvanor och liknande). När all denna data kombineras så får de till slut en väldigt tydlig bild av dig.

Har folk generellt så många skelett i garderoben att de är oroliga?
Jag kan inte komma på några saker som andra skulle kunna få reda på om mig som skulle vara något problem.
Men det är klart, jag är varken pedofil, vitmaktare, terrorist eller något annat extremt som jag känner att jag måste dölja för "big brother" eller mina medmänniskor.
Det kanske är så enkelt att genom att jag är rätt tråkig och att jag inte har så mycket märkliga saker för mig, så får jag svårt att sätta mig in i hur det är att behöva dölja massa saker.
Därför kan jag inte känna mig orolig för att någon skulle få "en väldigt tydlig bild av mig".

Om informationen nu skulle vara så lättillgänglig, att alla kan få tag i information om alla, så borde det råda någon slags status quo.
Om jag ska göra affärer med någon som kan få veta allt om mig så kan jag också få veta allt om honom/henne.

Fram tills jag blir motbevisad så kommer jag inte stressa över det här och gå och må dåligt över det. Och om jag blir motbevisad så kommer troligen alla råka lika illa ut, och då har jag i alla fall sluppit må dåligt på vägen dit.
Händer det inte, så har folk mått dåligt i onödan.

Jag är rätt nöjd med att jag är ostressad, trivs med verkligheten (nåja... det mesta av den.) och mår bra.

MaxTheMarketer
2018-09-20, 07:31
Det är möjligen det potentiella maktmissbruket med all insamlad information som många stör sig på.

Anta att du bråkar med någon snubbe på krogen och så visar det sig att denna jobbar åt det svenska rättsväsendet sittandes på all insamlad info om dig. Då kan denna person gräva fram det bedrövligaste om det som ingen arbetsgivare vill veta (t.ex. din porrsmak & inlägg på flashback) för att ge igen.

Utpressning och liknande är nästa steg i denna kedja. Inte för att jag tror att varenda person som arbetar åt rättsväsendet är maktgalna även om det finns en gnutta sanning i det:

"Maktgalna typer söker sig till positioner som domare, handläggare, politiker och andra yrken där deras "åsikter" har direkt påverkan på andra människors framtida liv." - jag.

VoDaresVins
2018-09-20, 08:21
Det är möjligen det potentiella maktmissbruket med all insamlad information som många stör sig på.

Det här.
Problemet jag haft med det hela är att så stor del trott att t.ex. google varit jultomten som bara gett folket gratistjänster av ren godhet. Folks blåögdhet är vad som är skrämmande.

Google har bränt sitt förtroende för all framtid för mig. Räckte med denna blunder: https://www.theguardian.com/technology/2010/may/15/google-admits-storing-private-data
Dokumentären jag såg på svt om rättstvisterna kring google books gjorde ju inte heller att jag sov bättre om nätterna.

Har själv en android och nej tar inga åtgärder för att försöka vara privat. Har inget att dölja.

Loppet är i det stora hela nog redan kört att försöka förhindra nåt. Enda viktiga jag anser är att folk inser att det finns ett potentiellt problem och kan vara vaksamma därefter. Som exempel åsiktspåverkan inför val.

VoDaresVins
2018-09-20, 08:46
Sen ett svar som tydligen är mera offtopic men ändå som svar på det jag trodde tråden skulle handla om. Så då att koppla från inte pga integritetsfrågan utan pga all onödig tid man bränner vid skärmen.

Där känner jag att jag har ett behov. Som nån nämnde tidigare är ju smarttelefon ett underbart verktyg. Bara en sån sak som att kunna söka upp en butik, dess address och öppenhållningstider medan man redan är på väg och handla. Men för min del har telefon lämnat som ett abstinensobjekt. Ibland kan det vara ett skönt tidsfördriv, men på senaste tiden har jag ungefär varje överlopps minut kollat uppdateringar på diverse sidor som t.ex. kolozzeum, svarat på jobbmail alla tider på dygnet osv. Det är väl inte telefon i sig som orsakat den här stressen utan en är mera ett verktyg jag tar till när jag känner mig stressad.

Så för den delens skull har jag nog ett behov av att koppla ifrån och igen börja använda telefon när det finns behov. Har funderat på att skaffa en dumlur för det här som jag kan ta med när jag bara behöver vara nåbar på nåt sätt.

MaxTheMarketer
2018-09-20, 08:58
En sak jag alltid har gjort med "trackphones" ( ;) ) är att se till att bara köpa billiga sådana, typ för max 3 lax per fån. Då blir det inte lika mkt press på att använda den hela tiden för att känna att man har fått "valuta för pengarna".

Sen så har jag inte så mkt aktivitet på sociala medier som tur var så det drar ned fånanvändandet oxå, som tur var. Har dessutom kontantkort vilket oxå hjälper en att inte slösurfa bara för att "få valuta för abonnemanget".

svenbanan
2018-09-20, 09:06
Skulle du svara sanningsenligt på hundratals frågor av mer eller mindre privat natur ifall du visste att resultaten skulle lagras i en databas i hundra år och vem som helst skulle kunna hitta den informationen om dig? Alla arbetsgivare, alla myndigheter, alla som du försöker göra nån typ av affär med skulle kunna få veta allt detta om dig...

Problemet är inte att de som samlar informationen får reda på någon viss hemlighet. Problemet är att de får reda på en massa små detaljer (genom surfvanor och liknande). När all denna data kombineras så får de till slut en väldigt tydlig bild av dig.

Har folk generellt så många skelett i garderoben att de är oroliga?
Jag kan inte komma på några saker som andra skulle kunna få reda på om mig som skulle vara något problem.
Men det är klart, jag är varken pedofil, vitmaktare, terrorist eller något annat extremt som jag känner att jag måste dölja för "big brother" eller mina medmänniskor.
Det kanske är så enkelt att genom att jag är rätt tråkig och att jag inte har så mycket märkliga saker för mig, så får jag svårt att sätta mig in i hur det är att behöva dölja massa saker.
Därför kan jag inte känna mig orolig för att någon skulle få "en väldigt tydlig bild av mig".

Om informationen nu skulle vara så lättillgänglig, att alla kan få tag i information om alla, så borde det råda någon slags status quo.
Om jag ska göra affärer med någon som kan få veta allt om mig så kan jag också få veta allt om honom/henne.

Fram tills jag blir motbevisad så kommer jag inte stressa över det här och gå och må dåligt över det. Och om jag blir motbevisad så kommer troligen alla råka lika illa ut, och då har jag i alla fall sluppit må dåligt på vägen dit.
Händer det inte, så har folk mått dåligt i onödan.

Jag är rätt nöjd med att jag är ostressad, trivs med verkligheten (nåja... det mesta av den.) och mår bra.

Jag gillar helt enkelt inte om det tex skulle ringa en telfonförsäljare som vet precis allt om min privatekonomi, sjukdomshistorik och allt om mina sociala relationer etc. Varför skulle jag vilja att folk jag aldrig träffat ska veta lika mycket om mig som mina närmaste anhöriga?

Vill jag dela med mig av uppgifter om mina preferenser till nåt företag så vill jag veta exakt vad jag delar ut för uppgifter och jag vill veta vilka jag delar ut uppgifterna till.

Det har som sagt inget öht att göra med några skelett i garderoben.

Att du har svårt att se problemet säger mer om din förmåga än om att det inte skulle finnas nåt problem.

King Grub
2018-09-20, 09:13
"Har du något att dölja?" som svar när någon uttrycker oro eller tveksamheter inför att företag eller vilken random privatperson som helst kan kan ta reda på ens privata vanor måste ligga rätt högt upp i dumhetsligan. Det är inte direkt långsökt att den kunskapen skulle kunna utnyttjas på allehanda sätt.

mulliy
2018-09-20, 09:58
"Har du något att dölja?" som svar när någon uttrycker oro eller tveksamheter inför att företag eller vilken random privatperson som helst kan kan ta reda på ens privata vanor måste ligga rätt högt upp i dumhetsligan. Det är inte direkt långsökt att den kunskapen skulle kunna utnyttjas på allehanda sätt.

Fast kan en random person hitta sådan information? Även om google och facebook har stenkoll så känns det väldigt osannolikt att mer än några få personer har tillgång till min identitet och vad jag har gjort på internet.

King Grub
2018-09-20, 10:08
Jag har din ip-adress och din e-post. Jag är säker på att jag skulle kunna använda dom uppgifterna till att åtminstone irritera dig och antagligen följa dina spår på Internet med dom, om jag verkligen försökte.

Vinter
2018-09-20, 10:40
Fast kan en random person hitta sådan information? Även om google och facebook har stenkoll så känns det väldigt osannolikt att mer än några få personer har tillgång till min identitet och vad jag har gjort på internet.

Går säkert att förändra ditt beteendemönster med lite kartläggning.

Har du sett några zombie-barn på stan på sistone?
De som sitter och stirrar i telefonen mest hela tiden?
Tog bara något år att flerdubbla deras konsumtion med rätt kartläggning.

mulliy
2018-09-20, 10:42
Jag har din ip-adress och din e-post. Jag är säker på att jag skulle kunna använda dom uppgifterna till att åtminstone irritera dig och antagligen följa dina spår på Internet med dom, om jag verkligen försökte.

Jo, men dessa problem har ju funnits i evigheter och det finns lätta lösningar på det om man är riktigt paranoid. Det jag skulle tycka var obehagligt var om du fick tillgång till alla mina sökningar eller vad jag kollar på för porr osv

Går säkert att förändra ditt beteendemönster med lite kartläggning.

Har du sett några zombie-barn på stan på sistone?
De som sitter och stirrar i telefonen mest hela tiden?
Tog bara något år att flerdubbla deras konsumtion med rätt kartläggning.

Men är det en fråga om kartläggning eller är det helt enkelt att folk bryr sig orimligt mycket om vad andra personer håller på med och att visa andra vad man själv gör för att få bekräftelse?

MaxTheMarketer
2018-09-20, 10:42
Går säkert att förändra ditt beteendemönster med lite kartläggning.

Har du sett några zombie-barn på stan på sistone?
De som sitter och stirrar i telefonen mest hela tiden?
Tog bara något år att flerdubbla deras konsumtion med rätt kartläggning.

Vad för slags konsumtion har flerdubblats på bara något år hos dessa zombie-barn på stan? Användningen av zombiephones? Mikrotransaktioner med föräldrarnas pengar? Btw jag håller med om att folk blir som zombies av dessa phones.

Vinter
2018-09-20, 11:43
Vad för slags konsumtion har flerdubblats på bara något år hos dessa zombie-barn på stan? Användningen av zombiephones? Mikrotransaktioner med föräldrarnas pengar? Btw jag håller med om att folk blir som zombies av dessa phones.


Men är det en fråga om kartläggning eller är det helt enkelt att folk bryr sig orimligt mycket om vad andra personer håller på med och att visa andra vad man själv gör för att få bekräftelse?

Ja vad är det för hemsidor appar och annat som de konsumerar, och hur får vi dem att konsumera mera? Jag är ganska säker på att de som konstruerar dessa är mycket intresserade av ert beteende och hur man kan förändra det. Kartläggning med information, sedan presenteras rätt val vid rätt tidpunkt till rätt person, användarvänligt och personligt.

Barn och ungdomar hade egentligen ingen chans.

Funderar på när vuxna borde börja bli oroliga? Vid 8 timmars daglig konsumtion eller vid 12 timmar? Var går gränsen för hur de i övrigt kan påverkas? Lugn i stormen. De kommer vi få reda på, finns många som jobbar heltid med att kartlägga det.

MaxTheMarketer
2018-09-20, 11:46
Ja vad är det för hemsidor appar och annat som de konsumerar, och hur får vi dem att konsumera mera? Jag är ganska säker på att de som konstruerar dessa är mycket intresserade av ert beteende och hur man kan förändra det. Kartläggning med information, sedan presenteras rätt val vid rätt tidpunkt till rätt person, användarvänligt och personligt.

Barn och ungdomar hade egentligen ingen chans.

Funderar på när vuxna borde börja bli oroliga? Vid 8 timmars daglig konsumtion eller vid 12 timmar? Var går gränsen för hur de i övrigt kan påverkas? Lugn i stormen. De kommer vi få reda på, finns många som jobbar heltid med att kartlägga det.

Ja, "neuromarketing" är den sjukaste varianten av marknadsundersökningar där man försöker se via fMRI hur potentiella kunder reagerar på olika stimuli. Om något, så borde det regleras precis som stamcellsforskning har reglerats.

MaxTheMarketer
2018-09-20, 11:50
Smartphones album (https://www.facebook.com/pg/NerdiestOfficial/photos/?tab=album&album_id=254221158464559&__xts__%5B0%5D=68.ARB7rfK-7ISVyrQ6NhBx-AXWn-xaoTxuxprAv6889almJD5NjUzU7hLDNLz0m4HbAEg5ziSIiUAE _Rm2R-WKwf0a77rX2vwHHm3--R4JFUp3qxL067P627aOQFigClJMLqSPqZ5utRzqgCQhB8u4T5T 1j-j-9US5io1IUY8z2z_ltihRhOmG7vOY1CUyePmZSwnbTmlgt1EuGR VMZZqrHLKzsLf7j3umresOQ-GcjA&__tn__=-UC-R)

Kom nyss över detta på FB. Ett album om en dysterkritiserande bild av smartphones i dagens samhälle. Måste vara inloggad på FB för att se bilderna tror jag.

MaxTheMarketer
2018-09-20, 11:57
Ok, jag tog mig tiden att fixa bilderna här för de är kraftfulla och jag hoppas att någon blir obekvämt påverkad av dem genom att inse att de är en slav till deras smartphone:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/41817356_254221178464557_4599143743260459008_n.jpg ?_nc_cat=1&oh=67aa47f19649af0b23df855d4cdd8569&oe=5C1F1A42
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/41731769_254221195131222_6879216467661815808_n.jpg ?_nc_cat=1&oh=cba7271cca0232851d352e25a9ca2ad2&oe=5C5EC45C
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/41720894_254221251797883_6856494132160888832_n.jpg ?_nc_cat=1&oh=80b93b05ae028dc62dc6865d0e465c16&oe=5C32FCAF
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/41617443_254221261797882_5100102844560703488_o.jpg ?_nc_cat=1&oh=e5c0a8972078b2c07a5f6548475f0256&oe=5C3380A1
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/41615304_254221771797831_235869991759511552_o.jpg? _nc_cat=1&oh=e3f9b8feff2b631953073fd9166a32c8&oe=5C330EA2

Vinter
2018-09-20, 12:02
Ja, "neuromarketing" är den sjukaste varianten av marknadsundersökningar där man försöker se via fMRI hur potentiella kunder reagerar på olika stimuli. Om något, så borde det regleras precis som stamcellsforskning har reglerats.

Det bästa är om du inte ens fattar att undersökningen pågår.
Blir det något trendbrott är det inte så svårt att kolla varför. Folk snubblar nästan över sig själva när det gäller att informera om var de är, och vad de gör. Vill man dubbelchecka så är det ganska enkelt att kontrollera det med, information säljs ganska billigt mellan företag. Tur att alla telefoner har GPS så man kan kolla om informationen stämmer.

MaxTheMarketer
2018-09-20, 12:06
https://medium.com/@orge/your-brain-is-being-hacked-by-social-media-584ac1d2083c - artikel om sociala mediers skräddarsydda påverkningskampanjer för att göra folk beroende av deras "tjänster". Så klart förnekar investerare detta! ;)

MaxTheMarketer
2018-09-20, 12:12
Det bästa är om du inte ens fattar att undersökningen pågår.
Blir det något trendbrott är det inte så svårt att kolla varför. Folk snubblar nästan över sig själva när det gäller att informera om var de är, och vad de gör. Vill man dubbelchecka så är det ganska enkelt att kontrollera det med, information säljs ganska billigt mellan företag. Tur att alla telefoner har GPS så man kan kolla om informationen stämmer.

Precis. Den bästa forskningen är när du kan observera utan att påverka den som observeras. Detta anses vara oetiskt i vanlig forskning, men tydligen inte när det gäller att samla in data om beteendemönster. Hm. Vi vanliga dödliga får ju inte "spionera" på folk i vanliga fall, men företag får bara för "avtal"?

Vinter
2018-09-20, 12:28
Precis. Den bästa forskningen är när du kan observera utan att påverka den som observeras. Detta anses vara oetiskt i vanlig forskning, men tydligen inte när det gäller att samla in data om beteendemönster. Hm. Vi vanliga dödliga får ju inte "spionera" på folk i vanliga fall, men företag får bara för "avtal"?

Det är helt lagligt, du har väl läst igenom användaravtalen innan du klickar ja?
:d

Beemel
2018-09-20, 12:54
Jag gillar helt enkelt inte om det tex skulle ringa en telfonförsäljare som vet precis allt om min privatekonomi, sjukdomshistorik och allt om mina sociala relationer etc. Varför skulle jag vilja att folk jag aldrig träffat ska veta lika mycket om mig som mina närmaste anhöriga?

Vill jag dela med mig av uppgifter om mina preferenser till nåt företag så vill jag veta exakt vad jag delar ut för uppgifter och jag vill veta vilka jag delar ut uppgifterna till.

Det har som sagt inget öht att göra med några skelett i garderoben.

Att du har svårt att se problemet säger mer om din förmåga än om att det inte skulle finnas nåt problem.

Ok, jag förstår att det då i ditt fall handlar om en personlig ovilja, all respekt till det.
För min del finns ingen sådan känsla och därmed i ganska stor utsträckning kvittar vem som vet vad om mig (det finns självklart saker jag anser privata, men dessa tar sig inte uttryck i mina surfvanor, så de känns ganska säkra ändå).
Och precis därför så kan jag inte se det som ett personligt problem för mig.
Det jag skrev om Skelett och Extremism var mest en ironisering runt hur det brukar låta.

Jag kan absolut förstå att din ståndpunkt, det jag menar med att jag inte förstår är att jag inte kan sätta mig in i att ha den ståndpunkten då jag inte delar den.

Är då vår skillnad i uppfattning ett mått på min "förmåga", borde inte det slå åt båda hållen, brister din förmåga på samma sätt om du inte kan förstå min ståndpunkt?
Om det är enkelriktat så får du ursäkta men då doftar det nästan bara lite egenmäktigthet och härskarteknik över den delen av ditt inlägg. Även om det kanske inte var din mening.


"Har du något att dölja?" som svar när någon uttrycker oro eller tveksamheter inför att företag eller vilken random privatperson som helst kan kan ta reda på ens privata vanor måste ligga rätt högt upp i dumhetsligan. Det är inte direkt långsökt att den kunskapen skulle kunna utnyttjas på allehanda sätt.

Fast "dölja" behöver inte betyda att det man inte vill dela med sig måste vara något "fel". Jag väljer att "dölja" min kropp genom att ha kläder på mig. Då jag inte har någon större lust att visa upp mig naken hur som helst.

Och vad skiljer
"En ovilja att andra vet saker om en"
med
"Att vilja att dölja saker om en"

Det känns som en högst semantisk skillnad.
Och om man har en ovilja att andra vet saker, då har man väl något att dölja? Det betyder inte att detta något måste vara något så extremt som någon av de sakerna jag beskrev (saker som jag personligen skulle velat dölja om jag hade fallit under någon av de kategorierna).

Jag har inte heller egentligen skrivit så. Jag undrade snarast OM det var det folk generellt var rädda för? Och uppenbarligen så var du och Bananen ovan oroade över ett något mer generellt koncept runt personlig information i stort.
Så tack då fick jag det svaret.

Dumförklaringen var även i detta fall, precis som ovan rätt onödig för sammanhanget och tillförde inte direkt något mer än att ni båda uppenbart tycker jag är dum i huvudet och det är ni givetvis helt fria att anse (ur många avseenden stämmer det säkert, men det tillför inte denna tråd så mycket att klargöra).

King Grub
2018-09-20, 12:57
Jag skrev uttryckligen om uttalandet, svaret, inte personen.

Beemel
2018-09-20, 12:57
Ok, jag tog mig tiden att fixa bilderna här för de är kraftfulla och jag hoppas att någon blir obekvämt påverkad av dem genom att inse att de är en slav till deras smartphone:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/41817356_254221178464557_4599143743260459008_n.jpg ?_nc_cat=1&oh=67aa47f19649af0b23df855d4cdd8569&oe=5C1F1A42
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/41731769_254221195131222_6879216467661815808_n.jpg ?_nc_cat=1&oh=cba7271cca0232851d352e25a9ca2ad2&oe=5C5EC45C
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/41720894_254221251797883_6856494132160888832_n.jpg ?_nc_cat=1&oh=80b93b05ae028dc62dc6865d0e465c16&oe=5C32FCAF
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/41617443_254221261797882_5100102844560703488_o.jpg ?_nc_cat=1&oh=e5c0a8972078b2c07a5f6548475f0256&oe=5C3380A1
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/41615304_254221771797831_235869991759511552_o.jpg? _nc_cat=1&oh=e3f9b8feff2b631953073fd9166a32c8&oe=5C330EA2

Dessa bilder beskriver ett problem som jag tycker är långt mycket större än "informationsinsamlandet"
Det här är saker som jag kanske inte direkt är "orolig" för, men åtminstone tycker är tragiska i stor utsträckning.

Beemel
2018-09-20, 12:58
Jag skrev uttryckligen om uttalandet, svaret, inte personen.

Fair enough.

MaxTheMarketer
2018-09-20, 13:37
Dessa bilder beskriver ett problem som jag tycker är långt mycket större än "informationsinsamlandet"
Det här är saker som jag kanske inte direkt är "orolig" för, men åtminstone tycker är tragiska i stor utsträckning.

Ja, det är snarare än helt annan aspekt av smartphones men samverkar med informationsinsamlingen: det går ej att samla in info om människors beteendemönster om de inte hela tiden spenderar tid framför skärmarna.

En bieffekt av "de livsförändrande och livsunderlättande smartphones" är just vad vi ser i dessa bilder: social isolering och försämrad socialiseringsförmåga.

Hör och häpna sedan om äldre personers historier här om hur yngre personer (21 och yngre) sedan inte ens kan kommunicera normalt medan en senil 80-åring kan det.

EDIT: Jag har själv mina snabba historier om ungdomar på gymnasieskolor (där jag vikkat till och från) som knappt kan hålla ögonkontakt med en och som undrar, "hur kunde man klara sig utan smartphones förr i tiden?".

Lägg märke till den nya "ribban" som sätts för vad som bör kunna tas gör givet för att ens kunna "överleva vardagen" som medmänniska. Sorgligt minst sagt.

Hemi
2018-09-20, 13:52
Dessa bilder beskriver ett problem som jag tycker är långt mycket större än "informationsinsamlandet"
Det här är saker som jag kanske inte direkt är "orolig" för, men åtminstone tycker är tragiska i stor utsträckning.

De båda kanske 'r effekter av varandra?

Beemel
2018-09-20, 13:57
Ja, det är snarare än helt annan aspekt av smartphones men samverkar med informationsinsamlingen: det går ej att samla in info om människors beteendemönster om de inte hela tiden spenderar tid framför skärmarna.

En bieffekt av "de livsförändrande och livsunderlättande smartphones" är just vad vi ser i dessa bilder: social isolering och försämrad socialiseringsförmåga.

Hör och häpna sedan om äldre personers historier här om hur yngre personer (21 och yngre) sedan inte ens kan kommunicera normalt medan en senil 80-åring kan det.

EDIT: Jag har själv mina snabba historier om ungdomar på gymnasieskolor (där jag vikkat till och från) som knappt kan hålla ögonkontakt med en och som undrar, "hur kunde man klara sig utan smartphones förr i tiden?".

Lägg märke till den nya "ribban" som sätts för vad som bör kunna tas gör givet för att ens kunna "överleva vardagen" som medmänniska. Sorgligt minst sagt.

Jo, det är intressant. Jag kan själv nästan ha svårt att minnas den tid när jag var yngre innan varken sig smartphones eller mobiler.

Exemeplvis när man bestämde träff med några polare inne i stan.
Man bestämde plats och tid. Och så fick man se till att vara där då annars blev det svårt som fan att hitta varandra.
Kommer också ihåg när jag sprang ner till skivbutiken och lyssnade på nya skivor och/eller köpte tidningar i hopp om att något skulle stå om just det bandet eller den artist som jag var intresserad av.
Använde uppslagsböcker på Bibioteket för att ta reda på fakta.

Jag säger inte att det var bättre eller sämre. Men det var åtminstone sjukt annorlunda.
Att de sociala interaktionerna var extremt mycket mer levande råder det ju ingen tvekan om. Men samtidigt så kan jag också tycka att möjligheten att "umgås" med människor på andra sidan jorden är ganska social i sig också.
Nu är ju i.o.f.s. fallet att vi har verktygen för det. Men det är nog få som faktiskt utnyttjar denna möjlighet på det sättet.
Jag trivs väldigt bra med mina få men nära sociala relationer i verkliga livet.
Det enda sociala jag får ut av nätet begränsar sig mest till typ forum som denna (eller andra riktade forum runt mina övriga intressen)

Jag kanske är lyckligt lottad också. I min umgängeskrets så är det inte särskilt mycket smartphone användande när vi träffas. inte för annat än att byta bakgrundsmusik på Spotify. Eller möjligen söka svaret på någon fundering som kommer fram.

MaxTheMarketer
2018-09-20, 14:27
Jo, det är intressant. Jag kan själv nästan ha svårt att minnas den tid när jag var yngre innan varken sig smartphones eller mobiler.

0. Exemeplvis när man bestämde träff med några polare inne i stan.
Man bestämde plats och tid. Och så fick man se till att vara där då annars blev det svårt som fan att hitta varandra.
Kommer också ihåg när jag sprang ner till skivbutiken och lyssnade på nya skivor och/eller köpte tidningar i hopp om att något skulle stå om just det bandet eller den artist som jag var intresserad av.
Använde uppslagsböcker på Bibioteket för att ta reda på fakta.

Jag säger inte att det var bättre eller sämre. Men det var åtminstone sjukt annorlunda.
Att de sociala interaktionerna var extremt mycket mer levande råder det ju ingen tvekan om. Men samtidigt så kan jag också tycka att möjligheten att "umgås" med människor på andra sidan jorden är ganska social i sig också.
1. Nu är ju i.o.f.s. fallet att vi har verktygen för det. Men det är nog få som faktiskt utnyttjar denna möjlighet på det sättet.
Jag trivs väldigt bra med mina få men nära sociala relationer i verkliga livet.
Det enda sociala jag får ut av nätet begränsar sig mest till typ forum som denna (eller andra riktade forum runt mina övriga intressen)

2.Jag kanske är lyckligt lottad också. I min umgängeskrets så är det inte särskilt mycket smartphone användande när vi träffas. inte för annat än att byta bakgrundsmusik på Spotify. Eller möjligen söka svaret på någon fundering som kommer fram.

0. Jag, som växte upp som PC-datornörd (fuck Apple), minns att jag brukade planera träffar nere vid någon fotbollsplan vid någon lekpark med polarna via Ventrilo (typ som Discord/Mumble/Skype/MSN Voicechat) på gamla goda tiden. I bästa fall hade man en gammal Nokia-mobil och kunde skicka SMS eller ringa om man hade tur.

1. Minns du chattprogrammet MSN? Kommer du ihåg när någon loggade in helt plötsligt efter att inte ha gjort det på flera veckor eller månader? Kände du då hur du ville ta vara på att chatta lite med dem för du visste inte när igen du skulle få denna möjlighet?

Nu när vi alltid finns tillgängliga så kickar "law of scarcity" in där vi inte kan värdera/uppskatta det som alltid finns tillgängligt medan vi värderar/uppskattar det som upplevs som sällsynt eller knappt (dvs., när någon SÄLLAN loggar in för att chatta på MSN).

Nu när vi alltid finns på FB-MSN, Instagram, Twitter, osv. så upplevs det inte samma behov eller "uppskattning" att kommunicera med en, men ändå sitter vissa som galningar framför sina appar, troligen många på grund av måttligt utvecklat dopamin-beroende.

Samtidigt så håller jag med om att på nätet kan man träffa coola typer. Lustigt nog så snackade helt random med en Japan på MSN för länge sedan och han skickade mig en japansk ordbok som tack för vår tillfälliga vänskap online och så fick jag se på honom på MSN webcam när han drack sake och lirade gitarr! :D

Jag bedriver också en "Mastermind"-grupp på FB och det är en av de fantastiska sakerna man kan göra med det så länge man kan hålla sig undan från att bli "beroende" av allt trams som antal likes, följare, vänner, och så vidare.

2. Där har du utmaningen i det hela för online-folk: hur ska man träffa offline folk om man själv ägnar mer tid online än offline medan offline folk (de som är mest normala i huvudet socialt talat), som du själv säger, ägnar mer tid utanför sina smartphones än framför.

Självfallet är den obekväma lösningen att lägga sig ifrån sin smartphone (eller skaffa kontantkort för att göra det svårare att vilja surfa bort alla pengar) och börja söka ögonkontakt med andra som också gör det. Det är första steget till normal kommunikation (om jag förstått medmänniskor korrekt :D )

svenbanan
2018-09-20, 15:39
Ok, jag förstår att det då i ditt fall handlar om en personlig ovilja, all respekt till det.
För min del finns ingen sådan känsla och därmed i ganska stor utsträckning kvittar vem som vet vad om mig (det finns självklart saker jag anser privata, men dessa tar sig inte uttryck i mina surfvanor, så de känns ganska säkra ändå).
Och precis därför så kan jag inte se det som ett personligt problem för mig.
Det jag skrev om Skelett och Extremism var mest en ironisering runt hur det brukar låta.

Jag kan absolut förstå att din ståndpunkt, det jag menar med att jag inte förstår är att jag inte kan sätta mig in i att ha den ståndpunkten då jag inte delar den.

Är då vår skillnad i uppfattning ett mått på min "förmåga", borde inte det slå åt båda hållen, brister din förmåga på samma sätt om du inte kan förstå min ståndpunkt?
Om det är enkelriktat så får du ursäkta men då doftar det nästan bara lite egenmäktigthet och härskarteknik över den delen av ditt inlägg. Även om det kanske inte var din mening.


Fast jag menar nog att det ändå är ett problem för även de som inte har nån särskild motvilja mot att vara "övervakade". Man kanske inte kan märka av effekterna av denna "kartläggning" nu, men det känns ju inte helt orimligt att det blir mer och mer "Orwellskt" ju längre detta håller på, och ju mer normaliserat det blir att företag och regeringar har rätt att snoka reda på minsta detalj om folk för sina egna syften. Självklart har inte vanligt folk rätt att kräva nån insyn i detta, utan man är såklart tvungen att lita på "storebror".

Nu har jag uppenbarligen målat med jättebreda dystopipenseln. Men det är i den riktningen jag ser att det är ett problem.

Jag tycker nog att jag har förståelse för att folk i allmänhet (eller du i synnerhet då) inte upplever att detta är ett problem. Men jag tycker som sagt att det nog är problematiskt ändå. Eller i alla fall att det finns fog för att det kan utvecklas till ett problem vare sig man har skelett i garderoben eller ej.

Det var inte meningen som en härskarteknik. Jag menade det rätt så ordagrannt. Dvs att problemet finns där trots att du inte sett det, och att du inte "öppnat ögonen" och "sett ljuset". ;)

MaxTheMarketer
2018-09-20, 15:55
Det är som sagt var det potentiella maktmissbruket som är det allvarligaste med det hela och då majoriteten av människor är bara det, människor, så är det bara en tidsfråga innan en riktig maktgalning (kanske en incel till och med) får tag på vissa uppgifter och börjar sprida massa falska rykten som skapar självgående häxjakter efter olika individer (tack vare "hatet" mot kritiskt tänkande). Med mer insamlad information om individer så går det att göra ryktena mer "trovärdiga".

Hemi
2018-09-20, 16:48
Kanske för att de måste göra det då sanningen också kommer fram lättare, behövs inte något medie emellan. För saken är gammal, att rättfärdiga att mörda någon eller någon som mördats genom rykten eller släppa ut fångar i mediernas ljus fär att sedan mörda dem i en gränd gjordes hela förra seklet i svagare styren och diktaturer.

micke81
2018-09-20, 17:11
Om inte annat,så bör man beakta möjligheten eller kanske snarare frågan om när det kommer missbrukas storskaligt,företag som samlar information för att göra pengar på den är en sak, men....

Tids nog om det inte redan har hänt så kommer någon folk någonstans i världen rösta helt åt helvete fel och någon med radikala ambitioner kommer få makten,när då denne kommer över all denna lagrade informationen så behövs det inte mycket fantasi för att förstå hur långt åt helvete det kan gå antingen för en själv eller nästa generation.
Ponera att Hitler eller likvärdig dåre lyckas ta över exempelvis hela Europa i nutid och lyckats lägga beslag på all denna information på en eller annan väg.
Tids nog kommer det hända det är inte en fråga om om utan när.

Beemel
2018-09-21, 06:50
Dvs att problemet finns där trots att du inte sett det, och att du inte "öppnat ögonen" och "sett ljuset". ;)

Fast det är inte det samma sak som att säga.
Problemet finns inte där trots att konspiratoriska sinnen ser dem.
Att de tror sig vara mer ögonöppnade och sett ljuset?

Återigen det handlar till viss del vad man väljer att tro om världen.
Man kan hitta bevis för det man väljer att tro på oavsett vilken sida man ”väljer.
Båda sidor anser sig ha lika rätt. Och i båda läger finns intelligenta människor.

Jag förnekar inte att det säkert kan finnas problem med ety ”övervakningssamhälle” (har för övrigt läst mycket Orwell.)
Men jag tror också till viss del att problemen blåses upp bortom all rim och reson ibland. Det är ut min synvinkel en stor skillnad på att samla in information primärt för att kunna effektivsera riktad reklam och att en arbetsgivare skulle kolla någons internetporrvanor i syfte att exkludera dem från ett jobb. (Obs bara ett halvt sarkastiskt exempel!)
Tror skillnaden ligger i hur nära varandra man tror att dessa två företelser ligger.
Jag tror som sagt det är ganska långt mellan dem. Och jag gissar att du tror att de ligger nära, eller iallafall närmare varandra.

Det finns alltid påståenden om stora företag. Jag kan relatera till min egen branch, Allt som jag hör berättas om och skrivas om hur mitt och liknande företag gör allt för att undanhålla miljöutsläpp och hur de skiter i miljön för att maximera sin profit.
Medan jag sitter med i ett gäng projekt till vilka det läggs miljardbelopp bara för att minska utsläpp och energiåtgång och för att göra hela produktens livscykeln mer hållbar.

Säger inte att det är exakt samma sak. Men retoriken låter likadant.
Det slutar mer eller mindre alltid med att den ”attackerande” sidan har en tro att de är högre medvetande och har öppnat ögonen.

svenbanan
2018-09-21, 07:17
Fast det är inte det samma sak som att säga.
Problemet finns inte där trots att konspiratoriska sinnen ser dem.
Att de tror sig vara mer ögonöppnade och sett ljuset?

Återigen det handlar till viss del vad man väljer att tro om världen.
Man kan hitta bevis för det man väljer att tro på oavsett vilken sida man ”väljer.
Båda sidor anser sig ha lika rätt. Och i båda läger finns intelligenta människor.

Jag förnekar inte att det säkert kan finnas problem med ety ”övervakningssamhälle” (har för övrigt läst mycket Orwell.)
Men jag tror också till viss del att problemen blåses upp bortom all rim och reson ibland. Det är ut min synvinkel en stor skillnad på att samla in information primärt för att kunna effektivsera riktad reklam och att en arbetsgivare skulle kolla någons internetporrvanor i syfte att exkludera dem från ett jobb. (Obs bara ett halvt sarkastiskt exempel!)
Tror skillnaden ligger i hur nära varandra man tror att dessa två företelser ligger.
Jag tror som sagt det är ganska långt mellan dem. Och jag gissar att du tror att de ligger nära, eller iallafall närmare varandra.

Det finns alltid påståenden om stora företag. Jag kan relatera till min egen branch, Allt som jag hör berättas om och skrivas om hur mitt och liknande företag gör allt för att undanhålla miljöutsläpp och hur de skiter i miljön för att maximera sin profit.
Medan jag sitter med i ett gäng projekt till vilka det läggs miljardbelopp bara för att minska utsläpp och energiåtgång och för att göra hela produktens livscykeln mer hållbar.

Säger inte att det är exakt samma sak. Men retoriken låter likadant.
Det slutar mer eller mindre alltid med att den ”attackerande” sidan har en tro att de är högre medvetande och har öppnat ögonen.

Jag tror inte nödvändigtvis jag har ett högre medvetande och mer öppna ögon. Det var skrivet med lite "tounge in cheek", ungefär som då du var "den attackerande sidan" och skrev om skelett i garderoben etc...

Angående det fetade så tror jag att det finns en möjlighet att "A leder till B". Dvs en massa monopolliknande storföretag samlar på sig detaljerad info kring allt möjligt och någon gång i framtiden kan denna information kanske hamna i fel händer och användas på ett väldigt oetiskt sätt. Jag tror egentligen inte det är värre än så. Jag tror inte på nån stor konspiration där google säljer våra själar till högstbjudande.. Men jag tycker det räcker med att möjligheten finns för nåt att gå åt skogen då storföretag kan samla på sig så mycket info utan att man har mycket till insyn.

svenbanan
2018-09-21, 07:23
Fast det är inte det samma sak som att säga.
Problemet finns inte där trots att konspiratoriska sinnen ser dem.
Att de tror sig vara mer ögonöppnade och sett ljuset?


Jag fattar nog inte riktigt vad du menar.

Menar du att det absolut inte finns nån som helst möjlighet att denna typ av ackumulerad information kan komma att användas till nåt annat än riktad reklam nån gång i framtiden?

Jag menar att det finns en möjlighet till detta.

Jag tror du menar att sannolikheten för att detta ska inträffa är väldigt liten. Eller?

På det svarar jag att det är svårt att veta alla parametrar och därför svårt att veta hur sannolikt det är. Men att det räcker med att chansen finns för att man ska dra öronen åt sig och inte bjuda dessa företag på info som det inte har nåt med att göra.

Beemel
2018-09-21, 10:18
Jag fattar nog inte riktigt vad du menar.

Menar du att det absolut inte finns nån som helst möjlighet att denna typ av ackumulerad information kan komma att användas till nåt annat än riktad reklam nån gång i framtiden?

Jag menar att det finns en möjlighet till detta.

Jag tror du menar att sannolikheten för att detta ska inträffa är väldigt liten. Eller?

På det svarar jag att det är svårt att veta alla parametrar och därför svårt att veta hur sannolikt det är. Men att det räcker med att chansen finns för att man ska dra öronen åt sig och inte bjuda dessa företag på info som det inte har nåt med att göra.

Nja vet inte riktigt om jag ens funderat på sannolikheten för just detta scenarion.

Jag tror att:

- Risken för ett kärnvapenkrig som utrotar mänskligheten.

- Att någon fin superbakterie som är resistent mot allt, extremt dödlig och smittsam evolverar (eller skapas... *konspiratorisk*)

eller kanske mest troligt
- En global dator/elektricitetkrasch som kommer orsaka ett oerhört kaos,

alla är otroligt mycket sannolikare scenarion än att information som samlas in av typ google och deras kompanjoner kommer att användas i den utsträckning som det verkar finnas en rädsla/oro för.

Och jag väljer att inte oroa mig för dessa risker heller. Framförallt då jag kan göra mycket lite för att "förbereda mig" till dem och att gå och oroa sig för något som eventuellt kommer hända skulle bara göra mig deprimerad.

Framförallt hoppas jag på att inget av ovanstående scenariona händer under min livstid.

Men låt oss vända på det. Om nu företagen lyckas med sin "1984-plan".
Vad är det då som säger att ni som försöker "skydda er" mot det genom att delge så lite som möjligt inte helt enkelt blir "uteslutna" ur mänskligheten.
Att det är de som "motarbetar systemet" som råkar värst ut?

Låt oss ta exemplet med arbetsgivare och mydigheter.

I den hypotetiska situationen att, den insamlade informationen har blivit det som avgör huruvida man får ett jobb eller inte, har blivit "normaliserad". Vad är det som säger att personer med bristande "bakgrundsinformation" inte blir de första att exkluderas för att företagen inte vill köpa grisen i säcken när andra alternativ finns?

Ska man ändå vara lite konspiratorisk så kan det ju lika bra gå åt det hållet, och se det som en risk att om man inte är tillräckligt uppkopplad har man ingen konkurrenskraft i framtiden. :d

svenbanan
2018-09-21, 12:34
Nja vet inte riktigt om jag ens funderat på sannolikheten för just detta scenarion.

Jag tror att:

- Risken för ett kärnvapenkrig som utrotar mänskligheten.

- Att någon fin superbakterie som är resistent mot allt, extremt dödlig och smittsam evolverar (eller skapas... *konspiratorisk*)

eller kanske mest troligt
- En global dator/elektricitetkrasch som kommer orsaka ett oerhört kaos,

alla är otroligt mycket sannolikare scenarion än att information som samlas in av typ google och deras kompanjoner kommer att användas i den utsträckning som det verkar finnas en rädsla/oro för.

Och jag väljer att inte oroa mig för dessa risker heller. Framförallt då jag kan göra mycket lite för att "förbereda mig" till dem och att gå och oroa sig för något som eventuellt kommer hända skulle bara göra mig deprimerad.

Framförallt hoppas jag på att inget av ovanstående scenariona händer under min livstid.

Men låt oss vända på det. Om nu företagen lyckas med sin "1984-plan".
Vad är det då som säger att ni som försöker "skydda er" mot det genom att delge så lite som möjligt inte helt enkelt blir "uteslutna" ur mänskligheten.
Att det är de som "motarbetar systemet" som råkar värst ut?

Låt oss ta exemplet med arbetsgivare och mydigheter.

I den hypotetiska situationen att, den insamlade informationen har blivit det som avgör huruvida man får ett jobb eller inte, har blivit "normaliserad". Vad är det som säger att personer med bristande "bakgrundsinformation" inte blir de första att exkluderas för att företagen inte vill köpa grisen i säcken när andra alternativ finns?

Ska man ändå vara lite konspiratorisk så kan det ju lika bra gå åt det hållet, och se det som en risk att om man inte är tillräckligt uppkopplad har man ingen konkurrenskraft i framtiden. :d

Det finns såklart många mer eller mindre långsökta zombieapokalypsscenarion. Jag har ingen aning om vilka som är mer sannolika än andra. Men i just detta fallet med att företag samlar så mycket information de kan så blir man ju hela tiden påminnd om det online. Så det är ju lätt hänt att detta ligger "överst på stacken" så att säga. Jag är öht inte särskilt benägen att tro på konspirationsteorier, och känner väl inte att jag har någon konspirationsteori per se i detta fall heller. Det är bara det att jag tycker dessa företag inte har med mina (eller andras) privata uppgifter att göra, och att dessa möjligen kan användas på ett sätt de inte var tänkta till för från början. Dvs jag tror inte de företag som samlar denna data har nån "1984-plan".

Men det är definitivt ingenting jag går runt och oroar mig för. Det är bara ett av många små irritationsmoment i vardagen. Typ som då det ringer telefonförsäljare fast man står i NIX registret.

Det är såklart möjligt att det kan bli såpass normaliserat att storföretag vet allt om medborgarna i en framtid och att det då kan slå bakut mot de som eventuellt lyckats hålla en lägre profil. Men ifall det öht har gått så långt att företagen har såpass mycket info så har det i princip redan gått för långt. För mig är det mest en principsak. Jag vill inte underlätta denna informationsinsamling öht.

Beemel
2018-09-21, 12:55
Det finns såklart många mer eller mindre långsökta zombieapokalypsscenarion. Jag har ingen aning om vilka som är mer sannolika än andra. Men i just detta fallet med att företag samlar så mycket information de kan så blir man ju hela tiden påminnd om det online. Så det är ju lätt hänt att detta ligger "överst på stacken" så att säga. Jag är öht inte särskilt benägen att tro på konspirationsteorier, och känner väl inte att jag har någon konspirationsteori per se i detta fall heller. Det är bara det att jag tycker dessa företag inte har med mina (eller andras) privata uppgifter att göra, och att dessa möjligen kan användas på ett sätt de inte var tänkta till för från början. Dvs jag tror inte de företag som samlar denna data har nån "1984-plan".

Men det är definitivt ingenting jag går runt och oroar mig för. Det är bara ett av många små irritationsmoment i vardagen. Typ som då det ringer telefonförsäljare fast man står i NIX registret.

Det är såklart möjligt att det kan bli såpass normaliserat att storföretag vet allt om medborgarna i en framtid och att det då kan slå bakut mot de som eventuellt lyckats hålla en lägre profil. Men ifall det öht har gått så långt att företagen har såpass mycket info så har det i princip redan gått för långt. För mig är det mest en principsak. Jag vill inte underlätta denna informationsinsamling öht.

Fast vad som definieras som en konspirationsteori eller inte bestäms oftast av de som inte tror på teorin.
Väldigt få brukar kalla sin egen uppfattning en konspirationsteori, antar jag i alla fall.

Jag har ett stort intresse runt konspirationsteorier (då jag tycker de är ganska underhållande mellan åt)
Och en gemensam nämnare jag funnit är att de flesta konspirationsteoretiker nästan alltid påbörjar sin argumentation med "det här är ingen konspirationsteori, öppna dina ögon och bedöm själv"
Sen finns det oftast alltid en gnutta kontrollerbar sanning/fakta insprängt mellan de mer löst dragna påstående som får det att hålla ihop, och som teoretikerna kan peka på och skrika "kolla själv".

Nu säger jag inte att just detta ÄR en renodlad konspirationsteori i ordets rätta bemärkelse.
Det jag säger är att, ur min synvinkel så finns det en del nyanser som lutar lite ditåt.
Då menar jag inte från dig personligen eller det just du skrivit utan mer runt fenomenet som helhet.

svenbanan
2018-09-21, 13:46
Fast vad som definieras som en konspirationsteori eller inte bestäms oftast av de som inte tror på teorin.
Väldigt få brukar kalla sin egen uppfattning en konspirationsteori, antar jag i alla fall.

Jag har ett stort intresse runt konspirationsteorier (då jag tycker de är ganska underhållande mellan åt)
Och en gemensam nämnare jag funnit är att de flesta konspirationsteoretiker nästan alltid påbörjar sin argumentation med "det här är ingen konspirationsteori, öppna dina ögon och bedöm själv"
Sen finns det oftast alltid en gnutta kontrollerbar sanning/fakta insprängt mellan de mer löst dragna påstående som får det att hålla ihop, och som teoretikerna kan peka på och skrika "kolla själv".

Nu säger jag inte att just detta ÄR en renodlad konspirationsteori i ordets rätta bemärkelse.
Det jag säger är att, ur min synvinkel så finns det en del nyanser som lutar lite ditåt.
Då menar jag inte från dig personligen eller det just du skrivit utan mer runt fenomenet som helhet.

Såvitt jag vet så är en konspiration någonslags skurkaktig plan som en eller flera personer/företag/myndigheter ägnar sig åt i smyg.

Och en konspirationsteori är väl att det finns en konspiration någonstans och att denna hålls hemlig på diverse mer eller mindre långsökta sätt.

Var ser du konspirationen i det vi har diskuterat?

Jag ser ingen konspiration. Det jag ser är att det finns en fara med att informationen kan komma att missbrukas.

Det finns säkert de som tror att google har tänkt sig att sälja denna info till Hitlers efterträdare och gasa judarna 2.0 eller nåt liknande. Detta är dock inget jag fäster nåt avseende vid.

Beemel
2018-09-21, 14:54
Såvitt jag vet så är en konspiration någonslags skurkaktig plan som en eller flera personer/företag/myndigheter ägnar sig åt i smyg.

Och en konspirationsteori är väl att det finns en konspiration någonstans och att denna hålls hemlig på diverse mer eller mindre långsökta sätt.

Var ser du konspirationen i det vi har diskuterat?

Jag ser ingen konspiration. Det jag ser är att det finns en fara med att informationen kan komma att missbrukas.

Det finns säkert de som tror att google har tänkt sig att sälja denna info till Hitlers efterträdare och gasa judarna 2.0 eller nåt liknande. Detta är dock inget jag fäster nåt avseende vid.

Min uppfattning är att jag tycker det lutar åt det.
Det har flera grundstenar som konstpirationsteorier brukar ha:
Misstron mot stora företag/organisationer.
Teorier (som presenteras som fakta) runt vad dessa företags handlingar leder till.
Och framförallt den generella retorik som används när detta ämne diskuteras. (har redan klargjort att det INTE gällde det DU sa specifikt, utan fenomenet som helhet och hur det brukar diskuteras)

Steget från detta till orwelliska dystopier och NWO är inte jättelångt ur min synvinkel.

Jag ska villigt erkänna att jag är mer intresserad av konspirationsteorier som fenomen än detaljer i specifika teorier.

svenbanan
2018-09-21, 15:11
Min uppfattning är att jag tycker det lutar åt det.
Det har flera grundstenar som konstpirationsteorier brukar ha:
Misstron mot stora företag/organisationer.
Teorier (som presenteras som fakta) runt vad dessa företags handlingar leder till.
Och framförallt den generella retorik som används när detta ämne diskuteras. (har redan klargjort att det INTE gällde det DU sa specifikt, utan fenomenet som helhet och hur det brukar diskuteras)

Steget från detta till orwelliska dystopier och NWO är inte jättelångt ur min synvinkel.

Jag ska villigt erkänna att jag är mer intresserad av konspirationsteorier som fenomen än detaljer i specifika teorier.

Som sagt så finns det säkerligen konspirationsteorier kring detta.

Dessa bryr jag mig inte så mycket om. Jag bryr mig om ungefär det jag beskrivit i dessa inlägg, och tycker det finns ett stort (möjligt) problem med denna typ av informationsinsamling.

Så om du inte ser nåt konspirationsteoretiskt i det jag skrivit så förstår jag inte varför du tar upp det?

Yes
2018-09-21, 17:25
Apropå insamlad information. Kina håller på att bygga ett övervakningssystem som mäter social kredit. Om du är en mönstermedborgare; äter dina grönsaker, inte dricker alkohol, är positiv till regimen, väljer rätt familj och vänner osv. ökar din sociala kredit. Det gör i sin tur att du kan åka räkmacka i livet. Har du däremot låg kredit kan du inte göra ett skit.
http://mobile.abc.net.au/news/2018-09-18/china-social-credit-a-model-citizen-in-a-digital-dictatorship/10200278?pfmredir=sm

Noteta även att Kina får hjälp av olika teknikföretag att utveckla detta system.

Europa skulle i sin tur lätt kunna utvecklas åt Kinas håll. Vissa system skulle dessutom vara rent folkhemsmysiga. Tänk tex ett system som håller koll på vad du äter. Lever du nyttigt får du skattelättnader och lever du onyttigt blir det straffskatt. Mysigt va? Tänk så effektivt det skulle vara mot fetmaepidemin, och den breda massan skulle säkert vara för det.

Och just därför bör man vara försiktig med vilken information man ger ut och hur den hanteras.

Bob90
2018-09-21, 17:28
Apropå insamlad information. Kina håller på att bygga ett övervakningssystem som mäter social kredit. Om du är en mönstermedborgare; äter dina grönsaker, inte dricker alkohol, är positiv till regimen, väljer rätt familj och vänner osv. ökar din sociala kredit. Det gör i sin tur att du kan åka räkmacka i livet. Har du däremot låg kredit kan du inte göra ett skit.
http://mobile.abc.net.au/news/2018-09-18/china-social-credit-a-model-citizen-in-a-digital-dictatorship/10200278?pfmredir=sm

Noteta även att Kina får hjälp av olika teknikföretag att utveckla detta system.

Europa skulle i sin tur lätt kunna utvecklas åt Kinas håll. Vissa system skulle dessutom vara rent folkhemsmysiga. Tänk tex ett system som håller koll på vad du äter. Lever du nyttigt får du skattelättnader och lever du onyttigt blir det straffskatt. Mysigt va? Tänk så effektivt det skulle vara mot fetmaepidemin, och den breda massan skulle säkert vara för det.

Och just därför bör man vara försiktig med vilken information man ger ut och hur den hanteras.
Vi har väl i princip börjat få sånt i Sverige också, men inte lika systematiskt.
ICA har ju tex sin må-bra app där den hämtar in information om ditt rörelsemönster och indirekt mha rabatten man får därifrån, dina matvanor.

Å ena sidan kan man ju tycka att det är bra att bli premierad för en "aktiv livsstil" och i form av billigare matkonto, å andra sidan är det ju (dock frivilligt) ganska integritetskränkande i någon mening.

Yes
2018-09-21, 21:07
Vi har väl i princip börjat få sånt i Sverige också, men inte lika systematiskt.
ICA har ju tex sin må-bra app där den hämtar in information om ditt rörelsemönster och indirekt mha rabatten man får därifrån, dina matvanor.

Å ena sidan kan man ju tycka att det är bra att bli premierad för en "aktiv livsstil" och i form av billigare matkonto, å andra sidan är det ju (dock frivilligt) ganska integritetskränkande i någon mening.
Ja, det är väl inget problem att ICA har en app där du belönas för ett nyttigt leverne. Det är ändå frivilligt. Och visst är det väl bra med kapitalistiska intressen som ser till vårat bästa. Jag tycker faktiskt det är helt rimligt även om jag för egen del inte tycker om den typen av appar.

Problemet är dock inte ICA gör det. Problemet är att gränsen för det rimliga till synes ligger så nära det orimliga. Om ICA kan ha en hälsoapp varför kan inte staten ha det? Är det inte bra om vi alla lever lite nyttigare och dessutom belönas för det? Och vem, om inte staten, värnar om det allmänas bästa?

Skulle du göra en omröstning här är jag övertygad om att över hälften skulle rösta för en sockerskatt. Är det då så långt ifrån att rösta för ett system där hälsosamma vanor premieras och ohälsosamma straffas? Varför inte ha ett system där varje kvarburg belönas och varje chipspåse straffas? Det är ju ändå folkhälsan vi talar om och ingen vill väl betala grannens sjukvårdskostnader?

Om vi sen spinner vidare på det resonemanget, är det verkligen så dumt att ha ett system såsom Kina håller på att införa?

Det finns ett enormt problem här. Saknas det tydliga principiella gränsdragningar kan samhället enkelt utvecklas helt åt helvete. Tyvärr finns det ytterst få som har vettiga principer idag, så det är precis åt det hållet samhället faktiskt är på väg.

Fast jag har förstås inget att dölja. Varför skulle jag bry mig om kassen öl jag köpte tidigare idag registrerades? Jag har ju faktiskt aldrig mördat någon eller surfat barnporr.

Sparven från Minsk
2018-09-22, 05:34
Apropå insamlad information. Kina håller på att bygga ett övervakningssystem som mäter social kredit. Om du är en mönstermedborgare; äter dina grönsaker, inte dricker alkohol, är positiv till regimen, väljer rätt familj och vänner osv. ökar din sociala kredit. Det gör i sin tur att du kan åka räkmacka i livet. Har du däremot låg kredit kan du inte göra ett skit.
http://mobile.abc.net.au/news/2018-09-18/china-social-credit-a-model-citizen-in-a-digital-dictatorship/10200278?pfmredir=sm

Noteta även att Kina får hjälp av olika teknikföretag att utveckla detta system.

Europa skulle i sin tur lätt kunna utvecklas åt Kinas håll. Vissa system skulle dessutom vara rent folkhemsmysiga. Tänk tex ett system som håller koll på vad du äter. Lever du nyttigt får du skattelättnader och lever du onyttigt blir det straffskatt. Mysigt va? Tänk så effektivt det skulle vara mot fetmaepidemin, och den breda massan skulle säkert vara för det.

Och just därför bör man vara försiktig med vilken information man ger ut och hur den hanteras.

Jag tycker väl ett sådant system låter vettigt.
Inte olikt det vi har idag fast i mindre skala, med lagar och regler. Sköter du dig så ska man ju få fördelar. Missköter man sig blir det konsekvenser. Helt rätt i min mening.

rooz
2018-09-22, 07:46
Jag tycker väl ett sådant system låter vettigt.
Inte olikt det vi har idag fast i mindre skala, med lagar och regler. Sköter du dig så ska man ju få fördelar. Missköter man sig blir det konsekvenser. Helt rätt i min mening.

Om du hamnar i en situation där du blir uthängd, dömd i social media av ett drev för något du inte gjort. Eller om någon bara ser till att jävlas med dig? Fortfarande lika positiv?

micke81
2018-09-22, 09:01
E-g-e-t a-n-s-va-r. EGET ANSVAR,att ta ansvar för sig själv är det konceptet så förbannat svårt?om du inte klarar av att ta ansvar för dit eget leverne så kommer du inte klara av det om någon annan skall tvinga dig till det heller och på kuppen sabbar det för alla andra runtomkring som är kapabla till att sköta sig själva.
Väx upp och pröva en annan tankebana även om er största idol må vara Greider så finns det fler vägar i livet.


Åter tillbaka till ämnet,stäng av så många spårande funktioner det går och nyttja kontanta betalningsmedel så långt det är möjligt,för en bättre framtid inte bara för er själva utan även era efterkommande,det handlar inte bara om egen bekvämlighet.

Ett Orm
2018-09-22, 09:22
Efter att ha läst 1984 blir man en smula paranoid faktiskt. Särskilt tanken om det statliga "nyspråket" med bratänk och krimtänk .
Men tvåminuters hatet lät ju iofs lite mysigt.

Yes
2018-09-22, 15:40
Om du hamnar i en situation där du blir uthängd, dömd i social media av ett drev för något du inte gjort. Eller om någon bara ser till att jävlas med dig? Fortfarande lika positiv?
Låt oss inte glömma att han har fel religion. Det skulle bli husarest för Sparven.