handdator

Visa fullständig version : Min 7 dagars vattenfasta


Beron78
2018-09-12, 20:26
Alla gillar att berätta att dom ska nu påbörja sin vattenfasta sen hör man aldrig nåt mer från dom, därför postar jag postumt min fasta jag nyligen igenomgick med alla stats på en gång.

Jag har dietat och tränat för viktminskning samt bättre hälsa i två år tid nu, exprimenterat med det mesta som tex 16/8, keto, hicarb low fat, leangains etc.
Har gått ner totalt ca 34kg under dessa år och gjort stora framgångar i både löpning och styrka.

Nu har jag precis avslutat mitt senaste expriment, att vattenfasta i 168 timmar (7 dygn) och tänkte dela med mig av resultaten.

Jag drack endast vatten och intog en rågad tesked mineralsalt utspritt över dagen, samt 500mg magnesium och 20mg zink vid läggdags. Ingenting annat, inte ens kaffe.

Anledningen till att testa detta var att jag legat på en viktplatå i nästan 3 veckor och var grymt hungrig jämt och mådde allmänt skit. Hört att tearaputisk fasta kan nollställa setpoints så det var
värt ett försök.

Var även nyfiken på hur det skulle påverka styrkan och konditionen, jag var otroligt noga under fastan att inte slita för hårt på musklerna utan tränade med lätta vikter och passade samtidigt på att
finslipa tekniken i alla lyft med extrem strikthet.

Löpningen lät jag bli helt, utan promenerade istället 7-11km i lugn takt.

Min styrka innan fasta var:
Benböj 130 x 6
Marklyft 155 x 6
Bänkpress 95 x 6
Axelpress 37 x 6
Chins utan vikt x 7

Innan fastan så körde jag i fem dagar på stenhård ketodiet så jag skulle ha tömda glykogenlager redan från start, kollade detta med ketostix och var i riktigt djup ketos innan jag började. Alla vikter
är registrerade direkt på morgonen efter morgonpissen

27 aug: Vikt med normala glykogenlager 88.1 kg.

1 sep: Vikt 86.2 FASTAN BÖRJAR (eller egentligen dagen innan kl 18.00). Lätt helkroppspass på gymmet. Känner mig helt normal, lite rastlös på kvällen när man inte får rutinen att laga och äta mat.

2 sep: Vikt 86.0 Lugn promenad på 10.8km i 10 min/km tempo. Blir grymt hungrig runt 18.00 då jag normalt äter, hungern går över efter en timme men återvänder naturligtvis när det är läggdags.
Somnar trots hunger enkelt.

3 sep Vikt 85.3 Testar blodsocker hos min mamma som är diabetiker, ligger på 4.9. Känner mig riktigt lätt och energisk på förmiddagen men tappar energi på eftermiddagen.
Lätt helkroppspass på kvällen och blir piggare efter det. Känner mig allmänt hungrig under
hela dagen men inga "hungerattacker" Somnar enkelt på kvällen.

4 sep Vikt 85 Känner mig sliten på morgonen, nästan illamående, efter vatten och salt mår jag bättre. Har ingen energi över efter jobbet denna dag men tog en promenad med hunden på
8km i 11min/km tempo. Hungern är brutal när jag ska sova och kan inte sova, många dokumentärer om universum blir sedda på natten i sängen.

5 sep Vikt 84.5 Riktigt pigg på morgonen trots 4 timmars sömn. Bra fokus under hela dagen. Helkropp på gymmet går riktigt bra, vill lyfta mer men motstår impulsen. Ingen hunger på kvällen konstigt nog.
Riktigt rastlös dock, inte minst när jag ska sova.

6 Sep Vikt 84.1 Mår riktigt bra, känner mig lätt och stark, folk på jobbet undrar varför jag är så framåt och glad. Riktigt pigg i psyket men känner mig svag i kroppen framåt kvällen. 11km
skogspromenad med hunden i 10min/km

7 sep Vikt 83.4 Testar blodsocker hos min mamma som är diabetiker, ligger stabilt på 5.0 Mår riktigt bra, känner mig klar i huvudet. Men tankarna runt mat är svåra att få bort....Funderar på vad jag ska äta ikväll för att bryta fastan. Helkropp på gymmet.

Total viktnedgång under 7 dagar: 2.8 kg (glykogen tömt innan)

7 sep kl 18.00 AVBRYT FASTA. Äter 500gram kefir samt 50 gram kaseinpulver senare på kvällen.

8 sep vikt 82.9. Känner mig uttorkad....men nu ska vi ladda. äter totalt 3500 kcal under dagen....runt 150g protein och 500 g kolhydrater, resten fett.

9 sep- Vikt 85.3 Känner mig som hulken!...som att musklerna sprängs när jag spänner dom! Blir tvungen och ta en löprunda och jävlar vad bra det går och vilka frächa ben jag har! Lyckoruset är fullständigt.

10-11 sep-äter runt 2600 kcal med övervägande kolhydrater och protein och tränar tungt.

12 sep. vikt 86.4 Fastan är över och jag kan presentera mina stats.

Vikt med glykogen innan 88.1 efter refeed 86.4 viktnedgång 1.7 kilo.

Ingen förändring på km tider i löpning än, känner mig lättare dock men kan bero på att jag vilat 1 vecka.

Min styrka innan fasta var:
Benböj 130 x 6
Marklyft 155 x 6
Bänkpress 95 x 6
Axelpress 37 x 6
Chins utan vikt x 7

Min styrka efter fasta var

Benböj 130x3
Marklyft oförändrad
Bänkpress 95x7 (troligtvis för jag fokuserat en vecka på utförande istället för vikt
Axelpress 37 x 5
Chins oförändrad

Energi och motivation är 1000 gånger bättre, att kunna fasta är ett otroligt kraftfullt verktyg man kan ha i ryggsäcken och ta till ibland.
Jag mår bättre, alla småskavanker i kroppen gick över, min axel gör tex inte ont längre vilket är helt sjukt. Min hunger har minskat radikalt...att gå ner mina sista 10kg kommer bli enkelt.
Känner inte att jag förlorade nån muskelmassa under denna fasta men jag hade också rätt mycket fett på kroppen.
Man ser helt klart skillnad i spegeln, allra mest över axlar och bröst. Har en del kvar till magrutor.

Jaja tack för mig.

ChuckTesta
2018-09-12, 22:04
Nice detaljerad rapport

Beron78
2018-09-13, 00:29
Nice detaljerad rapport
Viktigt att påpeka är att jag har gott om fett på kroppen. Över 20%
Inget jag rekommenderar men kan va kul läsning för överviktiga som vill hoppa på trenden med vattenfasta.
Tog mig ju förbi minst en platå iaf,

Armed Dingo
2018-09-13, 07:00
Hmm. Du ökade en rep i bänken på en veckas vattenfasta. Så om du fastar i 50 veckor kommer du kunna ta typ 200 kg.

Beron78
2018-09-15, 01:59
Hmm. Du ökade en rep i bänken på en veckas vattenfasta. Så om du fastar i 50 veckor kommer du kunna ta typ 200 kg.
Nu tyckte du att du smart va, ville bara dela med mig. Drick du din oboy och fundera varför gamlingar är feta. Din tid kommer pojke..vänta bara.

Lyset
2018-09-18, 19:12
Trevligt med en vettig redovisning. Bra jobbat. :thumbup:

ChrisDEFC
2018-09-21, 13:19
Uppskattat *flex*