handdator

Visa fullständig version : Bryter ned musklerna vid streching?


vacon
2004-05-09, 17:38
En polare till mig hävdar att man bryter ned musklerna när man strechar. Han strechar därför bara 5 sek på varje muskel. Stämmer detta, eller är det bara skitsnack? Vad är den rekommenderade tiden per muskel?

King Grub
2004-05-09, 17:39
Originally posted by vacon
är det bara skitsnack?

Ja.

manlix
2004-05-09, 17:42
Vad är den rekommenderade tiden per muskel?

Jag har hört 40 sekunder skall vara lagom. Men jag vet inte.

Arne Persson
2004-05-09, 17:43
Stretching är mkt farligt då det liksom "äter ur" musklerna inifrån!!!!:nono:

Hnke
2004-05-09, 17:44
jag kör minst 15... ca 20 sek

manlix
2004-05-09, 17:45
Originally posted by Arne Persson
Stretching är mkt farligt då det liksom "äter ur" musklerna inifrån!!!!:nono:

Det där var mycket intressant. Så ditt råd är alltså "Sluta stretcha!"?

MunsöHustla
2004-05-09, 17:50
Man har ju hört från många håll att man inte ska strecha direkt efter passet utan tex dagen efter. Orsaken till detta skall vara att man kan få små mikroskopiska blödningar i muskelfibrerna om man "tvingar" isär dem som man gör vid strecthing.

Oavsett om det stämmer eller inte så stretchar jag alltid iallafall direkt efter varje pass länge och mjukt ala fitness...

Arne Persson
2004-05-09, 17:52
Originally posted by manlix


Det där var mycket intressant. Så ditt råd är alltså "Sluta stretcha!"?

It was a little joke!;) :D
Jag skulle bara se reaktionen. Däremot så är jag faktiskt skeptisk till stretching i en hel del fall.

manlix
2004-05-09, 17:55
Originally posted by Arne Persson


It was a little joke!;) :D
Jag skulle bara se reaktionen. Däremot så är jag faktiskt skeptisk till stretching i en hel del fall.

Hehe, tänkte väl nästan det. Stretching finns det ju många myter om. Många stretchar ju för att slippa träningsvärk men vad jag förstått så hjälper väl inte stretching mot det? Vore fint med ett inlägg av någon stretching-guru.

vacon
2004-05-09, 18:26
Kan för övrigt säga att min polare som hade denna åsikt om streching heter Dr.Stein här på forumet!:smash:

supremo
2004-05-09, 18:31
Originally posted by Arne Persson
Däremot så är jag faktiskt skeptisk till stretching i en hel del fall.

Utveckla gärna!

Arne Persson
2004-05-09, 18:33
Originally posted by supremo


Utveckla gärna!

Vid överrörlighet, ljumskar, vadmuskler för hoppare........osv.

Tricklev
2004-05-09, 18:35
Originally posted by supremo


Utveckla gärna!

man blir inte starka i hela rörelsemomentet och kan därför skada sig under träning.

Kör i full rörelselängd så får du stretching gratis.

Iofs behöver man stretcha för speciella ändå mål så gör man det.

supremo
2004-05-09, 18:51
Originally posted by Arne Persson


Vid överrörlighet, ljumskar, vadmuskler för hoppare........osv.

Okej, men moderat stretching måste väl vara bra, i de allra flesta fall.
Nu syftar jag på lite lätt töjning innan passet och normal stretching efter avslutat pass...

Matte_Maiden
2004-05-09, 18:56
Originally posted by supremo


Okej, men moderat stretching måste väl vara bra, i de allra flesta fall.
Nu syftar jag på lite lätt töjning innan passet och normal stretching efter avslutat pass...

Varför skulle det vara bra? Vad är syftet med det?

Arne Persson
2004-05-09, 18:56
Originally posted by supremo


Okej, men moderat stretching måste väl vara bra, i de allra flesta fall.
Nu syftar jag på lite lätt töjning innan passet och normal stretching efter avslutat pass...

Tja, vem vet? Inte jag i alla fall.

Shadow Warrior
2004-05-09, 18:59
Originally posted by Matte_Maiden


Varför skulle det vara bra? Vad är syftet med det?

För att stretch muskelfacian och därmed öka cellvolymen eller kanske få platts med mer cel-tech? :D

Matte_Maiden
2004-05-09, 19:07
Originally posted by Shadow Warrior


För att stretch muskelfacian och därmed öka cellvolymen eller kanske få platts med mer cel-tech? :D

Men dår är frågan, gör det någon skillnad för resultaten? Går det överhuvudtaget påvisa att dessa saker sker när man stretchar?

Zakath
2004-05-09, 19:09
Originally posted by Matte_Maiden


Men dår är frågan, gör det någon skillnad för resultaten? Går det överhuvudtaget påvisa att dessa saker sker när man stretchar?


Jag tror det finns flera studier som påvisat mer eller mindre positiva resultat från stretching. Saker som ÖKAD MUSKELTILLVÄXT :D Om det låter lockande ;)

Sparrisen
2004-05-09, 19:21
Du töjer bla ut muskelfascian (hinnan som omger själva muskeln), vilket därmed borde tillåta muskeln att växa utan att hindras.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=21244&highlight=myofibriller

supremo
2004-05-09, 19:22
Originally posted by Matte_Maiden


Varför skulle det vara bra? Vad är syftet med det?

Att inte bli alltför stel.

Pressarn
2004-05-09, 20:45
Stretcha tuttarna är bra så man inte får framåtroterade axlar.

Matte_Maiden
2004-05-09, 21:02
Så länge man tränar rätt ska man väl inte behöva stretcha för att inte bli "stel"?

Någon som har någon forskning som visar att stretching ökar muskelbyggnaden?

Att man ska stretcha för att inte få framåtrotering o s v håller jag med om, men om man inte lider av något så ska det egentligen behövas väl?

Arne Persson
2004-05-09, 21:05
Streching kan ev. hjälpa stela nybörjare att kunna klara av att lära sig träna en så simpel basövning som bänkpress.

skaparn
2004-05-10, 17:36
Angående stretch så ser man ganska många som gör fel när de stretchar. "Fel", kanske ska tilläggas, är annat än vad jag lärt mig, vilket kanske inte alls är fel.
Hur som helst, de står och gungar på varje muskel vilket torde öka risken för att man tänjer ut den lite mer än vad bra äro. Har alltid fått höra att man ska lugnt och försiktigt gå ner tills det börjar kännas lagom mycket och därefter hålla denna position i ca 20-30 sekunder.

Jag antar att om det står mellan att göra fel eller att inte stretcha alls så är nog det senare att föredra. Därför hör man ibland larm om att stretch är skadligt.

Johan O
2004-05-10, 23:09
Originally posted by vacon
En polare till mig hävdar att man bryter ned musklerna när man strechar. Han strechar därför bara 5 sek på varje muskel.

Ja jävlar, man får höra mycket kul här ibland!:laugh:

bubbe
2004-05-11, 07:12
Om det finns forskning som är något tvetydlig om hurvida
stretchning är bra eller inte gör någon skillnad så måste
det ju vara bättre att lägga 2 extra minuter på att stretcha (lugnt och fint), stretch kostar inget mer än just 2 minuter.

Jämför med kosttillskotten, det finns rapporter om att stora mängder protein inte har betydelse för muskeltillväxt, ändå så
äter vi det. Varför då?
därför det är bättre äta mer än vad som behövs än att äta för lite och därmed inte få önskad effekt. Vad mer äter vi i onödan pga
av reklam? Jag tror det är bättre stretcha och chansa på att det
är bra för kroppen då det finns betydligt mer positiva underlag än sådana som säjer att det är rent skadligt.

(bara en tanke som kan vara värd att dela med sig av)

Grahn
2004-05-11, 08:26
Stretching kan nog både vara bra och dåligt för både styrka och muskeltillväxt.

Beror på hur man använder den.

Berry
2004-05-11, 11:36
Originally posted by vacon
En polare till mig hävdar att man bryter ned musklerna när man strechar. Han strechar därför bara 5 sek på varje muskel.

Lär ju va kört för mig då som sitter i split 5-10 min varje morgon :)

manlix
2004-05-11, 15:51
Originally posted by Berry


Lär ju va kört för mig då som sitter i split 5-10 min varje morgon :)

Det är väl inte bra för knäna?

Fatalist
2004-05-11, 17:51
Originally posted by Arne Persson
Stretching är mkt farligt då det liksom "äter ur" musklerna inifrån!!!!:nono:


:laugh: :laugh: :laugh:

Fatalist
2004-05-11, 17:53
Originally posted by Arne Persson
Streching kan ev. hjälpa stela nybörjare att kunna klara av att lära sig träna en så simpel basövning som bänkpress.

Jag nådde inte hela vägen ner med stången när jag började :booty:

cali
2004-05-11, 19:49
Varför stretcha?
Kör man full rörelselängd får man ju gratis stretch.
Jag är alltid fullstretchad i muskeln efter ett pass.
Jag kan inte stretcha efter ett pass.
Kan jag stretcha muskeln utan att dra kroppsdelen typ runt om hela kroppen så har jag inte genomfört ett bra pass.

Så ni som kan stretcha efter ett pass har inte utnyttjat hela rörelsemonentet eller kört för få set på den tränande muskelgruppen. Nnting är fel iallafall om ni måste stretcha muskelgruppen efter ett pass.

ja kan gå med på att stretching innan passet kan vara bra...men efter..???

Johan O
2004-05-11, 22:57
Originally posted by cali
Varför stretcha?
Kör man full rörelselängd får man ju gratis stretch.
Jag är alltid fullstretchad i muskeln efter ett pass.
Jag kan inte stretcha efter ett pass.
Kan jag stretcha muskeln utan att dra kroppsdelen typ runt om hela kroppen så har jag inte genomfört ett bra pass.

Så ni som kan stretcha efter ett pass har inte utnyttjat hela rörelsemonentet eller kört för få set på den tränande muskelgruppen. Nnting är fel iallafall om ni måste stretcha muskelgruppen efter ett pass.

ja kan gå med på att stretching innan passet kan vara bra...men efter..???

Så du menar att man efter ett rejält benpass kan gå ner i split helt plötsligt? KAN du inte stretcha är det nog nått fel på dig...

cali
2004-05-12, 09:26
Jag får ut nada av att stretcha efter ett benpass. Det blir skitsvårt att få den där stretcande känslan, innan passet kan jag få det men aldrig efter.
Jag kan inte gå ner i split, men efter ett benpass är jag närmre split än vad jag var innan :)

Jag kan hålla emd om att om man sprungit el dyl så kan det vara bra att stretcha ut sig för då har man inte unyttjat hela rörelse omfånget i sin träning. Men när jag styrketränar så vill jag ha så stor stretch och rörelse på muskeln som möjligt så streching efter blir helt överflödigt.