handdator

Visa fullständig version : Mat som saktar mer matsmältningen sökes!


Iliyas
2018-09-09, 18:28
Hej, känner någon till mat som saktar ner matsmältningen?

Vet att läkemedel som dimor gör det och det har hjälpt mig mkt nu när jag testat under några dagar men jag kan ju inte ta det hur länge som helst.

Anledning till att jag frågar är att jag tror jag har IBS, har varit hos läkaren många gånger och gjort ultraljud och massa tester, men de hittar inget mer än att jag är väldigt uppblåst och har spänd mage typ.

Kan sitta på toa 5 gånger bara på morgonen, blir aldrig klar känns det som och är typ lös i magen varje dag.

Har testat bulkmedel från apoteket utan bra effekt och nu psyllium frön i någon månad och det har gjort mig mindre lös.

Har testat det mesta när det gäller naturliga produkter och annat, ex ingefära, kurkummin tabletter, pepparmintolja I tablettform, dyra och billiga matspjälkningsenzymer, probiotika, laktos tabletter mm...

Har haft detta problem i ca 10år nu.

Iliyas
2018-09-09, 18:30
Nu tänkte jag testa pektin, men läste att det kanske kan öka risken för cancer?

Filipb
2018-09-09, 18:31
Fibrer och fett saknar ner matupptaget, men jag tror du hade vunnit på att köra en form av låg FODMAP-diet för att se om det hjälper.

Du hittar mycket om det på en googling :)

Sverker
2018-09-09, 18:39
Sök hjälp hos din läkare istället.

C h r i s
2018-09-09, 18:50
Hej, känner någon till mat som saktar ner matsmältningen?

Vet att läkemedel som dimor gör det och det har hjälpt mig mkt nu när jag testat under några dagar men jag kan ju inte ta det hur länge som helst.

Anledning till att jag frågar är att jag tror jag har IBS, har varit hos läkaren många gånger och gjort ultraljud och massa tester, men de hittar inget mer än att jag är väldigt uppblåst och har spänd mage typ.

Kan sitta på toa 5 gånger bara på morgonen, blir aldrig klar känns det som och är typ lös i magen varje dag.

Har testat bulkmedel från apoteket utan bra effekt och nu psyllium frön i någon månad och det har gjort mig mindre lös.

Har testat det mesta när det gäller naturliga produkter och annat, ex ingefära, kurkummin tabletter, pepparmintolja I tablettform, dyra och billiga matspjälkningsenzymer, probiotika, laktos tabletter mm...

Har haft detta problem i ca 10år nu.

Har exakt samma problem, hade diarre i ca 8 års tid dagligen, dvs ca 20 toabesök om dagen var norm med magsmärta och gaser till det. Det som "löste" problemen för mig var att utesluta mjölkprodukter. I mitt fall var det mjölkproteinet som var boven, så laktosfria produkter hjälpte inte alls. Prova att börja utesluta livsmedel och var noggrann. Något triggar dina tarmar och att tillsätta diverse "hjälpmedel" kommer inte att lösa något så länge du inte tar bort boven i dramat.

Iliyas
2018-09-09, 19:54
Sök hjälp hos din läkare istället.

Han vet redan mitt problem och gjort tester, vad mer kan jag få honom att göra?

TranceII
2018-09-09, 19:57
Inga tecken på IBD som blod eller slem? Gjort koloskopi?

Iliyas
2018-09-09, 19:58
Har exakt samma problem, hade diarre i ca 8 års tid dagligen, dvs ca 20 toabesök om dagen var norm med magsmärta och gaser till det. Det som "löste" problemen för mig var att utesluta mjölkprodukter. I mitt fall var det mjölkproteinet som var boven, så laktosfria produkter hjälpte inte alls. Prova att börja utesluta livsmedel och var noggrann. Något triggar dina tarmar och att tillsätta diverse "hjälpmedel" kommer inte att lösa något så länge du inte tar bort boven i dramat.

Har precis börjat ta bort vete produkter, ska testa ta bort mjölk och ost efter någon vecka utan vete produkter i så fall.

Iliyas
2018-09-09, 20:00
Inga tecken på IBD som blod eller slem? Gjort koloskopi?

Slem fanns under en period men har försvunnit, inget blod hittad i avföringsproverna vad jag vet.

Nej har inte varit sugen på att ta det steget om jag ska vara ärlig, men kanske borde fundera om nu angående det.

TranceII
2018-09-09, 20:06
Slem fanns under en period men har försvunnit, inget blod hittad i avföringsproverna vad jag vet.

Nej har inte varit sugen på att ta det steget om jag ska vara ärlig, men kanske borde fundera om nu angående det.

Jag antar att de har undersökt calprotectin i avföringsproverna och att du har haft normala värden och därför inte troligt IBD? Men om de föreslagit koloskopi och du inte vill så är det inte så farligt som man tänker sig även om det såklart inte är jätteroligt. Du kommer få lugnande och smärtstillande.

Iliyas
2018-09-09, 20:22
Jag antar att de har undersökt calprotectin i avföringsproverna och att du har haft normala värden och därför inte troligt IBD? Men om de föreslagit koloskopi och du inte vill så är det inte så farligt som man tänker sig även om det såklart inte är jätteroligt. Du kommer få lugnande och smärtstillande.

Vet faktiskt inte vad de kollade efter men de sa att de inte hittade något.
De kollade även om jag var allergisk mot gluten men det var jag inte, de kollade även mat allergi men de hittade inget.

Jag får nog ta det steget snart i så fall.

Fredszky
2018-09-09, 20:27
Blåbär!

r3mpuh
2018-09-09, 20:32
Ketosis!

Iliyas
2018-09-09, 21:56
Blåbär!

Tror du blåbärs extrakt fungera bra? Behövs mycket tror du?

Iliyas
2018-09-09, 21:57
Ketosis!

Njaa har testat låg kolhydrat diet innan kände mig helt orklös och seg.

r3mpuh
2018-09-09, 23:23
Njaa har testat låg kolhydrat diet innan kände mig helt orklös och seg.Då funkar det!!!11

Iliyas
2018-09-10, 16:41
Tackat för svaren ska testa undvika mjölk och köpa blåbär extrakt att testa.

-squat-
2018-09-10, 21:40
Mer protein i kosten, samt bananer brukar fungera bra.

Loperamid och antibiotika fungerar bra för mig.

Denstillasittande
2018-09-11, 19:59
Du måste prata med din läkare och be om en grundligare undersökning.
Har du gjort avföringsprover?
Koloskopi är förmodligen ett måste om du redan gjort de vanliga standard proverna.
Det är inte alls så obehagligt som man kan tro.
Att hålla på att självmedicerna sig är bara dumt, särskilt när du har haft problem så länge.
Jag vet att problem med magen kan vara ett jätteproblem och det kan vara en kamp för att få sin sak hörd. Men stå på dig!