handdator

Visa fullständig version : Core/höft/sätesövningar för att bli bättre i Böj och Mark

LeBraun23
2018-09-06, 08:42
Det är helt klart inte benen som är problemet när jag böjer eller markar, utan styrkan i höft,ländrygg, rumpa och mage som ställer till det.

Ni som upplevt samma sak och tränat upp er styrka så att ni lyckats prestera mycket bättre i dessa övningar, hur har ni gjort?

Hängande Benlyft?
Crunches?
Plankan?
Rullande Hjulet?
Hip Thrusts?
Kettlebell-swingar?

Volym, frekvens osv?

Tar gärna förslag på upplägg som fungerat.

Rikard Jansson
2018-09-06, 09:19
Tunga kettlebellswings är sjukt bra om man väl ser till att lära sig utföra dem korrekt :)

LeBraun23
2018-09-07, 12:04
Ingen annan som framgångsrikt tränat upp sina weak spots?

ceejay
2018-09-07, 12:06
Tempoböj
Enbensmark med kettlebell
Mark med fokus på excentrisk rörelse
Böj med paus halvvägs
Mark med paus på nedvägen

välj o vraka.

Carcer
2018-09-07, 13:52
Slår ett slag för reverse hyper och obliques.

Jocke67
2018-09-07, 14:13
Nu svarar jag kanske inte direkt på din fråga men det som hjälpt mig att lyfta tyngre marklyft med bättre teknik är ökad styrka i övre rygg och baksida axlar. Jag la mer fokus på detta ett tag + att jag även körde myckeg kronlyft (korta mark från block) och jag märkte att det inte bara gjort mig starkare i själva utlåsningen, men jag får också bättre form och kan lyfta tyngre i början av lyftet!

Termy
2018-09-10, 06:08
En trevlig variant av enbensmark är ju också med skivstång vid sidan samt ståendes på stepupbräda på medium-höjd så att stången hamnar precis i marknivå med utrymme för fingrarna så att de inte kläms mot brädan om man sätter ned stången så pass nära benen (om man har vanliga 15- eller 20-kg viktkakor på). Brutal bålaktivering.