handdator

Visa fullständig version : Angående z_bumbis råd till nybörjare


manlix
2004-05-09, 16:10
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9555

Vad är tanken bakom att först köra endagarsprogrammet i två månader? Är det för folk som är otränade för att få igång fysiken innan man börjar med lite tyngre? Och är det sedan meningen att man skall gå på tvådagars-versionen och köra den ett tag för att sedan gå över till tredagars? Eller skall man välja någon utav dem beroende på vad man har lust/tid med?

Ta mig som exempel. Jag började gymma för ungefär en månad sen nu. Alltså ingen tid alls kan man säga. Jag har tränat judo i 7 år, de senaste 5 åren på hög nivå och har bra fysik (tycker jag själv iaf). Har dock aldrig styrketränat i någon större skala, kört lite bänkpress, bicepscurl eller pushdowns efter träningarna ibland. Om man bortser från armhävningar och situps och diverse andra stärkande saker på träningarna så är det inte mer än så. Skulle jag då kunna gå på tredagarsvarianten direkt då jag redan har ganska bra fysik, eller skall man börja från början med endagarsvarianten för att komma igång med själv gymmandet?

Hoppas ni förstår vad jag menar. :)

Tricklev
2004-05-09, 16:19
Efter 7 års Judo kan du lugnt gå på 3dagars splitten utan att oroa dig.

manlix
2004-05-09, 16:24
Okej, det hade jag iofs tänkt göra ändå. :D Har kört en månad nu efter ett schema som z_bumbi föreslog i en annan tråd. Men det var lite funderingar jag hade bara. Han/hon kanske borde editera råden till nybörjare och ta med förklaringarna till det jag undrade över.

Ey, du, z_bumbi! :naughty: ;)

Fors
2004-05-09, 17:49
Det är nog för få tränade nybörjare inom styrketräning för att det ska vara värt att förvirra de verkliga nybörjarna genom att addera mer förklarande text :)