handdator

Visa fullständig version : Ojämn styrka i armarna + kontakt


LunaSpice
2018-09-04, 10:57
Jag har upptäckt, efter att ha kört ett specifikt armprogram under ett par veckor, att jag är betydligt svagare i min vänstra arm än i min högra. Framför allt i biceps. Kör jag t.ex. tunga stångcurls och sedan enarmcurls/hammercurls klarar jag 2-3 reps mer på vänster än höger. Väljer jag att istället endast köra enarmsövningar hela passet märker jag att jag snabbare blir trött i den vänstra.

Jag har också svårt att hitta kontakt i biceps i en del övningar jag gör oavsett belastning. Hammercurls (ev scottcurl) är den övning jag får allra bäst kontakt i för biceps. I andra övningar känner jag ofta i framsida axlar istället för stark kontakt i biceps.

Vad är det bästa sättet att åtgärda ovanstående problem? Tack!

panzerpig
2018-09-04, 11:46
En taktik som jag hört och även testat själv är att köra den svagare armen först. Sedan låter du antalet rep den klarar bestämma vad du kör med den starkare.

tex: du kör hantelcurl med 20 kg. Höger arm klarar 8 reps, då stannar du på 8 reps med vänster fast du skulle klara 10.

Gluffgluff
2018-09-04, 17:59
Som ovanstående, kör den svagare armen först. Se till att isolera muskeln ordentligt, ser 9/10 på gymmet står och svingar vikterna.

Använd lätta vikter och försök få ordentlig kontakt i de muskler som skall tränas, testa att använda en vikt där du kan göra 20 kontrollerade reps med ansträngning.