handdator

Visa fullständig version : Förstopning?

Callister
2004-05-09, 15:43
Vad får man det av?
Jag har haft problem med att gå och skita, både igår och idag, har inte skitit idag ens, måste sitta och trycka skit länge, dessutom verkar det ganska hopplöst idag. :confused:
Kan man käka något som finns hemma, som kanske kan hjälpa? :s
Minns inte att jag ätit något speciellt... :confused:

Whey
2004-05-09, 15:49
Bananer tror jag har en förstoppande effekt... Men något annat vet jag inte om...

Om du har sockerfritt godis eller liknande, eller lightläsk så kan du slänga i dig massor utav det eftersom aspartam har en laxerande effekt...

Yooo
2004-05-09, 15:53
Vanlig problem för mig. Dricka mycket vatten och skära ner på proteinerna brukar hjälpa för mig.
Eventuellt ladda frukostgröten med linfrön... då blir det åka WC-stol utav bara h***vette

Callister
2004-05-09, 15:55
Jag har druckit cirka 3-4 liter light läsk sen i torsdags..
Banan har jag käkat, idag och igår, men fan det borde inte påverka något alls. :confused:

joonah
2004-05-09, 15:58
Spring ner till affären och köp ett par påsar med "Läkerol Dents" i valfri smak och ät på en gång, kan garantera att du inte har några som helst problem med toalettbesöken efter det.

Gjorde själv detta misstag under en bilsemester ifjol... :smash:

shithappens
2004-05-09, 16:05
ät plommon =D

GhostFace
2004-05-09, 16:09
Originally posted by Callister
Vad får man det av?
Jag har haft problem med att gå och skita, både igår och idag, har inte skitit idag ens, måste sitta och trycka skit länge, dessutom verkar det ganska hopplöst idag. :confused:
Kan man käka något som finns hemma, som kanske kan hjälpa? :s
Minns inte att jag ätit något speciellt... :confused:

Vad har du då ätit?

MunsöHustla
2004-05-09, 17:54
sök på "brakbullar" på google tex kan du nog hitta ett recept på en fest måltid som ger dig rännskita ett bra tag efter :hbang:

aliquis
2004-05-09, 18:16
Sämst i magen blir man ju av hårda dietorelle, två påsar så slipper man gå på någon tarmsköljning de närmsta 10 åren.

LunaSpice
2004-05-09, 18:36
Originally posted by aliquis
Sämst i magen blir man ju av hårda dietorelle, två påsar så slipper man gå på någon tarmsköljning de närmsta 10 åren.

Det gäller allt som är sötat med xylitol. ;)

Whey
2004-05-09, 19:10
Jag har druckit cirka 3-4 liter light läsk sen i torsdags..
Banan har jag käkat, idag och igår, men fan det borde inte påverka något alls. :confused:

Ja, men så länge du inte ätit en klase om dagen spelar det nog ingen roll...

Dipshit
2004-05-09, 23:38
Åt nybakta kanelbullar när jag var liten.... många...
Dagen efter var det akuten och läkaren på med handskarna...=/

Andyh
2004-05-09, 23:47
kräng två påsar vetebullar(sånna man gör semlor av) och drick en jävla massa festis kaktuslime till. då jävlar kommer din ringmuskel få arbeta. Gjorde själv detta misstag inför en golftävling när man på 3:e hålet börjar få kramper är det inte kul att veta att man har 3h innan man kommer i närheten av en toalett :)

Jimmy_Ljungby
2004-05-10, 00:20
En anekdot om förstoppning.

När jag gjorde värnplikten 02/03 var vi på vinterutbildning i Älvdalen, då temperaturen oftast var närmare -30 än -20 och snön dessutom gick till höfterna var det många som drog sig för att dra ner byxorna allt för ofta.

Efter några dagar kände dock de flesta att det var bäst att göra något åt saken så man slapp gå runt och må illa hela tiden. Det var bara att ta tjuren vid hornen och gräva ut Xkg snö och lätta på trycket. Skönt!

Men, en Livhusar ignorerade fullständigt kroppens signaler och beodrade in "gäddhuvudet" gång på gång. När vi efter någon vecka kom in till kasern igen var ovanstående person så skitnödig att han bara slängde ryggsäck, stridsväst och allt han höll i och bara sprang in på dasset.

Vad hände där då? Ingenting, precis ingenting, det var omöjligt att få ut minsta fis ur den ringmuskeln. Killen var förtvivlad, det gjorde fruktansvärt ont och han mådde allmänt dåligt. Efter några timmar med kraftig överdosering av laxermedel släppte det dock tillslut, sen var han på dass minst en gång i timmen hela påföljande natt!

Slutsats: Håll inte inne "gäddan" när den vill ut, för då kan det gå lika illa som för Livhusar X!

"Lätt att leva lätt att dö, svårt att skita i meterdjup snö!"

Snapphanen
2004-05-10, 07:00
Jimmy: :laugh: :thumbup: gäddhuvudet var ett nytt namn.. turtlehead har jag hört...

Callister
2004-05-10, 07:06
Jag lyckades igår, och imorse var det inga probs hlr.

Sverker
2004-05-10, 08:54
Originally posted by Whey

Om du har sockerfritt godis eller liknande, eller lightläsk så kan du slänga i dig massor utav det eftersom aspartam har en laxerande effekt...

Apartam är inte laxerande ! Det är ju ytterst små mängder aspartam i saft och läsk eftersom det är 200 ggr sötare än vanligt socker.
Upptaget av aspartam som ju bryts ned till två aminosyror är näst intill 100 %

Sockeralkoholer som sorbitol eller manitol är laxerande däremot.
Tarmen tar upp sockeralkoholerna men inte till 100 %. En viss del av sockeralkoholerna kommer ända ned till tjocktarmen och binder hela tiden till sig vatten.
Detta vatten + att bakterierna i tjocktarmen får kalasmat gör att man får diare.

Vad händer med sorbitolen ?
Den sorbitol som tarmen tar upp förs vidare till levern. Levern omvandlar först sorbitolen till fruktos och fruktosen till glukos.
Alltså ger sorbitol kalorier men GI blir mycket lågt. Lägre än fruktos.

Callister
2004-05-10, 09:43
Vad för utbildning har du Sverker?

Sverker
2004-05-10, 09:45
Vad för utbildning har du Sverker?

Livsmedelskemist.

Utbildning är en sak. Jag har arbetat med kött, chark, ost, bröd, kostfibrer och ffa med olika fetter.