handdator

Visa fullständig version : Akut smärta ländrygg av marklyft


svartakronan
2018-08-28, 12:19
Körde idag Marklyft, på fjärde repetitionen så högg det till i ländryggen, precis i början, tror knappt jag hann få upp den från golvet, kanske någon cm.
Provade att köra nästa set men det gick ej, gick över till knäböj och kändes sådär, kändes i botten av böjen i ryggen.
Känner mig stel nu i efterhand och ömmar när jag lutar mig framåt.
Är det ryggskott jag råkat ut för?
Från skala 1-10 så är det kanske 5 på smärtskalan.
Tack på förhand!

Skickat från min G3311 via Tapatalk

MackeJuve
2018-08-28, 14:38
Det låter inte särskilt allvarligt om du direkt efteråt körde vidare med marklyft, följt av knäböj. När jag fick ryggskott p.g.a. marklyft så kunde jag knappt röra mig, fick be en person att ta av vikterna från stången p.g.a. att jag inte kunde böja mig ned.

Efter att ha följt denna guide så släppte det helt:

https://www.youtube.com/watch?v=5iVZlpVc6G8&t=2s

svartakronan
2018-08-28, 15:33
Det låter inte särskilt allvarligt om du direkt efteråt körde vidare med marklyft, följt av knäböj. När jag fick ryggskott p.g.a. marklyft så kunde jag knappt röra mig, fick be en person att ta av vikterna från stången p.g.a. att jag inte kunde böja mig ned.

Efter att ha följt denna guide så släppte det helt:

https://www.youtube.com/watch?v=5iVZlpVc6G8&t=2sMarklyft gick ej, provade en rep bara i nästa set, gick över till böj, kändes i botten men det gick an.

Skickat från min G3311 via Tapatalk

ceejay
2018-08-28, 15:46
Ryggskott eller en liten muskelbristning.

svartakronan
2018-08-28, 19:34
Det känns inget när jag sitter på huk, borde det göra det om det är ryggskott?

Skickat från min G3311 via Tapatalk

nukz
2018-08-28, 19:42
Kommer högst troligen kännas mer imorgon och den kommande tiden då det svullnar upp. Ligg lågt med ryggträning (inkl böj/mark) i åtminstone några veckor. Bli bättre på att värma upp mer innan du kör och fortsätter problemen så gå över till trap bar-mark. Är du helt inkapabel att vila från benträning så kör istället hip squats.

ceejay
2018-08-28, 19:46
När jag fick ryggskott kunde jag inte röra mig utan smärta i 2 dygn. Bara att tvätta händerna sög.

King Grub
2018-08-28, 19:56
Håll igång så mycket det bara går. Gå omkring och försök röra dig normalt. Så blir du bättre mycket fortare än om du lägger dig stilla. Smärtan från ett ryggskott när man rör sig är helt ofarlig.

Du skulle dock inte ha fortsatt träna. Skippat knäböjen.

svartakronan
2018-08-28, 19:59
Kommer högst troligen kännas mer imorgon och den kommande tiden då det svullnar upp. Ligg lågt med ryggträning (inkl böj/mark) i åtminstone några veckor. Bli bättre på att värma upp mer innan du kör och fortsätter problemen så gå över till trap bar-mark. Är du helt inkapabel att vila från benträning så kör istället hip squats.Kan säga att jag värmer upp mer än de flesta... Kör styrkelabbets uppvärmnings rutin för knäböj och Marklyft inför varje benpass och lite till.
Jag är nästan säker på att det var för att hela förra veckan vilade jag från Marklyft och idag valde jag samma vikt som jag körde senast, borde nog kört ett lättare mark pass innan jag började på riktigt igen.

Skickat från min G3311 via Tapatalk

svartakronan
2018-08-28, 20:03
Håll igång så mycket det bara går. Gå omkring och försök röra dig normalt. Så blir du bättre mycket fortare än om du lägger dig stilla. Smärtan från ett ryggskott när man rör sig är helt ofarlig.

Du skulle dock inte ha fortsatt träna. Skippat knäböjen.Yes! Har redan börjat köra några övningar som naprapat jonas tipsade om vid ryggskott.

Skickat från min G3311 via Tapatalk

svartakronan
2018-08-29, 14:16
Var hos naprapat nyss, det var tydligen en bristning och det kommer gå över inom en vecka eller så. Skönt att veta att det ej var något allvarligare än så!

Skickat från min G3311 via Tapatalk