handdator

Visa fullständig version : Köpa hus på annan ort, tips och råd önskas


Glasnost
2018-08-26, 11:07
Jag och familjen bor i en hyreslägenhet i ett bra område i Stockholm, nära kommunala färdmedel och nära in till city. Huset är äldre och har lite lägre standard, så hyran är ganska låg. I och med detta har vi inte varit i behov av att köpa ett boende så vi har inte varit med i bostadsracet och gjort några miljonklipp att peta in i nya projekt.

Vi skulle gärna vilja flytta till ett hus men inser att i områdena där vi vill bo blir det omöjligt att köpa när man inte har några mille att peta in och flytta långt utanför stan är vi inte intresserade av.

Vi kommer ursprungligen från en trevlig mindre kuststad där vi kanske återvänder en dag och har därför börjat funderat på att köpa ett hus där. Dels som en placering av pengarna som banken i dag inte ger någon ränta på och att faktiskt ha någonstans att bo när man är "hemma" på besök, storhelger, semestrar, födelsedagar osv (istället för att armbåga sig in hos släkt och vänner). Det vore även kul att kunna ha bättre kontakt med gamla kompisar när vi besöker och kunna bjuda in till grillkvällar osv. En tanke är att köpa ett mindre hus utan några större renoveringsbehov där vi med sparade pengar kan putta in 50% och då kunna ha ett mindre bostadslån och amortera när vi känner för det.

Vi vill inte ha det uthyrt, för då kan vi ändå inte utnyttja det, men man skulle kunna via en förmedlingsbyrå kunna hyra ut huset vissa veckor under sommaren när man vet att man inte ska vara där.

Låter detta som en idiotisk idé?

Vi som inte ägt ett hus innan har inte full koll på vad detta drar med sig för andra kostnader. Kan man få uppskov eller reducering av avgifter för sophämtning, vatten, el etc. hur "billigt" kan man komma undan när huset i praktiken blir en sommarstuga som man inte är skriven på? Vi ser detta som en penningplacering med möjlighet att dra praktisk nytta av, så att det drar med sig lite kostnader är ju självklart men hur mycket ..

"Om" vi flyttar tillbaka om 10-15 år så borde huset ha gått upp mer i värde mot om man har pengarna på banken samt att vi har ett ställe att vara på när vi besöker och kommer då att vara där mer.

Jag skulle uppskatta lite seriösa tips och råd om dessa funderingar.

xodd
2018-08-26, 11:13
I dagsläget hade jag inte gett mig in i bostadsmarknaden om det inte var för att bo. Att köpa som en investering och spekulera i prisuppgång hade jag inte gjort då risken är stor och absolut inte någon garanterad avkastning. Dess utom kostar det att ha ett hus även om det bara skall stå.

Starke75an
2018-08-26, 18:52
Jag hyr ut en fastighet. Ett hus jag ärft. Efter haft de tom i fyra år, så tog jag två veckor i sommar och röjde ut den.

Jag har haft turen att haft en vaktmästare som klippt gräset och fixat. Huset ligger 75 mil från där jag bor.

Så om du inte har granne där du köper huset, som kan vara vaktmästare, så låt bli att köp.

Jag har ca 1000:- per månad som kostnad. Det är försäkring, skatt, sotning med besiktning, slamtömning samt sopor. El och fiber ingår ej.

De första åren nu kommer alla pengar läggas på huskontot som nu har sinat, när det bara varit kostnader.

Rent generellt skulle jag avråda.

Bärsärk
2018-08-26, 23:40
Kan bli mycket strul med ett hus som inte värms upp lite då och då speciellt på vintern.

Läskeblask
2018-08-27, 06:42
Kan bli mycket strul med ett hus som inte värms upp lite då och då speciellt på vintern.

Luftvärmepump fixar problemet