handdator

Visa fullständig version : En gång en tjockis, alltid en tjockis?


Betongjocke
2018-08-22, 21:37
Hallå!

Jag är en kille på 21 år som har ett ganska stort problem.
Jag har tränat och käkat på i ca 2 år halvseriöst vägde väl som mest 94kg till mina 185cm inte tjock men överviktig. För ca 1 år sedan gjorde jag en seriös deff och tog mig ner till 73 kg och var stenhård. Nu till problemet, jag går upp i vikt så fort jag käkar lite och det är inte muskler. Jag käkar just ca 2300 kcal och tränar hårt 4-5 dagar i veckan. Ändå sticker vågen uppåt och formen sticker åt helvette direkt. Vad fan ska jag göra? Vill ju bygga men blir knubbig så fort jag äter över 2000 kcal. Och jag räknar vartenda gram. Några tips? Kan Keto fungera bättre?:banned

King Grub
2018-08-22, 21:39
Har du gått ner mycket i kroppsfett så är det främst kroppsfett du lägger på dig vid en framtida överätning. Det är antagligen livslångt.

Alltså går bulk bort. Träna och ät på energibalans och låt träningen bygga muskler i stället för att försöka äta till dig musklerna.

Betongjocke
2018-08-22, 21:55
Har du gått ner mycket i kroppsfett så är det främst kroppsfett du lägger på dig vid en framtida överätning. Det är antagligen livslångt.

Alltså går bulk bort. Träna och ät på energibalans och låt träningen bygga muskler i stället för att försöka äta till dig musklerna.

Hmm fan, som jag misstänkte. Men kan mitt energibehov ha förändrats? Jag menar äter jag 2300 kcal så borde jag ju nästan gå ner i vikt med min längd, vikt och träning?

Thornblom
2018-08-23, 08:20
Hmm fan, som jag misstänkte. Men kan mitt energibehov ha förändrats? Jag menar äter jag 2300 kcal så borde jag ju nästan gå ner i vikt med min längd, vikt och träning?

Högre energibehov kommer med muskelmassan. Träna på och ta det lugnt med energiintaget i några år så ska du se att du kan äta mer utan att gå upp i vikt sedan.

King Grub
2018-08-23, 08:32
Den termogena effekten av födointag sjunker vid viktnedgång, och den återhämtar sig nog aldrig, så kaloriförbrukningen i vila blir lägre om man har gått ner till en normalvikt än om man aldrig hade gått upp till att börja med.

Scratch89
2018-08-23, 09:52
Ät runt vad du förbrukar och försök att inte räkna kalorier, är mitt tips.

Sasquatch
2018-08-23, 10:16
Skulle fokusera på att ändra dina vanor och åstadkomma permanenta livsstilsförändringar snarare än att försöka tvinga ner vikten med extremdieter, de funkar inte i längden. Ketodieter är speciellt bra på att sabba ämnesomsättningen och trigga jojobantning. Se istället till saker som hälsosam balanserad kost, sömn, stress, vardagsaktivitet och hållbara träningsvanor.

Se Jon Gabriel som exempel på hur stor skillnad stress och livsstil kan göra.

King Grub
2018-08-23, 10:21
Ketodieter bevarar RMR bättre, inte sämre.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5816424/

Sasquatch
2018-08-23, 10:54
Ketodieter bevarar RMR bättre, inte sämre.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5816424/
Får väl precisera att det är sköldkörtelfunktion som nedregleras mer vid brist på kolhydrater. Total ämnesomsättning kanske bevaras bättre med ketodieter pga höjda stresshormoner, frågan är vad effekten av det är på längre sikt.

King Grub
2018-08-23, 11:00
Jag skulle säga att det till stor del beror på val av fettkällor med undermålig fettsyrasammansättning.

tramadol
2018-08-23, 12:00
Jag skulle säga att det till stor del beror på val av fettkällor med undermålig fettsyrasammansättning.

Tycker du att om man varit på runt 25% bf innan så ska man aldrig bulka på över 200-300 kcal över ens balans för man har så större risk att lägga på sig fett? Eller ska man inte bulka alls?

Betongjocke
2018-08-23, 12:01
Skulle fokusera på att ändra dina vanor och åstadkomma permanenta livsstilsförändringar snarare än att försöka tvinga ner vikten med extremdieter, de funkar inte i längden. Ketodieter är speciellt bra på att sabba ämnesomsättningen och trigga jojobantning. Se istället till saker som hälsosam balanserad kost, sömn, stress, vardagsaktivitet och hållbara träningsvanor.

Se Jon Gabriel som exempel på hur stor skillnad stress och livsstil kan göra.

Det har jag gjort, lagt om min inställning till träning och kost helt och hållet. Har ju hållt min vikt under 80 kg utan större problem under ca ett år. Mitt problem är snarare att jag har svårt att växa med kosten jag käkar, och att ligga på överskott fungerar inte för mig. Så får väl leva och acceptera att jag var för lat under mina gymnasieår.

Scratch89
2018-08-23, 17:57
Tycker du att om man varit på runt 25% bf innan så ska man aldrig bulka på över 200-300 kcal över ens balans för man har så större risk att lägga på sig fett? Eller ska man inte bulka alls?

Inte bulka alls.

nissenice
2018-08-23, 17:58
kapar tråden lite, finns det någon gräns för detta eller är det samma för alla med fettinlagring? tänker mer på mig själv som mest vägde jag 80 kg på 172 cm. är det lika kört för mig nu efter att ha blivit smal? känner mig tanig men vågar liksom inte äta mer och mer pga detta fenomen

Armed Dingo
2018-08-23, 20:04
Ni har glömt han som tänkte klippa bort fett. Jag undrar hur det gick för honom.

Bossebäver
2018-08-23, 20:21
Ät runt vad du förbrukar och försök att inte räkna kalorier, är mitt tips.

Hur fan ska han kunna äta runt sin förbrukning om han inte vet hur mycket han äter?

Scratch89
2018-08-23, 20:45
Hur fan ska han kunna äta runt sin förbrukning om han inte vet hur mycket han äter?

Man kan ju äta på ett relativt strukturerat sätt och se hur vikten rör sig.

Bossebäver
2018-08-24, 16:15
Man kan ju äta på ett relativt strukturerat sätt och se hur vikten rör sig.

Jag har svårt att se hur det är annorlunda än att räkna.

Max
2018-08-24, 16:59
Jag har svårt att se hur det är annorlunda än att räkna.
Man tittar på vad och hur mycket man lägger på tallriken samt vad vågen visar. Kanske man också känner efter hur mycket hunger man känner. Därefter drar man slutsatser. Nog är det annorlunda.

leee
2018-08-24, 17:11
Om han inte vet hur eller vad han äter så kan han ju börja med att utesluta onödigt som godis läsk fikabröd tillsatt socker m.m i fortsättningen.

KT81
2018-08-29, 07:54
Kanske man också känner efter hur mycket hunger man känner.

Naeee....det är rätt kasst att gå efter hur hungrig man är, bättre att vänja psyket vid att man inte behöver vara mätt precis hela tiden. Att äta lugnt och långsamt och inte kasta i sig maten är nog vad jag skulle ge som lekmannaråd, en av dom värsta bovarna är överätande imo.

Gluffgluff
2018-08-30, 16:25
Man kan ju äta på ett relativt strukturerat sätt och se hur vikten rör sig.

Vilka fördelar ger den metoden kontra att räkna kalorier, och är de fördelarna så överhängande positiva att det gör dieten enklare/roligare än att räkna kalorierna, mäta vikt/fett och reglera intaget därefter? :Virro

sumialic
2018-08-30, 23:06
Förstår inte hur man kan tipsa om att inte räkna kalorier. Visst, det kanske inte passar alla, men det har varit oerhört effektivt för mig och jag kan efter 13 år fortfarande rekommendera det till alla som faktiskt vill ha bra kontroll på sin vikt. Det tar inte speciellt mycket tid.