handdator

Visa fullständig version : Råd av självutnämnda experter


Ribban
2018-08-22, 05:07
De allra flesta har träffat denna person. Det är oftast en man som är ganska bulkad. Hans självförtroende är lika stort som vattenflaskan som rymmer en gallon vatten. Ni snackar lite, du nämner att du håller på bulka/deffa och BOM som en blixt ur klar himmel levereras det expertråd på löpande band. Saker du vet inte stämmer tex svältläge, "chocka kroppen" osv dyker upp. Oftast menar denna människa väl. Hur reagerar du?

Jag besökte gymmet Stockholm förra veckan och råkade ut för detta. Jag valde alternativ A och låtsades som att jag visste mindre än vad jag egentligen gör. Dvs ungefär samma taktik som jag använder när folk på jobbet berättar för mig att man dör av aspartam.

Alternativ:

a) Lyssnar och låtsas ta till dig av tipsen för att vara trevlig.

b) Ifrågasätter allt du vet inte är sant.

c) Något mellanting där du ställer frågor som denne svarar konstigt på eftersom denne inte vet så det blir konstig stämning

d) Annat (berätta gärna)

r3mpuh
2018-08-22, 06:08
D: Man måste chocka kroppen.

Anders The Peak
2018-08-22, 06:10
Du låter själv som en med den här retoriken. Troligen var det inte Kenny du pratade. Han har via egen erfarenhet byggt upp sin stora vattenflaska blandad med ödmjukhet och självförtroende som kan uppfattas snäv vid första anblicken....

Ribban
2018-08-22, 06:42
Du låter själv som en med den här retoriken. Troligen var det inte Kenny du pratade. Han har via egen erfarenhet byggt upp sin stora vattenflaska blandad med ödmjukhet och självförtroende som kan uppfattas snäv vid första anblicken....

Okej, nej jag är inte en sån. Jag ger sällan (aldrig) andra på gymmet tips. Har faktiskt aldrig hänt mig att jag hamnat i ett samtal där det är ett faktiskt utbyte av idéer så jag håller mig undan sånt och väljer alternativ A. Nej, det var inte Strävan. Om det är den typen av person du tror att jag menar så har du inte förstått personen jag försöker beskriva överhuvudtaget.

MackeJuve
2018-08-22, 06:53
Okej, nej jag är inte en sån. Jag ger sällan (aldrig) andra på gymmet tips. Har faktiskt aldrig hänt mig att jag hamnat i ett samtal där det är ett faktiskt utbyte av idéer så jag håller mig undan sånt och väljer alternativ A. Nej, det var inte Strävan. Om det är den typen av person du tror att jag menar så har du inte förstått personen jag försöker beskriva överhuvudtaget.

Haha, jag tyckte också att herr Anders drog väldigt mycket slutsatser baserat på det lilla som vi får veta om "experten" i startinlägget :D

OT: Jag är tyvärr inte tillräckligt intresserad av just kost för att ens kunna hamna i en diskussion om detta, då zonar jag ut. Överlag så pratar jag väldigt lite med folk på stället där jag tränar. Ett par stycken är dock trevliga och vi skulle väl säkert kunna hamna i någon mindre diskussion om träning. Skulle något de säger framstå som rätt osannolikt så skulle jag väl nämna att jag är lätt skeptisk men att det är härligt om det fungerar för dom. Inte svårare än så. Jag hade inte försökt rätta någon, vem är jag att göra det?

Så en mild variant av alternativ c. Tror det ska mycket till innan det blir konstig stämning.

leee
2018-08-22, 07:01
Vet man att någon besserwisser har fel så kan man ju hänvisa till en källa så slipper man käbbel.

Anders The Peak
2018-08-22, 07:28
Vet man att någon besserwisser har fel så kan man ju hänvisa till en källa så slipper man käbbel.

När det gäller kosten går det säkert bra att referera till några studier som ofta säger att det kan vara si eller så men dagens kunskap säger ca så här.

När det gäller studier inom träning gällande muskel eller styrkeutveckling så finns det inget vederhäftigt att komma med än att belastningen bör minst vara 30 % 1RM. Över tid krävs det många grepp för överkomma sina platåer. Därmed menar jag att personen ofta pratar om självupplevda resultat och de är subjektiva men det finns ofta ett uns av vett i det de säger.

Hackenschmidt
2018-08-22, 08:24
Förmodligen alternativ a om det är uppenbart att personen inte har värdefull erfarenhet. Jag har fått många värdefulla tips av gamla gubbar. Vissa av dem såg inte mycket ut för världen, men kikade man runt i gymmet kunde man hitta gamla tidningsutklipp som visade en helt annan bild.

Hur som helst tror jag det är nyttigt att fokusera mindre på forskning och teori för att istället gå på mer på beprövad erfarenhet när det gäller träning. Det är lätt att man drar för stora växlar av dåliga studier skapar hjärnspöken.
Att kontra med en källa kan bli lite... ja: "men den här 4 veckor långa studien på 9 otränade män med i åldrarna 3 till 89 visade att man bygger lika bra på 1 set som 30".

trädgårdsmöbel
2018-08-22, 09:18
Förutsatt att man inte är utbildad dietist eller dylikt med gedigen teoretisk kunskap, så är man fet så ger man gärna inte defftips eller kostråd (well, vill nån bli fet har jag ett par). Om ni någon gång blir feta i livet så utmanar jag er att testa som ett slags experiment: Att ge andra kostråd som fet. Detta gör att man blir så jäkla medveten om sin egen fetma och känslan av "Vad fan håller jag på med? Jag har ingen rätt att göra det här!" blir tydlig.

Men det är ju givetvis baserat på egen känsla, men om jag dömer omvärlden efter vad jag känner, och påstår att andra känner samma så är nog personen som gav TS råd omedveten om sin egen fetma.

Träningsråd kan jag dock utdela utan några som helst samvetskval.

Lennix
2018-08-22, 09:28
Jag kan ibland hamna i diskussioner om kost och träning både med typen du beskriver men också med gemene man. Jag bemöter felaktiga påståenden med vad jag har läst om ämnet och från vilka källor jag fått informationen ifrån. Ofta lyssnar folk, är det däremot så att personen i fråga tjafsar emot så är det bara rycka på axlarna och acceptera att personen inte är intresserad av att möjligtvis lära sig något/se det ur annan synvinkel.

King Grub
2018-08-22, 09:35
C om jag orkar och motparten initierar diskussionen. Annars lägger jag mig inte i.

Om någon säger till mig att jag borde ta tillskott av BCAA därför att det bygger muskler kan jag be vederbörande förklara hur fosforyleringen av 70 kDa ribosomprotein S6 av isolerade BCAA skulle kunna aktivera myofibrillär MPS trots en begränsande tillgång till övriga essentiella aminsyror.

ceejay
2018-08-22, 09:37
Folk brukar inte besserwissra mig.

Anders The Peak
2018-08-22, 14:58
Folk brukar inte besserwissra mig.

Inte ;)

mattilainen
2018-08-22, 15:18
Skulle någon startat en sådan diskussion på gymmet skulle jag nog bara nickat och "ah, ok!" men om någon börjar så som man "känner" lite mer, typ arbetskollega eller liknande kan jag gärna diskutera det vidare. Kommer ihåg en diskussion med en klasskompis för längesedan som startade med "jag kan inte gå ner i vikt för jag är stressad inför tentan om x veckor". Ibland kan man inte hålla tyst..

Ett Orm
2018-08-22, 15:27
C jämt. Hur beror på om det är tänk att mästra eller hjälpa. Är det det förstnämnda är det bara roligt med den konstiga stämningen.

ceejay
2018-08-22, 15:40
Inte ;)

På internet är en annan sak. Irl, nä.

baktung
2018-08-22, 16:07
Nån konstig stämning brukar jag vilja undvika så jag får nog svara d). Jag brukar delvis ge personen rätt men samtidigt genom ordvalen lättare ifrågasätta genom att lägga in tveksamhetsmarkörer, typ: "Jo, det kan vara en idé" eller "Inte alls omöjligt" eller "Det beror på..." eller "Det där kan nog variera beroende på" eller "Kan nog ligga något i det".

En anledning till att man ofta bara håller med är ju den rent kontaktskapande effekten som uppnås genom ett medhåll. Att starkt ifrågasätta är ingen önskvärd reaktion på ett gym. Ett medhåll stärker känslan av att "du och jag är av samma slag". Om man ifrågasätter på ett klumpigt sätt är det egentligen inte alltid det rent faktamässiga man ifrågasätter utan man distanserar sig bara gentemot samtalspartnern enligt upplevelsen att "jag tänker inte som du, vi har mindre gemensamt". Men då gäller det förstås främlingar. I bättre relationer blir det en annan sak att komma med invändningar.

MaxTheMarketer
2018-08-22, 16:34
A eftersom jag troligen är mindre i storlek än dem och jag vet hur viktigt det är att "ha rätt" som man! ;)

shadowfire
2018-08-22, 17:15
d) Tar på foliehatten.

Omvärlden och hela bruset i sociala medier, på jobbet, på gymmet etc dränker mig i "jag vet bäst och därför är detta sanning"-åsikter i allt från att aspartam är giftigt, till chemtrails, till trollfabriker, till kolloidalt silver, till religion, till helande kristaller, till lchf som cancerbotemedel, till "jag har minsann varit hantverkare i 60 år så jag vet bäst om allt", till vaccin är en konspiration till.....

Alltså, på riktigt, det tar för mycket energi att bemöta allt och det är ytterst sällan man kan vända en sådan persons åsikter i en enda konversation. Inte ens med en studie upptryckt i nyllet som pekar på forskning brukar det hjälpa, för forskare är alltid konspiratoriska, köpta etc.

MaxTheMarketer
2018-08-22, 17:28
d) Tar på foliehatten.

Omvärlden och hela bruset i sociala medier, på jobbet, på gymmet etc dränker mig i "jag vet bäst och därför är detta sanning"-åsikter i allt från att aspartam är giftigt, till chemtrails, till trollfabriker, till kolloidalt silver, till religion, till helande kristaller, till lchf som cancerbotemedel, till "jag har minsann varit hantverkare i 60 år så jag vet bäst om allt", till vaccin är en konspiration till.....

Alltså, på riktigt, det tar för mycket energi att bemöta allt och det är ytterst sällan man kan vända en sådan persons åsikter i en enda konversation. Inte ens med en studie upptryckt i nyllet som pekar på forskning brukar det hjälpa, för forskare är alltid konspiratoriska, köpta etc.

Är det verkligen så illa just nu på arbetsplatser i Sverige? Har inte haft arbetskollegor på flera år nu så har ingen koll på hur atmosfären är inne på fikarummen eller när man lunchar ute med arbetskollegor. Jag tänker mig att prevalensen av ateism borde göra oss svenskar mer immuna mot idiotiskt tänkande...

Gymmis
2018-08-22, 18:03
Har inte hänt mig på länge. Och om det händer så blir det oftast antingen a) eller d) Ställer någon motfråga som jag vet att de kommer resultera i ett svar som för mig blir humoristiskt. Personen känner sig duktig och nöjd för att han utbildat en person till i världen och jag ler inombords.

För några dagar sedan satt jag vid ett middagsbord där en man orerade om alla möjliga ämnen och tycktes själv uppfatta sig som han hade alla svaren på allt. När han drog igång om att "vi inte behöver äta så mycket protein eftersom vi ändå bajsar ut merparten av proteinet, som kroppen ändå inte kan använda" så hamnade jag på b)
Mest för att jag var trött i öronen av allt han bajsade fram ur munnen samt att flertalet andra kring middagsbordet tycktes tro att allt han sa var sant.

Han är konditionsidrottare på medelåldersmans motionsnivå.

shadowfire
2018-08-22, 19:11
Är det verkligen så illa just nu på arbetsplatser i Sverige? Har inte haft arbetskollegor på flera år nu så har ingen koll på hur atmosfären är inne på fikarummen eller när man lunchar ute med arbetskollegor. Jag tänker mig att prevalensen av ateism borde göra oss svenskar mer immuna mot idiotiskt tänkande...

Kost är den nya religionen.

rooz
2018-08-22, 19:18
Vem bryr sig om Plucke liksom. Orerar någon "expert" så kan man ju dra en okulärbesiktning och fundera om det finns någon sanning. Eller använda sunt förnuft.

leo1
2018-08-22, 19:22
Jag har märkt att jag har svårt att ta emot tips fast jag vill. Har hänt att tipsaren lommat därifrån fast jag tycker jag försöker följa tipsen och vara trevlig.

Möjligtvis att jag inte uppfattades som tacksam.

Status Quo
2018-08-22, 20:59
King Grub

King Grub
2018-08-22, 21:24
King Grub

Du skall inte dra uppmärksamheten till dig på det där sättet. Nu visade det sig att det här är din tredje användare efter att du blivit avstängd för att ha stalkat Eddie Vedder tidigare. Hade du inte gjort mig uppmärksam på din existens så hade du kunnat fortsätta posta som medlem hur länge som helst.

Alexton
2018-08-22, 21:58
D) behöver inte vara trevlig mot exempelvis en äldre lite förvirrad person så säger jag att jag inte håller med och vi har olika åsikt helt enkelt.

Orkar inte ta en diskussion med en random person som jag förhoppningsvis inte träffar igen

Benny Carlsson
2018-08-23, 08:51
C om jag orkar och motparten initierar diskussionen. Annars lägger jag mig inte i.

Om någon säger till mig att jag borde ta tillskott av BCAA därför att det bygger muskler kan jag be vederbörande förklara hur fosforyleringen av 70 kDa ribosomprotein S6 av isolerade BCAA skulle kunna aktivera myofibrillär MPS trots en begränsande tillgång till övriga essentiella aminsyror.

För att en begränsande tillgång inte innebär en icke-existerande tillgång?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28638350


Att resultatet är..... ja, men bättre än ingenting verkar det som. Fina P-värden också.......

King Grub
2018-08-23, 08:53
Sämre än ingenting, antagligen. Förväxla inte stimulans av proteinsyntesen med faktisk nybildning av protein.

Instead, since muscle protein breakdown decreased, the availability of EAAs also fell, which in turn actually reduced the rate of muscle protein synthesis.

Journal of the International Society of Sports Nutrition, 2017 14:30

Studien du länkar till visar att proteinsyntesen stimuleras av BCAA. Det är välkänt och odiskutabelt. Men när resultatet är att mindre muskelprotein bildas på grund av begränsande tillgång till övriga EAA är det inte något positivt.

vicarious
2018-08-23, 09:08
Oftast A men ibland C, kan bli en typ av blandning av dessa. Att man låtsas vara okunnig och intresserad, men ändå ifrågasätter på ett nyfiket vis.

Orkar helt enkelt inte ta seriösa diskussioner med folk. Dom flesta är ändå inte mottagliga för att ändra sin åsikt. Spelar ingen roll hur många studier, artiklar eller andra källor man ger folk. Dom kommer antagligen bara svara med "ja men den här personen som är grov dricker ju BCAA, då måste det ju vara skitbra", till exempel. Eller så länkar dom till någon youtube-video.

PatekPhillipe
2018-08-23, 15:07
På internet är en annan sak. Irl, nä.

Tuff du är.

ceejay
2018-08-23, 15:39
Tuff du är.

Vet, förstår dock inte relevansen i ditt inlägg när jag skriver att jag inte blir besserwissrad irl.

trädgårdsmöbel
2018-08-23, 16:10
Vet, förstår dock inte relevansen i ditt inlägg när jag skriver att jag inte blir besserwissrad irl.

Då har du missat något här i livet. Om vi någon gång skulle ses på riktigt lovar jag att besserwissra dig till mild irritation.

leee
2018-08-23, 16:19
Då har du missat något här i livet. Om vi någon gång skulle ses på riktigt lovar jag att besserwissra dig till mild irritation.

Tills han spänner ögonen i dig.

trädgårdsmöbel
2018-08-23, 16:31
Tills han spänner ögonen i dig.

Ja, eller kanske lite tydligare tecken på irritation än så. En ögonspänning kan ju bero på att han är intresserad av vad jag besserwissrar om. Men hotar han mig med stryk har jag gått för långt, så nånstans mellan ögonspänning och hota med stryk är en lagom irritationsgrad.

Tobbey
2018-08-23, 16:39
Ja, eller kanske lite tydligare tecken på irritation än så. En ögonspänning kan ju bero på att han är intresserad av vad jag besserwissrar om. Men hotar han mig med stryk har jag gått för långt, så nånstans mellan ögonspänning och hota med stryk är en lagom irritationsgrad.

Tuff du är.

Jocke67
2018-08-23, 17:50
De gånger jag fått råd av någon på gymmet så har jag bett om det. Typ om jag står och böjer brevid nån duktig styrkelyftare så här det hänt att jag ställt nån fråga om teknik eller hur de lägger upp sin träning. Och de har alltid varit väldigt hjälpsamma. Verkar som att inte så många våga prata med de största starkaste killarna på gymmet men när någon (jag) väl gör det så är de väldigt pratglada.

trädgårdsmöbel
2018-08-23, 18:31
Tuff du är.

Nja, handlar inte om det, utan om att erbjuda Ceejay en erfarenhet. Tänk att vandra genom livet utan att bli besserwissrad IRL, då missar man något. Jag tänker mig att följande scenario hade vart en bra erfarenhet för honom: Ceejay tränar marklyft, jag knör mig in och skall köra emellan. Jag plockar av 100kg, och lyfter med horribel teknik. Efter hans set (med 100kg mer än mig på stången) så "rättar" jag hans teknik, helt ogenerat, och ger riktigt usla råd levererade med stor självsäkerhet. Så håller jag på ett par set, tills han är precis lagom besvärad.

Ett Orm
2018-08-23, 18:49
Det är helt enkelt så enkelt att den där långa killen är för stor och stark för att bli BW.
Jag har blivit det då och då, medan min kompis som är stor och grov är den som blir frågad om saker. Ganska naturligt iofs då jag ser ut som jag började träna i förrgår.

Möbel: Fokusera gärna alla dina råd på en enskild sak, tex greppet och fortsätt gnaga om det i oändlighet. Ta gärna upp det varje gång ni möts med nya updates från youtube, naturligtvis ska du tvinga honom titta på klippen också.

Määng
2018-08-24, 21:02
I princip alltid alternativ A.

Det är två saker jag undviker att tala om till i princip 100% och det är kost och politik. Sen kan det ändå uppstå ibland och då avhjälps det helt enkelt bäst med A.

ceejay
2018-08-24, 21:29
Det är helt enkelt så enkelt att den där långa killen är för stor och stark för att bli BW.
Jag har blivit det då och då, medan min kompis som är stor och grov är den som blir frågad om saker. Ganska naturligt iofs då jag ser ut som jag började träna i förrgår.

Möbel: Fokusera gärna alla dina råd på en enskild sak, tex greppet och fortsätt gnaga om det i oändlighet. Ta gärna upp det varje gång ni möts med nya updates från youtube, naturligtvis ska du tvinga honom titta på klippen också.

Folk på jobbet frågar mig om träning hela tiden. :P

MaxTheMarketer
2018-08-24, 21:37
I princip alltid alternativ A.

Det är två saker jag undviker att tala om till i princip 100% och det är kost och politik. Sen kan det ändå uppstå ibland och då avhjälps det helt enkelt bäst med A.

Politik och religion förstår jag gott och väl. Men kost var en nyhet för min del? Den enda kritik jag brukar få är att jag snackar om att äta nyttigt medan jag trycker en deg! :D

Vad är det folk blir så galna över inom kost idag? GMO? Gluten? Konserveringsmedel? Veganism?

På tal om "ämnen du aldrig ska snacka med andra om" så är marknadsföring ett ytterligare ämne här. Det är inte bara för att det kan kännas som ett "manipulativt" ämne i sig utan också för att alla vill sätta sin egen personliga prägel på det.

Exempel är när man skall komma på en annons som man skall köra i något medium. Alla vill bidra med sitt "lustiga" eller "smarta" inslag när fokuset borde vara på att maximera vinsten oavsett hur "tråkigt" bidraget må låta. Tester ljuger inte.

Ett annat område inom marketing är besattheten hos nya företagare runt "branding". Återigen är det för att de vill sätta sin egen prägel på det hela och glömmer bort då att ingen potentiell kund bryr sig om vad du själv tycker om ditt företag och/eller dina produkter & tjänster som kanske tog dig 10 år att ta fram.

Ajja, det var mitt "självutnämnda expertutlåtande" om det ämnet! :D

Määng
2018-08-24, 21:46
Politik och religion förstår jag gott och väl. Men kost var en nyhet för min del? Den enda kritik jag brukar få är att jag snackar om att äta nyttigt medan jag trycker en deg! :D

Vad är det folk blir så galna över inom kost idag? GMO? Gluten? Konserveringsmedel? Veganism?



För att alla anser sig själva vara så otroligt upplysta och kunniga i ämnet så det finns inget utrymme för diskussion, alla "vet" redan att de kan allt. Är det inte det så är det massa randoms som tar illa upp för att man deffar fast man redan är smal (enligt deras mått), nervgift i ramlösa, ekologiska vetekakor, genmanipulerade tomater och grisar som inte blivit serverade prosecco till frukost.

Tur att det blivit hyfsat accepterat att glo på telefonen så man har en snabb escape route.

MaxTheMarketer
2018-08-24, 21:58
För att alla anser sig själva vara så otroligt upplysta och kunniga i ämnet så det finns inget utrymme för diskussion, alla "vet" redan att de kan allt. Är det inte det så är det massa randoms som tar illa upp för att man deffar fast man redan är smal (enligt deras mått), nervgift i ramlösa, ekologiska vetekakor, genmanipulerade tomater och grisar som inte blivit serverade prosecco till frukost.

Tur att det blivit hyfsat accepterat att glo på telefonen så man har en snabb escape route.

Men genmanipulerade tomater finns ju på riktigt: :D
http://www.gstatic.com/tv/thumb/movieposters/42306/p42306_p_v8_aa.jpg

Nervgift i ramlösa var nytt för min del också. Jag minns att en polare som bor i USA numera snacka om hur farligt aspartam var och då sa jag, "ja i sin rena form men inte i de mängder som finns i läsk eller proteinpulver".

Det låter som Dunning-Kruger-effekten:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-effekten

Kardemumman är att ju mer inkompetent man är, desto större risk löper man att tro att man kan/vet mer än vad man faktiskt kan/vet. Intressant utdrag:
"Detta får till följd att inkompetenta överskattar sin kompetens i högre grad än kompetenta."

Läskeblask
2018-08-24, 23:39
Undrar ibland om folk själv tror på sina påståenden eller har de bara nåt behov att utrycka sig. Talar inte direkt om träning nu men gäller även där.

Illustrerade mannen
2018-08-25, 08:08
Överhör ibland folk prata om kampsport, alternativt ser ynglingar förevisa någon imponerande spark och har vid något tillfälle nyttjat alternativt C om jag varit på det humöret. Dock föredrar jag alternativ D om jag blir inblandad i samtal kring sådant som rör kampsport med okända - beter mig helt ovetande alternativt tar på foliehatt.

Ett Orm
2018-08-25, 14:19
Folk på jobbet frågar mig om träning hela tiden. :P

Mig med ... fast om vitnedgång odyl, dvs det jag kan minst om.

Smal = vet hur man blir smal. Biff = vet hur man blir biff.