handdator

Visa fullständig version : (Om ni gjort det) När flyttade ni hemifrån?


PKtarzan
2018-08-21, 18:19
Hur gamla var ni när ni flyttade hemifrån? Flyttade ni långt bort från er föregående bostad? Bostadsrätt? Hyresrätt? Hus?
MVH!

r3mpuh
2018-08-21, 18:25
17 flyttade jag hemifrån till en studentkorridor med blivande piloter. De uppskattade min baslåda mitt i natten när de skulle flyga jetplan tidigt på morgonen.

Sen bodde jag väl på hotell ett par månader som 19-åring, sen ringde jag runt till lite privata hyresvärdar en dag & dagen efter så flyttade jag in i en nyrenoverad vindsvåning typ så.

Sen hyrde jag en stuga i skogen i 2 år & klippte/tumlade runt med vildsvin på min rosa cykel & åt toscatårta.

Typ så. 🤔

Akerhage
2018-08-21, 18:26
18 år och flyttade från Gbg till Halmstad för att plugga. Nu är jag tillbaks i Gbg igen sedan 8 år. Blev studentlägenhet och en jävla massa andrahand i Halmstad. Flyttade 11 gånger på 6 år där. Nu har jag hyresrätt.

rooz
2018-08-21, 18:33
När jag var 24, flyttade ihop med min flickvän. Bott hemifrån i kortare omgångar innan, men det var då jag bytte adress.

Rikard Jansson
2018-08-21, 18:41
Var 20. Önskade jag hade bott hemma tills typ nu :D (25)

Hemi
2018-08-21, 18:42
17 år på 80 talet i en mellanstor svensk stad med jobb högskolor och gynmnasium. På bostadsförmedlingen sade de att
-"Du förstår väl att du måste stå i kö för att få en lägemhet"?
-"Ja ja, hur länge?" frågade jag.
-"tre månader".
Jag hade en fin etta med kokvrå och stort rum på två och en halv månad.

Samma situation i STHLM ett år senare, men man skulle stå i år, tre misnt, hade en etta på 3,5 år och stod kvar i kön. Flyttade runt lite innan, hyrde en villa tillsammans med några andra, billigt var och en betalade 1000kr/månad, 5 pers.

Om andrahandslägenheter så var ingen misstänksam, ingen kollade med banker eller skulder ingen brydde sig om vem man var så värst mycket men det var fullt med svartkontrakt och alla var arga på att det tog så lång tid att få en lägenhet att de flesta sket i att ställa sig i kö.

Ingen aning om tider numera...

Nixon
2018-08-21, 18:42
18, flyttade till hyres. Var väl nån mil från föregående bostad.

Anton Fräs
2018-08-21, 18:46
Jag var 20 när jag först flyttade hemifrån.

neonr
2018-08-21, 19:00
21 år, hyresrätt. Flyttade 3-4 kilometer bort.

Kamp
2018-08-21, 19:06
19 år. Flyttade från Örnsköldsvik i samband med GMU och därefter anställning inom FM i Boden. Nu 27 och bor i Stockholm.

Ett Orm
2018-08-21, 19:15
19, hyres.

Wormzie
2018-08-21, 20:31
19, hyrde en källarlägenhet i stavanger med bror+kompis :)

spoon
2018-08-21, 20:34
19 flyttade till egen lägenhet sista året på gymnasiet. Levde på sparade pengar från tidigare sommarjobb.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Petoria
2018-08-21, 21:01
18 år till studentlägenhet i Glasgow

tossefar
2018-08-21, 21:31
19 år till bostadsrätt

vicarious
2018-08-21, 22:23
17 år, till hyreslägenhet med min bror. 5 mil bort.

ceejay
2018-08-21, 22:52
23? Till bostadsrätt inne i staden istället för strax utanför.

laplace
2018-08-21, 22:59
Skulle fylla 22, flyttade drygt 50 mil (för studier)

Andy.da.wohoo
2018-08-22, 00:00
Nyss fyllt 19 flyttade jag ihop med flickvännen/frugan i Lund i en hyresrätt hos ett privat företag. Därefter studentbostad.

Määng
2018-08-22, 07:27
17 år. Hyrde ett litet rum och pluggade. Flyttade hem igen ett år senare och bodde hemma till jag var 22 år. Då till villa.

The_RobRoy
2018-08-22, 07:51
19 år flyttade till P10 i Strängnäs, men var förståss hemma och åt upp mig lite i mellanåt.

Studier i Linköping, bodde i totalt 3 olika lägenheter
sen Solna, bodde i 2 olika lägenheter
sen Hong Kong, bodde i 1 lägenhet
sen tillbaka till Solna, 1 lägenhet
nu tillbaka i Hong Kong permanent, bott i 2 olika lägenheter hittils

Sa jag att jag hatar att flytta?

trädgårdsmöbel
2018-08-22, 09:25
Jag undrar hur stort sambandet är mellan födelseår och åldern för att flytta hemifrån? Vi som är äldre kunde göra detta tidigt. Jag tror de flesta 70-talister gjorde detta ganska snart efter lumpen, och kanske ett år tidigare för tjejer. så 19-21 kanske. Själv var jag nyss fyllda 20. Jag hade en lite äldre polare som flyttade först när han var 24. Det tyckte vi var udda och väldigt sent.

Jag tror inte alls det hade setts som lika konstigt idag? Eller vad säger ni ungdomar?

shut teh face
2018-08-22, 09:44
Planerade att flytta ihop med polare eller bo själv något år, stadigt förhållande sedan 16 års ålder. Men flyttade till min flickvän när jag var 18 år, hon hade fixat en schysst hyresrätt på södermalm, bodde i förort till stockholm innan.

Idag 12 år senare är jag gift med samma tjej

r1kkie
2018-08-22, 10:09
22 tror jag. Hyresrätt, flytta typ 2km :)

Glen
2018-08-22, 10:12
19, flyttade till hyresrätt i samma stad med några kompisar.

Wipflash
2018-08-22, 11:26
14 år, studentboende

Mental
2018-08-22, 11:31
19, efter lumpen bode jag hos mina föräldrar i lite under ett halvår medans jag sparade pengar så jag kunde köpa en bostadsrätt.

Illustrerade mannen
2018-08-22, 13:32
16 år. Flyttade ca 20 km. Min mormor hade en tom hyresetta i stan. Det fungerade inte att bo kvar hos morsan. Bodde gratis, jobbade extra för att få ihop till mat och tokerier...

Beemel
2018-08-22, 13:42
Några månader efter jag fyllde 16.

muddler
2018-08-22, 13:45
22 år gammal flyttade jag till en hyresrätt, det var 2006. På den tiden hade jag råd att vara kall och välja den som var närmast jobbet och hade lägst hyra. Bor fortfarande "kvar i samma två" idag :d

MackeJuve
2018-08-22, 13:50
För sent. Bodde efter gymnasiet hemma och jobbade för att spara pengar, reste och bodde därefter hemma under första 1,5 åren på högskolan. Var väl 22 bast när jag drog till studentlägenhet. Min teori är att(nästintill) ju tidigare man flyttar hemifrån desto bättre. Dels behöver man få en spark i röven och inse att man inte kan leva på andra och dels så får livet en jävla uppsving när man har eget. Hur man fungerar med ens föräldrar är givetvis otroligt individuellt men att känna sig vuxen men likväl leva "som ett barn" är så jävla tradigt.

Stoltz
2018-08-22, 14:12
Jag flyttade när jag var 19, tror att jag märkte ganska tidigt att jag ville "stå på egna ben" så snart som möjligt, men fan vet om jag faktiskt gjorde det :D Minns att jag ringde min pappa kl 6.00 en Tisdag typ två veckor efter att jag flyttat och frågade "Alltså... hur fan fungerar en tvättmaskin??" :D

shut teh face
2018-08-22, 14:19
Jag tyckte det var riktigt skumt det här med att betala räkningar, OCR och bankdosor. Man skulle varit född några år senare och hoppat direkt in i mobilt bankid, klarna och e-fakturor.

wintersnowdrift
2018-08-22, 14:25
Jag var 20 och flyttade för att plugga på universitetet. Bodde 6 månader i ett studentrum men sen köpte mina föräldrar en bostadsrätt som jag bodde i ytterligare 4,5 år. Är evigt tacksam för detta då jag vantrivdes kopiöst med att bo i korridor. Att flytta hemifrån för att plugga var dock fantastiskt, studentlivet var otroligt kul och stimulerande.

Hemi
2018-08-22, 17:27
Jag undrar hur stort sambandet är mellan födelseår och åldern för att flytta hemifrån? Vi som är äldre kunde göra detta tidigt. Jag tror de flesta 70-talister gjorde detta ganska snart efter lumpen, och kanske ett år tidigare för tjejer. så 19-21 kanske. Själv var jag nyss fyllda 20. Jag hade en lite äldre polare som flyttade först när han var 24. Det tyckte vi var udda och väldigt sent.

Jag tror inte alls det hade setts som lika konstigt idag? Eller vad säger ni ungdomar?

Jag tror på två saker, dels var det lättare att dra tidigt om man hade problem hemma, dels flyttade en del par ihop tidigt om de fick barn vid 18 sådär, kanske, på 70, tidigt 80 tal. Kötiderna var betygligt kortare och andrahands vädrdar lekte inte kontrollmyndigheter med de som sökte bostad som det kan se ut i dag. Det var inte lika viktigt att utbilda sig när det inte behlvdes alls för de flesta jobb. Ingen pratade om sysselsättning, det var jobb och hade man lön flyttade man hemifrån, låter som 50 tal men det var mycket så här på 80 talet.

Tror att tidigt 90 var det ungefär lika fast i stället för jobb flyttade man ofta ut på CSN lån, ingen jag kände bodde hemma efter 19, fast de fanns nog men man såg dem aldrig Själv jobbade jag och studerade och betalade hyra och skötte mig själv vid 17, samtidigt som det fanns jämnåriga och äldre som hängde i kungsan eller punkade omkring och sen åkte hom till mamma å pappa och fick kläderna tvättade.

I USA och Canada, blev man utflugen tidigt oavsett vad och bodde alltid i små råtthål till en början, möjligheterna och det normala med att röra på sig är å andra sidan mycket större och mer normalt än i Sverige där många bor stadigt och mantalsskrivet 4-ever and ever.

Idag pratar många om privata värdar, tror det blivit en större samhälsskildnad mellan ungdomar som det går bra, hyfsat bra för som sturkst skriver om sina liv i väl modererade forum som här. De tillhör en slags riktigt arbetande medelklass, medan andra hamnar mer mellan stolarna och kommer ingenstans. De flesta av de tidigare säger att de får skylla sig själva och har inget med förändringar i samhället att göra.
De förstnämnda studerar säkert hårdare på mer krävande utbildningar och längre idag och då blir det enklare, bättre och normalt att bo hemma längre, om man kan.

Det är vad jag tror.

Hemi
2018-08-22, 17:40
Angående militärtjänsten så flyttade en hel del innan den, omkring mönstringen och den stora frågan var man skulle bo när man muckade var vanlig. Alla som hade flyttat innan var lite mer världsvana än de som fortfarande bodde hemma, kan man väl säga. Vet inte om det kanske ligger någon baktanke i det, att lösa bostadsproblem när man vill trycka in nya generationer i militärtjänsten?

Tobbey
2018-08-22, 17:44
22, nu 24 snart 25. Flyttade 3km bort :D Bostadsrätt.

Hemi
2018-08-22, 18:25
Glömde en sak till som har med detta att göra, numera går alla som inte hoppar av 3 årigt gymnasium som täcker tiden fram genom hela tidigare och blivande lumpen och fram till universitet eller enstaka kurser och högskolor, i stället för det gamla vanliga 2 år eller till och med 1 år social. Ok, visst fanns det 3år natur och humanistiskt samt 4 år teknisktför de som också skulle in på universitet, vilket långt i från gällde alla, men för de som skulle snabbt ut i arbete var det i så fall 2 år som gällde.

Tolkia
2018-08-22, 20:17
19, flyttade drygt 20 mil till universitetsstad för att börja plugga. Bodde inneboende de första ... två åren, tror jag (inser nu att jag tänker på det som ett år, men det var fyra terminer). Läste sedan i Tyskland ett år och flyttade till studentkorridor när jag återkom till Sverige.

Edit: Angående födelseår och flytta hemifrån så har jag inget minne av att de som bodde hemma medan de pluggade såg som konstiga, och jag är ju ändå rätt gammal. Det var mer en fråga om vilka förutsättningar man hade; var bodde föräldrarna, hade man råd med studentboende/lägenhet trots att föräldrarna bodde på studieorten osv. (för egen del var det t.ex. inget alternativ att bo hemma p.g.a. avståndet).

Hemi
2018-08-22, 21:03
Nej inte konstigt men det bror väl på i vad för kretsar man rör sig i. Det svenska samhälle jag bodde i som ung var alla mycket hemkära och reste inte mycket heller. När jag var i mitten/övre 20 årsåldern var det en gammal klasskamrat som sade till en annan vän att han hade fått eget boende. "Vart då" frågade vännen, "bredvid farsan" svarade han. Han hade flyttat till uthuset på gården. Inget konstigt alls i många kulturer och i min andra familj på annan kontinent bor flera "hemma" i familjeföretaget.

Langster
2018-08-23, 09:38
21, strax efter lumpen.
Hyrde en lägenhet i andra hand som jag sedan köpte. Min bästa bostadsaffär hittills.
Riktigt varför jag flyttade vet jag inte. Jag fick längre till jobbet och det är bra mycket dyrare att bo själv. Fick erbjudande om att hyra lägenheten och det kändes som att det var dags. Hade jag inte tagit den chansen hade dock klivet in på bostadsrättsmarknaden blivit mycket svårare att ta för mig.

Alexton
2018-08-23, 10:11
20 år till en 32 kvadrats 1a i Uppsala. Blev rastlös några år senare och sålde med bra utdelning för att flytta till en småstad i Värmland.

CalleP
2018-08-23, 11:31
22 år.

trädgårdsmöbel
2018-08-23, 15:15
19, flyttade drygt 20 mil till universitetsstad för att börja plugga. Bodde inneboende de första ... två åren, tror jag (inser nu att jag tänker på det som ett år, men det var fyra terminer). Läste sedan i Tyskland ett år och flyttade till studentkorridor när jag återkom till Sverige.

Edit: Angående födelseår och flytta hemifrån så har jag inget minne av att de som bodde hemma medan de pluggade såg som konstiga, och jag är ju ändå rätt gammal. Det var mer en fråga om vilka förutsättningar man hade; var bodde föräldrarna, hade man råd med studentboende/lägenhet trots att föräldrarna bodde på studieorten osv. (för egen del var det t.ex. inget alternativ att bo hemma p.g.a. avståndet).

Kanske inte om man pluggade nej det har du nog rätt i. Den där 24åringen fick välbetalt jobb direkt efter gymnasiet och sparade pengar i fem år, det var nog mest det vi såg som udda.

mrmister
2018-09-05, 08:13
24, nyss köpt hus själv.

*Flash*
2018-09-05, 08:34
Samma år jag skulle fylla 20 i januari, flytt först till en hästgård och jobbade i stall tills en häst drog axeln ur led.
Äkte däremot hem på min lediga dag då det inte var så många mil emellan.
Sedan hem en sväng innan det blev flytt till en bostadsrätt hyfsat nära centrum, eller ja mina föräldrar köpte den så de kunde sparka ut mig.
Sedan blev det Lund ett halvår för att plugga (var inneboende då och bodde med 3 killar och sedan en tjej) och vantrivdes något djävulskt så jag flyttade upp igen och då blev det en ny lägenhet och bodde då på samma gata inne i stan som mina föräldrar och min bror (16A, 18B och 19 bodde vi på:d).
Nu bor jag i ett litet hus.*cupid*

shadowfire
2018-09-05, 08:47
17 år, lägenhet i hembyn. Fantastiskt skönt att få stå på egna ben och börja växa in i vuxenlivet på riktigt.

Kif
2018-09-05, 12:24
Skaffade första lägenheten vid ca18-19 års ålder. Någon månad efter jag fått första jobbet som inte var tillfälligt eller svart.

MaxTheMarketer
2018-09-05, 18:36
När jag fyllde 19 och skulle börja på universitetet. Sedan kan man ställa sig frågan huruvida bara 2 mil från päronens hus är att "flytta hemifrån". Jag kan tycka att flytta till en helt annan stad på ett antal tiotals mil är att flytta hemifrån eftersom du då inte kan "nödringa" så fort det skiter sig.

trädgårdsmöbel
2018-09-05, 18:42
Om ens far flyttar hem till en, räknas det då som om man bor "hemma"? :D

mrmister
2018-09-05, 18:58
Om ens far flyttar hem till en, räknas det då som om man bor "hemma"? :D

Nej, då måste båda föräldrar flytta in, ev pappa+syster eller mamma+broder. Samt måste båda vara över 60 år.

Shqypnia
2018-09-06, 08:57
Jag var 26 år och flyttade in i en nyköpt bostadsrätt med min fru.

trädgårdsmöbel
2018-09-06, 09:07
Nej, då måste båda föräldrar flytta in, ev pappa+syster eller mamma+broder. Samt måste båda vara över 60 år.

Min mor är död och min far är 73.

smerk
2018-09-06, 17:08
20 år, bostadsrätt.

Fettecke
2018-09-08, 13:02
Direkt efter 9an när jag var 16. Flyttade till annan ort för att gå gymnasie och sen va navelsträngen klippt på heltid.
Sen dog morsan 2 år senare så det blev liksom relativt skitsvårt att flytta hem då

Pokkes
2018-09-08, 13:26
19 år som inneboende.

Ny stad för studier

Celsi
2018-09-08, 14:24
21 år :) Hyresrätt 6 månader innan jag köpte mig en lägenhet.

Danomax
2018-09-08, 14:55
Jag blev flyttad hemifrån när jag var 11 och min mamma bestämde sig för att det var viktigare att knarka bensodiazepiner än att ta hand om sina barn.
Räknas det som att flytta hemifrån?

Hemi
2018-09-08, 15:26
Jag blev flyttad hemifrån när jag var 11 och min mamma bestämde sig för att det var viktigare att knarka bensodiazepiner än att ta hand om sina barn.
Räknas det som att flytta hemifrån?

Det är alltid någonting, universitet i Uppsala, flytta hem till släkt i USA, hyra rum och jobba, flytta ihop i kolektiv och spela i band eller rymma hemifrån osv osv osv, the Garden of Eden hemifrånflytt tror jag inte existerar.

tramadol
2018-09-08, 16:25
När jag var 19 år fick jag min första egna lägenhet som jag bodde två år i. Sen var jag tvungen att flytta hem igen där jag numera bor, letat lägenhet i ett år men ännu inte fått någon.

tramadol
2018-09-08, 16:29
Jag undrar hur stort sambandet är mellan födelseår och åldern för att flytta hemifrån? Vi som är äldre kunde göra detta tidigt. Jag tror de flesta 70-talister gjorde detta ganska snart efter lumpen, och kanske ett år tidigare för tjejer. så 19-21 kanske. Själv var jag nyss fyllda 20. Jag hade en lite äldre polare som flyttade först när han var 24. Det tyckte vi var udda och väldigt sent.

Jag tror inte alls det hade setts som lika konstigt idag? Eller vad säger ni ungdomar?

Beror ju på varför man bor hemma men känns generellt sett svårare att få egen lägenhet nu, så många bor hemma trots de är över 20 år. Det är dock inte så populärt bland tjejer om man bor hemma efter 20 som kille.