handdator

Visa fullständig version : Effektivaste konditionsträningen?


Whey
2004-05-09, 13:23
Jag undrar vilken konditionsträning som är effektivast:

1. I syfte att maximera de konditionsförbättrande effekterna (ökad slagvolym och syreupptagningsförmåga samt förbättrad "fettmetabolism")

2. I syfte att maximera förbränning

3. I syfte att maximera fettförbränning

(ettan är egentligen den enda jag är intresserad av, möjligen tvåan också men jag skrev mest med dem för att få allt samlat i en tråd)

King Grub
2004-05-09, 13:55
Längdskidåkning.

Vad är skillnaden mellan punkt 1 och 2?

Whey
2004-05-09, 14:52
Finns det ett samband mellan förbrukad energi och förbättring av syreupptagningsförmåga, slagvolym och "fettmetabolism"?

Alltså, ger ett lågintensivt konditionspass på 90 minuter lika stor förbättring som ett högintensivt på 20.

Vad jag menade med min fråga var i första hand vad som var effektivast utav långa pass, medellånga, korta pass, intervaller, jämnt tempo, stregrande tempo, högintensiva pass, medelintensiva pass, lågintensiva pass e.t.c.

manlix
2004-05-09, 15:51
Jag tror ett 90 minuters lågintensivt pass ger mer. Det är först efter en kvarts arbete som förbränningen kommer igång på allvar.

King Grub
2004-05-09, 16:12
Originally posted by manlix
Det är först efter en kvarts arbete som förbränningen kommer igång på allvar.

MYT! :smash:

manlix
2004-05-09, 16:20
Hmm, jaså? Då har jag blivit rejält lurad. Har längre trott att det är så. Hur ligger det till med det då?

Wiiking
2004-05-09, 16:27
Originally posted by manlix
Hmm, jaså? Då har jag blivit rejält lurad. Har längre trott att det är så. Hur ligger det till med det då?

Tja, det är väl ungefär som att säga att det är först efter två mils bilkörning som bilen börjar dra bensin...

manlix
2004-05-09, 16:31
Originally posted by Wiiking


Tja, det är väl ungefär som att säga att det är först efter två mils bilkörning som bilen börjar dra bensin...

Haha, sant. :D

Sparrisen
2004-05-09, 16:40
Originally posted by Wiiking


Tja, det är väl ungefär som att säga att det är först efter två mils bilkörning som bilen börjar dra bensin...

Va? Stämmer inte det? Jag brukar köra intervall-körning med bilen för att minimera bensinförbrukningen. 19km i 90 km/h varefter jag stannar och slår av motorn i en kvart för att sedan återigen gasa upp till 90 osv. Likaså trodde jag at bilen inte drog någon soppa alls i stadstrafik.

Shit alltså... här har man blivit rejält blåst! :D

manlix
2004-05-09, 16:45
Hahahahahahaha! Intervallkörning med bilen. Hoho. Bästa jag hört på länge. :cheers:

Wiiking
2004-05-09, 16:51
Originally posted by SwedeForce


Va? Stämmer inte det? Jag brukar köra intervall-körning med bilen för att minimera bensinförbrukningen.....

Haha, precis! Sen efter någon månad känner man hur bilen går så jäkla mycket bättre än innan. Mycket piggare motor!

Jax
2004-05-09, 17:35
I brist på snö så är löpning mitt svar på fråga 1,2 och 3.
För fråga 1 blandad kompott av långdistans, snabba pass och intervallträning.

Snubben_25
2004-05-09, 18:43
Originally posted by SwedeForce


Va? Stämmer inte det? Jag brukar köra intervall-körning med bilen för att minimera bensinförbrukningen. 19km i 90 km/h varefter jag stannar och slår av motorn i en kvart för att sedan återigen gasa upp till 90 osv. Likaså trodde jag at bilen inte drog någon soppa alls i stadstrafik.

Shit alltså... här har man blivit rejält blåst! :D

:laugh:
haha

Whey
2004-05-10, 13:39
Originally posted by Jax
I brist på snö så är löpning mitt svar på fråga 1,2 och 3.
För fråga 1 blandad kompott av långdistans, snabba pass och intervallträning.

Oki,

Långdistans = över en timme eller?
Snabba pass = 15 minuter typ?
Intervallpass = 60:60 intevaller tills man inte orkar mer eller?

Eller skall man skita i allt detta och bara köra lite vad som helst lite då och då?

Måste man köra tills man inte orkar mer för att få en bra konditionsförbättring?

Jax
2004-05-10, 13:54
Originally posted by Whey


Oki,

Långdistans = över en timme eller?
Snabba pass = 15 minuter typ?
Intervallpass = 60:60 intevaller tills man inte orkar mer eller?

Eller skall man skita i allt detta och bara köra lite vad som helst lite då och då?

Måste man köra tills man inte orkar mer för att få en bra konditionsförbättring?
Svårt att säga, det beror lite på vad man tränar till. För mig gäller ungefär följande (och då får du tänka på att det är framförallt långdistans jag vill vara bra på):

Långdistans ca 20-30 km (ett pass i veckan). Någon gång då och då kanske ett ännu längre pass, men då med antingen kombination av löpning och t.ex. cykling eller med pauser inlagda. Tempot ska inte vara max utan ett lagom tempo att hålla är så att man kan prata med en eventuell träningskamrat någorlunda oansträngt.

Snabba pass är för mig ca 7 km vilken jag ska ligga tämligen när min maxhastighet på.

Intervall finns en jäkla massa olika varianter på. En variant som jag vill springa som jag tyvärr inte har kunnat köra än kallas för Yasso 800. Då ska man springa 800 meter på samma tid i minuter som man vill springa maran på i timmar. Vill man t.ex. springa maran på 3:00:00 så ska man springa 800-meters intervaller på 3 minuter. Sen kör man 10 sådana.

Sen finns det ju en massa andra intervaller som 15:15, 70:20, 60:60 osv osv. Personligen så tycker jag nog att 60:60 ger mest kondition av dessa alternativ.

Detta är förövrigt inte hur jag tränar just nu, utan så jag vill träna om bara kroppen ville hålla ihop lite bättre.

*edit*
Glömde en sak. Vill gärna springa lite mellandistans också på ca 10-12 km.

Ett bra veckoschema för mig vore antagligen:
1 kortdistans
2 mellandistans
1 intervallträning
1 långdistanspass

...och sen lite styrka på det också.

Jax
2004-05-10, 14:01
Originally posted by Whey

Måste man köra tills man inte orkar mer för att få en bra konditionsförbättring?
Nej!
Framförallt på långdistanspassen ska man inte ligga nära sitt max då det gör att man får för lång återhämtningstid. Sen måste man givetvis ta ut sig ordentligt då och då, om inte annat för att träna sig att klara plågan, men man bör inte ta ut sig till max i alla pass.

Därmed inte sagt att man ska fjanta runt när man tränar och tro att man får grym kondition kämpa för det.

KIRE
2004-05-10, 14:08
Whey det bästa är en kombination av olika löpningspass.

Det brukar bli naturligt att man kör olika eftersom man ofta har olika lång tid på sig att träna osv.

Kör ett långpass (över en timme) när du orkar/hinner någongång ibland.

Sen kör du kortare högintensiva intervallpass i övrigt.

Intervaller ökar konditionen mera än löpning i samma tempo men förbrukar ungefär samma energi.