handdator

Visa fullständig version : Ont i högra axel vid bänkpress


Aqple
2018-08-19, 23:38
Hej,

Detta har postats miljontals gånger på många olika forum. Hittade en tråd från 2009 på detta forumet som beskrev den smärtan jag upplever på ett bra sätt. De kom aldrig fram till något så jag försöker göra ett nytt inlägg som kommer editas och besvaras.

Först och främst hade jag ett uppehåll på ca 2 veckor. Jag började såklart med bänkpressen och kände lite smärta men tänkte inte mer på det då jag visste att de vart ett tag sen jag tränade. 5 dagar senare då det är dags igen för bänkpress så pajjade min högra axel helt. Jag pallar inte bänkpressa alls då det gör för ont.

Detta var för ca 3 dagar sedan och har efter det tränat ben och biceps. Klarar heller inte av att hålla tunga hantlar när jag står upp (Detta gjorde att jag minskade vikterna på bicepscurlsen för att kunna göra något alls på gymmet).
Kunde inte ens fiska (hobby) eller såga ved dagarna efter.
I slutet av nyckelbenet (Vid axeln) Skall det finnas ett litet muskelfäste och när jag trycker där så gör det lite ont. Jag antar att det alltså är denna muskeln som spökar...

Skall jag skippa gymmet på typ 1-2 veckor som många andra kommenterat i inlägg inom detta forum kommit fram till eller hur gör man??? :confused:

ceejay
2018-08-19, 23:49
Låter som klassiskt supraspinatusproblem. Hur ser din bänkteknik ut?

Aqple
2018-08-20, 04:10
Jag kör vanligt med 90 grads vinkel när jag kör bänkpress. Kör även snedbänk med hantlar.

Raesmus
2018-08-20, 07:11
Har också exakt samma problem just nu. tidigare haft det i höger axel, nu är det vänster som spökar. Har bokat tid hos sjukgymnast för att verkligen reda ut, men jag har lite teorier om vad som kan ha orsakat det, båda två teknikrelaterade.

Det ena är att överarmen kommer "långt upp" när man pressar. Tänk att det finns en vinkel mellan överkropp och överarm, där 0 grader är att överarmen ligger kloss in till överkroppen, och 90 grader när den ligger vinkelrätt mot överkroppen. Då upplever jag att något "kläms" i axeln, och när jag fokuserat på att ha lite mindre vinkel mellan överkropp och överarm gör det mindre ont.

Det andra är att axlarna kommer fram någon gång under pressen. Om jag fokuserar på att ha axlarna väl tillbakadragna gör det mindre ont, glider de fram så upplever jag smärta i framsida axel.

Hoppas det löser sig för dig!

leee
2018-08-20, 07:56
Att ha armbågarna rakt ut åt sidorna är det sämsta för axlarna och ökar även risken för skada på bröst och sena.

Anders The Peak
2018-08-20, 07:57
Inflammerad acromion som är ett vanligt problem för styrketränande, plattsättare och målare.