handdator

Visa fullständig version : biceps longus tendinitis


Primitiv
2018-08-19, 17:34
Jag skadade vänster axel för några år sedan i samband med styrketräning. Gick till vårdcentral och fick en kortisonspruta, inget mer med det och efter vila + nsaid blev jag hyfsat bra i axeln.

Nu på senaste när jag börjat trappa upp träningen igen har smärtan kommit tillbaka, och med det nedsatt rörlighet i vänster axel. Smärtan är lokaliserad frampå där bicepssenan sitter och mest smärta uppstår vid lyft av armen ovanför huvudet.

Jag har fått nedsatt rörlighet ovanför huvudet; såpass att kroppen kompenserar med att lyfta vänster sida upp mer vid t.ex. militärpress. Jag tror detta ökar påfrestningen på skadan.

Även utåtrotation är kraftigt nedsatt och smärtsam, både med endast armen och vid t.ex. utåtrotationer med gummiband.

Vänster armbåge är dessutom kraftigt mycket mer nedåt än höger när jag kör knäböj fram/front squat.

Att ens hänga från en rigg visar på stelhet då jag har huvudet närmare höger axel och vänster axel är högre.

Jag gjorde ultraljud där de sa att jag hade biceps longus tendinitis.

Jag tror också ett delaktigt problem är dålig rörlighet i bröstryggen då jag behöver svanka ganska rejält när jag t.ex. kör militärpress...men en del stretchövningar för bröstryggen går inte att göra då jag får fruktansvärt ont i axeln (t.ex. att sitta på knä med armbågarna på en bänk och luta mig bakåt för att få sträckning i bröstryggen).

Jag har gjort sleeper stretch regelbundet i ett par veckor men har hittills inte känt av någon förbättring. Finns det fler övningar som kan vara bra och bra övningar för att försöka förbättra hållningen för bröstryggen.

CoKEmaN
2018-08-19, 19:15
De(n) som gjorde ultraljud och satte diagnosen borde väl kunna hjälpa dig med övningar?